کد خبر : 22501 / /
/

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا آبان ماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی آبان ماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد.

تکلیف یارانه‌ نقدی 1401 روشن شد. یارانه نقدی مهرماه وایز خواهد شد. یارانه نقدی احتمالا با کالا برگ جایگزین می شود. یارانه نقدی در دولت رئیسی با تغییرات مهمی مواجه خواهد شد. اخبار یارانه نقدی را در  خبر روز بخوانید.

مبلغ دقیق یارانه نقدی چقدر اعلام شد؟

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا آبان ماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی آبان ماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد.

رحمت‌الله فیروزی در رابطه با افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد در لایحه افزایش حقوق که در نوبت رسیدگی صحن علنی مجلس شورای اسلامی است، اظهار کرد: دولت و مجلس نگاهشان کمک به مددجویان است البته توان مالی دولت محدود است. هم اکنون در متن لایحه افزایش ۳۰ درصدی مستمری مددجویان پیشنهاد شده است و امیدواریم بخشی از مشکلات خانواده‌های نیازمند حل شود.

 

 

وی ادامه داد: مجلس برای بودجه ۱۴۰۲ و برنامه توسعه هفتم نگاهش حمایت از اقشار کم درآمد جامعه و نیازمندان است. مجلس نیز نگران گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه است زیرا نمایندگان از دل همین مردم هستند و دغدغه‌های جامعه دغدغه آنهاست.

نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید رضایت مردم را جلب و حفظ کرد؛ دولت مردان و کارشناسان به اتفاق تلاش کنند تا راه‌های رفع مشکلات جامعه را شناسایی و عملیاتی کنند. لازم است هر اقدام تسهیل کننده برای رفع مشکلات معیشتی مددجویان را انجام دهند.

عضو کمیسیون عمران مجلس، مسکن را موضوع اصلی مددجویان جامعه دانست و گفت: شعار دولت سیزدهم تأمین مسکن مورد نیاز اقشار نیازمند بوده و مجلس هم موافق است که حوزه مسکن اجتماعی را تقویت کنیم و هر کاری که بتوان به واسطه آن باری از دوش مستضعفان برداشت نباید نسبت به انجام آن کوتاهی کرد/مهر

یارانه آبان ماه چقدر است و کی واریز می شود؟

در این گزارش به توضیحاتی درباره اینکه یارانه آبان ماه چقدر است و کی واریز می شود؟ پرداخته شده است.

با توجه به اینکه قرار بود زیر ساخت های کالابرگ الکترونیک تا شهریور ماه آماده شود اما به دلیل اینکه چنین طرح عظیمی برای اینکه نتیجه مطلوب داشته باشد نیازمند یک زیر ساخت قوی و محکم می باشد، در حال حاضر اجرای این طرح امکان پذیر نیست. اما براساس فراهم نبودن زیر ساخت های این طرح یارانه مهر، نقدی پرداخت شد و آبان و آذر نیز احتمالا نقدی پرداخت می شود.

براساس گزارشات سخنگوی دولت اعلام کرد: با توجه به آماده نبودن زیرساخت های لازم برای پرداخت کالابرگ الکترونیکی، در حال حاضر یارانه ها به‌صورت نقدی پرداخت خواهد داشت.

یارانه آبان ماه ۱۴۰۱ چقدر است؟+ زمان دقیق واریز یارانه آبان ماه

یارانه مهر ماه روز چهارشنبه ۲۰ مهر ماه به حساب خانوارها واریز شد، یارانه آبان ماه نیز مانند ماه های گذشته در روز پنجشنبه ۱۹ آبان ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

گفتنی است پیش تر نیز وزیر اقتصاد اعلام کرده بود که فعلا زیرساخت های طرح کالابرگ الکترونیک مهیا نشده است، بر همین اساس یارانه مرحله ۱۴۱ مهر ماه ۱۴۰۱، مانند ۶ ماهه نخست سال جاری، بدون تغییر روز چهارشنبه ۲۰ مهر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

این در حالیست که در حال حاضر سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام نکرده است که یارانه آبان ماه مانند ماه های گذشته پرداخت می شود یا طرح کالابرگ الکترونیک اجرایی می شود.

اکنون براساس اعلام وزیر اقتصاد مبنی بر آماده نبودن زیرساخت کالابرگ و اینکه تاکنون خبری در خصوص نحوه پرداخت یارانه آبان ماه اعلام نشده است، بنابر این مانند روند قبلی پرداخت یارانه ها، باید منتظر واریز یارانه‌ها در روز پنجشنبه ۱۹ آبان ماه باشیم.

زمان دقیق واریز یارانه آبان ماه

طبق بررسی های صورت گرفته بیش از ۷۰ هزار سرپرست خانوار به جمع یارانه بگیران افزوده شدند و خانوارهایی که دهک یک تا ۳ هستند، رقم یارانه آنها ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر فرد و خانواده های دهک ۴ تا ۹ مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد. زمان واریز یارانه نقدی آبان ماه پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱ خواهد بود.

براساس بررسی های پایگاه خبری صفحه اقتصاد، طی روزهای گذشته وزیر اقتصاد اعلام کرد زیر ساخت های طرح کالابرگ الکترونیک در حال حاضر آماده نمی باشد اما به گفته وزیر اقتصاد احتمال اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک نیز مطرح است.

چگونه برای وام ۱۰ میلیونی یارانه ثبت نام کنیم؟

بر اساس اعلام عضو هیأت مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، برای دریافت وام با وثیقه سهام افراد باید با مراجعه به پیشخوان بانک فرآیند توثیق را به صورت آنلاین انجام دهند و بعد از دریافت کد مربوطه، می توانند از طریق شعبه و یا از طریق پیشخوان مجازی برای دریافت وام خود اقدام کنند.

شماره تماس برای جزئیات وام ۱۰ میلیونی یارانه

هموطنان گرامی می‌توانند به صورت غیرحضوری و از طریق تماس با تلفن گویا سازمان هدفمندسازی یارانه‌های کشور پاسخ پرسش‌ها و راهنمایی‌های خود را دریافت کنند.

در تهران از طریق تماس با شماره تلفن ۴۳۸۵۷ و در شهرستان‌ها با شماره تماس ۴۳۸۵۷-۰۲۱ در ۲۴ ساعت شبانه روز اطلاعات خود را کسب کنند.

ارتباط با سازمان برنامه و بودجه کشور

تلفنخانه مرکزی : ۳۳۲۷۱

همه چیز درباره اجرای کالابرگ الکترونیک

کالابرگ الکترونیک جایگزین مناسبی برای یارانه نقدی است؟ چگونه کالابرگ الکترونیک اجرایی می شود؟ زمان دقیق اجرای کالابرگ الکترونیک کی است؟ کالابرگ الکترونیک چیست؟

به دلیل فسادهای شکل گرفته ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت سیزدهم تصمیم به حذف ارز ترجیحی و تخصیص آن به نحو دیگری را گرفت. اما باید سیاست‌های حمایتی طوری اعمال شود تا معیشت خانوارها آسیب نبیند و سفره آن‌ها کوچک‌تر نشود.

بنابر این دولت در ماه‌های ابتدایی سال جاری، با حذف ارز ترجیحی تصمیم گرفت یارانه نقدی را به ۹ دهک درآمدی بدهد تا زمانی که امکان زیرساخت کالابرگ الکترونیک فراهم شود و این طرح جایگزین یارانه نقدی شود.

گفتنی است که مبحث کالابرگ از سال ۹۷ مطرح شده و در قانون بودجه ۱۴۰۱ هم به آن اشاره شده است.

در خصوص اجرای کالابرگ الکترونیک، بنا به سخنانی که وزیر صمت اعلام کرده بود، هر خانوار با هر کارت بانکی که دارد برای خریدی که می خواهد انجام دهد، با کشیدن کارت بخشی از هزینه از کارت فرد و بخش دیگر از یارانه کسر خواهد شد.

در خبری دیگر نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرده است که میزان شارژ اعتبار در کارت بانکی یا کارت یارانه‌ای به اندازه‌ی مابه‌التفاوت قیمت شهریور سال قبل با قیمت جدید است.

در این صورت اگر قیمت کالایی ۳۰ هزار تومان بوده است با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به ۵۰ هزار تومان می‌رسد، و بیست هزار تومان مابه‌التفاوت آن کالا در قالب یارانه به حساب سرپرست واریز می شود و فرد ۳۰ هزار تومان را از جیب خود پرداخت می‌کند و ۲۰ هزار تومان از اعتبار یارانه اش که مابه التفاوت است هزینه می‌شود.

به گفته مسئولین برای اجرای این طرح در مرحله اول باید اعتبار در کارت شارژ شده و سپس حذف ارز ترجیحی صورت گیرد.

بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه ها با اجرا شدن طرح کالابرگ الکترونیک قیمت کالا‌های ضروری معیشتی، به شهریور ۱۴۰۰ باز بر می‌گردد.

به نوعی طرح کالابرگ الکترونیک جدید طرح به‌روزرسانی شده ی طرح کوپنی قدیم است که در سال‌های اول انقلاب اجرا میشد.

اولین موردی که در خصوص کالابرگ الکترونیک مطرح است این است که کالابرگ فسادآفرین و و موجب ایجاد بازار سیاه می شود.

علاوه بر ایجاد بازار‌ سیاه و فضای مناسب برای دلالی، با توجه بر اینکه امکان انتخاب کالا‌ها از مردم گرفته شده است، اقدام خرید و فروش کالاها توسط مردم نیز آثار مخربی دارد.

در سال های گذشته نیز در طرح کوپن تخلفات بسیاری صورت گرفت که باعث شد در سال ۶۷ قانون منع خرید و فروش کوپن به تصویب برسد.

با توجه به اینکه در سال ۶۸ جمعیت کشور ۴۸ میلیون نفر بود، و در حال حاضر با جمعیت کنونی طرح کالا برگ نیازمند یک برنامه ریزی بسیار دقیق و جامع است تا موجب فساد و تخلف نشود.

و این اقدام نیازمند دستگاه نظارتی بسیاری قوی‌ای است که خیلی هزینه‌بر است. بنا بر این و بر اساس بررسی ها اگر مبلغ به صورت نقدی به قشر پردرآمد نیز پرداخت شود، به‌صرفه‌تر از راه اندازی طرح کالابرگ الکترونیکی است.

یارانه نقدی |  آیا با اجرای قانون هوشمندسازی پرداخت یارانه نان دست سودجویان بسته شد؟

اصلاح نظام پرداخت یارانه نان، تصمیمی بود که گفته می‌شد اجرای صحیح آن و هوشمندسازی این نظام می‌تواند مانع از افزایش قیمت نان شود و اکنون بیش از۳ ماه از اجرای این طرح می‌گذرد اما عدم اجرای کامل این قانون همچنان راه را برای سودجویان باز گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازاصفهان، ابتدای تابستان امسال، دولت  با هدف پیش‌گیری از قاچاق آرد و نیز توزیع عادلانه یارانه‌ها رو به پرداخت مستقیم یارانه نان به نانوایی‌ها آورده و در پی آن نانوایی‌ها به پایانه‌های فروش الکترونیک مجهز شدند تا بر اساس میزان تراکنش‌ها، حجم آرد مصرفی آن‌ها رصد شده و بر اساس آن یارانه نان دریافت کنند.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان پیرامون نحوه نظارت و بازرسی از واحد‌های نانوایی، اظهار داشت: شغل نانوایی‌ یکی از شریف‌ترین مشاغل است که مردم همه‌روزه با آن سر و کار دارند، اما متاسفانه در این میان افرادی نیز هستند که با تخلفات خود، این شغل را زیر سئوال می‌برند و به‌هرصورت، بازرسان ما نیز به طور مستمر بر فعالیت این واحد‌ها نظارت و در صورت مشاهده تخلف کاملا قاطعانه برخورد می‌کنند. از مجموع 335 بازرسی که در استان اصفهان مشغول فعالیت هستند، 14 تیم تنها به بازرسی از واحدهای نانوایی‌ها اختصاص دارند.

وی در ارتباط با گزارش اداره بازرسی و نظارت بر اصناف استان اصفهان،  مبنی بر اینکه در شهریورماه، بیشترین تخلف از سوی صنف نانوایی‌ها ثبت شده است بیان کرد: متاسفانه در ماه گذشته بیشترین گزارش تخلف ثبت شده از سوی بازرسان ما، مربوط به تخلفات نانوایی‌ها بوده است که البته یکی از دلایل آن می‌تواند این باشد که نانوایی، شغلی است که مردم همه‌روزه با آن سر‌وکار دارند و به همین دلیل گزارشات بیشتری از تخلفات این واحد‌ها به ما می‌رسد؛ گران‌فروشی، کم‌فروشی، عدم رعایت موارد بهداشتی سه مورد نخست در تخلفات ثبت شده از سوی نانوایی‌ها در ماه گذشته بوده وعدم نصب تابلو نیز پس از این سه، در جایگاه چهارم تخلفات ثبت شده قرار دارد.

محمدی فشارکی با اشاره به گران‌فروشی نان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هنوز آخرین مرحله قانون هوشمندسازی پرداخت یارانه نان یعنی الزام همه واحدهای نانوایی‌ها به فروش یارانه‌ای نان اجرا نشده، مردم هنوز اطلاع ندارن که کدام واحد‌ها باید نان را به قیمت یارانه‌ای عرضه کنند و کدام واحدها به قیمت آزاد و به همین علت در برخی با سوءاستفاده از این ناآگاهی و عدم نصب تابلو اقدام به عرضه نان به قیمت آزاد می‌کنند.

وی درباره عدم نصب تابلو تصریح کرد: عدم نصب تابلو، که اطلاعاتی از جمله قیمت، وزن چانه، روز تعطیل وغیره را مشخص کند، ده میلیون تومان جریمه نقدی برای نانوایی متخلف در پی خواهد داشت.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف استان اصفهان ادامه داد: اگر قانون هوشمندسازی پرداخت یارانه نان به صورت کامل اجرا شود، شفافیت‌ها و نیز نظارت‌ها بیشتر خواهد شد و از سویی مردم نیز از سردرگمی خارج می‌شوند و انتظار می‌رود به دنبال آن از میزان تخلفات کاسته شود اما به هر صورت بازهم افراد سودجویی هستند که اقدام به تخلفات این‌چنینی می‌کنند.

وی با اشاره به پایانه‌های الکترونیک فروش نان که در اختیار نانوایی‌ها گذاشته شده و نحوه نظارت از طریق آن‌ها افزود: نظارت‌ها هم از طریق داشبورد نظارتی پایانه‌های الکترونیک فروش نان که در اختیار دستگاه‌های نظارتی مثل اداره بازرسی و نظارت بر اصناف، جهاد کشاورزی، مجموعه استانداری و غیره قرار داده شده، برخی از سنجه‌ها قابل ارزیابی و نظارت بوده و درباره برخی دیگر از تخلفات نیز، بازرسی‌های میدانی صورت می‌گیرد و حتی گاهی بازرسان ما در صف مشتریان می‌ایستند و نان خرید می‌کنند و بعد از خرید نان، کارت خود را ارائه داده و وزن نان، وزن چانه و موارد از این دست را می‌سنجند.

98درصد از نانوایی‌های ما به پایانه‌های الکترونیک فروش نان مجهز شده‌اند

رئیس اتحادیه نانوایان استان اصفهان نیز با اشاره به قانون هوشمندسازی پرداخت یارانه نان اظهار داشت: هدف اتحادیه نانوایان استان اصفهان در دوره جدید، همکاری با قانون هوشمندسازی پرداخت یارانه نان بوده و این مورد از برنامه‌های اجرایی ما است و در واقع ما برای هرگونه همکاری برای اجرای این طرح با دولت آماده‌ هستیم.

الهام رضایی در ارتباط با گزارش اداره بازرسی و نظارت بر اصناف و تخلفات واحدهای نانوایی‌ بیان کرد: ما در اتحادیه تلاش می‌کنیم با آموزش‌ها و نیز بازرسی‌های میدانی از بروز چنین تخلفاتی پیش‌گیری کنیم همچنین امیدواریم که با اجرای کامل قانون هوشمندسازی پرداخت یارانه نان از میزان تخلفات تا حد قابل توجهی کاسته شود.

وی در ارتباط با زمان اجرای کامل قانون هوشمندسازی پرداخت یارانه نان خاطرنشان کرد: در حال حاضر و طبق آمار ارائه شده از سوی بانک سپه، چیز نزدیک به 98 درصد از نانوایی‌های ما به پایانه‌های الکترونیک فروش نان مجهز شده‌اند و از استانداری می‌خواهیم که آموزش‌هایی را برای نانوایان برگزار کند تا نانوایی‌ها برای اجرای قانون هوشمندسازی پرداخت یارانه نان آماده شوند.

رئیس اتحادیه نانوایان استان اصفهان از برنامه‌ریزی اتحادیه نانوایان استان اصفهان برای رفع مشکلات گفت و افزود: نانوایان هم مشکلات مربوط به خود را دارند، از عدم تغییر قیمت نان گرفته تا قیمت بالای خمیرمایه و کیفیت آرد‌ها و غیره و از طرفی مردم نیز درباره بسیاری موارد حق دارند؛ اگر مشکلات نانوایان برطرف شود، کیفیت نان‌ها هم افزایش می‌یابد واتحادیه نانوایان استان اصفهان برنامه‌ریزی مدون خود را آغاز کرده و بزودی و با اجرای این برنامه، آموزش‌ها و پیگیری‌های خود و همچنین با اجرای قانون هوشمندسازی پرداخت یارانه نان، هم‌ مردم و هم ‌نانوایان شاهد تغییر و تحولات خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، به هر روی به نظر می‌رسد قانون هوشمندسازی پرداخت یارانه نان نیز که بعد از گذشت بیش از 3 ماه از اجرا، همچنان با مشکلاتی روبرو است و مهم‌ترین این مشکلات شاید عدم اجرای کامل این قانون است اما همه مشکلات را نباید به این قانون گره زد بلکه مواردی نظیر نصب تابلو که از تخلفات پرتکرار نانوایی‌ها است، بایستی با اطلاع‌رسانی، آموزش و برخوردها و بازرسی‌ها برطرف شوند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.