کد خبر : 23145 / /
/

در صورتی که سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ 400 هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتیکه جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ 300 هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز خواهد شد.

یارانه مرحله ۱۴۱ مربوط به آبان قابل برداشت است. یارانه قرار است به شکل کالا برگ اعطا شود. یارانه به مبلغ 300و 400 تومان است. طرح کالا برگ به جای یارانه نقدی احتمالا از پایان سال اجرایی شود. اخبار جدید مربوط به یارانه را در «خبر روز» دنبال کنید. 

یارانه کمک‌معیشتی آبان قابل برداشت شد

‌به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، در این اطلاعیه آمده است: یارانه کمک معیشتی مرحله 141 بر اساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مطابق معمول، به حساب سرپرستان خانوار واریز و از ساعت 24 روز پنجشنبه 19 آبان  قابل برداشت است.

بر همین اساس، در صورتی که سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ 400 هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتیکه جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ 300 هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز خواهد شد.

‌در صورتی که این سرپرستان خانوار پیش از این نسبت به دریافت تسهیلات قرض الحسنه 10 میلیون ریالی کرونا اقدام نموده‌اند، اقساط این تسهیلات از مبلغ واریزی به حساب آنان کسر خواهد شد.

واریز یارانه به حساب سرپرستان متقاضی بازبینی به دهک‌بندی و ثبت‌نامی‌های جدید

در این مرحله، سرپرستان خانواری که اقدام به ثبت نام کرده‌اند چنانچه در آزمون وسع انجام شده توسط وزارت رفاه جزو دهک‌های اول تا نهم قرار گرفته باشند، یارانه آبان ماه را مطابق دهک‌بندی اعلام شده دریافت خواهند کرد.

‌سرپرستان خانواری که یارانه نقدی آنها در اردیبهشت ‌قطع شده بود و درخواست بازبینی خود را در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت کرده بودند، چنانچه در بازبینی انجام شده توسط وزارت رفاه جزو دهک‌های اول تا نهم قرار گرفته باشند، یارانه آبان ماه را مطابق دهک‌بندی اعلام شده دریافت خواهند کرد.

‌متقاضیان بازبینی دهک‌بندی اعلام شده، می‌توانند جهت ثبت یا پیگیری درخواست خود به سامانه اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس https://hemayat.mcls.gov.ir مراجعه نموده یا با تلفن گویای 09200006369 تماس حاصل نمایند.

ثبت‌نام از افرادی که تاکنون از دریافت یارانه نقدی جا مانده‌اند یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند نیز همچنان ادامه دارد. این افراد می‌توانند با مراجعه به تارنمای پنجره ملی خدمات هوشمند به آدرس https://my.gov.ir نسبت به ثبت‌نام خانوار خود اقدام نمایند. جهت ثبت‌نام در این سامانه، در اختیار داشتن شماره تلفن همراه به‌ نام سرپرست خانوار، کد ملی، کد پستی، تاریخ تولد و شماره شبای بانکی مربوط به سرپرست خانوار متقاضی جدید یا جامانده از یارانه، ضروری است. تمامی اشخاص می‌توانند جهت کسب اطلاع از آخرین وضعیت یارانه خانوار، کد دستوری #کد ملی*43857*4* (ستاره 4 ستاره 43857 ستاره کد ملی مربع) را با شماره تلفن همراه به‌نام خود شماره‌گیری کنند.

حسینی سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها، اظهار کرد: یارانه کمک معیشتی مرحله ۱۴۱ مربوط به آبان ماه به حساب سرپرستان خانوار مشمول دریافت یارانه واریز و قابل برداشت است.

سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها در ادامه تصریح کرد: یارانه پرداختی مطابق ماه‌های قبل به سرپرستان خانوار دهک‌های اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر و چهارم تا نهم ۳۰۰ هزارتومان پرداخت شده است. همچنین اقساط تسهیلات کرونایی همانند ماه‌های قبل، از  مبلغ واریزی حساب سرپرستان خانوار کسر شده است.

حسینی گفت: در این مرحله سرپرستان خانواری که اقدام به ثبت نام کرده و جزو دهک‌های اول تا نهم قرار گرفته باشند، یارانه آبان و معوقات قبلی مطابق دهک بندی به حسابشان واریز شده است.

سابقه پرداخت وام به دریافت کنندگان یارانه نقدی

از زمان آغاز پرداخت یارانه نقدی در انتهای دهه ۸۰ تنها یک نوبت به اعتبار این واریزی ماهانه به یارانه‌بگیران تسهیلات بانکی پرداخت شده است.

سال ۹۹ و چند ماه پس از شیوع پاندمی کرونا، دولت به حساب سرپرستان خانوار وام یک میلیون تومانی واریز کرد و قرار شد تا این بازپزداخت این تسهیلات، به صورت تدریجی از محل یارانه‌های واریزی صورت بگیرد.

این اولین و آخرین باری بود که چنین تسهیلاتی به یارانه بگیران پرداخت شد، از آن زمان به بعد اخباری در رابطه با اینکه بانک‌ها می‌توانند حساب یارانه شهروندان را به عنوان وثیقه قبول کنند منتشر شد که با توجه به رویه سخت‌گیرانه بانک‌ها در خصوص پرداخت تسهیلات، بعید است چندان کاربردی داشته باشد.

از سوی دیگر در ادامه برنامه‌های تیم اقتصادی دولت سیزدهم در خصوص اعطای تسهیلات بدون ضامن به شهروندان، در روزهای گذشته بانک مرکزی کارمزد وام‌های قرض الحسنه زیر ۱۰ میلیون تومانی را صفر اعلام کرد.

به نظر می‌رسد که مجموع این اخبار و نقل قول‌ها باعث شده است تا کلاهبرداران با این ترفند سراغ شهروندان بیایند.

البته زمان یارانه مهر ۱۴۰۱ هنوز سازمان هدفمندی یارانه‌ها جزئیاتی مشخص نکرده است، اما همچون شهریور ماه باید انتظار داشته باشیم که آغاز واریز یارانه‌ها به حساب سرپرستان خانوار از روز چهارشنبه ۲۰ مهر ماه باشد. پایان واریزها نیز هنوز به شکل کامل مشخص نشده، اما احتمالا بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت زمان خواهد برد.

 با توجه به اظهار نظر وزیر اقتصاد در چند روز گذشته و عدم آماده سازی زیر ساخت مربوطه برای پرداخت یارانه به صورت کالابرگ به احتمال زیاد یارانه مهرماه به صورت نقدی پرداخت شود.

معاون توسعه مدیریت بهزیستی از معلولانی که به دلیل قرار گرفتن در دهک دهم، یارانه‌شان قطع شده است، اما خواهان دریافت آن هستند، خواست از طریق سامانه اعلامی وزارت کار و رفاه نسبت به ثبت اعتراض اقدام کنند.

 معاون توسعه مدیریت بهزیستی از معلولانی که به دلیل قرار گرفتن در دهک دهم، یارانه‌شان قطع شده است، اما خواهان دریافت آن هستند، خواست از طریق سامانه اعلامی وزارت کار و رفاه نسبت به ثبت اعتراض اقدام کنند. سیدمرتضی حسینی اظهار کرد: اگر یارانه جدید دولت برای افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی که جزو دهک دهم محسوب می‌شوند حذف شده باشد، از طریق سامانه‌ای که وزارت رفاه اعلام کرده است، اعتراض خود را ثبت کنند. سازمان بهزیستی نیز از طریق وزارتخانه این موضوع را پیگیری کرده است که همه افراد دارای معلولیت مشمول دریافت یارانه دولت باشند. او بیان کرد: در ستاد گزارشی دال بر این موضوع که یارانه جدید افراد دارای معلولیت تحت پوشش حذف شده باشد، شنیده نشده است و اگر در استان‌ها چنین موضوعی وجود دارد افراد در صورت اعتراض، باید اعتراض خود را از طریق سامانه وزارت رفاه اعلام کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به این که بخش عمده اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان مربوط به شش ماه تا دو سال قبل است، اعلام کرد که 40 درصد دستگاه ها اطلاعات خود را به این پایگاه نداده اند.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت وگو با مهر، با اشاره به موانع اجرای کالابرگ الکترونیکی، اظهار کرد: دولت تا امروز گزارشی از زیرساخت‌های پایگاه رفاه جامع ایرانیان به ما ارائه نداده است.

وی متذکر شد: مطابق نشستی که در کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر قبلی تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتیم، اطلاعات پایگاه رفاه جامع ایرانیان ناقص است و برخط نیست. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در همان مقطع، گزارش‌هایی به ما ارائه شد که نشان داد بیش از ۴۰ درصد از دستگاه‌هایی که باید به پایگاه رفاه جامع ایرانیان اطلاعات دهند، این کار را انجام ندادند و هیچ خط ارتباطی با پایگاه رفاه ایرانیان ندارند.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی افزود: برای مثال، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان بورس و بسیاری از مجموعه‌ها باید اطلاعات خود را به این پایگاه ارائه دهند، اما این کار را انجام ندادند. پورابراهیمی گفت: علاوه بر این، اطلاعات بخش عمده‌ای از مجموعه‌ها و دستگاه‌ها به پایگاه رفاه جامع ایرانیان به صورت آفلاین یا غیربرخط ارائه شده است، یعنی ارتباط برخط وجود ندارد و داده‌های آنان مربوط به شش ماه تا دو سال قبل است.

وی با اشاره به این که فرمول محاسباتی دهک بندی خانوارها برای دریافت یارانه کاملاً اشتباه است، گفت: فرمول محاسبه دهک‌بندی‌ها باید بازنگری شود. شاخص‌های ارزیابی برای بررسی دهک‌ها باید بر اساس داده‌های واقعی باشد و نباید صرفاً مبنای درآمدی، ملاک عمل قرار گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: برای مثال، فردی به بنده مراجعه کرده است و می‌گوید خودم معلمم و همسرم نیز شاغل است و یارانه ما حذف شده است. وی توضیح داد که درست است من و همسرم هر دو شاغل هستیم، اما دو فرزند معلول داریم و درآمد ما با هزینه‌های مان همخوانی ندارد.

پورابراهیمی ادامه داد: همچنین فردی مراجعه کرده و می‌گوید که من نماینده کشاورزان در پرداخت قبوض آب و برق چاه هستم و به همین دلیل، کل مبالغ کشاورزان دیگر هم در حساب من متمرکز شده است تا قبوض را پرداخت کنم و یارانه مرا حذف کردند. باید محاسبه شود که آیا این مقدار از نقدینگی برای خود کشاورز است یا خیر و سپس درباره اعطا کردن یا اعطا نکردن یارانه وی تصمیم گرفته شود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.