کد خبر : 24353 / /
/

دیروز قیمت دلار در آستانه سفر نماینده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران روند باثباتی داشت. دلار با نوسان کاهشی محدود با همان قیمت روز گذشته به کار خود ادامه داد.

 

قیمت دلار امروز 27 آذر 1401 امروز روند باثباتی داشت.

قیمت دلار دیروز روند باثبات و کاهشی محدودی داشت. به نظر می‌رسد این روند قیمت به دلیل سفر اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران است. آیا فردا دلار ارزان می‌شود؟

 دیروز قیمت دلار در آستانه سفر نماینده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران روند باثباتی داشت. دلار با نوسان کاهشی محدود با همان قیمت روز گذشته به کار خود ادامه داد.

این روند فعلی قیمت دلار که در بالاترین نرخ‌های تاریخی خود قرار دارد از سوی تحلیلگران بازار از ابتدای سال پیش بینی شده بود. اکنون قیمت ۴۰ هزار تومانی به عنوان محدوده مقاومتی این اسکناس آمریکایی از سوی فعالان بازار در نظر گرفته شده است.

تجربه روند افزایشی قیمت در بیش از ۲ هفته گذشته نشان داده، قیمت دلار فعلا به اقدامات بازارساز واکنش چندانی نشان نمی‌دهد و فارغ از تلاش‌های مضائف نهاد پولی کشور راه خود را می‌رود.

به نظر می‌رسد فعلا عامل تورم و تبدیل سرمایه‌های مردم به دارایی امن مهمترین دلیل افزایش قیمت دلار در بازار معاملات تهران است. عاملی که رئیس کل بانک مرکزی در نشستی که جمعه شب در صداوسیما داشت در روند افزایش قیمت دلار به آن نپرداخت.

صالح‌آبادی معتقد است بخشی از دلایل نوسانات اخیر نرخ ارز در بازار غیررسمی مربوط به تقویت شاخص دلار است؛ چرا که ارزش دلار به‌دلیل افزایش نرخ بهره فدرال‌ رزرو از 5/ 0 به ۴ درصد طی چند مرحله تقویت شد.

 دلیل افزایش قیمت دلار نوسانات فصلی است

صالح‌آبادی دلیل دیگر این افزایش قیمت دلار را  به فضا و حوادثی که در یکی دو ماه اخیر در کشور اتفاق افتاده، وجود محدودیت‌ها و پدیده قاچاق مرتبط دانست.

از سوی دیگر او بخشی از این افزایش قیمت دلار را نیز مربوط به‌ نوسانات فصلی دانست که همواره در یکی دو ماه پایانی سال میلادی با افزایش نرخ ارز با آن مواجه می‌شویم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به این که نرخ تورم ماهانه از ابتدای دولت یعنی آبان سال گذشته 4/ 2 درصد بوده و در پایان اسفندماه به میزان 5/ 0 درصد رسیده است، بیان کرد: «این نسبت از ابتدای سال تا خردادماه روند افزایشی داشته است و از 1/  2درصد به 1/ 5 درصد و در نهایت 6/ 10 درصد می‌رسد. از تیرماه اما روند کاهشی داشته و به ترتیب طی تیر تا آبان به 3/ 4 درصد، 4/ 2 درصد، 6/ 2 درصد، 9/ 2 درصد و به 2/ 2 درصد رسیده است. او برای سال آینده قول تورمی با روند آرام را داد.»

همچنین صالح‌آبادی برای سال آینده قول تورمی با روند آرام را داد.

 

در روزهای گذشته سیاست‌های ارزی بانک مرکزی با انتقادهای زیادی مواجه شد. یک نمونه آن تغییر معاون ارزی بانک مرکزی در هفته گذشته بود.

آنچه در ظاهر مشخص است، بازارساز تلاش زیادی برای مهار قیمت دلار دارد اما برخی معامله‌گران معتقدند بازارساز در حال نوسان‌گیری است تا نقدینگی را از بازار جمع کند.

در این شرایط بسیاری از معامله‌گران خرد که در قیمت‌های بالا، دلار خریده‌اند؛ نقره‌ داغ می‌شوند. این در حالی است که به نظر می‌ر‌سد در این ابراز عقیده عامل تورم که مدت زیادی است در قیمت دلار انباشته شده، نادیده گرفته شده است.

چرا دلار سهمیه‌ای عرضه می‌شود؟

برخی معتقدند اگر بازارساز چنین سیاستی ندارد با وجود تنگنای ارزی کشور و روند صعودی تقاضا چرا دلار سهمیه‌ای مانند سال گذشته از بازار حذف نمی‌شود؟

این در شرایطی است که قیمت دلار در بازار متشکل و توافقی نیز به بیشترین نرخ‌های تاریخی خود رسیده است.

خرید و فروش دلار در بازارهای موازی نیز روند صعودی دارد و مانند بازار معاملات تهران بیشتر این تقاضا، ورود سرمایه‌های خرد به بازار است.

دنیای اقتصاد حجم معاملات دلاری صورت گرفته در روز شنبه ۲۶ آذر را رقمی معادل ۲۳ میلیون و ۴۵۰ هزار دلار عنوان کرده است.

با این حال، حداقل در بازار پشت خطی روز شنبه دست بالا را خریداران داشتند. به دلیل ادامه همین خریدها در بازار پشت خطی، برخی فعالان احتمال می‌دهند رشد دلار در روز جاری نیز ادامه پیدا کند.

در این میان، عده‌ای نیز باور دارند که بازارساز به‌راحتی نوسان دلار بالای خط 40 هزار تومان را به رسمیت نخواهد شناخت.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.