کد خبر : 24862 / /
/

قیمت دلار از عصر روز پنجشنبه با تغییر رئیس بانک مرکزی بر ریل کاهشی قرار گرفته است.

اگرچه در حال حاضر قیمت دلار اندکی افزایش یافته اما به طور کلی، قیمت اسکناس آمریکایی از روز پنجشنبه تحت تاثیر اخبار تغییر رئیس بانک مرکزی و سیاست‌های کنترل نرخ ارز دولت در مسیری کاهشی قرار گرفته است. اما آیا این تنها دلیل کاهش قیمت دلار بوده است؟

قیمت دلار از عصر روز پنجشنبه با تغییر رئیس بانک مرکزی بر ریل کاهشی قرار گرفته است. کاهش قیمت دلار را ناشی از سه عامل می‌توان دانست؛ قیمت‌گذاری دستوری که در این چند روزه رئیس جدید بانک مرکزی بر آن تاکید کرده است، ارزپاشی دولت و جو روانی ناشی از روند دلار جزو این عوامل هستند.

محمدرضا فرزین، رئیس جدید بانک مرکزی اعلام کرده است در یک سال آینده قیمت دلار نیما به صورت دستوری ۲۸۵۰۰ تومان باقی می‌ماند. دلار نیمایی در هفته‌های اخیر به نزدیکی ۳۰ هزار تومان رسیده بود اما همچنان اختلاف محسوسی با دلار آزاد داشت.

از طرفی ارزپاشی، بدون مهار تورم و تعدیل انتظارات تورمی نرخ ارز ممکن است در بلندمدت اثری معکوس داشته باشد و قیمت دلار را افزایش دهد.

گفتنی است بررسی میدانی تجارت‌نیوز نشان می‌دهد در حال حاضر سمت عرضه در بازار تقویت شده و تقاضا برای خرید کاهش یافته است. به نحوی که دارندگان دلار به دلیل ترس از کاهش بیشتر، قیمت‌های پایین‌تری را نسبت به روزهای گذشته پیشنهاد می‌دهند و خریداران نیز به امید کاهش قیمت برای ورود به سمت تقاضا مردد هستند.

قیمت دلار تا کجا کاهش می‌یابد؟

علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی در خصوص روند کاهشی نرخ دلار در مصاحبه با تجارت‌نیوز گفت: اگر از نظر تکنیکالی بررسی کنیم در پایین‌ترین حد ممکن 33 تا 34 هزار تومان را هم می‌توان تا قبل از اسفندماه برای دلار متصور شد.

او ادامه داد: با توجه به بحث افزایش نقدینگی و نیز برآوردی که از عدم افزایش تولید ناخالص داخلی وجود دارد، به نظر می‌آید دولت هم می‌تواند کف دلار را با 34 هزار تومان ببندد.

طباطبایی همچنین بیان کرد: اگر این ریزش همچنان با خروج پول خاکستری از سیستم دلار در بازار دلار اتفاق بیفتد، با توجه به اینکه به نظ می‌آید بازیگران اصلی بازار دلار همراه با سیستم قضایی در حال پیگیری هستند من فکر می‌کنم افت شدید دلار تا همان 33 تا 34 هزار تومان محقق شود.

طباطبایی گفت: اگر تا این حد قیمت دلار پایین بیاید و با اتفاق سیاسی مهمی مواجه نباشیم احتمالا تا اردیبهشت یا خرداد سال آینده که بحث بودجه و یا مذاکرات مطرح شود دولت بتواند دلار را در این قیمت‌ها نگه دارد.

قیمت دلار تثبیت می‌شود؟

از نگاه برخی فعالان بازار ارز، احتمال افزایش عرضه ارز و برخورد در فضای بازار آزاد غیررسمی، ممکن است در روزهای آینده قیمت دلار را از سطوح کنونی عقب ببرد.

در هفته گذشته خبر سفر گروسی در تاریخ ۱۰ دی ماه از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شد، اما امروز خبری از این موضوع نبود. به نظر می‌رسد این موضوع در هفته‌ گذشته و هفته‌های قبل از آن برای ارائه سیگنال به بازار ارز مطرح شده است.

به نظر می‌رسد فعلا باید دید بازارساز در روزهای آینده چه سطحی از عرضه را روانه بازار می‌کند و بعد از فروکش کردن جو انتظامی در بازار، قیمت دلار در چه محدوده‌ای به تثبیت خواهد رسید.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.