کد خبر : 25056 / /
/

در بودجه ۱۴۰۱ بیش از ۷۳ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و همچنین یارانه معیشتی مربوط به بنزین پیش بینی شد که تغییری نسبت به گذشته نداشت اما نهایتا دولت تصمیم گرفت مبلغ یارانه‌ها را برای مشمولان به ۳۰۰ هزار تومان و ۴۰۰ هزار تومان افزایش دهد.

خبرهایی مبنی بر تغییر مبلغ یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شده است. کسانی که تحت هر شرایطی یارانه نقدی خود را دریافت نکردند یا استحقاق دریافت یارانه نقدی دارند، می‌توانند به سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها مراجعه و ثبت نام کنند. یارانه نقدی دی ماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد.  

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، میزان یارانه نقدی برای سال آینده تغییری نخواهد کرد و یارانه‌های ۳۰۰ هزار تومانی و ۴۰۰ هزار تومانی ادامه دارد.

یارانه نقدی در 1402 چقدر می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز ، طبق پیگیری‌های ایسنا از لایحه مصوب دولت که اوایل دی ماه طی نامه رسمی رییس جمهوری به مجلس ارائه شد، نشان می‌دهد که میزان یارانه‌های نقدی در سال آینده نسبت به امسال تغییری نخواهد کرد؛ بنابراین یارانه‌های ۳۰۰ هزار تومانی و ۴۰۰ هزار تومانی که از ماه‌های ابتدایی امسال کلید خورد، در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی سال آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد.

البته در بودجه ۱۴۰۱ بیش از ۷۳ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و همچنین یارانه معیشتی مربوط به بنزین پیش بینی شد که تغییری نسبت به گذشته نداشت اما نهایتا دولت تصمیم گرفت مبلغ یارانه‌ها را برای مشمولان به ۳۰۰ هزار تومان و ۴۰۰ هزار تومان افزایش دهد.

از سوی دیگر طرح کالابرگ الکترونیکی که در استان هرمزگان اجرایی شده، در سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد. بر این اساس مردم می‌توانند انتخاب کنند که یارانه نقدی می‌خواهند یا کالابرگ الکترونیکی.

تعیین تکلیف مبلغ یارانه نقدی سال آینده 

دولت بودجه یارانه نقدی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ را ۳ هزار میلیارد تومان افزایش داده و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس این موضوع را تایید کرده اما در نهایت اعداد مطرح شده در مجلس نهایی خواهد شد و باید دید که این بخش دچار تغییر خواهد شد یا خیر؟

۵ دی ماه بود که لایحه بودجه سال آینده از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شد اما لایحه بودجه همچنان اعلام وصول نشده و شنیده‌ها نشان می‌دهد که علت این موضوع عدم ارائه برنامه هفتم توسعه است. به نظر می‌رسد که لایحه بودجه زمانی از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول می‌شود که برنامه هفتم نیز آماده شده باشد.

البته این موضوع مربوط به توافق بین سران سه قوه است و ممکن است با صحبت‌هایی که مطرح می‌شود بودجه در زمان سریعتری وصول شود.

در این بین اما اخباری از لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ دولت منتشر شده است. به طور مثال خبری از سوی تسنیم منتشر شد که براساس آن منابع یارانه نقدی در بودجه سال آینده به ۳۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. بر این اساس ماهیانه رقمی نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان میان یارانه بگیران توزیع خواهد شد.

بر این اساس رقم پرداخت ماهیانه یارانه نقدی حدود ۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که معادل رشد بیش از ۱۰ درصدی کل منابع مربوط به پرداخت یارانه نقدی است و این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ میزان پرداخت ماهیانه یارانه نقدی (اعم از ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی) حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان و برای یک سال حدود ۳۲۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

 ولی اسماعیلی نائب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز اخیرا در این خصوص گفته است که براساس پیش‌بینی دولت ۱۰ درصد بر میزان یارانه‌ها به‌نسبت سال جاری اضافه شده است. البته این اعداد و ارقام پیشنهادات دولت است و بودجه باید در مجلس نهایی شود.

براین اساس اخباری که تا پیش از این در خصوص لایحه بودجه سال آینده مطرح شده بود تایید شد.

گفتنی است، براساس رویه هر ساله لایحه بودجه پس از اعلام وصول هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی توسط رییس جمهور و در جلسه علنی به مجلس شورای اسلامی ارئه می‌شد. بلافاصله پس از این اتفاق نیز لایحه بودجه و جزئیات آن در اختیار عموم مردم قرار می‌گرفت.

 یارانه نقدی ۲ مرحله ای شد؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره جزییات توزیع کالابرگ الکترونیکی اظهار کرد: قانونگذار در بودجه سال ۱۴۰۱ به دولت تکلیف کرده بود که ما به ازای حذف ارز ترجیحی کالابرگ برای مردم و اشخاص مشمول یارانه تامین کند.

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا تیرماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی تیرماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره جزییات توزیع کالابرگ الکترونیکی اظهار کرد: قانونگذار در بودجه سال ۱۴۰۱ به دولت تکلیف کرده بود که ما به ازای حذف ارز ترجیحی کالابرگ برای مردم و اشخاص مشمول یارانه تامین کند. در آن زمان زیرساخت‌ها آماده نبود. البته قانون‌گذار اشاره کرده است کالابرگ می‌تواند به انواع مختلف توزیع شود که تصمیم براین شد یارانه نقدی پرداخت شود و اقبال عمومی هم خوب بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره جزییات توزیع کالابرگ الکترونیکی اظهار کرد: قانونگذار در بودجه سال ۱۴۰۱ به دولت تکلیف کرده بود که ما به ازای حذف ارز ترجیحی کالابرگ برای مردم و اشخاص مشمول یارانه تامین کند. در آن زمان زیرساخت‌ها آماده نبود. البته قانون‌گذار اشاره کرده است کالابرگ می‌تواند به انواع مختلف توزیع شود که تصمیم براین شد یارانه نقدی پرداخت شود و اقبال عمومی هم خوب بود.

مرتضوی افزود: برای توزیع کالابرگ، نیاز به تامین زیرساخت‌ها داشتیم که آماده شده و ابتدا در چهار شهرستان به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه با هماهنگی مسئولان استان هرمزگان، بناداریم طرح را این استان تحت سامانه ملی اعتبار یا همان کالابرگ الکترونیکی آغاز کنیم گفت: استفاده از این امکان، ۱۰۰ درصد اختیاری است و یارانه بگیران می‌توانند زودتر از موعدِ واریز یارانه‌ها با استفاده از مبلغی که در کارت پول آنها تعبیه می‌شود، از ۱۱ قلم کالای تعیین شده انتخاب و خریداری کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: درواقع افراد می‌توانند تا قبل از زمان واریز یارانه نقدی، خرید کالا داشته باشند و اگر تمایل نداشتند در موعد مقرر یارانه همزمان با سایر نقاط کشور به حسابشان واریز می‌شود. همانطور که گفته شد این امکان کاملا اختیاری است و الزامی برای خرید کالا وجود ندارد. فرصتی است که فراهم شده و می‌توانند این ۱۱ قلم را از فروشگاه‌ها در سطح استان خریداری کنند و امیدواریم هرچه سریعتر از هرمزگان شروع کنیم و به دیگر استان‌ها برسیم.

مرتضوی با بیان اینکه طرح فعلا آزمایشی است و محدودیتی وجود ندارد که بگوییم مقدر اجناس چه قدر باشد گفت: افراد به فراخور نیاز می‌توانند از هرکدام از ۱۱ قلم به هر مقدار که اعتبار داشته باشند کالا بخرند.

وی اضافه کرد: بعد از ارزشیابی‌ها، اگر طرح مورد اقبال مردم قرار بگیرد در گستره ملی هم اجرایی خواهد شد. بسترها آماده است و پیگیر تامین منابع هستیم و به محض تامین منابع، عملیات اجرایی را نظر به اینکه تست‌های مختلف انجام شده آغاز خواهیم کرد.

مرتضوی با بیان اینکه تقریبا ۹ دهک از جامعه ایران یارانه‌بگیر هستند که جمعیتی نزدیک به ۷۹ میلیون تا ۸۰ میلیون نفر (با احتساب نیروهای مسلح) را دربرمی‌گیرد گفت: بخشی از مردم یعنی عمده افراد در دهک‌های اول تا سوم تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و مستمری بگیر بهزیستی و کمیته امدادند. دو میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار ایرانی، تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که با احتساب افراد تحت تکفل به هفت میلیون و ۱۰۰ هزار نفر می‌رسند.

وی ادامه داد: توسعه سامانه مربوط به طرح کالابرگ الکترونیکی (سامانه اعتبار) نیز در دستورکار قرار گرفت. در دوره قبل روی این سامانه کار شده بود و ما روند را تسریع کردیم و کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است. /منیبان

بودجه یارانه نقدی در سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرد

بر اساس نسخه مقدماتی لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، ماهیانه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان و برای یک سال ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی به خانوارها لحاظ شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، منابع یارانه نقدی در بودجه سال آینده به ۳۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. بر این اساس ماهیانه رقمی نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان میان یارانه بگیران توزیع خواهد شد.

این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ میزان پرداخت ماهیانه یارانه نقدی (اعم از ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی) حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان و برای یک سال حدود ۳۲۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.