کد خبر : 25095 / /
/

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، میزان یارانه نقدی برای سال آینده تغییری نخواهد کرد و یارانه‌های ۳۰۰ هزار تومانی و ۴۰۰ هزار تومانی ادامه دارد.

یارانه نقدی از اردیبهشت 300 و 400 هزار تومانی شد. قرار است به جای یارانه نقدی کالا برگ توزیع شود. یارانه نقدی دی ماه احتمالا در بیستم ماه واریز شود. اما طرح جایگزین یارانه نقدی احتمالا در سال آینده اجرایی شود. آخرین اخبار یارانه نقدی را در «خبر روز» بخوانید. آخرین اخبار یارانه نقدی را بخوانید.

یارانه نقدی تغییر نمی کند

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، میزان یارانه نقدی برای سال آینده تغییری نخواهد کرد و یارانه‌های ۳۰۰ هزار تومانی و ۴۰۰ هزار تومانی ادامه دارد.

یارانه معیشتی اولین بار در دولت روحانی برای جبران افزایش قیمت‌ها بعد از گرانی بنزین به خانوارهای نیازمند پرداخت شد یارانه معیشتی جدید دولت رئیسی برای اولین بار از اردیبهشت سال 1401 پرداخت شد.با افزایش یارانه معیشتی سه دهک پایین درآمدی توسط دولت به هر نفر ۴۰۰ هزار تومان، قدرت خرید دهک اول درآمدی روستاییان (فقیرترین دهک) ۲.۵ برابر می‌شود.اماپرداخت نقدی  یارانه معیشتی تا کی ادامه پیدا می‌کند؟ آخرین اخبار درباره یارانه معیشتی را بخوانید.

ایسنا نوشت:در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، میزان یارانه نقدی برای سال آینده تغییری نخواهد کرد و یارانه‌های ۳۰۰ هزار تومانی و ۴۰۰ هزار تومانی ادامه دارد.

لایحه مصوب دولت که اوایل دی ماه طی نامه رسمی رییس جمهوری به مجلس ارائه شد، نشان می‌دهد که میزان یارانه‌های نقدی در سال آینده نسبت به امسال تغییری نخواهد کرد؛ بنابراین یارانه‌های ۳۰۰ هزار تومانی و ۴۰۰ هزار تومانی که از ماه‌های ابتدایی امسال کلید خورد، در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی، سال آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد.

البته در بودجه ۱۴۰۱ بیش از ۷۳ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و همچنین یارانه معیشتی مربوط به بنزین پیش‌بینی شد که تغییری نسبت به گذشته نداشت اما نهایتا دولت تصمیم گرفت مبلغ یارانه‌ها را برای مشمولان به ۳۰۰ هزار تومان و ۴۰۰ هزار تومان افزایش دهد.

از سوی دیگر طرح کالابرگ الکترونیکی که در استان هرمزگان اجرایی شده، در سال آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد. بر این اساس مردم می‌توانند انتخاب کنند که یارانه نقدی می‌خواهند یا کالابرگ الکترونیکی.

رئیس کمیسیون اجتماعی همچنین درباره جلسات شورای حقوق و دستمزد کارگران گفت: آقای صالح‌آبادی در یکی از آخرین اظهارنظرات خود به‌عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی گفته بود؛ "افزایش حقوق 57درصدی که برای کارگران در سال جاری اعمال شد کفاف سال آینده کارگران را هم می‌دهد و بانک مرکزی به‌دلیل تبعات تورمی افزایش حقوق کارگران اجازه این کار در سال آینده را نمی‌دهد."، البته بلافاصله ما پاسخ ایشان را دادیم و تصریح کردیم که بانک مرکزی اختیاری در تعیین میزان افزایش حقوق کارگران ندارد و شورای حقوق و دستمزد است که باید در این رابطه تصمیم‌گیری کند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد:‌ در همین زمینه قرار است که در روزهای آتی جلسات مقدماتی با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و نماینده دولت برگزار شود، اما کمیسیون اجتماعی به‌عنوان متولی پیگیری حقوق کارگران نسبت به افزایش حقوق 20درصدی که از سوی دولت پیشنهاد داده شده است، بحث دارد و از نظر ما با توجه به تورم فعلی، این افزایش حقوق نمی‌تواند تأمین‌کننده نیازهای جامعه کارگری کشور باشد./تسنیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره جزییات توزیع کالابرگ الکترونیکی اظهار کرد: قانونگذار در بودجه سال ۱۴۰۱ به دولت تکلیف کرده بود که ما به ازای حذف ارز ترجیحی کالابرگ برای مردم و اشخاص مشمول یارانه تامین کند. در آن زمان زیرساخت‌ها آماده نبود. البته قانون‌گذار اشاره کرده است کالابرگ می‌تواند به انواع مختلف توزیع شود که تصمیم براین شد یارانه نقدی پرداخت شود و اقبال عمومی هم خوب بود.

مرتضوی افزود: برای توزیع کالابرگ، نیاز به تامین زیرساخت‌ها داشتیم که آماده شده و ابتدا در چهار شهرستان به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه با هماهنگی مسئولان استان هرمزگان، بناداریم طرح را این استان تحت سامانه ملی اعتبار یا همان کالابرگ الکترونیکی آغاز کنیم گفت: استفاده از این امکان، ۱۰۰ درصد اختیاری است و یارانه بگیران می‌توانند زودتر از موعدِ واریز یارانه‌ها با استفاده از مبلغی که در کارت پول آنها تعبیه می‌شود، از ۱۱ قلم کالای تعیین شده انتخاب و خریداری کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: درواقع افراد می‌توانند تا قبل از زمان واریز یارانه نقدی، خرید کالا داشته باشند و اگر تمایل نداشتند در موعد مقرر یارانه همزمان با سایر نقاط کشور به حسابشان واریز می‌شود. همانطور که گفته شد این امکان کاملا اختیاری است و الزامی برای خرید کالا وجود ندارد. فرصتی است که فراهم شده و می‌توانند این ۱۱ قلم را از فروشگاه‌ها در سطح استان خریداری کنند و امیدواریم هرچه سریعتر از هرمزگان شروع کنیم و به دیگر استان‌ها برسیم.

مرتضوی با بیان اینکه طرح فعلا آزمایشی است و محدودیتی وجود ندارد که بگوییم مقدر اجناس چه قدر باشد گفت: افراد به فراخور نیاز می‌توانند از هرکدام از ۱۱ قلم به هر مقدار که اعتبار داشته باشند کالا بخرند.

وی اضافه کرد: بعد از ارزشیابی‌ها، اگر طرح مورد اقبال مردم قرار بگیرد در گستره ملی هم اجرایی خواهد شد. بسترها آماده است و پیگیر تامین منابع هستیم و به محض تامین منابع، عملیات اجرایی را نظر به اینکه تست‌های مختلف انجام شده آغاز خواهیم کرد.

حمایت از سه دهک اول جامعه با یارانه نقدی و کالابرگ

مرتضوی با بیان اینکه تقریبا ۹ دهک از جامعه ایران یارانه‌بگیر هستند که جمعیتی نزدیک به ۷۹ میلیون تا ۸۰ میلیون نفر (با احتساب نیروهای مسلح) را دربرمی‌گیرد گفت: بخشی از مردم یعنی عمده افراد در دهک‌های اول تا سوم تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و مستمری بگیر بهزیستی و کمیته امدادند. دو میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار ایرانی، تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که با احتساب افراد تحت تکفل به هفت میلیون و ۱۰۰ هزار نفر می‌رسند.

وی ادامه داد: توسعه سامانه مربوط به طرح کالابرگ الکترونیکی (سامانه اعتبار) نیز در دستورکار قرار گرفت. در دوره قبل روی این سامانه کار شده بود و ما روند را تسریع کردیم و کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است.

افزایش 10 تا 15 درصدی یارانه معیشتی

دولت و مجلس در بودجه سال 1401، مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی را حدود 22 درصد افزایش دادند؛ اتفاقی که قابل تقدیر بود و حالا هم قرار است طبق لایحه ای

 دوفوریتی، که کلیات آن در جلسه دیروز کمیسیون برنامه و بودجه هم به تصویب رسید افزایش مجددی برای آن ها در نظر گرفته شود. طبق این لایحه، مستمری این خانواده های تحت پوشش 10 درصد افزایش می یابد و برای خانوارهایی که جزو سه دهک (1)، (2) و (3) درآمدی هستند، این افزایش، 15 درصد خواهد بود.

یارانه معیشتی حداکثر یک میلیون و 500 هزار تومان برای 5 نفر

افزایش 10 تا 15 درصدی مستمری این مددجویان، در کنار 20 درصد افزایش ابتدای سال، میزان دریافتی حمایتی آن ها را نسبت به سال گذشته حدود 30 تا 35 درصد بیشتر می کند که رشد قابل توجهی است اما وقتی به میزان ریالی آن نگاه می کنیم، می بینیم که مستمری یک خانواده پنج نفره، با وجود این افزایش، حداکثر به یک میلیون و 518 هزار تومان می رسد؛ عددی که اصلا نیازی به دو دو تا چهار تا کردن ندارد تا مطمئن باشیم که نمی تواند گره گشای مشکلات این خانواده های نیازمند باشد. نگاهی به میزان دریافتی خانوارهای یک تا چهار نفره تحت پوشش هم این اطمینان و البته نگرانی را بیشتر می کند (جدول شماره یک - به نقل از ایسنا و بازنشر شده در پرتال کمیته امداد).

2.2 میلیون خانوار تحت پوشش کمیته امداد

آن طور که معاون حمایت و سلامت کمیته امداد گزارش داده (ایرنا-فروردین1401)، دو میلیون و 250 هزار خانوار تحت حمایت کمیته امداد قرار دارند که شامل حدود پنج میلیون نفر می شوند؛ رئیس مرکز برنامه‌ریزی و پژوهش کمیته امداد ، آمار تفکیک شده این خانوارها را این طور اعلام کرده است: یک میلیون و ۷۰۰ هزار سالمند، ۵۱ هزار دانشجو، ۸۱ هزار بیمار خاص و صعب العلاج، ۴۰۲ هزار فرزند ایتام و محسنین، یک میلیون و ۱۱۹ هزار زن سرپرست خانوار، ۶۰ هزار کودک زیر پنج سال و ... هر چند هر سال تعدادی از این خانواده ها با حمایت های کمیته امداد و در قالب اجرای طرح هایی مانند اشتغال زایی، توانمند و از چرخه حمایت خارج می شوند اما به دلیل مشکلات اقتصادی، همواره تعداد قابل توجهی از متقاضیان، در صف حمایت قرار دارند و جایگزین آن هامی شوند.

یارانه معیشتی  و امید 7 میلیون نفر به مستمری بهزیستی

سازمان بهزیستی هم هشت درصد جمعیت کشور را تحت حمایت دارد. این آماری است که رئیس سازمان در فروردین امسال به ایرنا اعلام و اظهار کرد: هفت میلیون نفر برابر با هشت درصد جمعیت کشور تحت پوشش خدمات سازمان بهزیستی هستند.

او افزود: افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی شامل افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار، نابینا، ناشنوا، روانی مزمن، روانی، فرزندان بی‌سرپرست و یتیم که در مراکز نگهداری می‌شوند و برخی از افراد متاثر از آسیب‌های نوپدید هستند.

یارانه معیشتی و فاصله چشمگیر با حداقل حقوق ها

این را می دانیم که پرداخت مستمری به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، صرفا یک حمایت برای رفع نیازهای ضروری است و قرار نیست تمام هزینه های این خانواده ها را تامین کند. ضمن آن که در زمان های مختلف، کمک دیگری در حوزه مسکن، اشتغال، توانمندسازی و بسته های معیشتی نیز برای آن ها در نظر گرفته می شود، اما این را هم بپذیریم که بسیاری از این خانواده ها، با همین مستمری ها زندگی را سر می کنند.

حالا وقتی برخی کارشناسان اقتصادی خط فقر را 10 میلیون تومان اعلام می کنند، میزان تورم بالای 40 درصد است و حداقل حقوق یک خانواده کارگری سه نفره، به 6.4 میلیون تومان رسیده، باید قبول کرد که مستمری یک میلیون تومانی برای خانواده سه نفره تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی، خیلی با حداقل ها فاصله دارد و باید در بررسی لایحه جدید، این عدد را افزایش داد.

تشکیل کمیته بررسی در کمیسیون برنامه و بودجه

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در این باره به خراسان گفت: روز دوشنبه (دیروز) کلیات لایحه دو فوریتی دولت در این کمیسیون تصویب و مقرر شد سه کمیته، جزئیات آن را بررسی کنند.

«مهرداد گودرزوند چگینی» افزود: موضوع میزان افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز در یکی از این کمیته ها بررسی خواهد شد و پس از جمع بندی کمیسیون، برای اعمال نظر دیگر نمایندگان به صحن علنی خواهد آمد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.