کد خبر : 13102 / /
/

سوله سازه‌ای است که از فلز ساخته شده و استفاده‌های زیادی از آن در صنعت می‌شود. سوله‌ها از پراهمیت‌ ترین سازه‌ها در زندگی انسان و انواع صنایع هستند. ساخت سوله توسط انسان از صد‌ها سال قبل شروع شد و از آن زمان تا الان از آن‌ها استفاده می‌شود. ساخت سوله ایران نیز نزدیک به هشتاد سال پیش شروع شد. در آن زمان توجه زیادی به سمت سوله معطوف شد و سوله‌ها به سرعت تبدیل به سازه‌ای پرکاربرد در صنعت شدند. با گذشت زمان فناوری‌های زیادی برای ساخت سوله سبک ایجاد شدند که یکی از آن‌ها نیز تکنولوژی SIN Beam است. در این مقاله بررسی شده است که سوله چیست و ساخت سوله با تکنولوژی SIN Beam به چه شکل انجام می‌شود.

سوله چیست؟

سوله‌ها سازه‌هایی هستند که در ساخت آن‌از فولاد st37 استفاده می‌شود. هدف از ساخت این سازه‌ها، داشتن فضایی وسیع ، یکپارچه و بدون ستون است. در نتیجه تمام سوله‌ها دارای فضایی یکپارچه هستند و در ساخت این سازه از ستون میانی استفاده نمی‌شود. به همین دلیل ساخت آن‌ها شرایط خاصی دارد و قواعد آن با ساخت سازه‌های دیگر متفاوت است. در طراحی این سازه‌ها از معادلات ریاضی پیچیده استفاده می‌شود و محاسبات و قوانین فیزیک نقش بسیاری در این کار ایفا می‌کنند. برای اعات بیشتر و سفارش طراحی و ساخت این سازه می‌توانید به سایت سوله ساز مراجعه کنید که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت دارند.

کاربرد‌های سوله

از سوله استفاده‌های زیادی می‌شود و کاربرد‌های متفاوتی دارد. به دلیل ساخت متفاوت سوله‌ها، استفاده‌های زیادی از سوله‌ها در صنعت می‌شود. همچنین به دلیل پیشرفت تکنولوژی و امکان ساخت سوله سبک، کاربرد‌های سوله‌ها گسترده‌ تر نیز شد. از سوله‌ها در کشاورزی و دامداری استفاده زیادی می‌شود. همچنین سوله‌ها به عنوان فروشگاه، انبار و سالن نیز کاربرد دارند. ابعاد سوله‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است که با توجه به استفاده‌ای که دارند تعیین می‌شود. بعد از استفاده از تکنولوژی SIN Beam در سبک سازی وزن سوله، کاربرد‌های آن‌ها نیز گسترده‌تر شد؛ به طوری که امروزه ساخت سوله‌ها بیشتر از هر سازه دیگری انجام می‌شود.

ساخت سوله

ساخت این سازه دارای مراحل مختلفی است که گام به گام باید انجام بشوند. اولین مرحله مشخص کردن اندازه‌های آن است. ابعاد سوله باید با جزییات و دقت تعیین شوند. ابعاد سوله شامل دهانه، طول و ارتفاع سوله است که با تعیین شدن آن‌ها، می‌توان اقدام به طراحی و سپس ساخت آن نمود. تعیین ابعاد سوله نیاز به محاسبات ریاضی دارد و لازم است دقت زیادی در تعیین ابعاد آن به‌کار گرفته شود. موجب ضعف سازه ای یا عدم تطابق با کاربری آن خواهد بود در نتیجه در ساخت این سازه‌ها، تعیین ابعاد آن اهمیت بالایی دارد.

بعد از این مرحله، روش ساخت این سازه و نوع آن انتخاب می‌شود. به طور کلی سه روش برای ساخت این سازه‌ها وجود دارد که با هرکدام می‌توان سوله‌های متفاوتی ساخت. کاربری سوله و استفاده‌ای که از آن خواهد شد، تأثیر زیادی در انتخاب روش مناسب ساخت آن دارد.

اولین نوع سوله، سوله سبک و سوله‌های مدرن هستند. ساخت سوله سبک نیز تفاوت‌هایی با ساخت سوله‌های دیگر دارد. به سوله سبک، سوله خرپایی نیز گفته می‌شود. همچنین ساخت سوله با روش HSS نیز جزو یکی از روش‌های ساخت سوله سبک است. سوله‌های سقف قوسی نیز میتواند به این روش ساخته شود. تکنولوژی‌های زیادی نیز در ساخت سوله‌های سبک که در صنایع مدرن کاربرد زیادی دارند، استفاده می‌شود. پیشرفت تکنولوژی باعث ساخت سوله‌های سبک‌تر، مقاوم‌تر و ارزان‌تر می‌شود.

نوع دیگر سوله‌ها، سوله‌های تیرورقی هستند. سوله‌های که سیستم سازه ای قدیمی‌تر داشته اما اکنون نیز بعلت بعضی از مزایای خاصی که دارند مشتریان خود را دارند،. و با این اینکه این در ساخت این سوله ها از مصالح فولادی زیادی استفاده میشود و جزو سوله های سنگین بحساب می آیند امروزه نیزکاربرد خود را از دست نداده و هنوز هم در صنعت از آن‌ها استفاده می‌شود. به این سوله‌ها، سوله‌های سنتی نیز گفته می‌شود. روش UBM آخرین و جدیدترین روش ساخت سوله است. این روش تنها چند سال است که ایجاد شده و در ایران نیز استفاده می‌شود. سوله‌ها در این روش با استفاده از ورق‌های گالوانیزه ساخته می‌شوند. این اوراق در همان مکان ساخته شدن سوله فرم مناسب را می‌گیرند و به هم پیوند داده می‌شوند. این سوله‌ها معمولاً به صورت تونل هستند.

تکنولوژی SIN Beam در ساخت سوله سبک

مقاطع سولهه ها تتیرورقی  اکثرا I شکل و غیر منشوری هستند و جان و بال مقاطع I شکل در تحمل بار اعمالی نقش های مشترک و متفاوتی از هم دارند تکنولوژی SIN Beam درواقع به معنیااده از ورق موجدارر سوسی در جان یک مقطع I شکل است که به میزان قابل توجهی موجب کاهش کمانش موضعی بال و افزایش ظرفیت برشی جان می شود. با استفاده از این تکنولوژی می‌توان سوله سبک را در ابعاد مختلف ساخت. این سوله‌ها در هر زمینی قابل استفاده هستند و کاربرد‌های زیادی دارند. سوله‌ها از تیر‌ها و ستون‌های مختلفی ساخته می‌شوند و ساختمان آن‌ها از قطعات فولادی مختلفی تشکیل شده است. در روش‌های سنتی برای ساخت سوله از تیر‌های ورقه‌ای شکل استفاده می‌شود که به آن‌ها سوله تیرورقی نیز می‌گویند. در این نوع از سوله‌ها تیر‌ها و ستون‌های سوله از ورق صاف تشکیل می‌شوند. استحکام این سوله‌ها بالاست؛ اما وزن بالایی نیز دارند. به همین دلیل از تکنولوژی SIN Beam در سبک سازی وزن سوله استفاده می‌شود.

تکنولوژی SIN Beam در سبک‌ سازی وزن سوله نقش مهمی ایفا می‌کند. با استفاده از این تکنولوژی سوله‌های مختلفی ساخته می‌شوند که در تیر‌ها و ستون‌های آن‌ها از ورق‌های سینوسی استفاده شده است. در تکنولوژی SIN Beam از ورق‌های سینوسی به جای ورق‌های صاف استفاده می‌شوند. در نتیجه این سوله‌ها حالتی قوسی، هشتی یا حتی شیب یکطرفه نیز میتوانند داشته باشند. این تکنولوژی باعث می‌شود تا سوله وزن کمتری داشته باشد، اما مقاومت آن نیز بالاتر برود. تیر‌هایی که از ورقه‌های سینوسی و با تکنولوژی SIN Beam ساخته می‌شود، می‌توانند وزن بسیار بیشتری را نسبت به تیر‌های عادی تحمل کنند. سوله‌هایی که با تکنولوژی SIN Beam ساخته می‌شوند ویژگی‌های مختلفی دارند. استحکامی که تیرهای سینوسی شکل به سوله می‌دهند، باعث می‌شود تا بتوان سوله را در ابعاد دلخواه ساخت.

با این حال سینوسی کردن تیر‌ها و ساختن سوله به این شکل کار آسانی نبوده و محاسبات خاص و پیچیده‌ای برای این کار نیاز است. با انجام این محاسبات، در نهایت می‌توان به تیر‌های سینوسی شکل دست یافت و سوله‌هایی با وزن کمتر و مقاومت بیشتر ساخت.

سایت سوله ساز

سوله ساز برندی است که بیشتر از سسالها سابقه در ساخت سوله دارد. این مجموعه به صورت تخصصی سوله‌سازی انجام می‌دهند و علاوه‌بر داخل کشور، در خارج از کشور نیز فعالیت دارند. در مجموعه سوله ساز تمام طراحی‌های سوله‌ها و ساخت آن‌ها توسط افراد متخصص انجام می‌شود. این مجموعه انواع مختلفی از سوله‌ها را می‌سازند و از تکنولوژی‌های مختلفی مانند SIN Beam در ساخت این سوله‌ها استفاده می‌کنند. در صورتی که سفارش ساخت سوله داشته باشید، می‌توانید به سایت سوله ساز مراجعه کرده و سفارش خود را ثبت کنید.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.