کد خبر : 13813 / /
/

ما در این مطلب قصد داریم درباره ابزار و اتصالات فستو که در سیستم‌های پنوماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. همان طور که می‌دانید از این دسته ابزار و اتصالات که جزء ابزار دقیق به شمار می‌آیند در صنایع مختلف و جهت راه‌اندازی دستگاه‌ها و تاسیسات گوناگون استفاده می‌شود به طوری که پیشبرد پروژه‌های صنعتی بدون استفاده از آن‌ها امری محال و غیرممکن است. برند فستو FESTO آلمان یکی از بهترین تولیدکنندگان این نوع از محصولات به شمار می‌آید که انواع اتصال پنوماتیک فستو توسط این برند تولید شده و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما در این مطلب ضمن بررسی این محصولات و انواع و قابلیت‌های آن، به معرفی یکی از نمایندگی‌های فروش اتصالات پنوماتیک فستو FESTO آلمان در ایران نیز خواهیم پرداخت.

ابزار دقیق چیست و چه کاربردی دارد؟

پیش از آن که به معرفی اتصال پنوماتیک فستو بپردازیم لازم است ببینیم به طورکل ابزار دقیق به چه ابزارآلاتی گفته می‌شود و چه کاربردی دارند؟ این عبارت که از دو واژه‌ی ابزار و دقیق تشکیل یافته گویای این مورد است که این ابزارآلات می‌توانند اندازه‌گیری، کنترل و نظارت را با کمترین میزان خطا انجام دهند. به همین منظور از این محصولات می‌توان برای اندازه‌گیری پارامترهایی مانند دما، فشار، فلو، سطح سیالات، غلظت گازها و مقادیر PH استفاده کرد. به عنوان مثال شما می‌توانید در صنایعی که با سیالات و مایعات سرو کار دارند و لازم است مایعات از جایی به جای دیگر انتقال داده شوند یا فشار گاز درون مخازن کنترل شود و یا حرارت کوره‌ها تحت کنترل و اندازه‌گیری درآید از این محصولات که به آن‌ها ابزار دقیق گفته می‌شود استفاده نمایید. به طوری که فقدان این دسته ابزار و اتصالات می‌تواند موجب بروز خطاهای بزرگی شده و ضررهای کلانی را به وجود آورد.

اتصالات پنوماتیکی چیست؟

برای اینکه بتوانیم برای خوانندگان روشن کنیم که انواع اتصالات فستو، بخصوص اتصال پنوماتیک فستو چه هستند و چه کاربردی دارند لازم است ببینیم اتصالات پنوماتیک چیستند و چه کاربردی دارند. کلمه پنوماتیک از کلمه پنیوما زبان یونانی گرفته شده و به معنی نفس و هوا است. اما عملکرد پنوماتیک به سازوکاری گفته می‌شود که در طی آن می‌توان هوا و گازهای موجود را تحت فشار درآورد به گونه‌ای که بتوان از آن‌ها در کارهای مکانیکی استفاده کرد.

در واقع اتصالات پنوماتیکی قطعاتی هستند که اجزای تشکیل دهنده مدارهای پنوماتیک را به یکدیگر متصل می‌کنند و قطع و وصل و همچنین انتقال هوای فشرده را به سایر عملگرها بر عهده دارند. اتصالات پنوماتیکی فستو نیز که در ادامه بیشتر به انواع و کاربردهای آن خواهیم پرداخت نیز قابل نصب بر روی انواع شیرهای برقی، ابزار کنترل سرعت و شیرهای دستی و پدالی و چند راهی‌ها بوده و می‌توانند انتقال هوای فشرده را برای ایجاد حرکت مکانیکی به اندازه و میزان لازم بر عهده داشته باشند.

از جمله کاربردهای اتصالات پنوماتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • وضعیت پردازشگرها (سنسورها) را می‌توان با استفاده از آن تعیین کرد.
  • اطلاعات (پردازشگرها-تحلیل گرها) را می‌توان تحت بررسی قرار داد.
  • وضعیت عمل کننده‌ها را می‌توان به کمک عناصر کنترل نهایی پنوماتیکی مشخص کرد.
  • اجرای کار (عمل کننده‌ها) به وسیله آن‌ها ممکن خواهد شد.

از انواع اتصالات فستو که در ادامه بیشتر به معرفی این برند و ابزارآلات آن خواهیم پرداخت می‌توان در صنایع خودروسازی، تولید ابزار و لوازم خانگی، صنایع شیمیایی، پتروشیمی، غذایی و همچنین صنایع وسیع‌تری مانند حمل و نقل دریایی، سازه‌های صنعتی متحرک و فضایی و هوانوردی و از همه مهم‌تر بهره برداری از نیروی هسته‌ای و ... استفاده کرد.

معرفی برند فستو FESTO آلمان

شرکت فستو FESTO یک شرکت بزرگ آلمانی است که در زمینه طراحی و تولید ابزار و دستگاه‌های مختلف در حوزه کنترل و اتوماسیون صنعتی فعالیت دارد و با هدف کنترل بهینه فرآیندهای صنعتی توانسته از گذشته تاکنون با طراحی، تولید و ارائه انواع مختلف اتصالات فستو نیاز صنعتکاران را به این دسته محصولات در بخش های مختلف برآورده و رفع نماید. برند FESTO در سال ۱۹۳۳، به طور رسمی ثبت شد و فعالیت خود را آغاز کرد اما پیش از این و از سال‌های 1952 سنگ بنای این شرکت در شهر اسلینگن آلمان بنیان نهاده شده بود.

اکنون برند فستو آلمان محصولاتی از جمله اتصالات فستو در سیستم‌های پنوماتیک، برق و کنترل و همچنین درایوهای پنوماتیکی، اکچویتورها، تجیزات آماده سازی هوای فشرده و .. را تولید کرده و توانسته محصولات خود را به کشورهای بسیاری صادر کرده و در 61 کشور دنیا دارای کارخانه ‌باشد. ما در ادامه به معرفی اتصالات پنوماتیک فستو FESTO آلمان و همچنین چند نمونه از ابزارهای این برند مانند سیلندر و شیر برقی که در نمایندگی رسمی شرکت Festo در ایران ارائه می‌شود خواهیم پرداخت.

اتصالات فستو

همان طور که پیشتر هم اشاره کردیم این دسته از ابزارها و اتصالات که جزء ابزار دقیق به شمار می‌آیند، دارای اجزایی هستند که می‌توان از آن‌ها جهت اتصال لوله‌ها، شیلنگ‌ها و سایر ابزارهای جریان سیالات به یکدیگر استفاده کرد. اتصالات فستو دارای مدل‌ها و انواع گوناگونی هستند که بر اساس کاربردشان در صنایع مختلف و همچنین اندازه، پیکربندی، نوع اتصال و ... تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال هر یک از انواع اتصالات فستو می‌تواند برای استفاده در صنعتی خاص به کار آید که البته باید در هنگام انتخاب به این موارد توجه کرد. کوپلینگ، آداپتور، اتصالات رزوه‌ای و همچنین کوپلینگ از جمله اتصالات فستو به شمار می‌آیند که کاربردهای گوناگونی دارند.

اتصال پنوماتیک فستو چیست و چه کاربردی دارد؟

اتصالات پنوماتیک یکی از انواع اتصالات فستو آلمان می‌باشد که توسط این شرکت تولید شده و جهت اتصال قطعات مختلف سیستم‌های پنوماتیک، مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته نوع فیتینگ پنوماتیک نسبت به اتصالات هیدرولیکی از ساختار محکم‌تری برخوردار بوده و مقاوت بیشتری دارد و هنگامی که شما در صنایع مختلف از اتصالات پنوماتیک فستو آلمان استفاده می‌کنید، مشاهده خواهید کرد که در حین عملکردی که دارند فشار کمتری را بر روی اتصالات و قطعات وارد می‌کنند. اتصالات پنوماتیک دارای اجزایی مانند پیپ، لوله و شیلنگ هستند که در ادامه به بررسی هر بخش خواهیم پرداخت.

شیلنگ:

عموما در تولید شیلنگ‌های این سیستم از چند لایه مختلف استفاده می‌شود. این شیلنگ‌ها انعطاف بسیار زیادی دارند و کمک می‌کنند تا قطعات بتوانند حرکات آسان‌تری داشته باشند. اما لازم است هر از چند گاه شیلنگ‌ها مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز تعویض شوند تا از پوسیدگی و بروز اتفاق جلوگیری گردد.

لوله:

در ساخت بخش لوله به کار رفته در اتصالات فستو از مواد جامدی استفاده شده که از استحکام بالایی برخوردارند.

پیپ:

پیپ‌ها بخش دیگری از اجزای یک سیستم پنوماتیک به شمار می‌آیند و این بخش نیز از مواد جامد محکم تولید شده ولی نسبت به لوله‌ها از انعطاف کمتری بهره‌مندند.

اتصالات:

نحوه عملکرد و اتصال قطعات در سیستم اتصالات پنوماتیک فستو متفاوت است، به لحاظ آن که نسبت به موارد استفاده و فضایی که از اتصالات فستو استفاده می‌شود نوع اتصالات می‌تواند دارای شکل‌های گوناگونی باشد. این اتصالات شامل مدل‌های L، T و Y و مستقیم هستند.

  • اتصالات L یا زاویه دار که 90 درجه هستند و کمک می‌کنند تا هنگام استفاده از اتصالات پنوماتیک فستو بتوان شیلنگ‌های چند منظوره یا تک را به آن و سایر قطعات متصل کرد.
  • اتصال T برای سیستم‌های پنوماتیکی که فشار را تحت کنترل در می آورند مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای یک اتصال مطمئن به درگاه‌های رزوه‌ای مناسب می‌باشند. اتصال قطعات از سه جهت از جمله قابلیت های این نوع از اتصالات فستو به شمار می‌آید.
  • اتصالات Y شکل فستو به جهت قابلیت اتصال سریع با سایر اتصالات پنوماتیک فستو، بیشتر در صنایعی که در برابر جریان پرفشار و خلأ قرار دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند و از بدنه مقاوم‌تری برای این منظور برخوردارند. از اتصالات فستو Y شکل می‌توان در صنایع هوایی، خودروسازی و نساجی و ... استفاده کرد.
  • اتصالات مستقیم گونه دیگری از اتصالات فستو را اتصالات مستقیم تشکیل داده‌اند. در این نوع از اتصالات یک سر آن به  شیلنگ یا لوله و سمت دیگر نیز به سایر اجزای سیستم پنوماتیک متصل می‌شود. این نوع اتصالات فستو مانند یک آداپتور عمل می‌کنند و به جهت آن که قابلیت‌های فراوانی دارند در سیستم‌های پنوماتیک از این اتصال استفاده‌های فراوانی می‌شود.

شیر برقی چیست و چه کاربردی دارد؟

این محصول یک شیر صنعتی است که برای قطع و وصل جریان آب از برق و نیروی مغناطیسی استفاده می‌کند.

ساختار این دسته از اتصالات فستو به این صورت است که یک هسته مرکزی به همراه سیم پیچ داخل آن‌ها قرار داده شده است. این نوع قطعات به دلیل آن که از دقت عمل بالایی برخوردارند و می‌توان به صورت کنترل از راه دور بر عملکرد آن‌ها نظارت داشت جزء ابزارهای دقیق به شمار می‌آیند که در صنایع مختلف قابلیت کاربرد و استفاده دارند. شیرهای برقی فستو ساختار فیزیکی ساده‌ای دارند به طوری که با وصل شدن جریان در سیم پیچ داخلی شیر، سلونوئید به عنوان مغزی این آهنربای الکتریکی عمل کرده و سوزنی شیر به حرکت در می‌آید. شیر برقی به عنوان یکی از اتصالات فستو قادر است با این حرکت مسیر جریان مایعات و سیالات را باز و بسته نماید. از دیگر مزایای استفاده از شیرهای برقی می‌توان به قابلیت کنترل از راه دور اشاره کرد که امکان مدیریت را برای اپراتور بسیار ساده‌تر خواهد کرد. شیر برقی یا سلونوئید وَلو فستو دارای انواع مختلفی از قبیل مدل‌های زیر می‌باشد.

شیر برقی فستو دو طرفه: این نوع از اتصالات فستو دارای دو پورت ورودی و خروجی بوده و علامت پیکانی که روی آن درج شده مسیر جریان سیال را نشان می‌دهد و جریان مواد از پورت ورودی به خروجی انجام می‌شود.

شیر برقی سه طرفه: برای این نوع شیر برقی فستو سه پورت طراحی شده است و می‌توان در شرایطی که لازم است موقعیت در بین دو مدار مختلف سوئیچ شود، از این نوع شیر استفاده نمود.

از انواع اتصال پنوماتیک فستو می‌توان در صنایع مختلفی مانند صنایع غذایی و بسته بندی، صنعت خودروسازی و الکترونیک و همچنین صنایع چوب و نساجی استفاده کرد.

به طورکل شیرهای برقی خانگی و صنعتی برند فستو آلمان در مدل‌های مختلفی تولید شده است که میزان استفاده از جریان الکتریکی در آن‌ها متفاوت بوده و کارایی‌شان بر اساس نوع سیالی که توسط آن‌ها به حرکت در می‌آید متفاوت خواهد بود. انواع شیرهای برقی برند فستو شامل شیرهای تناسبی، شیرهای سوئیچینگ سریع و همچنین شیر ایمنی و شیر استاندارد می‌شود که به سه صورت الکتریکی، پنوماتیک و مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از مزایای استفاده از شیرهای برقی فستو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • در صنایع مختلف و همچنین تاسیسات خانگی کاربرد دارند.
  • قابلیت کنترل از راه دور دارند.
  • از تحمل فشار بالایی برخوردارند.
  • نصب راحتی دارند.
  • به دلیل آن که انسان در عملکرد آن‌ها دخالتی ندارد، خطایی ندارند.
  • شیرهای برقی از جنس‌های متفاوتی ساخته می‌شوند بنابراین در محیط‌هایی که با مواد خورنده سروکار داشته و یا در فضاهایی که تحت دمای بالا قرار دارند، می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

نمایندگی رسمی شرکت Festo در ایران

برای سفارش و خرید انواع محصولات برند فستو Festo آلمان می‌توانید از نمایندگی معتبر این شرکت در ایران اقدام نمایید. همان‌طور که پیشتر اشاره کردیم، برند فستو آلمان در زمینه تولید و ارائه انواع اتصالات فستو و همچنین انواع شیر برقی و جک‌های پنوماتیک فعالیت دارد و این محصولات را به کشورهای مختلف از جمله ایران صادر می‌کند. نمایندگی انحصاری کمپانی فستو در ایران تمامی ابزارهای اندازه‌گیری پنوماتیک، هیدرولیک و کنترل از راه دور فستو را برای مشتریان و صنعتکاران تامین خواهد کرد و می‌تواند این دسته از اتصالات و ابزارآلات را پس از سفارش در کمترین زمان برای مشتری ارسال نماید.

برای اطلاع از تمامی محصولات ارائه شده توسط این نمایندگی می‌توانید به سایت http://festo-co.ir/ مراجعه کرده و برای سفارش محصولات از جمله اتصال پنوماتیک فستو و شیرهای برقی و .. با بخش فروش و پشتیبانی تماس بگیرید.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.