کد خبر : 1679 / /
/

​یک کارشناس موسیقی گفت: برگ برنده افرادی مانند ساسی مانکن یا تتلو، وجود جبهه مقابل و مخالف و رویکرد سرکوبگر پیشاروی آنها است، می‌گوید: تجربه نشان داده است که اگر چیزی از طرف بخشی از جریان حاکم و سیاست‌گذاری کشور، سرکوب شود، به آن اقبال خواهد شد.

ساسی مانکن خواننده ایرانی است که در خارج از ایران سکونت دارد. ساسی مانکن خواننده آهنگ های رپ است. ساسی مانکن اخیرا موزیک ویدئویی را در فضای مجازی منتشر کرد که با حواشی بسیاری همراه بود. ساسی مانکن به علت استفاده از موردی غیر اخلاقی در موزیک ویدئو خود با انتقاد شدیدی مواجه شد. امروز باند موسیقی مرتبط با ساسی مانکن در تهران دستگیر شدند.

علی مغازه‌ای - کارشناس موسیقی و فعال موسیقی نواحی ایران - می‌گوید: پدیده‌ای به نام ساسی مانکن را که این روزها به داغ‌ترین بحث در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بدل شده، می‌توان از زوایای مختلفی بررسی کرد. برخی از افراد جامعه پس از انتشار چنین آهنگ و ویدئویی کاملا سعی می‌کنند آن را نادیده بگیرند و منکر وجود چنین چیزی باشند، برخی خواهان از بین بردن او و افرادی چون او هستند، عده‌ای ممکن است نظرات مثبتی به آن داشته باشند که البته عمدتا در سنین پایین و رده نوجوانان و جوانان هستند، برخی نگاهی میانه دارند و معتقدند که هر چیزی به جای خود و برخی هم نگاه جامعه‌شناسانه و تحلیل‌گرانه به موضوع دارند. به طور کلی باید کلیه دیدگاه‌ها مطرح و تجمیع شوند تا به یک رویکرد انتقادی برسیم.

مغازه‌ای با بیان اینکه برگ برنده افرادی مانند ساسی مانکن یا تتلو، وجود جبهه مقابل و مخالف و رویکرد سرکوبگر پیشاروی آنها است، می‌گوید: تجربه نشان داده است که اگر چیزی از طرف بخشی از جریان حاکم و سیاست‌گذاری کشور، سرکوب شود، به آن اقبال خواهد شد. معتقد هستم در برخی از مسائل سیاسی و اجتماعی سرکوب و مواجهه‌ای عامدانه صورت می‌گیرد تا اقبال مردم به آن پدیده، ماحصل همان سرکوب باشد که درواقع امری است که از پیش طراحی شده است؛ یعنی معتقدم برخی از سرکوب‌ها برای رسیدن به یک نتیجه هدفمند صورت می‌پذیرند، به گونه‌ای که یک عملکرد معکوس و نتیجه‌ای معکوس آنچه در ظاهر نمایش داده می‌شود، حاصل شود.

 او تصریح می‌کند: زمانی که حاکمیت و سیاست‌گذاران فرهنگی چیزی را از اساس انکار می‌کنند و حاضر نیستند باب گفت‌وگو و تحلیل و تحقیق در آن زمینه باز باشد و در برابر چنین پدیده‌هایی به مسائل خلاف جهت آنها از جمله تظاهر به هنر دینی یا دینمدار بال و پر می‌دهند و می‌خواهند که آنها را با دستورالعمل و بخش‌نامه جایگزین کنند، جز اتلاف بودجه و سرخوردگی در سیاست‌گذاری چیزی عاید نمی‌شود، و تازه موجب تمسخر و مضحکه مخالفان دیدگاه جریان سیاستگذار حاکم را نیز تامین می‌کند و یک کنش اعتراضی و یک شبه فعالیتی را در جامعه دامن می‌زند که در طی آن، افراد رویکرد انتقادی و اعتراضی برای سبک‌زندگی خود قائل می‌شوند؛ یعنی گونه‌ای اعتراض سطحی و در واقع یک شبه فعالیت اعتراضی به وضعیت سیاستگذاری قالب که معمولا از سوی تعدادی از شبکه‌های بی‌هویت تلویزیونی خارج از کشور به شدت مورد حمایت قرار می‌گیرند.

مغازه‌ای ادامه می‌دهد: مشخص است که این اعتراض کور و بازیچه منافع دیگران است، اگر بپذیریم که در آن اندکی هم اعتراض است. در چنین حالتی بخشی از جامعه خود به خود این نوع افراد را حداقل برای مدتی الگو و نمونه می‌پندارد. بدتر آنکه در میان نسلی که این افراد به هر دلیلی مورد توجه قرار گرفته‌اند، به طور نهان و ناخودآگاه هنر و رفتار این افراد وارد حافظه زیستی و اجتماعی‌شان می‌شود و در آینده با نسل‌هایی طرف خواهیم بود که نوستالژی کودکی و نوجوانی آنها افرادی همانند ساسی مانکن و تتلو و برخی ناهنجاری‌های فرهنگی خواهد بود که از هر ابزاری برای دیده شدن استفاده می‌کنند و این ابزار روز به روز از مظاهر کاملا مخالف و متضاد فرهنگ ایرانی بهره‌برداری بیشتری خواهند کرد.

این کارشناس موسیقی معتقد است: در جامعه بیماری که ماحصل آن ساسی مانکن است، نه با دستورالعمل و بخشنامه بلکه باید با گشایش در امور هنری و برداشتن قوانین و فعالیت‌های سلبی یک نوع مصونیت ایجاد کنیم که خود بهترین امکان برای دوری جستن افراد از ابتذال و افزایش تنزل سلیقه‌ها است. زمانی که آهنگسازانی که تصنیف می‌سازند و از شعر حافظ و سعدی استفاده می‌کنند، تصنیف و اثرشان ممیزی می‌شود دیگر به چه طریق باید هنر موسیقی مناسب برای جامعه تولید شود؟ بدیهی است هنرمندانی چون کلهر یا علیزاده قصد تولید موسیقی زیرزمینی که ندارند و خودشان بدون هیچ دستورالعملی عیار فرهنگی را در هنر موسیقی در سطح بالا رعایت می‌کنند؛ اما بالاخره تعدادی از جوانان و افرادی که جویای نام هستند، ممکن است روزی بخواهند سراغ این فرم تولید اثر هنری بروند. پس این قوانین سلبی و ایجابی سفت و سخت چه حاصلی داشته است؟

۲ وکیل دادگستری با ثبت دعوا در دادسرا ، از ساسان حیدری یافته معروف به ساسی مانکن شکایت کردند.

مجازات سنگین در انتظار ساسی مانکن !

علی نیک‌طبع، وکیل دادگستری با بیان توضیحاتی درباره این شکایت، با اظهار اینکه شادی حق مسلم هر انسانی است و هیچ کس با نفس آن مشکل ندارد، گفت: مشکل آنجایی ظهور و بروز می‌کند که عده‌ای اعمال امثال آقای مشهور به ساسی این حق را وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف نادرست خود قرار می‌دهند.

دادگاه

وی تأکید کرد: وقتی ما در پرونده های کیفری وکالت متهمی را به عهده داریم و ناخودآگاه کاملاً درگیر پرونده می‌شویم و به طبع این کسوت، بیشتر با جزئیات زندگی متهم آشنا می‌شویم می‌بینیم بسیاری از مجرمین علی‌الخصوص مجرمین برخی جرائم خاص، دلیل و منشأ اصلی مرتکب شدن به فلان جرم، به وضعیت دوران کودکی و نوجوانی آنها برمی‌گردد و اینطور نیست که در بزرگسالی به صورت دفعتاً واحده و بدون مقدمه، شخصی تصمیم به ارتکاب جرم بگیرد.

این وکیل ادامه داد: قانون گذار هم در این خصوص کاملاً قاطعانه عمل کرده است تا حدی که می‌تواند مرتکب به ۱۰ سال حبس محکوم شود و حتی اگر شرایط دیگری هم داشته باشد می‌تواند عنوان افساد فی‌الارض را داشته که البته تشخیص ارکان مادی و معنوی جرم با مقام قضائی است. سطح انتشار و گستردگی عمل فاسد، سازمان یافته بودن یا نبودن و موارد دیگر می‌تواند در این موضوع تأثیر حقوقی گذارد.

نیک‌طبع ادامه داد: نکته قابل توجه اینکه برخلاف تصور بسیاری از مردم نه‌تنها این سخت‌گیری مخصوص کشور ما نیست بلکه شدت و حساسیت قوانین بسیاری از کشورهای غربی در خصوص موضوع ترویج فساد بین کودکان و نوجوانان (به‌ طور کلی افراد زیر ۱۸ سال) اگر به مراتب سخت‌گیرانه‌تر از ما نباشد، کمتر هم نیست.

این وکیل همچنین با اظهار اینکه استفاده و نمایش خارج از قانون بازیگر معروف فیلم‌های مبتذل، ترویج و ترغیب به فساد به صورت مستمر بسیار مشکوک است، گفت: مسلماً این موارد می‌تواند در تصمیم مقام محترم قضایی تأثیر گذارد.

محمد گلعذار، دیگر وکیل دادگستری که شکایتی علیه ساسان حیدری به ثبت رسانده است، گفت: علت و انگیزه اصلی طرح این پرونده در وهله اول مخدوش کردن عمدی تربیت کودکان و نوجوانان توسط آقای ساسان حیدری ملقب به ساسی مانکن است؛ هرچند می‌تواند دارای تالی فاسد برای عموم افراد جامعه باشد.

وی افزود: در امور و پرونده‌های کیفری زمانی که می‌خواهیم وقوع یک جرم را مورد بررسی قرار دهیم، صرفاً به انجام شدن یا نشدن یک عمل توجه نمی‌شود بلکه با دقت به سابقه طرف در مورد آن اتهام، انگیزه متهم، برنامه‌ریزی شده بودن یا آنی و بر حسب خطا بودن و موارد دیگر بررسی می‌شود تا در تشخیص ارتکاب جرم و میزان مجازات تشخیص درستی صورت بپذیرد.

گلعذار ادامه داد: در خصوص این موضوع و موزیک ویدئو پخش شده و خواننده آن هم همانطور که ملاحظه می‌شود؛ متهم از قبل دقیقاً سابقه ترویج فساد و ترغیب کودکان و نوجوانان به اعمال خلاف قانون همچون استعمال مشروبات الکلی و یا ترغیب به انجام اعمال منافی عفت را دارد که این به روشنی مشخص کننده این است که نامبرده دقیقاً درباره این موضوع دارای هدف است.

این وکیل افزود: همانطور که ملاحظه می‌شود هر آهنگ این خواننده با تبلیغات وسیع و حمایت عده‌ای از صاحبان سرمایه به کیفیتی به یک‌باره منتشر می‌شود که تیتر یک فضای مجازی شود. این امر خود به خود بر مشکوک بودن کلیت این جریان می‌فزاید و البته این قبیل ابعاد موضوع در این پرونده بررسی شده و نیز جنبه‌های مشابه دیگر بررسی خواهد شد.

وی در پایان گفت: قانونگذار جرائمی از این دست را پیش‌بینی کرده و در بند (ب) از ماده ۶۳۹ از قانون تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده مصوب ۱۳۷۵ آن را جرم شناخته و مجازات سنگینی که یک تا ده سال حبس است برای آن تعیین کرده است.

دستگیری باند «ساسی مانکن» در تهراندادسرای ارشاد تذکر داد برخورد قضائی قاطع با همکاران، کمک کنندگان و ارسال کنندگان دابسمش به نامبرده در داخل کشور را نیز دستور کار خود قرار دهد.

دستگیری باند مرتبط با ساسی مانکن

دادسرای ارشاد تهران ضمن اعلام برخورد با گروه سازنده موزیک‌ویدئوهای مستهجن مرتبط با خواننده خارج‌نشین، از اقدام قانونی برای پیگرد قضائی این خواننده توسط مراجع بین‌المللی خبر داد.

ساسی مانکن

دادسرای ارشاد تهران اعلام کرد: در پی وصول گزارش‌های متعدد مبنی بر اظهار نگرانی گسترده مردم درباره انتشار ویدئویی سخیف و هنجارشکن از سوی یک خواننده خارج‌نشین، این مرجع قضائی متعهد می‌شود در صورت انتشار موزیک ویدئوی کامل ساسان حیدری ملقب به ساسی، ضمن اقدام قانونی برای پیگرد قضائی نامبرده در مراجع بین‌المللی، برخورد با همکاران، کمک‌کنندگان و ارسال‌کنندگان دابسمش به این فرد در داخل کشور نیز به اتهام تشویش اذهان عمومی، کمک به اشاعه فحشا، تزویج بی بندوباری و کمک به در معرض آسیب قرار دادن کودکان و نوجوانان، در دستور کار قرار گیرد.

دادسرای ارشاد به مردم شریف و نگران ایران، اطمینان خاطر می‌دهد بنا بر رسالت قانونی خود در صیانت از آرامش روانی و امنیت اخلاقی آنها از هیچ اقدام و تلاشی فروگذار نکند.

این اطلاعیه همچنین از برخورد با باند سازنده موزیک ویدئوهای مستهجن و نزدیک به سایت‌های قمار و شرط‌بندی ساسی خبر داده است.

بیوگرافی ساسی مانکن

ساسی مانکن یا همان ساسان حیدری که این روزها موزیک ویدئوی او با حضور یک بازیگر فیلم های مستهجن هیاهویی در فضای مجازی به پا کرده، با یک رسوایی جدید مواجه شده است.

ساسی مانکن

به گزارش کاماپرس، ساسی مانکن یا ساسان حیدری یک خواننده آن سوی آب است که هر از چندی با ترانه های پر هیجان و البته  مبتذل و بی محتوایش سر و صدایی به پا می کند و اندکی بعد محو می شود. وی که این بار هیاهو و جنجال را در موزیک ویدئوی ترانه اش با بازی گرفتن از یک بازیگر مشهور فیلم های مستهجن به اوج رسانده با یک رسوائی جدید مواجه شده است.

ساسی ؛ پدری که حاضر به دیدن فرزند ۳ ساله خود نیست!

روزنامه هفت صبح در این باره نوشته است؛ مریم عباسی – وکیل سایه ، همسر سابق ساسی مانکن – می‌گوید که این خواننده حاضر به دیدن فرزند خودش نیست . اگر این روزها ساسی مانکن تلاش کرده که با آهنگ نرو سمیه رکوردهای بازدید ویدیو در اینستاگرام را جابجا کند، همسر و وکیل او هم بیکار ننشستند. آنها سعی می کنند با مصاحبه و پست اینستاگرامی از چهره واقعی وی پرده بردارند. یک روز بعد از انتشار ویدیوهای آلبوم تهران توکیو با بازی یک بازیگر فیلم‌های هرزه‌نگاری مشخص شد این خواننده پاپ یک پسربچه دارد و آنطور که روایت شده مادر ” برسام “سه ساله یک خانم دندانپزشک مقیم انگلستان است که  به بچه اش اجازه گوش کردن آهنگ‌های ساسی را نمی‌دهد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.