کد خبر : 11660 / /
/

اشکان آرمندهی، مدیر عامل سایت خرید و فروش دیوار روز گذشته به حبس سه ماه و سه روز محکوم شد. اجرای این حکم می‌تواند تبعاتی منفی بر روی سیستم استارتاپی کشور داشته باشد.

 

مدیرعامل دیوار به تحمل سه ماه و سه روز حبس محکوم شد. واکنش کاربران نشان می‌دهد که تایید این حکم تبعات منفی فراوانی بر روی سیستم استارتاپی کشور به دنبال خواهد داشت.

اشکان آرمندهی، مدیر عامل سایت خرید و فروش دیوار روز گذشته به حبس سه ماه و  سه روز محکوم شد. اجرای این حکم می‌تواند تبعاتی منفی بر روی سیستم استارتاپی کشور داشته باشد.

دلیل محکومیت چه بود؟

براساس بیانیه دیوار دلیل این حکم «فراهم آوردن موجبات فساد و فحشاء از طریق جذب زنان تن‌فروش» در سایت دیوار است، اما دیوار در بیانه خود توضیح داده است که امکان بررسی انگیزه، سوءنیت و سابقه احتمالی ۴۴ میلیون کاربر استفاده‌کننده از این پلتفرم را ندارد و به همین دلیل باید بین مسئولیت پلتفرم و کاربر آگهی‌دهنده تمایز حقوقی قائل شد.

با اینکه در سال‌های گذشته در سایت دیوار آگهی‌های با محتوای عجیب و فریبنده یافت می‌شد و کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به این آگهی‌ها واکنش‌‌های مختلفی نشان می‌دادند،  اما در دو سال اخیر تعداد این آگهی‌ها به شدت کاهش داشته، چرا که نظارت بر روی محتوای آگهی‌ همه سایت‌های خرید و فروش به شدت افزایش یافته است.

یک مسئله قضایی است

هنوز مشخص نیست که قوه قضاییه چه تصمیمی در آینده  درباره خواهد گرفت، چرا که این حکم می‌تواند تاثیرات زیادی بر اکوسیستم استارتاپی و کسب‌وکارهای مجازی داشته باشد. آیا نهادهای حوزه کسب‌وکار‌های مجازی می‌توانند برای نقض این حکم اقدامی کنند؟

عادل طالبی، دبیر انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی در این باره به تجارت‌نیوز گفت: انجمن کسب‌وکارهای مجازی قطعا بیانه‌ای را درباره این مسئله تدارک خواهد دید و پیگیری‌های لازمه را انجام می‌دهد، اما از آن‌ جایی که این مورد یک مورد خاص است و مربوط به قوه قضاییه است، کار زیادی از دست انجمن بر نمی‌آید.

دبیر انجمن اتحادیه کسب‌وکارهی اینترنتی با تاکید بر اینکه انجمن کسب‌وکارهای مجازی تا جایی که امکان داشته باشد تلاش خواهد کرد، می‌گوید: اما این مسئله باید یه صورت مستقیم از بخش مربوطه یعنی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) پیگیری شود.

حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی و نظارت صحیح بر روند فعالیت آن‌ها یکی از مولفه‌های اساسی برای پیشرفت استارتاپ‌ها در کشور است و این حکم می‌تواند انگیزه ایجاد یک کسب‌وکار تازه را از افراد زیادی سلب کند.

برخی از کاربران در واکنش نسبت به این حکم نوشتند: « به عنوان یک مدرس در حوزه تخصصی ام همیشه سعی کردم دانشجویانم را تشویق کنم به فعالیت های خلاقانه و حتی کارآفرینی در کشور ، اما آنچه که می بینم این است: بلاخره برای فراری دادن همه قشرهای مردم یا راهی خواهند یافت یا راهی خواهند ساخت.»

«حکم مدیر عامل دیوار ربط به اون تفکر ناقص، مسموم و غیر کاربردی داره که نقش دست انداز رو در مسیر پیشرفت کشور بازی میکنه. اون تفکری که سنگ جلوی پای نسل پیشرو و کارآفرینان مملکت شده. ققنوسی ازین خاکستر بلند نخواهد شد!»

«مدیرعامل دیوار به حبس قطعی محکوم شد … بخدا سرمایه گذار اگه پولش رو تو جوب هم پیدا کرده باشه نمیاد تو ایران سرمایه گذاری کنه مگه عقلش کمه با این بگیر و ببند و مشکلات فراوان.»

«مدیر عامل دیوار رو میخوان بفرستن زندان! خب مستقیم بگین نمیخواین کسی کارآفرینی کنه براتون.»

به نظر می‌رسد تایید حکم حبس مدیرعامل سایت دیوار، تاثیرات منفی بر روی تفکر نسل جوان و کار آفرین گذاشته است، مخصوصا در شرایطی که تصویب طرح صیانت به یکی از دلایل مهاجرت آن‌ها تبدیل شده است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.