کد خبر : 7032 / /
/

علی دایی بازیکن سابق و مربی فوتبال، تجارت پیشه و کارآفرین ایرانی است.

تحصیلات علی دایی

علی دایی در پرسپولیس

علی دایی در السد قطر

علی دایی ملقب به شهریار فوتبال ایران  است. علی دایی از معدود چهره های شناخته شده ایرانی در فوتبال جهان است. علی دایی در ۱۴ بهمن ۱۳۴۸ متولد شد. علی دایی تاکنون افتخارات زیادی کسب کرده است. علی دایی دو با رازدواج کرده است.

عکس های زیر متعلق به دختر بزرگ علی دایی از همسر اولش است. دنیز دایی هم اکنون همراه مادرش خارج از ایران زندگی می کند.

علی دایی

 

علی دایی

علی دایی

علی دایی بازیکن سابق و مربی فوتبال، تجارت پیشه و کارآفرین ایرانی است. او مؤسس و مدیرعامل شرکت پوشاک ورزشی دایی است. دایی بهترین گل زن تیم ملی و یکی از بهترین مهاجمان تاریخ جام ملت‌های آسیا به شمار می‌رود که در دوران حرفه‌ای فوتبال خود با زدن ۱۰۹ گل در ۱۴۹ بازی ملی، رکورد بیشترین گلِ زده دربازی‌های ملی فوتبال مردان جهان را به دست آورد.

علی دایی چهاردهم بهمن‌ماه سال ۱۳۴۸ در محله جیرال اردبیل متولد شد. او سومین فرزند خانواده است و چهار برادر بنام‌های عبدالله، محمد، حسن و حسین دارد. تاریخ تولد وی در شناسنامه اول فروردین‌ماه درج‌شده است.

در کودکی او را شهریار صدا می‌زدند، این نام هم‌اکنون لقب وی است.

علی دایی فوتبال خود را از استقلال اردبیل آغاز کرد. دایی پس از قبولی در دانشگاه صنعتی شریف و اقامت در تهران، به تیم تاکسیرانی تهران پیوست. وی سپس چهار سال با تیم بانک تجارت در مسابقات لیگ تهران به میدان رفت و ازآنجا بود که موردتوجه قرار گرفت و به تیم ملی دعوت شد. دایی پس‌ازآن به تیم پرسپولیس تهران پیوست و دوران فوتبال حرفه‌ای خود را با بازی در جام آزادگان آغاز کرد.

تحصیلات علی دایی

علی دایی در سال ۱۳۶۶ در رشته مهندسی عمران در دانشگاه شریف پذیرفته شد، اما به دلیل بازی فوتبال در گزینش ورود به دانشگاه رد شد. او همان سال در رشته مهندسی کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب هم قبول شد و دو ترم به دانشگاه رفت؛ سپس در سال ۱۳۶۷ دوباره در کنکور شرکت کرد و در رشته مهندسی متالورژی دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد، وی لیسانس خود را بهمن‌ماه سال ۱۳۷۱ از همان دانشگاه دریافت کرد. علی دایی تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ارشد تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد ادامه داد.

علی دایی در پرسپولیس

علی دایی در سال ۱۳۷۳ به پرسپولیس پیوست و به همراه این تیم، به مقام چهارم جام آزادگان رسید، وی در شهریور ۱۳۷۵ از پرسپولیس جدا شد.

علی دایی

علی دایی در السد قطر

علی دایی در شهریور ۱۳۷۵ به السد قطر پیوست، او در فصل ۹۷–۱۹۹۶ به همراه این تیم به مقام پنجم لیگ قطر دست پیدا کرد.

علی دایی در آرمینیا بیله‌فلد

علی دایی در سال ۱۹۹۷ به همراه کریم باقری به تیم آرمینیا بیله فلد آلمان پیوست.

دایی که پیراهن شماره ۹ این تیم را بر تن داشت در ۲۵ مسابقه برای این تیم در فصل ۹۸–۱۹۹۷ به میدان رفت و ۷ گل به ثمر رساند. آرمینیا بیله فلد در این فصل به مقام هجدهم در بوندسلیگا دست‌یافت و به لیگ دو بوندسلیگا سقوط کرد.

علی دایی در بایرن مونیخ

علی دایی در سال ۱۹۹۸ به‌عنوان اولین بازیکن ایرانی به تیم بایرن‌مونیخ آلمان پیوست.

وی تا پایان فصل ۶ گل برای این تیم به ثمر رساند.

علی دایی در هرتابرلین

علی دایی در سال ۱۹۹۹ به تیم هرتابرلین پیوست و پیراهن شماره ۹ این تیم را بر تن کرد، دایی در پایان فصل به همراه این تیم، رتبه ششم بوندس‌لیگا را کسب کرد.

علی دایی در سومین فصل حضور در هرتابرلین موردتوجه قرار نگرفت و در اکثر مدت حضورش در این فصل نیمکت نشین بود و نتوانست گلی برای این تیم به ثمر برساند. دایی پس از کسب رتبه چهارم بوندس‌لیگا به همراه هرتابرلین، به دوران حضور خود در فوتبال اروپا پایان داد و به فوتبال آسیا بازگشت.

علی دایی در الشباب امارات

دایی در سال ۲۰۰۲ با عقد قراردادی ۲ ساله به تیم الشباب امارات پیوست. عملکرد دایی در الشباب امارات موردتوجه این تیم قرار نگرفت و درحالی‌که قراردادی دوساله با این تیم داشت، پس از یک‌فصل حضور در این تیم از سوی سرمربی الشباب کنار گذاشته شد. دایی پس از رد پیشنهاد تیم جیابی چین، به فوتبال ایران بازگشت و برای پرسپولیس به میدان رفت.

علی دایی

علی دایی در پرسپولیس

علی دایی در مرداد سال ۱۳۸۲ پس از هفت سال به پرسپولیس بازگشت و به‌عنوان کاپیتان دوم این تیم پس از افشین پیروانی، از سوی وینگو بگوویچ انتخاب شد. در پایان فصل با زدن ۱۶ گل به‌عنوان آقای گل لیگ ایران شناخته شد. (دایی با آغاز دوران فوتبال حرفه‌ای خود از سال ۱۳۷۳ تا پایان آن در سال ۱۳۸۶ تنها عنوان آقای گلی در رده باشگاهی را به دست آورد). دایی در سومین دوره لیگ برتر به همراه پرسپولیس مقام پنجم لیگ را به دست آورد.

علی دایی در صبا باتری

علی دایی در شهریور سال ۱۳۸۳ با عقد قراردادی یک‌ساله به تیم صبا باتری پیوست، دایی به همراه این تیم به مقام قهرمانی جام حذفی دست پیدا کرد. علی دایی در سال ۱۳۸۴ برای یک‌فصل دیگر قرارداد خود در تیم صبا باتری را تمدید کرد.

علی دایی در سایپا

علی دایی در مرداد ۱۳۸۵ با قراردادی یک‌ساله به سایپا پیوست، وی باگذشت ۵ هفته از مسابقات لیگ برتر و درحالی‌که سایپا با مربی‌گری لورانت با ۱۱ امتیاز در صدر جدول قرار داشت؛ به‌عنوان جانشین این مربی آلمانی منصوب شد (لورانت از سایپا کناره‌گیری کرد و به لیگ ترکیه رفت) و علاوه بر بازی در سایپا، هدایت این تیم را به‌عنوان سرمربی نیز به عهده گرفت و به‌این‌ترتیب علی دایی اولین بازیکن / مربی قهرمان تاریخ لیگ ایران شد.

علی دایی

علی دایی در نخستین تجربه خود به‌عنوان بازیکن - مربی در هفته ششم لیگ برتر، در مقابل تیم سابق خود پرسپولیس به میدان رفت. در این بازی که با تساوی ۲–۲ به پایان رسید، دایی هر دو گل سایپا را به ثمر رساند.

باگذشت ۲۱ هفته از مسابقات لیگ برتر، سایپا با نتیجه مشابه بازی رفت در مقابل پرسپولیس به‌تساوی ۲–۲ رسید. در این مسابقه؛ دایی پس از ضربه سر به‌صورت شیث رضایی، از سوی کمیته انضباطی چهار جلسه از همراهی سایپا محروم شد.

پس از رأی کمیته استیناف و اظهارنظر علی دایی، اعضا کمیته انضباطی در اعتراض به رأی کمیته استیناف، دسته‌جمعی استعفا دادند.

علی دایی در آخرین بازی سایپا در مسابقات لیگ برتر برابر مس کرمان به میدان رفت. او پس از گل زنی در این مسابقه و کسب عنوان قهرمانی با سایپا، به دوران بازیگری خود پایان داد.

علی دایی در تیم ملی

علی دایی نخستین بار در سال ۱۳۷۲ به‌عنوان بازیکن جانشین در مقابل پاکستان در جام اکو برای تیم ملی به میدان رفت.

وی در ۱۴۹ بازی ملی ۱۰۹ گل به ثمر رسانده است و رکورددار گل زنی در رده ملی است. دایی در تاریخ ۱۳ مهر ۱۳۸۰ و در مقابل تیم تایلند برای صدمین بار پیراهن تیم ملی را بر تن کرد. دایی به همراه ایران در دو جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه و ۲۰۰۶ آلمان به میدان رفت و در ۵ بازی ایران در این بازی‌ها شرکت کرد.

همسر علی دایی

علی دایی در سال ۱۳۸۱ با دختری به نام مریم ازدواج کرد و آن دو صاحب دختری بنام دنیز شدند اما سرانجام از یکدیگر جدا شدند، دنیز به همراه مادرش خارج از ایران زندگی می‌کند.

علی دایی در سال ۱۳۸۴ با مونا فرخ آذری طراح جواهرات ازدواج کرد و سال ۹۰ این زوج صاحب دختری بنام نورا شدند. مونا فرخ آذری اصالتاً اهل اردبیل است.

علی دایی

وی سال ۱۳۵۶ در تهران به دنیا آمده و کارشناس ارشد مهندسی صنایع غذایی است.

مربیگری علی دایی

علی دایی در تاریخ ۱۲ اسفند ۸۶ به‌عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شد و ۹ فروردین سال ۱۳۸۸ از سرمربیگری تیم ملی برکنار شد.

دایی ۷ دی سال ۱۳۸۸ به‌عنوان جانشین کرانچار سرمربی تیم پرسپولیس شد. ۲۸ آذر سال ۱۳۸۹ پس از ۵ باخت پیاپی، وی از سمت خود کناره‌گیری کرد اما مدیرعامل باشگاه نپذیرفت و از تصمیم خود منصرف شد.

او بااینکه در ۳۱ خرداد سال ۱۳۹۰ تیم پرسپولیس را در جام حذفی به قهرمانی رساند از پرسپولیس رفت و جای خود را به حمید استیلی داد.

علی دایی در تیرماه ۱۳۹۰، به‌عنوان سرمربی راه‌آهن انتخاب شد و قرارداد ۲ ساله امضا کرد.

دایی اواخر اردیبهشت سال ۱۳۹۲ مجدداً با تیم پرسپولیس به توافق رسید و سکان هدایت این تیم را به دست گرفت. او در سال ۹۳ در لیگ برتر چهاردهم از سرمربیگری پرسپولیس برکنار شد و جایش را به حمید درخشان داد.

علی دایی

علی دایی در تیرماه ۹۴ سرمربی صبای قم و در تیرماه ۹۵ سرمربی نفت تهران شد.

علی دایی در ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ به‌عنوان سرمربی سایپا البرز انتخاب شد. دایی در دومین فصل حضور در این تیم؛ درحالی‌که تا پایان هفته ۲۷ مسابقات لیگ برتر (۹۸-۱۳۹۷)، با قرار دادن سایپا در رده هفتم جدول هدایت این تیم را بر عهده داشت، پس از مصاحبه علیه مدیران باشگاه، در سه بازی مانده به پایان فصل اخراج شد.

افتخارات علی دایی

علی دایی

دوران بازی

باشگاهی

پرسپولیس

قهرمان جام آزادگان ۱۳۷۴

بایرن‌مونیخ

قهرمان بوندس لیگا ۹۹–۱۹۹۸

قهرمان جام لیگ آلمان (لیگا پوکال) ۹۹–۱۹۹۸

نایب‌قهرمان جام باشگاه‌های اروپا ۹۹–۱۹۹۸

صبای قم

قهرمان جام حذفی ۸۴–۱۳۸۳

قهرمان سوپر جام ایران ۱۳۸۴

سایپا

قهرمان لیگ برتر ۸۶–۱۳۸۵

ملی

جام ملت‌های آسیا: مقام سوم (۲ بار): ۲۰۰۴ و ۱۹۹۶

بازی‌های آسیایی: قهرمان ۱۹۹۸ بانکوک

جام بین‌قاره‌ای آسیا-اقیانوسیه: قهرمان ۲۰۰۳

جام فوتبال غرب آسیا: قهرمان ۲۰۰۴

دوران مربی‌گری

سایپا

لیگ برتر: قهرمان ۸۶–۱۳۸۵ مربی-بازیکن

ایران

مسابقات غرب آسیا: قهرمان ۱۳۸۷

پرسپولیس

جام حذفی: قهرمان (۲ بار) ۸۹–۱۳۸۸، ۹۰–۱۳۸۹

لیگ برتر: نایب‌قهرمان ۹۳–۱۳۹۲

نفت تهران

جام حذفی: قهرمان ۹۶–۱۳۹۵

فردی

بازیکن سال فوتبال آسیا ۱۹۹۹

آقای گل ملی جهان با ۱۰۹ گل زده

آقای گل جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۶ با ۸ گل زده

آقای گل بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ با ۸ گل زده

آقای گل مسابقات فوتبال غرب آسیا ۲۰۰۴ با ۵ گل زده

آقای گل لیگ برتر فوتبال ایران ۸۳–۱۳۸۲ با ۱۶ گل زده

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.