کد خبر : 10121 / /
/

زمانیکه بخواهید به انجام فعالیت‌های تولیدی بپردازید، باید با توجه به نوع فعالیت ابزار آلات و تجهیزات خاص آن را تهیه کنید تا بتوانید کاری با کیفیت بسازید. به عنوان مثال در کارگاه‌های نجاری تنوع ابزار آلات و ماشین آلات بسیار زیاد است که باید با توجه به نیاز مورد استفاده قرار بگیرند. از مهمترین تجهیزاتی که در هر کارگاهی می‌توان آنها را مشاهده کرد، ابزار آلات اندازه گیری است. همچنین نجاران با توجه به هنر یا کاری که قصد دارند روی چوب انجام دهند، می‌توانند از ابزار آلات و دستگاه‌های مرتبط مثل هویه سوخته نگاری، لیختنبرگ و موارد مشابه دیگر استفاده کنند تا کارشان را به بهترین شکل و کیفیت انجام دهند. در ادامه به معرفی نمونه‌ای از این ابزار آلات کارگاهی و کاربردی می‌پردازیم.

آشنایی با ابزار آلات کارگاه نجاری

همانطور که می‌دانید، ابزار آلات کارگاهی تنوع بسیاری دارند که مدل‌های جدید آنها نواقص و کارایی مدل‌های قبل را برطرف می‌کند. از این رو سرعت عمکرد نجاران و افرادی که می‌خواهند محصولی را بسازند یا تعمیر کنند، افزایش یافته است. به عنوان مثال ابزارهای اندازه گیری کارگاهی یکی از ضروری‌ترین و اصلی‌ترین وسایل کارگاه‌های صنعتی می‌باشد. تنوع ابزار آلات در کارگاه‌های نجاری بسیار زیاد است و افراد می‌توانند براساس نیاز و کار خود آنها را تهیه کنند. برای همین نجاران باید بدانند از هر کدام این ابزار آلات چگونه و برای چه کاری استفاده کنند. همچنین آنها نکات ایمنی حین کار را نیز باید در نظر بگیرند تا در زمان ساخت محصولات چوبی با خطر و آسیب مواجهه نشوند. از طرفی هم شناخت نحوه استفاده از ملزومات کارگاهی می‌تواند کیفیت و کارایی آنها را افزایش دهد.

زاویه سنج دیجیتال

هنگام ساخت بعضی از وسایل چوبی زاویه دار ممکن است با مشکل اندازه گیری میزان زاویه دقیق آنها مواجه شوید، برای همین باید از زاویه‌ سنج‌های موجود در بازار استفاده کنید تا کار را برایتان راحت‌تر انجام دهد. اگر به ابزار دقیقی برای اندازه گیری زاویه کارتان نیاز دارید بهتر است از زاویه سنج دیجیتال استفاده کنید. این ابزار قابلیت برش میلی‌متری دارد که مقدار زاویه را به صورت درصد یا درجه نشان می‌دهد. زاویه سنج دیجیتال دستگاه بسیار کوچک و سبکی است که برای اندازه گیری زاویه انحراف سطح افقی یا سطح عمودی کاربرد دارد؛ به این صورت که باید آن را روی سطح کار قرار دهید تا کنترل بهتری روی زاویه انحراف و جهت کار داشته باشید. از این نوع زاویه سنج می‌توان در تیغ اره‌های رومیزی استفاده کرد زیرا با خاصیت آهنربایی بودن در قسمت زیر آن این امکان فراهم است که به تیغ اره متصل شود و برش قطعاتی مانند چوب را با زاویه دلخواه انجام دهید.

زاویه سنج دیجیتال

پرگار صنعتی

حتما تا به حال با ابزاری مثل پرگار برای کشیدن اشکال دایره‌ای شکل در درس ریاضی استفاده کردید. در صنعت نیز این ابزار کاربرد دارد و می‌تواند در اندازه گیری و برش اشکال گرد، کار افراد را راحت کند. پرگار صنعتی پرگار در سه مدل خارج سنج، داخل سنج و مستقیم تولید شده است. هر کدام از انواع پرگارها برای اندازه گیری بخش خاصی به کار می‌روند. با تنظیم پرگار می‌توانید اشکال مختلفی را با میزان قطر متفاوت روی چوب اندازه بزنید و اندازه دقیقی از اشکال دایره‌ای و گرد برای کارهای خود داشته باشید.

هویه سوخته نگاری  

حتما بارها اسم هویه به گوشتان خورده، این ابزار یکی از ابزارآلات دستی و کاربردی در کارگاه‌های صنعتی می‌باشد. تنوع این ابزار در متریال‌های مختلف مانند چوب، پارچه و چرم دیده شده است که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. اما در صنعت چوب این محصول به عنوان هویه سوخته نگاری معرفی می‌شود که برای اجرای طرح‌های هنری بسیار زیبا روی چوب قابل استفاده است. هویه سوخته نگاری در مدل‌ها و اندازه‌های مختلفی تولید شده و شامل سری‌های متنوعی می‌باشد. افراد به راحتی می‌توانند هنگام کار با آن براساس طرح سری آن را تعویض کرده و به اجرای طرح بپردازند. از این ابزار برای اجرای طرح روی زیور آلات چوبی، ظروف و وسایل دکوری چوبی استفاده می‌کنند.

هویه سوخته نگاری

گیره نگهدارنده قطعات

برای حکاکی و تراشیدن قطعات چوبی مختلف باید از یک نگهدارنده برای چوب استفاده کرد تا از طریق آن بتوان تسلط بیشتری روی کار منبت داشت. با استفاده از گیره‌های مخصوص نگهداری چوب در هنر منبت کاری می‌توان این کار را انجام داد. گیره‌ها در سایزهای مختلف کوچک و بزرگ تولید شده است که نسبت به اندازه قطعه چوبی می‌توان آن را انتخاب کرد. انواع گیره نجاری از ابزارهای پرکاربرد و ضروری در صنعت چوب و گره چینی است. گیره ابزاری نگهدارنده و اتصال دهنده برای دو قطعه روی کار و زمینه موردنظر می‌باشد. این ابزار دارای دو نوع گیره دستی و گیره روی میز است. گیره دستی در هنر گره چینی برای کنترل مونتاژ قطعات، پرس و نگهداری دو قطعه چوبی کنار هم استفاده می‌شود. گیره رومیزی به صورت ثابت روی میز نصب می‌شود که برای ثابت نگهداشتن قطعات جهت تعمیر، سنباده زدن، تنظیم صاف و صیقلی بودن چوب و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لیختنبرگ

همانطور که می‌دانید، لیختنبرگ و سوخته نگاری یکی از هنرهای مربوط به صنعت چوب است. برای انجام چنین کارهایی روی چوب باید از تجهیزات خاصی استفاده شود. دستگاه لیختنبرگ یکی از انواع این تجهیزات است که به صورت اتوماتیک طرح مورد نظرتان را روی چوب ایجاد می‌کند. این دستگاه معمولا دارای چند قلم است که با اتصال آنها به لبه چوب و تنظیم دمای قلم اجرای طرح روی چوب را انجام می‌دهد. باید دقت داشته باشید که دمای این دستگاه هنگام کار بالا نرود. اگر این مساله پیش بیاید می‌تواند خطرات و آسیب‌های زیادی را به دنبال داشته باشد. پس برای استفاده از دستگاه لیختنبرگ روی چوب باید کاملا حواستان به تنظیم دما و میزان حرارت قلم‌ها باشد. از لیختنبرگ و سوخته نگاری می‌توان برای کارهای هنری روی چوب مانند تابلو‌های دکوری، ظروف چوبی، میز، زیور آلات چوبی و موارد مشابه دیگر استفاده کرد.

لیختنبرگ

مغار

مغارهای مورد استفاده در صنعت چوب و هنرهای مختلف منبت کاری، پیکرتراشی، خراطی و غیره انواع مختلفی دارند که براساس نیاز فرد برای اجرای طرح روی چوب از آنها استفاده می‌شود. مغارها براساس شکل ظاهری به مغارهای چکش خور، منبت، قلمی، چاقویی، خراطی، قاشقی، مشتی تقسیم بندی می‌شوند که هر کدام آنها نیز انواع متفاوتی دارند. بعضی مغارها دارای سه فرم و هر فرم در شرایط خاص استفاده می‌شود؛ این فرم‌ها شامل تیغه صاف، تیغه قاشقی و تیغه خم است. افراد می‌توانند نسبت به کار و رشته کاریشان مغارهای اصلی خود را تهیه و از آنها استفاده کنند. در مغار زنی روی چوب برای رسیدن به طرح‌های پر پیچ و خم باید در تمام جهات تراشیدن چوب را انجام داد تا به طرح مورد نظر رسید.

قیمت انواع ابزار آلات کاربردی کارگاه چوب و نجاری

همان‌طور که در این مقاله گفته شده انواع متنوعی از ابزار آلات کارگاه نجاری وجود دارد که هر کدام با توجه به نوع و امکاناتی که دارند از قیمت متفاوتی برخوردار می‌باشند. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی چوبینر انواع ابزار آلات کارگاهی را مشاهده نمایید. جهت کسب اطلاعات لازم درباره قیمت خرید می توانید از طریق راه های زیر با چوبینر ارتباط برقرار کنید:

09021235626 – 02166563048 – 02634647972

Choobiner.ir

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.