کد خبر : 10543 / /
/

پول کمی برای راه اندازی کسب و کار و ورود به بازار دارید؟ اشکالی ندارد! حتی بدون پول هم می‌توانید، ایده کسب و کارتان را اجرایی کنید. روش‌های زیادی برای میلیارد شدن از صفر وجود دارد. در این مقاله شما را با روش‌های جذب سرمایه برای آغاز و توسعه کسب و کارتان  آشنا می‌کنیم.

 

3 فعالیت کم هزینه برای جذب سرمایه و ورود به بازار

1.جذب سرمایه با کمک خلاقیت

کارآفرینان هنگامی که از وام‌های بانکی و سایر روش‌های تأمین بودجه ناامید می‌شوند، با روش‌های دیگری پول مورد نیازشان را به دست می‌آورند. می‌توانید به پس اندازها، سرمایه گذاری‌های قبلی یا پاداش بازنشستگی مراجعه کنید. اگر هیچکدام را ندارید باز هم روش‌های دیگری وجود دارند. برای مثال سینتیا کرسلی در سال ،2008 تولد 50 سالگی خودش را با حضور آشنایانش برگزار کرد. از آنها خواست که هر فرد به جای هدیه، 100 دلار پول به او بدهد. با این پول انجمن Unstoppable را راه اندازی کرد که انجمن خیره‌ای برای اموزش کودکان است.

مؤسسان Airbnb هم با خرید فله‌ای غلات و بسته بندی آنها به 25 هزار دلار سرمایه شروع کار رسیدند و کسب و کارشان را به شرکتی میلیاردی تبدیل کردند. دو روش متداول دیگر برای جذب بودجه به شرح زیر است:

  • سرمایه گذاران فرشته (Angel investors): این افراد سرمایه دار در ازای مالکیت در شرکت، سرمایه گذاری خوبی انجام می‌دهند.
  • جذب بودجه انبوه: اگر ایده خوبی دارید، می‌توانید آن را به عموم مردم معرفی کنید تا بودجه لازم را تحت شرایط قانونی و قراردادی در اختیارتان قرار دهند.

2.روابط بین فردی

فهرستی از افرادی که می‌شناسید و توانایی کمک کردن به شما را دارند تهیه کنید. آیا این افراد مهارتهای تجاری و معاملاتی خاصی دارند؟ شاید هم در حوزه طراحی و مهندسی، حرفه‌ای هستند و به شما در طراحی سایت با کمترین هزینه کمک می‌کنند. شاید هم بازاریاب خوبی هستند و شبکه کاری وسیعی دارند و در ازای کارشان، مهارت‌های خودتان را در اختیارشان قرار می‌دهید

به جای این که استارتاپی با عرضه محصولات و خدمات کامل شروع کنید، با راهبردی ساده شروع کنید. مثلاً روی یک محصول یا خدمت خاص متمرکز شوید تا بتوانید پول به دست آمده را برای توسعه کسب و کار، سرمایه گذاری کنید. با این روش بهتر می‌توانی مخاطب هدف را بشناسید و محصولات و خدمات بعدی را براساس این شناخت، تقویت کنید.

با این حال روش‌هایی برای رشد و توسعه تجارت وجود دارد. رهبران کسب و کارهای موفق به نکات زیر اشاره کرده‌اند.

سرمایه گذاری

نکات رشد استارتاپ‌ها

1.افراد مناسبی را استخدام کنید

قبل از اینکه به رشد کسب و کارتان فکر کنید، به افراد مناسبی برای تحقق اهدافتان نیاز دارید. با استخدام افراد متناسب با نیازهای کاری، مسیر رشد را هموار می‌کنید. افراد سختکوش و متعهد، موفقیت شرکت را تضمین می‌کنند. شما می‌توانید با برونسپاری کارهایی مثل طراحی سایت، تولید محتوا و تبلیغات، وقت و انرژی بیشتری را صرف فعالیت‌های مدیریتی و ارتقای فرهنگ مشارکت در سازمان کنید

حالا که با کمترین هزینه وارد بازار شده‌اید، پس بودجه محدودی برای استخدام نیرو دارید. بهترین روش برای صرفه جویی در این زمینه، به کارگیری نیروهای دورکار است. برای این کار می‌توانید به پلتفرم‌های فریلنسینگ و دورکاری مثل کارلنسر مراجعه کنید. پروژه یا شرح وظایف کارمند مدنظرتان را ثبت کنید یا از میان فریلنسرها، افراد دارای مهارت مورد نیاز استارتاپ خودتان را گزینش کنید.

2.روی منابع درآمدی مطمئن متمرکز شوید

حالا بعد از ورود به بازار با کمترین هزینه، باید به جای جذب مشتریان جدید به مشتریان قبلی و فعلی فکر کنید. برای این منظور خدماتی مثل ثبت اشتراک، بازدیدهای سالیانه، تخفیف‌های ماهیانه و غیره را ارائه دهید. در این حالت اعتماد مشتریان را جلب می‌کنید. راهبردهای بازاریابی را بر اساس رفتارهای خرید قبلی تنظیم کنید تا احتمال تکرار خرید را افزایش دهید.

بنابراین پایگاه مشتریان فعلی را با اجرای برنامه وفاداری یا اجرای راهبردهای بازاریابی مبتنی بر سوابق خرید، توسعه دهید. تدوین و اجرای برنامه وفاداری و راهبردهای بازاریابی را هم می‌توان به فریلنسرهای بازاریاب محول کرد. در این شرایط دیگر هزینه‌ای برای اسکان و امکانات مورد نیاز تیم بازاریابی پرداخت نمی‌کنید.

3.ریسک‌های ورود به بازار و توسعه کسب و کار را کاهش دهید

ریسک بخش تفکیک ناپذیر شروع و توسعه هر کسب و کاری است. کنترل کردن همه عوامل، غیرممکن است. ولی روش‌های زیادی برای کاهش تهدیدهای درونی و بیرونی شرکت وجود دارد. بیمه یکی از روش‌ها است.

کسب و کارهای کوچک باید برای مقابله با آشفتگی‌های مخرب کسب و کار به مدیریت رشد بپردازند. برای مثال سرقت داده‌های کارکنان، مشتریان و طراحی‌ محصولات، کسب و کارهای کوچک را نابود می‌کند. این شرایط هزینه‌های زیادی به همراه داشته و اعتماد و وفاداری مشتریان را از بین می‌برند.

کسب و کارهای نوپا و کوچک باید به دنبال بیمه‌هایی برای کمک به رفع اثرات مخاطرات پیش رو بروند. تا هزینه بازیابی اطلاعات و پیگیری‌های قانونی کاهش پیدا کند. علاوه بر بیمه، استخدام نیروهای بک اند حرفه‌ای و کارشناس امنیت شبکه برای حفاظت از امنیت سایت و پایگاه داده هم اهمیت دارد.

4.سازگاری با تغییرات

توانایی سازگاری با تغییرات بازاری یکی از صفات اصلی استارتاپ های موفق استاگر به سرعت تغیر کنید و سازگار شوید، می‌توانید رویکردهای مختلف کسب و کار و بهترین روش‌ها را پیدا کنید. برای مثال در یک دهه اخیر، فروش اینستاگرامی در ایران پا به پای فروش وب سایت‌ها رشد کرده است. یعنی بازاریابی اینستاگرامی به راهبرد بازاریابی متداولی تبدیل شده است. داشتن اکانت اینستاگرام متصل به وب سایت شرکت، ترافیک خوبی را به سمت سایت می‌کشاند. استخدام ادمین اینستاگرام به صورت دورکار هم هزینه‌های توسعه کسب و کار را کاهش می‌دهد.

5.روی تجربه مشتری متمرکز شوید

برداشت مشتری می‌تواند باعث توسعه یا شکست کسب و کارتان شود. با عرضه تجربیات و محصولات با کیفیت، فوراً از مشتریان در شبکه‌های اجتماعی بازخورد مثبت می‌گیرید. این مشتریان راضی تمام دنیا را خبر می‌کنند. پایگاه مشتری شاد هم به سرعت توسعه پیدا می‌کند.

کسب و کارهای کوچک در مقایسه با شرکت‌های بزرگ، سریعتر و بهتر می‌توانند به نیازهای مشتریانشان پاسخ دهند. آن‌ها سریعتر، محصولات و خدمات جدید را وارد بازار می‌کنند و می‌توانند روابط بلند مدتی را با مشتری ایجاد کنند.

به حرف مشتریان گوش کنید و آنچه را که می‌خواهند در اختیارشان قرار دهید. شما برای خدمت به مشتری زاده شده‌اید،  پس به سلایق متغیر و متفاوت آنها احترام بگذارید.

با این که تعامل با مخاطبان اهمیت زیادی دارد، رقم زدن تجربه شخصی برای آن‌ها می‌تواند رابطه با مشتری را تقویت کند. گاهی اوقات تغییر کوچک در طراحی سایت و محصول، مشتریان راضی بیشتری را نصیبتان خواهد کرد. پس همواره نظرسنجی و تعامل با مشتریان و مخاطبان را برای رشد کاری در نظر بگیرید.

6.روی خودتان سرمایه گذاری کنید

در ابتدای ورود به بازار، حاشیه سود کمی را مشاهده خواهید کرد. پس هر پولی را برای رشد کسب و کارتان سرمایه گذاری کنید. در واقع توان استارتاپ برای سرمایه گذاری روی خودش، باعث تسهیل رشدش خواهد شد. در سال‌های اولیه باید هرگونه درآمد را به شرکت باز گردانید. سرمایه گذاری زودرس و سنگین برای رشد سریع و تضمین تداوم شرکت ضروری است.

با این که به جیب زدن سود شرکت، وسوسه کننده است، ولی بهتر است روی رشد کسب و کار، سرمایه گذاری کنید تا در آینده به سود بزرگتری برسید. کدام بخش از کارتان به توجه بیشتری نیاز دارد؟ مثلاً آیا به کارکنان بیشتر، توسعه فعالیت‌های بازاریابی یا پس انداز بودجه نیاز دارید؟ هنگامی که نیازهای اصلی را شناسایی کردید، از سود به دست آمده برای حمایت از آن حوزه استفاده کنید.

رشد کسب و کار

7.به آینده فکر کنید

با اینکه چابکی روی کمیت استارتاپ اثر دارد، ولی مدیریت شتابزده هم فایده‌ای ندارد. گام‌های بعدی را برنامه ریزی کنید. تمامی سناریوهای احتمالی را پیش بینی کنید. تا در نهایت بهترین و امن‌ترین روش برای تکامل کسب و کار را پیدا کنید.

شاید فکر کردن به آینده، مفهومی کلی به نظر برسد، ولی شامل مفاهیم ساده‌ای مثل بازبینی تمامی قراردادهای جاری، مقایسه نرخ‌های بهره، بستن قراردادهای بهتر و استخدام افراد ماهرتر است.

8.خدمات پس از فروش را تقویت کنید

یکی از روش‌های عالی توسعه کسب و کار، تمرکز روی عرضه خدمات پس از فروش عالی به مشتریان است. هنگامی که به خوبی انتظار مشتریان را رفع می‌کنید، احتمال معرفی شدن خودتان به دوستان، خانواده و فالورهایشان افزایش می‌یابد.

زمانی که مشتری تجربه خرید ناموفقی داشته و شما در عوض به او برای خریدهای آتی، تخفیف می‌دهید، رضایت مشتری از محصولات یا خدمات را افزایش داده و اعتبار خوبی را کسب می‌کنید.

9.روی شبکه‌های اجتماعی متمرکز شوید

یکی دیگر از روش‌های ورود به بازار و توسعه کسب و کار با کمترین هزینه، تشکیل پروفایل در تمامی پلتفرم‌های اصلی شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام، فیسبوک، توئیتر و غیره) است. با یک پروفایل فعال، امکان بازاریابی کسب و کار و تعامل با مشتریان بالقوه افزایش می‌یابد.

اگر وقت کافی برای این کار را ندارید، ادمین شبکه‌های اجتماعی استخدام کنید. این ادمین‌ها به تولید محتوای متنی، صوتی و تصویری سئو شده می‌پردازند. در نتیجه شما را به مخاطبان هدف می‌رسانند. آن‌ها به طور مداوم محتوای جدید، مرتبط و آگاهی دهنده را به روز رسانی می‌کنند تا مشتریان راحت تر کسب و کارتان را پیدا کنند؛ با شما تعامل نموده و مشکلاتشان برطرف شود. در مقابل شما هم با افزایش فروش به سود بیشتری می‌رسید.

10.در رویدادهای مهم شرکت کنید

رویدادهای صنعتی و نمایشگاهها فرصت خوبی برای شبکه سازی و برقراری ارتباط با افراد همفکر است. بسیاری از افراد با ایده‌های منحصر به فرد در این رویدادها حضور دارند و به رشد کسب و کارتان کمک خواهند کرد. این روابط برای موفقیت در سال‌های پیش رو مفید است.

11.مسئولیت اجتماعی شرکت را در نظر بگیرید

مصرف کنندگان به دنبال خرید از کسب و کارهایی هستند که می‌خواهند دنیا را به محل بهتری برای زندگی همه تبدیل کنند. فرقی ندارد که در امور خیریه‌ای مثل پژوهش در زمینه سرطان یا تهیه منزل برای افراد بی خانمان شرکت کنید، به هر حال باید این کارها را با مشتریانتان در میان گذاشته و از آنها نظرسنجی کنید.

روش‌های زیادی برای ابراز مسئولیت پذیری اجتماعی یک شرکت وجود دارد. این روش‌ها از کمک به سازمانهای خیریه و جمع آوری کمک‌های مردمی گرفته تا تولید محصولات پایدار و قابل بازیافت برای کمک به محیط زیست، متغیر است.

مسئولیت اجتماعی

12.میزبان رویدادهای محلی شوید

با این که شرکت در رویدادها، روشی عالی برای توسعه شبکه روابط است، اما میزبانی رویدادهای محلی هم مفید است. می‌توانید جمع آوری کمک‌های مردمی، پیشنهاد تخفیف در زمان تعطیلات یا حمایت از تیم ورزشی محلی را مدنظر قرار دهید. رقم زدن تجربه‌ای منحصر به فرد برای مشتریانتان باعث تقویت و توسعه روابط با آنها می‌شود. همچنین این کارها باعث افزایش آگاهی از برند و سرمایه گذاری روی بهزیستی و رفاه جامعه مشتریان می‌شود. در نتیجه وفاداری و اعتماد آنها نسبت به برندتان افزایش خواهد یافت.

13.رقبا را مورد بررسی قرار دهید

این روش باعث رشد سریع نمی‌شود، ولی تحلیل رقبا یکی از گام‌های مهم در راه اندازی کسب و کار است. از خودتان بپرسید که رقبای شما چه کسانی هستند؟ چه کار می‌کنند؟ چگونه باید خودتان را از آنها متمایز کنید؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها از فریلنسرهای مشاور و باسابقه در حوزه مدیریت کمک بگیرید.

بعلاوه بررسی قیمت محصولات و خدمات رقبا هم کمک زیادی به قیمت گذاری شما می‌کند. اگر درست قیمت گذاری نکنید یا مدام با تغییر قیمت مواجه شوید، بازار و مشتریان را از دست می‌دهید.

14.امکان توسعه بین المللی را بررسی کنید

آیا می‌توانید کسب و کارتان را در سطح بین المللی توسعه دهید؟ آیا می‌توانید محصولات و خدمات را به بخش‌های مختلف جهان صادر کنید؟ کسب و کار در کشورهای دیگر چه پیش‌نیازهایی دارد؟ اگر با موفقیت وارد بازار بین المللی شوید؛ کسب و کارتان به سرعت رشد خواهدکرد. شاید در ابتدا به سرمایه گذاری بیشتر و جذب شریک نیاز پیدا کنید؛ ولی با گذشت زمان به سود عمده‌ای خواهید رسید.

 

در نهایت

هر روز کسب و کار جدیدی وارد بازار می‌شود و نیاز به آنها هم احساس می‌شود. با این حال برخی از آنها به سرعت شکست می‌خورند. چون کارآفرینان به خوبی بررسی‌های کافی را انجام نداده و پیش‌نیازها را در نظر نگرفته‌اند. اگر نمی‌خواهید در این مسیر قدم بگذارید به نکات قید شده در این مقاله، خوب دقت کنید.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.