کد خبر : 16882 / /
/

دستگاه کپی زیراکس به علت فراگیری و استقبال زیاد در سراسر دنیا بخصوص ایران از جایگاه خاصی برخوردار شده است .

محبوبترین و پر طرفدارترین مدل زیراکس دستگاه کپی زیراکس 5875 می باشد.

در این مقاله سعی داریم به چگونگی پیدایش دستگاه زیراکس بپردازیم.

داستان اختراع دستگاه فتوکپی – یا همان طور که بسیاری آن را «دستگاه زیراکس» می‌نامند – ویژگی‌های ارزشمند و مورد بحث مالکیت معنوی را به نمایش می‌گذارد. این اسطوره مخترع تنها را نمایش می دهد، در اینجا چستر کارلسون، فقیر و محروم به دنیا آمده است، که ثروت خود را از این اختراع به دست آورده است، اما نه قبل از تلاش در یک اداره ثبت اختراع و در راه اندازی خود برای چندین دهه. اما توسعه ماشین زیراکس همچنین داستان همکاری و کار تیمی است که برای بیشتر نوآوری‌های دارای تأثیر اجتماعی ضروری است. منشا ماشین زیراکس نشان می دهد که چگونه نیاز، اشتیاق به پازل و روحیه خلاقانه مخترعان روزمره را برمی انگیزد. و موفقیت آن در بازار نقش اهرم تجاری و سود را در خلاقیت و نوآوری مولد نشان می دهد. داستان در مورد رقبا و ادعای دزدی ایده ها و همچنین در مورد نفوذ و وام گیری اجتناب ناپذیر است که هر دو ساختار و خبر از اختراع افزایشی و پیشرونده می کند. و اگر این تنش ها کافی نباشد، مالکیت معنوی که از دستگاه زیراکس محافظت می کند، کپی را ممنوع می کند و با این حال از دستگاه زیراکس برای کپی کردن استفاده می شود. در حالی که دستگاه زیراکس ابزاری برای تهیه کپی های دقیق است، اغلب خلاقیت دگرگون کننده نویسندگان، هنرمندان و نوازندگان بی شمار را تسهیل می کند. داستان ماشین زیراکس مجموعه‌ای از بحث‌های پیرامون هدف و دامنه مناسب مالکیت فکری است و درسی عینی در مورد اینکه چگونه دوگانگی‌های آشتی‌ناپذیر از تمرین روزمره مالکیت فکری خبر می‌دهند.

5

چستر ("چت") فلوید کارلسون در سیاتل، واشنگتن در فوریه 1906 در خانواده ای که با بیماری و فقر دست و پنجه نرم می کرد به دنیا آمد. چت تا زمانی که به کالج رفت، از والدینش هم از نظر فیزیکی و هم از نظر مالی مراقبت می کرد. در دبیرستان عاشق علم شد. هدیه اولیه یک ماشین تحریر از طرف عمه‌اش و بعداً، گرفتگی دستی که او از کپی کلمه به کلمه کتاب‌های علوم و حقوق در حین شرکت در کلاس‌های شبانه برای پیشرفت چشم‌انداز شغلی‌اش تجربه کرد، باعث شد او رویای دستگاهی را داشته باشد که بتواند به سرعت متن را تولید و کپی کند. چت در کالج، فیزیک و شیمی و همچنین حقوق خواند و در نهایت به نیویورک رفت تا در بخش ثبت اختراع P.R. Mallory & Co.، تولید کننده قطعات الکتریکی کار کند. هنگامی که او روزها در آن بخش ثبت اختراع و شب در آزمایشگاه خانگی خود در آستوریا، کوئینز کار می کرد، دستگاه کپی را اختراع کرد. همانطور که او آن را توصیف می کند: "با این مشکل که به وضوح تعریف شده است، راه حل تقریباً مانند یک فلش بصری ظاهر شد."

چگونه مالکیت فکری زیراکس مانع از کپی کردن هر کسی از دستگاه های کپی آن شد

چستر کارلسون با اولین مدل اختراع خود، دستگاه کپی زیراکس. بتمن/گتی ایماژ

و با این حال، دستگاه زیراکس توسط یک شخص به تنهایی اختراع نشده است. اگرچه ایده ماشین کپی احتمالاً از چت سرچشمه می گیرد، اما او در آزمایش ها و نمونه های اولیه خود موفق نشد تا اینکه در سال 1938 با اتو کورنی، فیزیکدان جوان آلمانی، شریک شد. آنها با هم، در 22 اکتبر 1938، اولین کپی زیروگرافیک را روی یک تکه کاغذ مومی ساختند که امروزه در موزه ملی تاریخ آمریکا اسمیتسونیان به نمایش گذاشته می شود. و در سال 1945، چت با موسسه Battelle Memorial (یک شرکت تحقیقاتی غیرانتفاعی خصوصی) شریک شد تا اختراع خود را که قبلاً چندین اختراع را در آن ثبت کرده بود، توسعه دهد. در سال 1948، اولین نمایش عمومی خشکوگرافی توسط باتل، انجمن نوری آمریکا و شرکت هالوئید (یک شرکت کاغذ عکس مستقر در روچستر، نیویورک که بعدا به زیراکس تبدیل شد) به طور مشترک انجام شد. اصطلاح "xerography" توسط یک استاد کلاسیک مشاور Haloid ابداع شد - این اصطلاح از xero (خشک) و نمودار (نوشتن) یونانی گرفته شده است. در سال 1950، هالوید شروع به فروش تجهیزات زیروگرافی کرد و در سال 1952، Haloid برای خط تولید ماشین‌های کپی خود، علامت تجاری "Xerox" را به خود اختصاص داد. کاهش اختراع به عمل و ارائه آن به عموم برای استفاده و فروش مولد، کارآمد و گسترده یک تلاش تیمی بود.

چت به دلیل حق امتیازی که با Battelle و Haloid به اشتراک می‌گذاشت و سهامی که در Haloid داشت، در روچستر مردی ثروتمند بازنشسته شد. حق امتیازی که بیشترین پول را برای او به ارمغان آورد، شامل اختراعی در ماشین مدل 914 بود که در سال 1959 منتشر شد، که موفقیت آن عمدتاً به دلیل طراحی کاربرپسند و هزینه های عملیاتی پایین آن بود (که به کاغذ خاصی نیاز نداشت). به‌علاوه، مدل کسب‌وکار Haloid مبتنی بر اجاره ماشین‌ها بود، که ماشین را برای اکثر مشاغل مقرون به صرفه می‌کرد و در نتیجه توزیع گسترده آن را تسهیل می‌کرد. 914 پرواز کرد و چت مدت کوتاهی پس از آن بازنشسته شد. او موفقیت مالی خود را رضایت‌بخش توصیف کرد، اما نه به اندازه رویای اولیه‌اش برای توسعه یک دستگاه کپی کارآمد و قابل استفاده برای حل مشکلات روزمره و به ثمر نشستن عموم مردم. از روزهای اولیه کار در یک دفتر، تا مبارزه با گرفتگی دست در دوران دانشجویی، و آزمایش‌های بعدی‌اش با نمونه‌های اولیه شکست خورده، واقعی کردن دستگاه کپی رومیزی مقرون‌به‌صرفه یک رویا بود.

 

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.