کد خبر : 23638 / /
/

 

هوشمند سازی یا مدیریت هوشمند ساختمان (BMS) روشی است که با استفاده از آن می‌ توانید وسایل الکتریکی و مکانیکی که در داخل ساختمان وجود دارند مثل روشنایی، دوربین مدار بسته، آسانسور، تهویه مطبوع، سیستم گرمایش و سرمایش و غیره را از راه دور کنترل کنید. این سیستم دو بخش نرم افزار و سخت افزار دارد.

با پیاده سازی مدیریت هوشمند ساختمان (BMS) می ‌توان کل مصرف انرژی ساختمان را کنترل کرده و در مصرف انرژی و هزینه صرفه جویی کرد. این سیستم عملکرد تجهیزات مختلف ساختمان را از طریق شبکه کامپیوتری به هم متصل می‌ کند. به این صورت در هر نقطه از دنیا که باشید می ‌توانید این سیستم را مدیریت کنید.

 

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان

مزایای مدیریت هوشمند ساختمان (BMS)

افزایش رفاه ساکنان و بالا رفتن قیمت ساختمان: طبیعتا یک خانه هوشمند امکانات رفاهی و آسایش بیشتری را برای ساکنان آن فراهم می‌ کند. بنابراین ارزش ساختمان بیشتر شده و قیمت آن بالاتر می رود.

صرفه جویی در مصرف انرژی: مدیریت هوشمند ساختمان (BMS) باعث کاهش مصرف انرژی سیستم گرمایشی، سرمایشی و همچنین سیستم روشنایی می شود. بنابراین به طور چشم گیری هزینه های ناشی از مصرف انرژی را کاهش می دهد و از طرفی منابع انرژی را برای نسل آینده نگه می دارد.

افزایش امنیت ساختمان: سیستم مدیریت هوشمند ساختمان (BMS)، برنامه ریزی دقیقی در زمینه تدابیر امنیتی دارد و بنابراین باعث امنیت بیشتر ساکنان می شود.

افزایش طول عمر تجهیزات ساختمان: با اجرای این روش از تجهیزات ساختمان به صورت بهینه استفاده می شود که این کار طول عمر این تجهیزات را بالاتر می برد.

امکان برنامه ریزی دقیق برای قسمت های مختلف ساختمان: با مدیریت هوشمند ساختمان (BMS)، شما یک خانه هوشمند دارید که می توانید برای عملکرد قسمت های مختلف آن برنامه ریزی کنید. مثلا می توانید طوری به سیستم برنامه دهید که شب در یک زمان مشخص پرده منزل کشیده شود.

انواع روش‌ های اجرای مدیریت هوشمند ساختمان (BMS)

مدیریت هوشمند ساختمان (BMS) را به چندین روش می‌ توان انجام داد. با توجه به هزینه ‌ای که برای پیاده سازی این سیستم در نظر گرفتید و همچنین شرایط پروژه، می توانید بهترین روش را انتخاب کنید. هوشمند سازی ساختمان به دو روش بی سیم و با سیم قابل پیاده سازی هستند.

روش مدیریت هوشمند ساختمان (BMS) با سیم

در این روش با استفاده از سیم و کابل کشی، سیستم های هوشمند به همدیگر متصل می شوند. در صورتی که هنوز ساختمان ساخته نشده  است و قصد هوشمند سازی آن با این روش را دارید، در ابتدا باید سیم کشی اختصاصی و تابلو برق برای آن درنظر بگیرید. اما اگر بخواهید این روش را روی ساختمانی که ساخته شده است پیاده کنید هزینه های زیادی برای شما خواهد داشت. زیرا همه سیم کشی های ساختمان باید عوض شود. با استفاده از روش با سیم اتصال شبکه های هوشمند بدون قطعی و به صورت همیشگی برقرار است و همین باعث محبوبیت این سیستم شده است.

روش مدیریت هوشمند ساختمان (BMS) بی سیم

همان طور که از نام آن مشخص است در روش مدیریت هوشمند ساختمان (BMS) بی سیم اتصال بدون استفاده از سیم است و به جای آن از شبکه Wi-Fi استفاده می شود. این تکنیک چون به سیم کشی نیاز ندارد برای ساختمان هایی که ساخته شده است بسیار مناسب است و چون قرار نیست سیم‌ کشی های قبلی تعویض شود هزینه ی کمتری نسبت به روش هوشمند سازی با سیم دارد. اما همان طور که گفته شد اتصال شبکه ها در این روش از طریق اینترنت انجام می شود بنابراین در صورتی که اینترنت قطع شود اتصال نیز قطع می شود.

16

مدیریت هوشمند ساختمان بی سیم

قیمت پیاده سازی مدیریت هوشمند ساختمان(BMS)

قیمت مدیریت هوشمند ساختمان (BMS) به عوامل متعددی بستگی دارد. متراژ ساختمان، قدیمی یا تازه ساخت بودن آن، سطح هوشمند سازی، روشی که برای اجرای آن درنظر گرفتید و برند و نوع تجهیزات از جمله مهم ترین عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت است.

انواع مدیریت هوشمند ساختمان(BMS)

این به شما بستگی دارد که مدیریت هوشمند ساختمان (BMS) را در چه سطحی می خواهید پیاده کنید. هوشمند سازی را می توان در بخش های مختلف ساختمان اجرا کرد از جمله:

  • سیستم های روشنایی
  • سیستم های حفاظتی
  • سیستم های گرمایشی و سرمایشی
  • کنترل تاسیسات
  • هوشمند سازی سیستم روشنایی ساختمان

مدیریت هوشمند سیستم روشنایی ساختمان

با استفاده از اجرای سیستم هوشمند سازی روشنایی، شدت روشنایی و رنگ نور را می ‌توانید کنترل کنید. همچنین کنترل از راه دور سیستم روشنایی توسط گوشی همراه، تنظیم زمان روشن و خاموش شدن روشنایی قسمت‌ های مختلف ساختمان و به کار بردن سنسورهای حرکتی برای روشن شدن چراغ ها در زمان حضور از جمله امکاناتی است که این سیستم در دسترس شما قرار می دهد. برای این کار از کلیدهای هوشمند استفاده می شود که در برندها و قیمت های مختلف عرضه می شود.

مدیریت هوشمند گرمایش و سرمایش ساختمان

هوشمند سازی سیستم های گرمایشی و سرمایشی برای سیستم های مرکزی از جمله پمپ، چیلر و همچنین سیستم‌ های اختصاصی شامل کولر، هوا ساز و غیره قابل اجرا است. اما نوع تجهیزات مصرفی و پروتکل های ارتباطی آن ها در مشخص کردن سطح کنترل این تجهیزات موثر است. مثلا در یک سیستم مدیریت هوشمند که روی فن کویل ها اجرا می شود کنترل و تنظیم دما محیط به صورت اتوماتیک قابل انجام است. اما در مورد اسپیلت ها تنها می توان آن را خاموش یا روشن کرد.

با پیاده سازی این سیستم، دیگر نگران خاموش یا روشن بودن سیستم های گرمایشی و سرمایشی به هنگام خروج از ساختمان نیستید.

17

مدیریت هوشمند گرمایش و سرمایش ساختمان

هوشمند سازی تاسیسات ساختمان

اگر در ساختمان شما مکان هایی مانند استخر و جکوزی وجود دارد می توانید وضعیت آن ها را با استفاده از سیستم هوشمند سازی کنترل کنید. برای مثال با نصب برخی سنسورها و پنل ها امکان ثبت و بررسی سطح آب استخر و رطوبت مکان برای شما فراهم است.

سیستم آبیاری هوشمند

 این سیستم برای کسانی که گلخانه و یا باغچه دارند مناسب است. چرا که از راه دور می توانند آبیاری گیاهان را انجام دهند.

هوشمند سازی سیستم صوتی ساختمان

با پیاده سازی سیستم صوتی هوشمند، امکان پخش موسیقی مورد علاقه شما در هر نقطه از ساختمان وجود دارد. همچنین در این سیستم هر شخصی آرشیو اختصاصی خود را دارد.

هوشمند سازی موتورخانه ساختمان

هوشمند سازی موتورخانه ساختمان هزینه های بالای مصرف گاز را کاهش می دهد و به همین علت با استقبال زیادی مواجه است.

بنابراین به طور کلی در یک خانه هوشمند رفاه، امنیت و آسایش بیشتری برای ساکنین وجود دارد.

 

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.