کد خبر : 25395 / /
/

 

یک نرم کننده آب، مواد معدنی ایجاد کننده سختی در آب را حذف می کند، یکی از رایج ترین مشکلات کیفیت آب که بسیاری از صاحبان خانه و مشاغل با آن مواجه می شوند همین موضوع است. آب سخت لوازم صنعتی و خانگی را از بین می برد، از کف صابون در حمام و آشپزخانه ردی به جا می گذارد و مو و پوست را خشک می کند. با توجه به اینکه بیش از 85 درصد از صنعت های ایرانی به آب سخت متکی هستند، نرم کننده های آب یک وظیفه حیاتی را انجام می دهد. بعنوان یک مثال ساده، یک سختی گیر آب، شما را از تعویض زودرس آبگرمکن ها، سر شیرهای فلس دار و ساعت ها تمیز کردن باقی مانده صابون نجات می دهد. سرمایه گذاری در یک نرم کننده آب باعث صرفه جویی در زمان، انرژی و هزینه شما می شود و از صنعت و دارایی شما محافظت می کند.

نرم کننده آب چیست؟

سختیگیر یک سیستم فیلتراسیون کلی است که مواد معدنی کلسیم و منیزیم ایجاد کننده سختی آب را از طریق فرآیندی به نام تبادل یونی از آب حذف می کند. یک نرم کننده آب یکی از شایع ترین و مخرب ترین مشکلات آب را که از آن بعنوان آب سخت یاد می شود برطرف می کند. آب سخت خانه های مدرن را خراب می کند. رسوب در لوله های شما ایجاد می شود، آنها را مسدود می کند و فشار آب را کاهش می دهد. همچنین این سختی آب به طور چشمگیری طول عمر وسایلی مانند ماشین ظرفشویی، قهوه ساز و دستگاه های یخ ساز را کاهش می دهد. در واقع آب سخت وسایل آب گرم را از بین می برد و هدف اصلی سختی گیر جلوگیری از این روند است. هر چه دمای آب بالاتر باشد، کلسیم و منیزیم بیشتری جامد شده و به رسوبات جامد داخل آبگرمکن شما تبدیل می شود. با افزایش دمای محیط و انبساط مخزن، رسوبات سنگ های کلسیفیه شده روی عناصر گرمایشی شروع به ترک خوردن و کشیده شدن می کنند. همین اتفاق باعث ایجاد صداهای ناهنجار می شود که دلیل آن همان وجود سختی در آب ورودی این منابع است.

اگر می خواهید بدون کمک آزمایشگاه بدانید که آب منطقه شما سختی دارد یا نه، کافیست به این موارد توجه کنید که بدون نرم‌کننده آب، لباس‌های شسته شده به مواد شوینده بیشتری نیاز دارند تا از کثیف به نظر رسیدن آن‌ها به صورت کامل جلوگیری شود. اگر ظروف از ماشین ظرفشویی رگه دار و لکه دار بیرون می آیند. بر روی پرده های حمام شما کف های فیلمی جمع می شود و صابون و شامپو شما کف نمی کند. حمام کردن در آب سخت پوست شما را ملتهب کرده و سبب ایجاد خارش می شود و سپس آن را خشک کرده و موهای شما را بی روح و چسبناک می کند. بنابراین اگر کمی دقت کنیم زمان، انرژی و پول زیادی که برای برطرف کردن عوارض جانبی مضر آب سخت لازم است، گیج کننده است و بسیار عاقلانه است که برای حفط وسیله های صنعتی خود از سیستم نرم کننده آب استفاده کنیم.

سختی گیر چگونه کار می کند؟

یک نرم کننده آب، کلسیم و منیزیم را از طریق فرآیندی به نام تبادل یونی از آب حذف می کند. هنگامی که آب سخت وارد مخزن می شود، از میان بستری پر از دانه های رزین کروی جریان می یابد. این مهره های پلاستیکی که معمولا از پلی استایرن ساخته می شوند، با یون هایی مثل سدیم ترکیب می شوند. دانه های رزین آنیون هستند، یعنی بار منفی دارند. مواد معدنی کلسیم و منیزیم دارای بار مثبت هستند و به آنها کاتیون می گویند. از آنجایی که بارهای مخالف جذب یکدیگر می شوند، بار منفی کانی ها به بار مثبت ذرات جامد معلق در آب جذب می شود. همانطور که آب سخت از رزین عبور می کند، دانه ها یون های معدنی را به دام انداخته و آنها را از آب به کمک ترکیب شیمیایی حذف می کنند. هنگامی که رزین، یون معدنی را می گیرد، یون سدیم آزاد می شود. در اصل رزین تمام سختی آب را در حین عبور از مخزن معدنی از بین می برد و آب نرم شده بعنوان خروجی جاری می شود.

اجزای یک سختیگیر آب چیست؟

یک نرم کننده آب از سه جزء تشکیل شده است: یک شیر کنترل، یک مخزن رزین و یک مخزن آب نمک. این سه در کنار هم برای حذف مواد معدنی از آب سخت، نظارت بر جریان آب و تمیز کردن دوره‌ای سیستم از طریق فرآیند بازسازی فعالیت می‌کنند.

  1. مخزن رزین سختیگیر

مخزن محفظه ای است که آب سخت در آن نرم می شود. لوله آب ورودی، آب سخت را وارد مخزن می کند. آب از میان بستر دانه‌های رزین عبور کرده و باعث رسوب یون‌های کلسیم و منیزیم سخت‌کننده آب می‌شود. آب نرم از مخزن خارج می شود و از طریق لوله های خروجی جریان می یابد.

  1. شیر کنترل

شیر کنترل میزان آب عبوری از مخزن را اندازه گیری می کند. این شیر دارای یک فلومتر است که حجم آب ورودی به مخزن معدنی را می سنجد. همانطور که آب سخت از طریق مخزن رزینی جریان می یابد، دانه های رزین یون های سدیم خود را با یون های آب سخت مبادله می کنند. با گذشت زمان، این باعث کاهش ظرفیت رزین برای ادامه نرم‌کردن مداوم آب می‌شود. قبل از اینکه دانه ها با محتوای مواد معدنی برای ادامه حذف یون های کلسیم و منیزیم سنگین شوند، شیر کنترل به طور خودکار چرخه بازسازی را آغاز می کند. در برخی موارد حداکثر میزان ظرفیت یون ها برای سختی گیری آب را از قبل در رایانه داخلی شیر کنترل برنامه ریزی می کنند تا به کمک فلومتر نصب شده اقدام به قطع آب کرده و این عمل به صورت خودکار صورت گیرد.

  1. مخزن آب نمک

مخزن آب نمک به سیستم سختیگیر آب در بازسازی کمک می کند. این مخزن حجم کمتری دارد و در مجاورت مخزن رزین قرار می گیرد. مخزن آب نمک محلول بسیار غلیظی از نمک (یا گاهی اوقات پتاسیم) را برای بازیابی بار مثبت دانه های رزین شامل می شود. نمک به صورت پلت یا بلوک به صورت دستی به داخل مخزن آب نمک اضافه می شود. در زمان بازسازی این نمک ها در آب ته مخزن حل می شوند. هنگامی که شیر کنترل ثبت می کند که ظرفیت نرم کنندگی رزین در حال کاهش است، محلول آب نمک غلیظ از مخزن خود خارج می شود و رزین موجود در سیستم را شستشو داده و بازسازی می کند. توجه داشته باشید که اگر نمک سختیگیر تمام شود، آب عبوری از دستگاه به دلیل عدم توانایی رزین ها دیگر نرم نمی شود.

بازسازی رزین سختیگیر چگونه است؟

در چرخه های بازسازی رزین سختی گیر، سیستم دانه های رزین را در محلول آب نمک بسیار غلیظ غرق می کند، مواد معدنی ترکیب شده با رزین را شسته و آنها را از سیستم خارج می کند. دانه های رزین دوباره شارژ و آماده می شوند تا دوباره مواد معدنی سختی را از آب ورودی از بین ببرند. دانه های رزین بسیار بادوام هستند و می توانند به طور موثر آب شما را برای بیست سال یا بیشتر نرم کنند. سختیگیر های آب با یکی از دو روش بازسازی می‌شوند: بازسازی هم‌جریان یا مخالف جریان (که به نام‌های آب‌شکن با جریان پایین و برینگ جریان بالا نیز گفته می‌شود). هر کدام از این روش ها متفاوت بوده و روش خاصی را برای انجام بازسازی انجام می دهند، اما به طور کلی می توان گفت دستورالعمل هردوی آن ها شست و شوی مواد معدنی از رزین است. تنها تفاوتی که دارند نوع اقدام آن ها برای بازسازی است که انتخاب روش برای بازسازی رزین ها را بهتر است از کارشناسان با تجربه ای مانند شرکت مهتاب گستر سوال کنید.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.