کد خبر : 29103 / /
/

در این محتوا بصورت کامل در رابطه با علت خارش زگیل تناسلی و علائم آن صحبت میکنیم + روش های درمان آن

 

 

زگیل تناسلی نوعی عفونت مقاربتی (STI) است که باعث ایجاد زگیل (برجستگی‌های کوچک یا رشد) در داخل و اطراف اندام تناسلی و مقعد  فرد مبتلا می‌شود. سویه‌های خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باعث ایجاد بیماری زگیل تناسلی در افراد مختلف اعم از هر سن و جنسی می‌شوند. در حالی که هیچ درمانی برای ریشه‌کنی خود HPV وجود ندارد، شما می‌توانید درمان زگیل تناسلی را دریافت کنید. همچنین افراد مبتلا می‌توانند زگیل تناسلی را از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی به افراد دیگر انتقال دهند.

 

از چه راه‌هایی ممکن است به بیماری زگیل تناسلی مبتلا شویم؟

 افراد مختلف می‌توانند از طریق تماس نواحی زیر با فرد مبتلا به بیماری زگیل تناسلی مبتلا شوند:

  • ناحیه کشاله ران.
  • مقعد.
  • رکتوم.
  • آلت تناسلی و کیسه بیضه.
  • واژن (از جمله داخل واژن)، فرج، لب‌های واژن (لابیا کوچک و لابیا بزرگ) و دهانه رحم.
  • لب، دهان، زبان یا گلو.

 

آیا زگیل تناسلی بیماری مسری است؟

بله بیماری زگیل تناسلی و ویروس ایجاد کننده آنها (HPV) هر دو مسری هستند. هیچ درمانی برای ریشه‌کنی ویروس HPV وجود ندارد. هنگامی که مبتلا به ویروس HPV می‌شوید، همیشه ناقل آن هستید (می‌توانید آن را به دیگران منتقل کنید). حتی اگر علائمی مانند زگیل تناسلی قابل مشاهده نداشته باشید یا زگیل‌ها را برداشته باشید، باز هم می‌توانید فرد دیگری را به HPV و بیماری زگیل تناسلی آلوده کنید.

 

چه چیزی باعث ابتلا به عفونت زگیل تناسلی می‌شود؟

انواع خاصی از HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شود. زگیل تناسلی از طریق تماس پوست به پوست در طول رابطه جنسی از فرد مبتلا به شریک جنسی او انتقال می‌یابد. شما نمی‌توانید با لمس خود یا شخص دیگری با زگیل روی دست یا پا به بیماری زگیل تناسلی مبتلا شوید. بیماری زگیل تناسلی از طریق راه‌های زیر انتقال می‌یابد:

  • انجام مقاربت شامل مقاربت مقعدی، واژینال- آلت تناسلی و واژن- واژن.
  • لمس دستگاه تناسلی (تماس پوست با پوست بدون انزال).
  • انجام رابطه جنسی دهانی با فردی که دارای HPV یا زگیل تناسلی است.
  • دریافت رابطه جنسی دهانی از فردی که مبتلا به HPV است یا زگیل تناسلی روی دهان، لب یا زبان خود دارد.

ذکر این نکته مهم است که شما همچنین می‌توانید نوع HPV را داشته باشید که باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شود اما در واقع هرگز به زگیل تناسلی مبتلا نمی‌شوید. این بدان معنی است که شما می‌توانید HPV را به شریک زندگی خود منتقل کنید و آنها می‌توانند به بیماری زگیل تناسلی مبتلا شوند. همچنین به همین دلیل است که تشخیص اینکه کدام شریک جنسی به شما زگیل تناسلی داده است می‌تواند پیچیده و دشوار باشد.

 مطالعه بیشتر: جهت مطالعه کامل و دقیق راه های انتقال زگیل تناسلی بصورت کامل و آشنایی با آن کلیک کنید.

علائم زگیل تناسلی چیست؟

زگیل‌های تناسلی شبیه به زائده‌های خشن، به رنگ پوست یا خاکستری مایل به سفید روی پوست شما هستند. زگیل‌های تناسلی اغلب ظاهری شبیه گل کلم دارند، اما برخی صاف هستند. زگیل تناسلی معمولاً دردناک نیست. گاهی اوقات باعث بروز موارد زیر می‌شوند:

خونریزی خفیف

احساس سوزش.

درد و ناراحتی.

خارش یا سوزش ناحیه تناسلی.

برخی از زگیل‌ها بسیار کوچک هستند. با این حال، معمولاً می‌توانید آنها را احساس یا مشاهده کنید. گاهی اوقات زگیل‌ها به صورت دسته‌جمعی در کنار هم قرار می‌گیرند یا بسیار بزرگ می‌شوند و ظاهری ساقه مانند به خود می‌گیرند. اکثر زگیل‌ها به صورت توده‌ای ریز و نرم شروع می‌شوند و ممکن است در ابتدا خیلی قابل توجه نباشند.

 

خارش زگیل تناسلی چیست؟

 

خارش ناحیه تناسلی یک تحریک ناراحت کننده است که ممکن است روی پوست اندام تناسلی خود احساس کنید. این احتمال وجود دارد که هر فردی در مقطعی از زندگی خود احساس خارش در ناحیه تناسلی خود داشته باشد که یکی از دلایل آن می‌تواند ابتلای فرد به بیماری زگیل تناسلی باشد. اما اگر این خارش از بین نرود و کیفیت زندگی شما را مختل کند، ممکن است لازم باشد برای درمان به پزشک خود مراجعه کنید. به جز خارش ناشی از زگیل تناسلی، برخی بیماری‌های پوستی، واکنش‌های آلرژیک و تحریک ناشی از استفاده از محصولات بهداشتی مانند صابون، دلایل رایجی هستند که ممکن است در ناحیه شرمگاهی واژن یا اطراف آلت تناسلی یا کیسه بیضه خود خارش داشته باشید.

خارش ناحیه تناسلی معمولاً جدی نیست مگر اینکه:

  • مقاوم باشد.
  • شدید باشد.
  • راجعه باشد (عود می‌کند).
  • همراه با ترشحات نامنظم از واژن یا آلت تناسلی شما یا بثورات قابل مشاهده است.

 

خارش دستگاه تناسلی چه احساسی دارد؟

خارش اندام تناسلی به هر احساسی گفته می‌شود که به شما میل به خاراندن ناحیه فرج (قسمت خارجی واژن)، آلت تناسلی یا کیسه بیضه می‌دهد. گاهی اوقات، افراد متوجه قرمزی، بثورات پوستی، ترشحات نامنظم یا سایر علائم قابل در ناحیه تناسلی مشاهده می‌شوند. خارش ناحیه تناسلی البته همیشه به این معنی نیست که شما دچار عفونت ناشی از بیماری‌های مقاربتی هستید ولی یکی از دلایل آن ابتلا به بیماری زگیل تناسلی است.

 

چه چیزی خارش ناشی از زگیل تناسلی را تشدید می‌کند؟

تعریق، لباس‌های تنگ و موادی مانند صابون، مواد شوینده و محصولات زنانه بدون نسخه (OTC) (محصولات ضد خارش) و همچنین کندن خود زگیل تناسلی می‌توانند خارش ناحیه تناسلی را تشدید کنند. از این رو باید در زمینه مراقبت در هنگام ابتلا به خارش ناشی از زگیل تناسلی و در طی فرایند تشخیص و درمان این بیماری به دستورالعمل‌ها و موارد تجویزی توسط پزشک متخصص خود توجه کافی را مبذول کنید.

 

چه آزمایش‌هایی برای تشخیص خارش زگیل تناسلی انجام می‌شود؟

خارش زگیل تناسلی نشاءت گرفته از علائم ابتلا به بیماری زگیل تناسلی است. از این رو پزشک معالج شما ممکن است پوست شما را برای موارد زیر بررسی کند:

  • رنگ پوست شما (قرمز، سفید، قهوه‌ای).
  • تغییر در بافت پوست شما (ضخیم شدن، نازک شدن).
  • تغییرات سطحی در پوست شما (خشکی، پوسته پوسته شدن، ترشح).

همچنین پزشک معالج شما ممکن است نیاز به تأیید تشخیص با خراشیدن بخشی از پوست شما و مشاهده آن در زیر میکروسکوپ یا ارسال آن به آزمایشگاه داشته باشد.

 

پزشک معالج من ممکن است چه سؤالاتی را برای تشخیص خارش زگیل تناسلی بپرسد؟

هنگامی که برای تشخیص و درمان خارش زگیل تناسلی خود به پزشک مراجعه می‌کنید، ممکن است پزشک معالج این سؤالات را از شما بپرسند:

  • خارش شما کجاست؟
  • هرچند وقت یک‌بار نیاز به خاراندن دارید؟
  • آیا می‌توانید خاراندن را متوقف کنید؟
  • خارش شما چقدر بد است؟
  • آیا این احساس خارش شما را در شب بیدار نگه می‌دارد؟
  • آیا شریک جنسی جدیدی داشته‌اید؟
  • آیا اخیراً مواد شوینده یا حوله خود را عوض کرده‌اید؟

 

چه داروهایی خارش زگیل تناسلی را درمان می‌کنند؟

برای درمان خارش زگیل تناسلی هم رفع عامل ایجاد خارش و هم رفع علائم ایجاد شده نیاز است. از این رو پزشک شما ممکن است کرم‌های استروئیدی موضعی را برای رفع خارش تجویز کند. همچنین پزشک شما داروهای ضد ویروسی برای رفع علت زگیل تناسلی تجویز می‌کند. گاهی اوقات تغییر سبک زندگی، مانند تعویض مواد شوینده یا تعویض لباس زیر به دفعات زیاد، می‌تواند به کاهش خارش زگیل تناسلی کمک کند.

 

چه کسی خارش زگیل تناسلی من را درمان خواهد کرد؟

پزشک متخصص معالج شما می‌تواند خارش زگیل تناسلی را درمان کند. اما، اگر شرایط پوست شما به علت ابتلا به زگیل تناسلی شدید باشد یا پس از درمان علت بیماری هنوز از نظر علائم خارش زگیل تناسلی تسکین پیدا نکردید، ممکن است نیاز باشد که به یک متخصص پوست مراجعه کنید. البته در بیشتر مواقع درمان تجویز شده توسط یک متخصص اورولوژی یا یک پزشک متخصص عفونی کافی است.

 

در هنگام ابتلا به خارش زگیل تناسلی چگونه از خودم مراقبت کنم؟

خارش ناشی از ابتلا به بیماری تناسلی نباید شما را از زندگی عادی خود باز دارد. اگر چنین شد، باید فوراً به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید در حین فرایند درمان علائم خارش زگیل تناسلی خود را کاهش داده و باعث کاهش احتمال عود مجدد آن شود که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • لباس تنگ نپوشید.
  • داروهای تجویزی توسط پزشک معالج خود را طبق دستور مصرف کنید.
  • بعد از تعریق سریع دوش بگیرید.
  • از صابون‌ها و مواد شوینده‌ای که پوست شما را تشدید می‌کنند خودداری کنید.
  • برنامه درمانی پزشک معالج خود را دنبال کنید.
  • سعی کنید محلی را که در آن احساس خارش می‌کنید را نکنید! در برخی موارد، هر چه بیشتر ناحیه مد نظر را خراش دهید، پوست شما بیشتر احساس خارش می‌کند. همچنین ممکن است پوست خود را پاره کنید و باعث ایجاد خونریزی، درد و یا سوزش شوید. پوست پاره شده گاهی اوقات ممکن است عفونی شود و همین می‌تواند در کنار ابتلا به زگیل تناسلی و خارش ناشی از آن یک مشکل اضافه باشد که وقت، انرژی و پول شما را هدر دهد.

 

چرا خارش زگیل تناسلی در شب تشدید می‌یابد؟

گاهی اوقات خارش زگیل تناسلی در شب تشدید می‌یابد زیرا در آن زمان از روز تغییراتی در دمای بدن و افزایش جریان خون به پوست شما رخ می‌دهد. پوست شما نیز در شب آب از دست می‌دهد و پوست شما را بیش از حد خشک و مستعد خارش می‌کند. علاوه بر این، شما بیشتر از این احساسات خارش آگاه هستید زیرا سعی می‌کنید آرام شده و بخوابید. از آنجایی که در طول روز حواستان به کار، فعالیت‌ها و سایر رویدادها پرت می‌شود، ممکن است به اندازه‌ای از خارش زگیل تناسلی آگاه نباشید. از این رو پزشک معالج شما ممکن است یک داروی آنتی هیستامین را قبل از خواب برای کمک به استراحت شما توصیه کند.

برای درمان زگیل تناسلی و استفاده از کرایوتراپی و فریز این ضایعات می توانید با مراجعه به دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص ارولوژی از عوارض مهلک این بیماری پیشگیری کنید .

منبع مقاله:

دکتر فرشاد نامداری

 

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.