کد خبر : 3173 / /
/

نمایندگان اصناف پیشنهاد بازگشایی همه مشاغل را، البته با رعایت سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی، به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه داده‌اند.

اصناف می‌گویند؛ علاوه بر تداوم فعالیت ۱.۲ میلیون واحد صنفی در گروه یک شغلی،  ۱.۸ میلیون واحد صنفی در گروه ۲ شغلی نیز در شهرهای قرمز و نارنجی فعال شوند و فعالیت ۳۰ هزار واحد صنفی در گروه ۳ و ۴ نیز در ادامه رفع محدودیت‌ها میسر شود. با ابراهیم درستی، نماینده وزیر صنعت در اتاق اصناف و نایب‌رئیس اتاق اصناف تهران  گفت‌وگو کرده‌ایم.

پیشنهاد مشخص اصناف آن است که مشروط به اجرای سختگیرانه‌تر پروتکل‌های بهداشتی،  از شنبه هفته آینده همه مشاغل باز باشند و اگر واحدهای صنفی در رعایت دقیق این پروتکل‌ها کوتاهی کردند،  با آنها برخورد و واحد صنفی متخلف پلمب شود.

با توجه به تعطیلی طولانی‌مدت و رکود کسب و کارها،  هزینه تعطیلی اصناف بسیار زیاد شده،  صنوف شرایط سختی را می‌گذرانند،  با این شرایط امکان تداوم تعطیلی مشاغل وجود ندارد. تعطیلی مداوم یا مقطعی واحدهای صنفی به‌مدت ۱۵ ماه،  یعنی از بهمن‌ماه سال ۹۸ تاکنون،  فشار سنگینی را به مشاغل وارد کرده است. بسیاری از مشاغل مانند گردشگری،  قهوه‌خانه‌های سنتی و تالارهای پذیرایی عملا ورشکست شده‌اند و واحدهای صنفی مشمول گروه ۲ مشاغل نیز به‌دلیل رکود بازار،  تداوم تعطیلی‌ها و کاهش شدید میزان فروش به سختی روزگار می‌گذرانند.

پدر نتیجه اصرار بر تعطیلی مشاغل باعث ورشکستگی باقی‌مانده واحدهای صنفی می‌شود. تداوم تعطیلی‌ها فشار سنگینی را به کسبه تحمیل کرده؛  چون با وجود تعطیلی اصناف،  دریافت انواع عوارض شهرداری،  مالیات،  بیمه و... تعطیل نشده و اغلب واحدهای صنفی که ۱۵ماه است درآمدی نداشته‌اند،  با برگه‌های جریمه دیرکرد مالیات،  بیمه،  عوارض‌ و  چک‌های برگشتی بانک‌ها مواجهند.

بازگشایی مشاغل

 راهکار درست چیست؟

همزمان با تعطیلی اصناف،  باید برخی سازمان‌های مرتبط مانند سازمان امور مالیاتی،  ادارات دولتی،  بیمه‌ها و بانک‌ها نیز تعطیل می‌شدند. اصناف از سال ۹۹ عملا کار نکرده‌اند و قادر به پرداخت مالیات بر درآمد یا مالیات ارزش‌افزوده نیستند. سازمان امور مالیاتی باید ملاک محاسبه مالیات صنوفی را که عملا تعطیل بوده‌اند،  خوداظهاری آنها و نه عملکرد سال ۹۸ قرار دهد.

یعنی معتقدید به صاحبان مشاغل و اصناف ظلم شده است؟

متأسفانه در موج چهارم شیوع، همه مشکلات متوجه اصناف شد.  در شرایطی که شاهد ازدحام جمعیت در خطوط تاکسیرانی،  مترو،  اتوبوسرانی و حمل‌ونقل ریلی و هوایی بودیم و در بسیار از ادارات دولتی و بانک‌ها پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود،  اینگونه وانمود شد که تجمع چند نفر در یک مغازه مشکل ساز خواهد شد.

البته گزارش‌هایی هم از رعایت نشدن پروتکل‌ها در برخی صنوف موجود است....؟

می‌پذیریم که بخشی از تعطیلی مشاغل،  به‌دلیل رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در برخی صنوف در دور قبلی بازگشایی بوده است؛ به‌طور مثال تالارهای پذیرایی قول داده بودند که حداکثر با ظرفیت ۴۰ تا ۵۰ نفر و رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی،  کسب و کار خود را از سرگیرند، اما متأسفانه به‌دلیل اطلاع‌رسانی نادرست،  به این تعهدات عمل نکردند.

میزان آسیب وارد شده به مشاغل بر اثر تعطیلی‌ها مشخص است؟

به جز برخی مشاغل گروه یک مانند میوه‌فروشی‌ها،  فروشگاه‌های زنجیره‌ای و واحدهای صنفی خرده‌فروشی،  بقیه مشاغل از جیب می‌خورند و با توجه به این وضع امکان تداوم تعطیلی آنها وجود ندارد.

پیشنهاد مشخص اصناف برای بازگشایی مشاغل چیست؟

در نشستی که یکشنبه هفته جاری در کمیته کاری استانداری تهران برگزار شد،  نمایندگان اصناف،  پیشنهاد بازگشایی همه مشاغل،  البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی را ارائه کردند. پیشنهاد حداقلی اصناف این است که در شهرهای قرمز و نارنجی علاوه بر مشاغل گروه یک،  مشاغل گروه ۲ نیز بازگشایی شوند. اصناف باید هم اجاره مغازه و هم اجاره خانه را در شرایط تعطیلی کسب و کارشان بپردازند. 

بر این اساس باید همه صنوف بتوانند با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی فعالیت کنند و در عین حال بازرسان اتاق اصناف،  وزارت بهداشت‌،  تعزیرات حکومتی و بسیج اصناف بر رعایت این پروتکل‌ها نظارت کنند. تأکید می‌کنم اصناف تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستند؛  اگرچه سهم آنها در شیوع کرونا حتی با رعایت نشدن دقیق پروتکل‌های بهداشتی حداکثر ۱۰ تا ۱۵درصد است.

 با این شرایط احتمال بازگشایی مشاغل از هفته آینده تا چه حد است؟

با ارائه پیشنهادهای اصناف، در نشست امروز، پنجشنبه  هیأت دولت در مورد کم و کیف بازگشایی صنوف تصمیم‌گیری می‌شود. مبنای این پیشنهاد بازگشایی همه مشاغل یا حداقل مشاغل گروه یک و دو در شهرهای قرمز و نارنجی است.  درصورت بازگشایی مشاغل گروه یک و دو امکان فعالیت تدریجی مشاغل گروه ۳ و ۴ نیز فراهم خواهد شد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.