کد خبر : 2259 / /
/

حقوق بازنشستگان| واریز حقوق بازنشستگان| اخبار متناسب سازی حقوق بازنشستگان

حسن صادقی (مسئول امور شهرستانهای خانه کارگر سراسر کشور) در جمع اعضای هیات اجرای خانه کارگر و کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان خرم دره اظهار داشت: به شدت دنبال همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به عنوان یک حقو مطالبه قانونی هستیم و برای تحقق ان از همه راه‌های قانونی پیگیری خواهیم کرد.

حداقل حقوق بازنشستگان مشخص شده است. بسیاری از بازنشستگان از حداقل حقوق بازنشستگان بی اطلاع هستند. حقوق بازنشستگان  در 1400 افزایش داشت. ارقامی در مورد حداقل  حقوق بازنشستگان اعلام شده است. آخرین اخبار درباره  حقوق بازنشستگان را در این خبر ملاحظه می کنید.

از سال آینده حداقل و حداکثر سن بازنشستگی دو سال افزایش خواهد یافت؛ این پیش‌بینی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ است.

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در تبصره ۲۰ لایحه بودجه سال آینده به منظور پایدارسازی منابع صندوق‌های بازنشستگی چند تغییر مورد تاکید قرار گرفته است.

بر این اساس حداقل و حداکثر بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن به هر میزان سابقه خدمت در صندوق سازمان تامین اجتماعی دو سال افزایش می‌یابد، البته احکام قطعی هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری برای بازنشستگی از این حکم مستثنی هستند.

همچنین سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در تمامی صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری و لشگری و سازمان تامین اجتماعی دو سال افزایش خواهد یافت.

محاسبه حقوق بازنشستگی در تمامی صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری، لشگری، سازمان تامین اجتماعی بر اساس متوسط حقوق سه سال آخر زمان اشتغال خواهد بود.

آیین‌نامه اجرایی مورد نیاز این قانون که در مواردی که مدت خاصی پیش‌بینی نشده است حداکثر سه ماه پس از ابلاغ قانون بودجه به تصویب هیات وزیران رسیده و برای سال آینده اجرایی می‌شود.

حقوق بازنشستگان در 1401

مسئول امور شهرستان‌های خانه کارگر کشور گفت: باید دغدغه بازنشستگان در خصوص اجرای طرح همسان‌سازی به حداقل برسد. اقداماتی انجام شده و همچنان دنبال رفع مشکلات آن بصورت جدی هستیم.

حسن صادقی (مسئول امور شهرستانهای خانه کارگر سراسر کشور) در جمع اعضای هیات اجرای خانه کارگر و کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان خرم دره اظهار داشت: به شدت دنبال همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به عنوان یک حقو مطالبه قانونی هستیم و برای تحقق ان از همه راه‌های قانونی پیگیری خواهیم کرد.

او با بیان اینکه بازنشستگان از معطلی طولانی در تصویب لایحه‌ی دائمی شدن همسان‌سازی انتقاد دارند، گفت: مدتی است که قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از دستور کار مجلس شورای اسلامی خارج شده است. در این میان، وضعیت بازنشستگان به‌دلیل شرایط جامعه و عدم افزایش حقوق متناسب با تورم جامعه، موجب نارضایتی این پیشکسوتان و زحمتکشان شده است.

او با بیان اینکه از نمایندگان مجلس انتظار داریم به معیشت گروه‌های فرودست از جمله مستمری‌بگیران کم درآمد توجه کنند، در ادامه از دبیران اجرایی خانه‌های کارگر و کانون‌های بازنشستگی خواست از طریق نمایندگان مجلس حوزه‌های خود موضوع همسان‌سازی حقوق را پیگیری کنند.

صادقی در پایان از اقدامات در خور تحسین کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان خرم دره بخاطر پیگیری مسائل در مانی ورفاهی بازنشستگان تقدیر وتشکر کرد.

در ادامه این مراسم، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی خرم آباد با ایراد سخنرانی به تشریح فعالیتهای کانون پرداخت و خواستار حمایت تشکل‌های کارگری از این قشر زحمتکش و فرهیخته شد.

حقوق ماهانه چند درصد بازنشستگان بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان است؟

با انتشار آمار حقوق ماهانه بازنشستگان مشخص شد که در سال ۱۴۰۰، حدود ۸۹ درصد از بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری، ۷۵ درصد از بازنشستگان صندوق بازنشستگی فولاد و ۴۰٫۴ درصد از مستمری‌بگیران و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، حقوقی بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان دریافت کرده‌اند.

بخشی از گزارش دیوان محاسبات کشور درباره نظارت بر اجرای قانون بودجه ۱۴۰۰ در چهار ماهه اول، به موضوع گزارش عملکرد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص دارد.

در این گزارش آمده است: به دلیل عدم تحقق منابع موضوع بند (و) تبصره (۲)‌ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و کسری منابع صندوق بازنشستگی کشوری، به منظور پرداخت حقوق بازنشستگان و موظفین، مبلغ ۵۶٫۹۸۹٫۰۰۰ میلیون ریال تنخواه‌گردان توسط خزانه‌داری‌کل کشور به صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت گردیده است.

شایان ذکر است در دوماهه ابتدای سال برای پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران به دلیل کمبود منابع در ماه‌های مورد نظر از مبلغ ۴۸٫۴۲۷٫۵۲۷ میلیون ریال تسهیلات بانکی استفاده گردیده که با روند افزایش وصول درآمدهای حق بیمه در ماه‌های بعد، برای پرداخت حقوق مشمولین در دو ماهه دوم سال ۱۴۰۰ ، از دریافتی‌های حق بیمه استفاده شده است. در خصوص منابع بودجه‌ای صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد، در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۵۵٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون ریال جهت پرداخت مستمری ذیل جدول شماره (۹) بودجه کل کشور و مبلغ ۱۲٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون ریال جهت همسان‌سازی و متناسب‌سازی بازنشستگان از محل بند (و) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده است.

صندوق بازنشستگی کشوری:

در سال ۱۳۹۸ حدود ۷۰ درصد بازنشستگان و موظفین حقوق‌بگیر مشترک صندوق بازنشستگی کشوری، حقوقی پایین‌تر از ۳۰ میلیون ریال دریافت کرده‌ان که این رقم در سال ۱۴۰۰ تقریبا نزدیک به صفر شده است.

در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۹ درصد از بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری حقوقی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال دریافت کرده‌اند.

صندوق بازنشستگی و حمایت کارکنان فولاد:

در سال ۱۳۹۸ حدود ۶۰ درصد بازنشستگان و موظفین حقوق‌بگیر مشترک صندوق بازنشستگی فولاد، حقوقی بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون ریال دریافت کرده‌اند که این رقم در سال ۱۴۰۰ تقریبا ۱۲ درصد شده است.

همچنین در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۵ درصد از بازنشستگان صندوق بازنشستگی فولاد حقوقی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال دریافت کرده‌اند. نتیجتاً پس از همسان‌سازی‌های صورت‌گرفته حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

تأمین اجتماعی:

در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ و قبل از اجرای متناسب‌سازی؛ ۸۴٫۹۴ درصد از جامعه تحت پوشش و پس از اجرای فاز اول متناسب‌سازی در اسفند ماه ۱۳۹۹ حدود ۷۶٫۶۱ درصد و در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ با اجرای فاز دوم متناسب‌سازی حدود ۴۴٫۶۶ درصد از مستمری‌بگیران و بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در طبقه کمتر از ۳۰ میلیون ریال و در حدود ۴۰٫۳۸ درصد از مستمری‌بگیران و بازنشستگان سازمان در طبقه ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال قرار گرفته‌اند.

حقوق بازنشستگان| وضعیت سبد معیشتی بازنشستگان بهتر می شود؟

حداقل حقوق کارگران در جلسه شورای عالی کار در اسفند ماه هر سال مشخص می شود و این طور استنباط می شود که این رقم در مورد تعیین حداقل مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی تاثیرگذار است.

حقوق بگیران دولت در انتهای سال ۹۸ و آغاز سال ۹۹ افزایش حقوق سالانه را تجربه کردند و در واقع حقوق شاغلان دولت به افزایش ۸۰ درصدی رسید. این میزان افزایش حقوق در شاغلان دولت به مذاق بازنشستگان کشوری خوش نیامد و برای پر کردن فاصله بین حقوق شاغلان و بازنستگان کشوری، افزایش حقوق ۹۰ درصدی برای بازنشستگان در نظر گرفته شد.

همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ به این ترتیب اجرا شد. کسانی که دارای ۳۰ سال سابقه کار بودند، ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و اشخاصی که بیش از ۳۵ سال سابقه کاری داشتند، ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دریافت می کنند.

با اندکی مقایسه بین حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری با بازنشستگان تامین اجتماعی قابل مشاهده بود که فاصله زیادی بین آنها برقرار است و این میزان به حدی بود که اعتراض و بازنشستگان تامین اجتماعی را برنگیخت. بر همین اساس طی دو مرحله همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در دستور کار قرار گرفت.

حقوق بازنشستگان| روند همسان سازی برای بازنشستگان تامین اجتماعی

همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در دو مرحله پیش رفت. کسانی که دارای سابقه کاری بالای ۲۵ سال بودند در ازای هر سالی که اضافه داشتند، تشویقی دریافت می کردند.همچنین بر اساس میزان سابقه کاری،امتیاز در نظر گرفته می شود و با توجه به عدد مربوطه رقمی جایگزین می شد. لازم به ذکر است که میزان بیمه پردازی در این مرحله اهمیت ویژه ای داشت. در مرحله بعدی قرار بر این شد که میزان دریافتی حداقل بگیران تامین اجتماعی با حداقل بگیرانکشوری یکسان یا نزدیک به رقم هم باشد. بر همین اساس رقم حقوق بازنشستگان حداقل بگیر تامین اجتماعی ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین شد.

افزایش ۲ میلیونی به سبد خانوار بازنشستگان

در پنج ماهه نخست سال جاری، ۲ میلیون تومان به سبد معیشت خانوار اضافه شد و در صورت افزایش یافتن مجدد تا انتهای سال، این رقم به ۳ تا ۴ میلیون تومان خواهد رسید. در صورتیکه بانک مرکزی براساس ماده ۴۱ قانون کار تورم واقعی را ارائه دهد، احتمالا در سال جدید نیازی به همسان سازی دوباره نخواهیم داشت.

خبری جدید در مورد همسان سازی حقوق بازنشستگان

اخیراً جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تدوین طرحی خواستار متناسب سازی حقوق بازنشستگان شده‌اند، این طرح به امضاء ۲۰۹ نماینده مجلس رسیده است.

 این طرح که به امضاء ۲۰۹ نماینده مجلس رسیده است تقدیم هیئت رئیسه پارلمان شده تا روند قانونی خود را طی کند. لازم به ذکر است این طرح ابتدا باید در کمیسیون‌های تخصصی مجلس بررسی و پس از آن به صحن علنی ارجاع تا به رای نمایندگان گذاشته شود.

متن این طرح به شرح زیر است:

 بحث همسان سازی حقوق ها به دیوان محاسبات کشیده شد

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

احتراماً طرح ذیل که به امضای ۲۰۹ نفر از نمایندگان رسیده است، جهت طی مراحل قانونی تقدیم می‌شود.

مقدمه (دلایل توجیهی): بر اساس ماده ۳۰ برنامه ششم توسعه و اجرایی شدن آن توسط دولت محترم از تاریخ ۱ /۷ /۱۳۹۹ به میزان ۹۰ درصد حقوق و مزایا شاغل متناظر و هم ردیف (مشابه)؛ بدین وسیله جهت تصویب و دائمی نمودن آن در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌گردد و من بعد هرگونه افزایشی که برای شاغلین عملیاتی و اجرایی گردد ۹۰ %ناخالص آن برای بازنشستگان قابل محاسبه و پرداخت است.

عنوان طرح: طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان

ماده واحده- دولت مکلف است نود درصد ۹۰ (%ناخالص حقوق و مزایای شاغلین و افزایش سنواتی ایشان را در مورد بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و لشکری، محاسبه و پرداخت کند.

وام ۲۵ میلیونی با سود ۱۰ درصد برای این افراد

در بین تسهیلات ارزان قیمت ، وام ازدواج از جمله وامهای قرض الحسنه به شمار می آید که امسال به ۷۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

 برخی زوج ها علاوه بر این وام می توانند از وام ۲۵ میلیونی نیز بهره مند شوند. تسهیلات مذکور مختص فرزندان بازنشستگان است و این وام به عنوان وام ازدواج فرزندان به بازنشستگان کشوری پرداخت می شود. بر این اساس بازنشستگان تامین اجتماعی از چنین تسهیلاتی بهره مند نیستند.

 یک مقام مسئول در صندوق بازنشستگی کشوری در این باره توضیح داد: تسهیلات مذکور هفتمین مرحله از وام ازدواج فرزندان بازنشستگان کشوری است که تا عصر امروز دوشنبه ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۰ به مشمولان این وام پرداخت خواهد شد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.