کد خبر : 5222 / /
/

روز چهارشنبه ۱۹ خرداد مهلت دو ماهه ثبت خانه در سامانه املاک و اسکان به پایان رسید. اما بسیاری از مالکان نتوانستند واحد مسکونی خود را در این سامانه ثبت‌نام کنند. تکلیف این عده چیست؟ آیا باید مالیات خانه‌ای را که در آن زندگی می‌کنند، بدهند؟

 

 

 

 از امسال قرار است خانه‌های خالی مشمول مالیات شوند. برای همین وزارت راه و شهرسازی مهلت دو ماهه‌ای به مالکان داده بود تا واحدی که در آن زندگی می‌کنند را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند که مشمول مالیات نشود.

اما بسیاری از مردم در جریان این طرح قرار نگرفتند و برخی دیگر هم برای ثبت اطلاعات واحد خود به مشکل خورده‌اند.

اما گویا بر اساس قانون مالیات از خانه‌های خالی، تمام واحدهایی که در این سامانه ثبت نشده به‌عنوان خانه خالی تلقی می‌شود و مالک آن باید مالیات آن را پرداخت کند.

البته محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که پیشنهاد تمدید زمان ثبت‌نام در سامانه املاک، به ستاد ملی مقابله با کرونا رفته و این ستاد قرار است فردا، شنبه ۲۲ خرداد درباره تمدید زمان ثبت‌نام اقدام کند.

جا ماندگان باید ۳۳ میلیون مالیات بدهند؟

اما اگر این زمان تصویب نشود مالکان باید چه میزان مالیات بدهند؟ بر اساس آمار و ارقامی که اعلام شده اگر خانه‌ای بیش از چهار ماه خالی بماند، به ازای هر ماه، در سال اول شش برابر، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر میزان اجاره ماهانه مشمول مالیات می‌شود.

برای مثال مالیات یک واحد مسکونی با ودیعه ۵۰ میلیون تومان و اجاره ماهیانه ۲ میلیون تومان (رقمی که در تهران و بسیاری از کلانشهرها عرف است) در سال اول مشمول ۳۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود. این رقم در سال دوم به ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد و در سال سوم مالک باید ۱۰۰ میلیون مالیات خانه خالی خود را بدهد.

اما علی‌رغم مهلت دو ماهه به نظر می‌رسد که مردم استقبال چندانی از این طرح نکرده‌اند و تعداد بسیار اندکی در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند. اما دلیل این استقبال سرد چیست؟

قرار بود مقامات دارایی خود را اعلام کنند نه ما!

برخی از مردم می‌گویند حق تقدم با حقوقی‌هاست نه حقیقی‌هایی که یک یا دو خانه دارند. اول حقوقی‌ها باید اطلاعات خود را وارد کنند. برخی دیگر می‌گویند این اطلاعات در دسترس دولت است و به سادگی می‌تواند به اطلاعات هر مالک و ملک دسترسی پیدا کند، پس ثبت‌نام در سامانه بیهوده است. برخی دیگر هم می‌گویند خواسته‌اند ثبت‌نام کنند اما نتوانسته‌اند و سامانه مشکل داشته.

در ادامه نظرات و مشکلات برخی از کاربران تجارت‌نیوز برای ثبت‌نام در این سامانه را می‌خوانید:

«الان همه حقوقی‌ها اطلاعاتشون رو ثبت کردن فقط مونده ۵۰ متر خونه ما؟»

«قرار بود بگن که مسئولین چی دارن، نه اینکه مردم رو به زور تهدید و قطع یارانه مجبور کنن بیان ۱۰۰متر مسکونی رو به نمایش بگذارن.»

«حقوقی ها چی شدند؟ یکی بیاد بگه ما سامانه رو طوری طراحی کردیم تا از حقوقی‌ها هم مالیات بگیرند تا بقیه مردم ثبت نام کنند.»

«هروقت اومدیدخیابان ماراآسفالت کنیدومشکل چاه فضلاب رادرست کردیداونوقت ثبت نام می‌کنیم. نمیشه ما هی مالیات بدیم اما شما خدمات ندید!»

«ما که نه ثبت میکنیم و نه مالیات ‌‌میدیم دو تا آپارتمان ۶۰ متری پایین شهر رو ثبت کنیم مسئولان برج هزار متری متری لواسانشون رو ثبت نکنن؟»

دولت اطلاعات را دارد، ثبت‌نام بیهوده است

«کلیه اسناد همه اش در اختیار دولت بوده و نیاز نیست ما ثبت کنیم به خودتان فشار بیاورید ملت همچو کاری برای دولت نخواهد کرد.»

«بیشتر مردم در این سامانه ثبت نام نکرده اند و عملا این طرح از پیش شکست خورده است و چون در این طرح املاک سازمان های دولتی و بانکها ثبت نمیشوند هیچ خاصیتی ندارد»

«دکل گم شده را پیدا نکردید اما حتما خانه خالی ما رو پیدا می‌کنید.»\

«کی گفته مشکل ما سامانه املاک و اسکانه که هی سامانه درست می‌کنید؟ الان سامانه بزنید مشکل مسکن حل میشه؟»

سامانه املاک مشکل دارد!

«لطفا اول زیر ساخت سامانه رو درست کنید بعد ثبت نام شروع کنین فقط مشخصات میگیره و به دلایل نامعلومی قطع میشه»

«کلی تلاش کردیم ثبت‌نام کنیم ولی سامانه مشکل داشت و به مراحل بعدی نمیرفت!»

«سلام من تا الان دوبار اقدام کردم اما نتونستم ثبت نام کنم دیگه بی خیالش شدم.»

«میگن ثبت نام کنید بعد سایت مشکل داره فقط بلدید با اعصاب مردم بازی کنید.»

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.