کد خبر : 14731 / /
/

همه ما در این دوران که زندگی های روزمره کمی سبب کاهش تحرک و فعالیت بدنی مان شده است، با اضافه وزن و چاقی روبرو شده ایم. به همین دلیل ممکن است رو به انواع رژیم های لاغری برای کاهش وزن بیاوریم. بیاید در این متن بررسی کنیم چه رژیم هایی خوب هستند و چه رژیم هایی تاثیرات بدی را به همراه دارند و حتی بهتر است دریبابیم چرا باید با تغذیه وزن خودمان را متناسب نگه داریم.

چرا باید جلوی چاقی و اضافه وزن را گرفت؟

بالا رفتن وزن از نظر برخی از افراد ایرادی ندارد. زیرا بر این باورند که این اضافه وزن فقط روی تناسب اندام و فرم ظاهری بدن تاثیر گذاشته است. اما اینطور نیست. اضافه وزن می تواند زمینه بروز بسیاری از بیماری های بدنی را در پی داشته باشد. به موارد زیر در این رابطه باید توجه داشت:

  • اضافه وزن سبب آسیب به مفاصل از جمله مفاصل کمر و به ویژه مفاصل زانو خواهد شد
  • بالا رفتن وزن زمینه سازی برای ابتلا به بیماری های قلبی و در ادامه آن سکته قلبی و به خطر افتادن حیات را در پی خواهد داشت
  • چاقی و اضافه وزن اغلب با پرفشاری خون، کلسترول بالا و چربی خون بالا در ارتباط هستند که ممکن است خود زمینه ساز بیماری های قلب و عروقی یا حتی سکته قلبی و مغزی باشد
  • افرادی که اضافه وزن دارند اغلب کیفیت زندگی کمتری را تجربه می کنند
  • مشکلات گوارشی از دیگر مواردی است که هم می تواند سبب چاقی شود و هم اینکه چاقی سبب بروز مشکلات گوارشی شود
  • طبق تحقیقات انجام شده افرادی که اضافه وزن دارند اعتماد به نفس کمتری دارند

انواع رژیم های لاغری شامل چه مواردی هستند؟

تنوعی از رژیم های لاغری وجود دارد که هدف آنها طبیعتا کاهش وزن است. طبق گذر زمان، انواع رژیم های کاهش وزن طراحی شده اند که گاهی برخی از آنها با توجه به فرهنگ یک شهر یا کشور تنظیم شده اند، برخی طبق تشخیص یک پزشک تنظیم شده اند و برخی دیگر نیز بنا به تجربه شخصی بسیاری از افراد رواج یافته اند.

رژیم های لاغری گاه برای بازه زمانی خاصی تنظیم می شوند. مثلا رژیم کانادایی بازه ای دو هفته ای را پوشش می دهد که فرد باید با در نظر داشتن قوانین آن رژیم را پیش ببرد. البته قوانینی که دارد کاملا سختگیرانه هستند اما نتیجه مطلوبی را در پی داشته اند. بماند که بسیاری از افراد نمی توانند در مقابل این سخت گیری مقاومت کنند. به طور کلی یک رژیم غذایی به معنای سخت گیری و حذف غذاهای مثل قیمه و قرمه سبزی و آب گوشت و کتلت و کوکو و... نمی باشد.

از دیگر رژیم هایی که وجود دارد می توان به رژیم هایی که روی مصرف یک ماده غذایی خاص تاکید دارند اشاره کرد. برای مثال رژیم تخم مرغ رژیمی است که در طول آن باید بیشتر از تخم مرغ استفاده کرد و یا رژیم گوشت، رژیم خیار و بسیاری از انواع این رژیم ها بر مصرف یک ماده غذایی خاص تاکید دارند. در طول این رژیم ها باید از مصرف خیلی از مواد غذایی اجتناب کرد و محدودیت شدیدی را تحمل کرد تا لاغر شد. اما این می تواند خیلی مضر باشد.

گروه دیگر نیز رژیم هایی هستند که باید در طول آنها یک ماده غذایی را در کنار برخی از مواد غذایی همیشه مصرف کرد. رژیم کرفس یکی از آنها است که باید در طول این رژیم در کنار وعده های غذایی حتما کرفس استفاده کرد. اما آیا این رژیم ها خوب هستند؟

همه رژیم های لاغری برای بدن خوب هستند؟

برای اینکه بتوانیم سلامت جسمانی و حتی روحی خود را تضمین کنیم باید وزن متعادلی داشته باشیم. برای این منظور رعایت رژیم تغذیه ای نکته بسیار مهمی است که باید در نظر داشت. با چند نمونه از رژیم هایی که جنبه عمومی دارند آشنا شدید. این رژیم ها نتیجه بخش هستند اما عمومی هستند!

ینی با توجه به خصوصیت بدنی فرد تنظیم نشده اند. در طول آنها همه افراد باید یک روند را طی کنند بدون اینکه توجه شود که نیاز بدن یک فرد با فرد دیگر طبق سن، شرایط سلامت بدن و جنسیت، سوخت و ساز و… ممکن است متفاوت باشد. رژیم خوب رژیمی است که:

  • بیماری های بدن را در نظر داشته باشد
  • برای زمان خاصی نباشد و روند اصولی تغذیه ای همیشگی را در اختیار قرار دهد
  • بر اثر پیش گرفتن آن مشکلات بدنی برای فرد بروز داده نشود
  • کاهش وزن و متعادل نگه داشتن وزن را برای فرد در نظر داشته باشد
  • بر اساس کالری مورد نیاز بدن تنظیم شده باشد
  • با پیروی از آن تمام نیازهای بدن تامین شود
  • فقط از یک ماده غذایی خاص در آن استفاده نشده باشد
  • میان وعده های مناسب در آن در نظر گرفته شده باشد، برای مثال میان وعده های شیرین مثل حلوا مناسب نیستند.

برای لاغری تغذیه خود را چطور تنظیم کنیم؟

نکاتی وجود دارند که تقریبا با پیروی از آن ها می توان در حد به سزایی سلامت بدن و وزن مناسب را به راحتی کسب کرد. از جمله آنها بهتر است به موارد زیر اشاره کنیم:

  • صبحانه پروتئینی خیلی برای لاغری موثر است؛ زیرا از گرسنگی در طول روز جلوگیری می کند و نیازهای بدن به خوبی تامین خواهد شد (یکی از بهترین گزینه ها تخم مرغ برای صبحانه است)
  • به هیچ وجه نباید از میان وعده ها غافل شد؛ زیرا میان وعده ها از احساس گرسنگی در طولانی مدت جلوگیری می کنند و برای وعده غذایی اصلی از پرخوری جلوگیری خواهد شد
  • هیچ کدام از وعده های غذایی را نباید حذف کرد زیرا بدن ممکن است با کمبود مواد مغذی و ویتامینی مواجه شود و در پی آن هر ماده غذایی که مصرف شود را جذب کند
  • مصرف میوه و سبزیجات برای میان وعده بهترین راهکار برای لاغری و کاهش وزن است به ویژه اگر انواع کم کربوهیدرات و کم قند انتخاب شوند و پیش از وعده اصلی غذایی استفاده شوند، میوه های نظیر سیب، پرتقال، موز، انبه، ازگیل و...
  • بهتر است مصرف قند و شکر مصنوعی را به حداقل و حتی صفر رساند
  • از تاثیر پروتئین در برنامه غذایی به منظور لاغری نباید غافل شد
  • مصرف فست فود، نوشیدنی های الکلی و نوشیدنی های قندی و گازدار را باید به صفر رساند

در آخر

برای اینکه بتوان به لاغری دست یافت رو آوردن به رژیم های لاغری یکی از بهترین گزینه های موجود هستند اما نباید انواع غیر اصولی آن را پیش گرفت. با پیروی از رژیم اصول و در کنار آن ورزش، می توان به تناسب اندام مطلوبی دست یافت.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.