کد خبر : 17482 / /
/

با مفهوم صندوق سرمایه گذاری و انواع آن آشنا نیستید؟ پس به مطلب مناسبی هدایت شده‌اید. در این مقاله می‌خوانید که برای سرمایه‌گذاری در بورس روشی وجود دارد که در آن سرمایه شما با تخصص تیمی حرفه‌ای و با تجربه افزایش پیدا می‌کند تا دیگر شما متحمل زحمت معامله یا ضرر بسیار نشوید. با ما باشید.

صندوق سرمایه‌ گذاری چیست؟

صندوق سرمایه‌گذاری ابزاری برای کسب سود در بازار سرمایه است. در این روش سرمایه افراد در سبدهای متنوعی از دارایی مختلف قرار داده می‌شود تا در نتیجه این سرمایه‌گذاری سود مناسبی به افراد تعلق بگیرد.

به طور کلی سرمایه‌گذاری در بورس به دو روش مستقیم و غیر مستقیم صورت می‌گیرد که صندوق های سرمایه گذاری در گروه سرمایه‌گذاری غیر مستقیم قرار دارند.

در روش مستقیم، معاملات بر اساس پیش‌بینی آینده و برآورد ریسک‌های مرتبط با آن انجام می‌شوند و به این دلیل که هیچ قطعیتی نسبت به آینده وجود ندارد و هیچ شخصی نمی‌تواند آینده را دقیقا پیش‌بینی کند؛ این روش ریسک‌های خاص خود را دارد. البته نه برای شخصی که با روش‌های مختلف تحلیلی مانند تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی و تابلوخوانی و ... آشنایی دارد. افرادی که دانش و تجربه کافی در زمینه تحلیل ندارند بهتر است سرمایه‌گذاری غیر مستقیم را انتخاب کنند.

انواع صندوق سرمایه گذاری

صندوق‌‌ سرمایه‌گذاری مدل‌های مختلف دارد و بر اساس نحوه سرمایه‌گذاری و ترکیب دارایی به چند نوع تقسم می‌شود که از مهمترین آن‌ها صندوق‌ درآمد ثابت، صندوق سهامی، صندوق مختلط و صندوق طلا است.

حداکثر دارایی در صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، اوراق با درآمد ثابت، اوراق مشارکت و سپرده‌های بانکی است؛ بنابراین مناسب افرادی است که روحیه‌ریسک‌گریز دارند و به دنبال دریافت سودی امن و ثابت هستند. برخی از صندوق‌های درآمد ثابت تقسم سود روزشمار و دوره‌ای دارند، مانند صندوق هما که یکی از صندوق های سرمایه گذاری شرکت سبدگردان آگاه است. این صندوق در رتبه اول پربازده‌ترین صندوق‌های درآمد ثابت قرار دارد. 

حداکثر دارایی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی، سهام و اوراق بهادار است. بنابراین مناسب افرادی است که روحیه‌ریسک‌پذیر دارند و به دنبال دریافت سود بالا هستند. صندوق مشترک آگاه، یک صندوق سهامی است که در طول 13 سال فعالیت خود توانسته رکورد بازدهی در میان تمامی بازارهای مالی را از آن خود کند. این صندوق با بازدهی 34000 درصدی نفر اول بازدهی در کشور است.

در صندوق‌های سرمایه ‌گذاری مختلط عموما نیمی از دارایی‌ها در سهام و نیمی دیگر در اوراق با درآمد ثابت قرار دارند بنابراین برای افرادی که خواهان ‌ریسک متوسط هستند مناسب است.

صندوق‌ طلا نیز یکی از ابزارهای جدید سرمایه‌گذاری در بازار طلاست؛ با این تفاوت که شما به جای طلای فیزیکی، واحدهای طلا را خریداری می‌کنید. برای توضیح بهتر، صندوق زرین آگاه با نماد «مثقال» را برای شما مثال می‌زنیم. واحدهای این صندوق متناسب با رشد قیمت طلا، رشد قیمت می‌کنند. قیمت واحدهای آن 1000 تومان است؛ بنابراین با حداقل 500 هزار تومان می‌توانید در بازار ارزشمند طلا سرمایه‌گذاری کنید و در مقابل تورم سرمایه خود را حفظ کنید. از مزایای دیگر صندوق مثقال نسبت به خرید طلای فیزیکی نگهداری آسان و نبود ریسک سرقت، خرید با هر میزان سرمایه، نقدشوندگی بالا و ... است.

سرمایه گذاری در صندوق‌ها چه مزایایی دارد؟

  مواردی که در ادامه می‌آوریم از جمله مزایای صندوق های سرمایه گذاری است.

  • مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها:: حضور تحلیل‌گران و معامله‌گران حرفه‌ای بازار سرمایه در تیم مدیریت سرمایه گذاری صندوق‌ها عامل اصلی بازدهی است. عملکرد خوب یک تیم نشان از تبحر آن تیم نسبت به مسائل و علوم بورسی دارد.

     

  • سهولت سرمایه گذاری: سرمایه گذاری در صندوق‌ها نیاز به صرف زمان و دانش تخصصی بازار سرمایه ندارد چرا که این کار بر عهده تیم صندوق است.
  • نقد شوندگی مناسب: ممکن است سهام و سایر اوراق بهادار در بازه‌‌ای از زمان، به فروش نروند و صف سنگین داشته باشند اما صندوق‌های سرمایه گذاری نقدشوندگی بالایی دارند. سرمایه‌گذاران هر صندوق به راحتی می‌توانند سرمایه خود را از صندوق خارج یا به وجه نقد تبدیل کنند.
  • سرمایه‌گذاری با پول کم: سرمایه‌گذاری در صندوق‌‌ها با پول اندک هم امکان‌پذیر است. بنابراین صندوق‌های سرمایه گذاری می‌توانند اولویت اصلی افرادی باشند که به دنبال سرمایه‌گذاری با پول کم هستند.

افق زمانی در صندوق‌‌ سرمایه گذاری

بازار بورس خالی از ریسک و نوسان نیست. نوسان جزیی از این بازار است و در واقع همین نوسانات موجود در بورس است که باعث می‌شود کسانی که با این بازار آشنا هستند سودهای کلانی به دست آورند. هر‌چه بازه زمانی سرمایه‌گذاری کوتاه‌تر باشد، نوسانات کوتاه مدت بازار تاثیر بیشتری بر بازدهی سرمایه او خواهند گذاشت. اما در رابطه با صندوق‌‌های سرمایه گذاری این موضوع بر عکس است. یعنی در صندوق‌ها بهتر است دید بلند مدت داشته باشیم تا اگر بازار در کوتاه مدت در شرایط اصلاحی قرار گرفت دچار ضرر نشویم.

جمع‌بندی

صندوق سرمایه‌گذاری، روشی ساده و راحت برای سرمایه‌گذاری در بورس است. تحلیل و بررسی در این صندوق‌ها بر عهده تیم مدیریت دارایی صندوق است؛ بنابراین با سرمایه‌گذاری در آن شما انرژی و زمان برای تحلیل نمی‌گذارید اما از سود بازار بهره می‌برید.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.