کد خبر : 21555 / /
/

تشویش اذهان عمومی درباره همکاری ایران و چین؛

 

در شرایطی که همه کشورهای جهان و حکومت های منطقه مانند رژیم صهیونیستی و آل سعود در پی برقراری ارتباط و همکاری دوجانبه با چین هستند ، تنها مراودات این کشور با ایران مورد هجمه رسانه های غربی قرار گرفته است .

روابط متوازن در دنیای بین الملل و بهره گیری از تمام ظرفیت های جهانی زیربنای اساسی توسعه و استقلال ملی همه کشورهای مستقل است. به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران در بستر استقلال سیاسی خود ، روابط مناسبی با کشورهای مختلف جهان از جمله قطب های نوظهور قدرت سیاسی و اقتصادی چون اعضای شانگهای ، چین ، روسیه ، حوزه بریکس و..‌. ترتیب داده است. در این میان رابطه روزافزون ایران و چین اهمیت راهبردی دارد که مرود هجنه و سمپاشی رسانه های معاند هم واقع می‌شود . آنها تلاش می کنند که هر رابطه ایران با کشور غیرعرب را مورد هجوم رساته ای قرار دهند و واقعیت ها را تحریف کنند‌. درواقع پشت پرده جنگ رسانه ای سیاست امریکا و غرب پنهان است تا هرگونه اراده مستقل و کسب و قدرت در نظام بین الملل را از ایران سلب کند و مقابل پیشرفت های روزافزون آن بایستد به همین دلیل رابطه راهبردی ایران و چین و هر کشور مستقل دیگری را در رسانه ها به تابو تبدیل می‌کنند تا با تاثیر بر افکار عمومی اعتماد به نفس مسئولان را از بین ببرند ؛ امری که در فرآیند رو به جلو انقلاب اسلامی بیهوده خواهد بود و ملت و دولت ایران سال هاست که استقلال خود را حفظ کرده و هم نسبت به توطئه های دشمن آگاهی لازم را دارد. در همین راستا برنامه امواج شبهه امروز به پشت پرده سمپاشی های معاندین علیه روابط راهبردی ایران و چین می پردازد . در این برنامه که به همیت گروه سیاسی رادیو گفت‌وگو برگزار شد ، دکتر داریوش صفرنژاد(کارشناس ارشد مسائل بین الملل)، محمدرضا منافی(سردبیر اخبار حوزه آسیا و اقیانوسیه خبرگزاری جمهوری اسلامی) به صودت حضوری و محمدرضا خالق وردی(خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در پکن به صورت تلفنی به گفتگو پرداختند.

صادقی ، کارشناس مجری : ایران برای حل مشکلاتی که در برجام وجود داشت مذاکراتی را آغاز کرد ، غربی ها امیدوار شدند از بازارهای ایران استفاده کنند و تلاش کردند این مذاکرات را با پیوست های رورگویانه خود به سرانجام برسانند . پس از آن که ایران با بدعهدی امریکا روبرو شد ، تصمیم گرفت روابط خود را با کشورهای غیرغربی توسعه دهد‌ ، به همین دلیل غربی ها هجمه های دیگری را آغاز کردند و وارونه نمایی رسانه‌ای را با قدرت تمام در پیش گرفتند‌. از نظر شما آشفتگی غرب از افزایش روابط ایران و چین به چه دلیل است ؟

منافی : صرف از نظر از برجام و روابطی که با غرب داشته ایم و داریم ، موضوع موازنه و تعادل در سیاست ها و روابط خارجی ایران با کشورهای دیگر ، اصل مهمی است که دولت های گوناگون به شکل های مختلف به آن پرداخته اند اما دولت فعلی نگاه دقیق‌تری به موضوع موازنه و تعادل روابط خارجی در جمهوری اسلامی دارد. گرچه برجام یک توافق بین ایران و ۶کشور بود که از آنها ۴‌مورد از آن غربی و ۲کشور شرقی بودند اما همواره ذهنیت ها این گونه است که این توافق نامه میان ایران د غرب شکل گرفته است.البته بخش زیادی از این تفکر حاصل تبلیغات رسانه های معاند بود که می‌خواستند چنین دیدگاهی را ایجاد کنند‌. در شرایطی که این قرارداد به دلیل خارج شدن طرف غربی بلاتکلیف مانده است ، طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران ، معطل آن نمان  و به دنبال راه های جایگزین باشد‌ . نگاه به شرق و عدم تنظیم سیاست ها به صورت تک بعدی یک راهبرد اصولی است که مقام معظم رهبری به آن اشاره و تاکید کردند . متاسفانه در دوره ای ، به دلیل غفلت از جهان شرق به ویره چین که چندسال آینده به قدرت نخست دنیا تبدیل خواهد شد  ، روابط ایران با کشورهای غربی مورد توجه و تمرکز دولت قرار گرفت که به هیچ وجه مورد قبول نیست.

*** نگاه به شرق نباید تبدیل به مسیر خاصی شود

منافی : در شرایط فعلی که ما قرارداد ۲۵ساله با طرف چینی امضا کرده ایم حساسیت های زیادی به وجود آمده و طرف غربی به درستی پی برده اند که هرچه پیوند میان دو کشور مستقل ایران و چین ،  تقویت شود ، ضعف موضع آنها در حوزه های مختلف از اقتصاد تا سلطه بر منطقه بیشتر خواهد شد‌. بنابراین به نظر می‌رسد نگه به شرق رویکرد درست و اصولی است و خوب است که دولت سیزدهم با همین نگاه مسیر حرکت خود را به پیش ببرد. نگاه به شرق نباید تبدیل به مسیر خاصی شود و تعادل و توازن بسیار مهم است. درواقع نبودن برجام نباید موجب توجه صددرصدی به شرق شود و از سوی دیگری با احیای مجدد برجام نباید نگاه مان به تنها به غرب باشد و تمام کشورها باید جایگاه خود را داشته باشند.

 

*** انتقال قدرت از آتلانتیک به ایندوپاسفیک

صادقی، کارشناس مجری : بله درست است.سیاست ایران از ابتدای انقلاب برهمین اساس بوده است‌ و ایران دروازه های تجارت و روابط اقتصادی خود را به روی هیچ کشوری جز رژیم صهیونیستی نبسته است اما کشورهای غربی علاوه بر اینکه روابط خود را با ایران محدود کردند ، با اعمال تحریم‌ها از برقراری ارتباط اقتصادی دیگر کشورها هم جلوگیری کردند‌ و حتی پا را فراتر گذاشته و قراردادهای مهم ایران با کشورهای دیگر ،  مانند قرارداد ۲۵ساله با چین را مورد هجمه قرار می‌دهند ، شما این جریان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

صفرنژاد : از منظر راهبردی چندسالی است شاهد تخلیه آرام پتانسیل قدرت ، از منطقه آتلانتیک (امریکا و غرب )  به سمت غرب آسیا ( خاورمیانه ) و منطقه پاسیفیک هستیم . یعنی این مناطق به مرور صاحب پتانسیل قدرت جهانی شده اند‌ . شاید بتوان گفت امروز غرب آسیا قلب جهان (هارتلند) است و چین هم در ادبیات جغرافیایی خود ما را همسایه می‌دانند ‌. امروز چین و جمهوری اسلامی اصلی ترین تهدید استراتژیک امریکا و غرب قلمداد می شوند و طبیعتا این هجمه ها از سوی طرف مقابل صورت می گیرد‌ . همچنین بر اساس پیش بینی ها ، هند تا پایان سال 2023 می تواند به رده کشورهای نخست اقتصاد دنیا صعود کند که به معنای افزایش اهمیت منطقه شرق آسیاست. 

*** هنوز قراردادی با چین امضا نشده است

صفرنژاد : باید توجه داشته باشیم که تا امروز هیچ قراردادی میان ایران و چین امضا نشده است و سالهاست با تدبیر و توصیه مقام معظم رهبری  ، قرار بوده یک توافق نامه میان ایران و چین امضا شود که تا به امروز انجام نشده است‌ .  امید داریم این قرارداد نه تنها با چین ، بلکه با تمام کشورهایی که در همسایگی ایران قرار دارند صورت پذیرد تا به عنوان یک نقشه راه درست که می‌تواند تا ۲۵سال آینده ، مناسبات هردو کشور را هدفمند کند . بنابراین در شرایطی که شرق و جنوب شرق آسیا در کنار غرب آسیا ، در کل دنیا محوریت پیدا کرده است ، طبیعی است که منطقه آتلانتیک نمی خواهند این محوریت به منطقه شرق و غرب آسیا منتقل شود و تا زمانی که اهمیت منطقه افزایش پیدا می‌کند دشمنی و شبهه افکنی از سوی طرف مقابل وجود خواهد داشت ، البته چین هم برنامه های راهبردی دارد به طوری که تا یک دهه پیش ، اصلی ترین برنامه آنها توسعه جهانی بود و ذیل آن توسعه داخلی را هم مدنظر داشند اما اقتصاد را محور اصلی قرار می دادند . در یک دهه اخیر ، کلید واژه امنیت جهانی را هم به آن اضافه کرده اند یعنی توسعه و امنیت در داخل و در دنیا را مورد توجه قرار داده اند اما همچنان پایه اصلی توسعه ، اقتصاد است. البته با توجه به رویدادها و تنش‌هایی که در اخیرا رخ داده است ، دور از ذهن نیست که چینی ها علاوه بر اقتصاد ، به صورت علنی و رسمی در سطح منطقه و بین الملل وارد حوزه سیاست هم بشوند‌ . چینی ها جهان ایده‌آل را چند قطبی می دانند نه تک قطبی ، رهبری امریکا و غرب را به عنوان قطبی که می خواهد در دنیا رهبری کند ، نمی‌پذیرند. درواقع چینی‌ها مامند امریکایی‌ها نیستند، بلکه به دنبال فرود آرام آمریکایی ها هستند.

گام نخست برای چندجانبه گرایی از نگاه چینی ها ، اتکا به سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی چندجانبه است و امروز در حال ظهور و بروز هستند . در حال حاضر با چندین سازمان منطقه‌ای و بین المللی چینی در حال انجام کارهای اقتصادی هستیم که دو مورد از آنها سازمان همکاری‌های شانگهای و بریکس و دیگری اتحادیه اقتصادی اروسیاست که وضعیت ما در این اتحادیه با چین یکسان است یعنی هر دو کشور عضو اتحادیه نیستند ، بلکه همکار آن هستند.

*** همه کشورها راهبرد نگاه شرق دارند

صفرنژاد :  امروز چینی ها به دنبال متحدهای مختلف در سطح بین الملل به ویژه منطقه هستند. ترکیه ، عربستان و حتی رژیم صهیونیستی علیرغم این که در جناح بندی نظام بین الملل در نقطه مقابل چین قرار دارند اما در حوزه نگاه به شرق و همکاری‌ با چین بسیار پیشرو هستند حتی سند راهبردی دارند. به عنوان مثال ، رژیم صهیونیستی بخش از بندر حیفا را در اختیار چین قرار داده است یا با عربستان مراودات نظامی دارد و چینی‌ها در برخی از پایگاه‌های موشکی اطراف ریاض مستقر هستند و آل سعود از کمک مستشاری چینی‌ها بهره می‌برد یعنی کشورهای حامی امریکا در منطقه هم برای خود راهبرد ارتباط با شرق تعریف کرده‌اند‌ و در حالی که هجمه های وارده به ایران درباره این کشورها وجود ندارد. بنابراین در دنیای امروز شرق و جنوب شرق آسیا در کنار غرب این قاره ، در دنیا اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است و واژه « ایندوپاسیفیک » گسترش بسیار زیادی پیدا کرده است به گوته ای که ناتو استراتژی ایندوپاسفیک برای خود تعریف و به افکار عمومی کرده است . اتحادیه اروپا و امریکا و تمانی کشورهایی که با چین مبادلات تجاری دارند در قبال این همکاری راهبرد تعریف کرده‌اند. پس لازم است جمهوری اسلامی هم برنامه و رویکرد مشخص داشته باشد و نباید همکاری با چین یک نگاه سیاسی تلقی شود.

 

*** نگرانی امریکا از استراتژی یک کمربند یک جاده

صادقی، کارشناس مجری : آقای خالق وردی نظر شما درباره بازی رسانه ای که پیرامون روابط ایران و چین به راه افتاده است ، چیست؟

خالق وردی: روابط ایران و چین وارد مرحله جدیدی خواهد شد به طوری که در سیزدهمین اجلاس انجمن دوستی ایران و چین که چند روز پیش با حضور سفرای دو کشور ، صاحب‌نظران و کارشناسان برگزار شد ، همه حاضران بر توسعه روابط و همکاری میان دو کشور تاکید کردند. رئیس انجمن دوستی چین با کشورهای خارجی ، با اشاره به توافق‌نامه جامع راهبردی همکاری‌های ۲۵ ساله بر لزوم اجرای هرچه کامل‌تر این سند راهبردی تاکید کرد. آنها معتقدند تمام سازمان‌ها و نهادها دولتی ، غیردولتی و مردم نهاد ایران و چین باید برای اجرای این برنامه در طرح « یک کمربند یک جاده » ، افزایش مبادلات تجاری و نوآوری‌های علمی و فناوری تلاش کنند‌.

*** ایجاد شبکه رسانه‌ای میان ایران و چین

خالق وردی: درباره فعالیت های رسانه ای باید بگویم ، جریان رسانه‌ای رقیب و دشمن به هر بهانه‌ای تلاش می‌کند موفقیت‌های کشور به ویژه همکاری‌های جامع راهبردی بین ایران و چین را وارونه جلوه دهد‌ که خوشبختانه تا کنون در همه موارد با شکست مواجه شده است‌ اما برای درک این که همکاری ایران و چین به نفع کشورماست ، کافی است نگاهی به واکنش غرب و رسانه های معاند داشته باشیم. همان‌طور که می‌دانیم آنها یک صدا با هم مخالف این توافق هستند . کارشناسان بر این باورند امریکا در پی برقراری همکاری میان دو کشور ایران و چین نگران شده است‌ و با رسانه‌های خود و با به کارگیری تاکتیک‌های گوناگون تلاش می‌کند این قرارداد را به گونه‌ای دیگر جلوه دهند. این قرارداد با توجه به منافع طرفین و با رویکرد برد- برد طراحی شده است.توسعه روابط ایران و چین به هیچ عنوان خوشایند واشنگتن و رسانه‌های اروپا نیست به همین دلیل هم دست به تخریب و شبهه افکنی زده‌اند. ایران و چین از نظر رسانه‌ای همسو هستند . در بخش همکاری‌های راهبردی تهران - پکن ، به ویژه در قسمت کمربند که اجرای آن از نظر اقتصادی به نفع دو کشور است ، در پیوست رسانه ‌ای ایجاد یک شبکه رسانه‌ای بزرگ در دستور کار قرار گرفته است. این شبکه با نمایندگان رسانه‌ای توانسته اقدامات مطلوبی برای گسترش روابط پکن و تهران انجام دهد.

*** اهمیت رابطه چین با ایران نسبت به سایر کشورها

صادقی ، کارشناس مجری : به خوبی روشن است که دشمن یک عملیات رسانه ای را آغاز کرده است ، از نظر شما این جنگ رسانه ای چه وجوهی دارد و چگونه عمل می‌کند؟

منافی : ایران از نظر ذخایرگازی جهان در  دومین رتبه قرار دارد ، منابع و معادن متعددی دارد ، ایران پتانسیل بالایی برای شکوفایی اقتصادی و صنعتی در کوتاه مدت دارد . هنگامی که ایران با چنین برتری‌هایی یک قرارداد ۲۵ساله با کشوری که ابرقدرت جهان است منعقد می‌کند طبیعی است که حکومت‌های غربی به دنبال چین هراسی و چین ستیزی در جوامع مختلف باشند تا روند موجود را کنترل و مهار کنند. درواقع اتحاد ایران و چین معنای متفاوتی نسبت به همکاری این کشور با دیگر ملل منطقه مانند عربستان ، ترکیه و امارات دارد .

*** تکنیک رسانه های معاند درباره توافق ایران و چین

منافی : رسانه های معاند به ویژه فارسی زبان به صورت مصداقی موضوعاتی مانند ایجاد شایعاتی درباره جزایر قشم و کیش را مطرح می کنند . بزرگنمایی درباره برخی از مسائلی که در همه قراردادهای بین کشورها وجود دارد. به عنوان مثال مبالغه درخصوص موضوع کشیترانی چین در آبهای جنوبی که اذهان عمومی را دچار تشویش کنند. یکی دیگر از تکنیک ها مطرح کردن موضوع برجام و مقایسه آن با این توافق است . از آنجایی که غربی‌ها به دنبال منافع خود هستند تلاش می‌کنند تا موفقیت و پیشرفت ایران را در تحقق برجام نمایش دهند.

در نهایت ، وقتی رسانه های داخلی نتوانند اطلاعات درست را به افکار عمومی منتقل کنند ، طییعی است رسانه های بیگانه فعال می شوند و با ارائه اطلاعات نادرست ، اذهان مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهند‌ .

 

برنامه «امواج شبهه» که گفتگوی تخصصی پیرامون ماهیت‌شناسی و رفتارشناسی رسانه‌های معاند فارسی‌زبان است و  به بررسی چگونگی آفند و پدافند رسانه ای می پردازد، روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۱۶ به مدت ۶۰ دقیقه از آنتن این شبکه به نشانی موج اف‌ام ردیف ۱۰۳,۵ مگاهرتز پخش می شود . کارشناسان در این قسمت پشت پرده سمپاشی های معاندین علیه روابط راهبردی ایران و چین را مورد بررسی قرار دادند.

گفتنی است دکترعلیرضا داودی سردبیری ، سیده فاطمه شعار تهیه کنندگی ، فتح اله پرتو نویسندگی و شیماقلی هماهنگی برنامه را برعهده دارند . همچنین دکتر مصطفی صادقی به عنوان کارشناس مجری و فاطمه عبدالوند به عنوان آیتم ساز در این برنامه حضور دارند.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.