کد خبر : 2578 / /
/

شیردهی دورانی خاطره انگیز برای مادراست و مادر فداکارانه آنچه در روح و جسمش دارد به کودک می بخشد تا کودکش به خوبی رشد و نمو یابد. با فرا رسیدن ماه رمضان، برخی از مادران شیرده دوست دارند که روزه بگیرند هر چند در دین اسلام این اجازه را به مادران داده اند که روزه نگیرند.

 

روزه گرفتن برای مادران شیرده و نوزاد ممکن است مشکلاتی به همراه داشته باشد به همین دلیل روزه داری در دوران شیردهی شرایط خاصی دارد که باید بدانید.

دغدغه های روزه گرفتن مادر شیرده

شیردهی دورانی خاطره انگیز برای مادراست و مادر فداکارانه آنچه در روح و جسمش دارد به کودک می بخشد تا کودکش به خوبی رشد و نمو یابد. با فرا رسیدن ماه رمضان، برخی از مادران شیرده دوست دارند که روزه بگیرند هر چند در دین اسلام این اجازه را به مادران داده اند که روزه نگیرند.

مادر شیرده

یکی از دغدغه های این مادران که قصد روزه داری در این ماه را دارند این است که با وجود نوزاد شیرخوار آیا قادر به این امر هستند و آیا روزه داری خطری برای آنها یا نوزادشان ایجاد نمی کند؟ در ادامه این بخش از نمناک به سوالات شما درباره روزه داری مادران در دوران شیردهی پاسخ می دهیم.

عوامل موثر در روزه گرفتن مادران شیرده

برخی از مادران شیرده می توانند روزه بگیرند و برخی دیگر نمیتوانند، عواملی که این توانستن و نتوانستن را تعیین می کند شامل مواردی است که در ادامه خواهید خواند، شرایطی از قبیل: 

تاثیر سن نوزاد بر روزه داری مادر

سن نوزاد یکی از شرایط مهم برای روزه داری مادران شیرده می باشد. در 6 ماه نخست زندگی نوزاد، مادران باید به آنها شیر دهند زیرا شیر مادر غذای اصلی برای رشد است پس مادرانی که نوزادشان زیر 6 ماه است نباید روزه بگیرند مخصوصا در این فصل که هوا گرم است و ساعت های طولانی سبب کم شدن آب بدن مادران و در نتیجه کم شدن حجم شیرشان می شود. اما مادرانی که صاحب فرزند 6 ماهه به بعد هستند می توانند روزه بگیرند و به فرزند خود همراه با شیر، غذای کمکی بدهند.

روزه گرفتن به نوزاد آسیب می زند؟

اگر شرایط لازم مانند رسیدن آب و مایعات کافی به بدن، استفاده از انواع گروه های غذایی، استفاده از مواد مغذی لازم و...در روزه داری برای مادران شیرده رعایت شود روزه می تواند برای مادر یا نوزاد خطری نداشته باشد. هر زنی می تواند 24 ساعت چیزی نخورد بدون اینکه بر روی شیر او تاثیری داشته باشد.

مادر شیرده

بدن مادر توانایی تولید شیر کافی را در هنگام روزه داری دارد. اما اگر حس کردید که روزه داری سبب کاهش شیرتان شده و ممکن است به خودتان و نوزادتان آسیب وارد شود یا کودکتان گرسنه می ماند یا وزن گیری او دچار اختلال شده بهتر است روزه نگیرید.

آیا محتوی شیر با روزه گرفتن تغییر می کنند؟

میزان کالری کمتری که مادران شیرده در ماه رمضان دریافت می کنند تفاوت چندانی در میزان شیر تولیدی ندارد. اما اگر در این ماه احتیاجات بدن این مادران تامین نشود و در فاصله افطار تا سحر غذای کمی دریافت کنند ، نوع چربی شیر تغییر خواهد کرد. مقداری از چربی موجود در شیر توسط سینه مادر ساخته می شود و باقی آن از طریق غذاهایی که دریافتی تامین می شود.

چنانچه در نمناک اشاره کرده ایم وقتی مواد غذایی دریافت شده چربی لازم برای تولید شیر را نداشته باشد بدن مادر به سراغ چربی های ذخیره شده در بدن می رود و در نتیجه به دریافت تری گلیسریدها توسط کودک می انجامد. شیر مادران روزه دار میزان روی، پتاسیم و منیزم کمتری دارد.

آیا روزه گرفتن به مادر شیرده آسیب وارد می کند؟

روزه گرفتن مادران شیرده باعث کم آبی بدن آنها می شود و این کم آبی عوارضی مانند سرگیجه، سردرد، احساس خستگی و ضعف شدید و دردهای بدنی برای آنان در پی دارد . اما روزه گرفتن روی ترکیبات خون مادران شیرده اثری ندارد .

اگر مادران شیرده با عواملی مانند آنچه در بالا اشاره شد روبرو شدند بهتر است روزه خود را بشکنند و یک لیوان آب همراه کمی شکر و نمک میل کنند و نیم ساعت استراحت نمایند ولی اگر خوب نشدند حتما به پزشک مراجعه کنند.

کاهش وزن در روزه داری

بیشتر خانم هایی که در دوران بارداری چاق شده اند و یا خانم هایی که از ابتدا دچار اضافه وزن بوده اند از روزه داری برای کاهش وزن خود استفاده می کنند. اگر کاهش وزن این خانم ها در طول هفته نیم تا یک کیلوگرم باشد در تولید شیرشان مشکلی به وجود نمی آید اما در غیر اینصورت و با کاهش وزن بیش از این مقدار در هفته این مادران دچار کمبود شیر خواهند شد.

در صورت دیدن این نشانه ها در کودک روزه داری را قطع کنید:

کم شدن میزان ادرار کودک و میزان پوشک های خیس

تقاضای زیاد برای شیر خوردن و گریه مداوم برای مکیدن سینه

تغییر نکردن وزن

کاهش وزن

نا آرامی و گریه شدید و مداوم

این علائم نشان دهنده این است که کودک گرسنه است و به خوبی سیر نمی شود.

گریه شدید نوزاد

توصیه هایی برای روزه داری مادران در دوران شیردهی

در صورت روزه داری حتما سحری مصرف کنید

هنگام روزه داری، در طی روز استراحت کافی داشته باشید.

در هوای گرم از منزل خارج نشوید.

از افطار تا سحر تمام مواد مواد مغذی مورد نیاز بدن را دریافت می کنید.

در فاصله افطار تا سحر از مواد غذایی مناسب ، قندهای طبیعی مثل خرما و توت، سبزی خوردن و انواع سالاد ، کربوهیدرات های پیچیده و نان های سبوس دار، انواع گوشت و لبنیات استفاده نمایید.

برای روزه داری با مشاور تغذیه مشورت نمایید و از او رژیم غذایی مناسب که با توجه به شرایط و وضعیت شما و کودکتان نوشته شده ، دریافت کنید.

مطمئن باشید درصورت رعایت برنامه تغذیه ای مناسب، در رشد کودکان اختلالی ایجاد نمی گردد.

در زمان سحری می توانید از مکمل های ویتامین D طبق نظر پزشک استفاده کنید.

سخن آخر

اسلام نیز روزه داری را در ایام شیردهی واجب نمی داند و این تکلیف را به خود شخص واگذار کرده است که اگر برای او ضرر دارد می تواند با اطاعت از فرمان الهی مبنی بر اجتناب از مضرات، روزه های قضا را به شرایط بهتر جسمانی موکول کند و تلاش نماید در ایام ماه مبارک با انجام ادعیه و مستجبات و واجبات دیگر و اجتناب از محرمات یکی از مخلص ترین روزه داران الهی باشد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.