کد خبر : 3896 / /
/

تاکنون ۵ میلیون و ۶۴۷ هزار دز واکسن کرونا وارد کشور شده.

واکسن کرونا می تواند منجر به جلوگیری از اپیدمی کرونا شود. کشورهای دیگر نیز تزریق واکسن کرونا را آغاز کرده اند. واکسن کرونا در حال حاضر از روسیه به ایران وارد می شود. واکسن کرونا در ایران هم ساخته شد و در حال حاضر در مرحله تست است. واکسن کرونا برای تزریق توسط مراقبان سلامت ملاحظاتی دارد که این موارد توسط تزریق کنندگان واکسن در نظر گرفته شده است.

 اما روند کند واکسیناسیون سبب شده که ۳.۶ میلیون دز واکسن در انتظار تزریق بماند آن هم در حالی که روزانه حدود ۳۰۰ نفر براثر کرونا می‌میرند.

واکسن کرونا

سیامک پیربابایی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در توییتی خبر داده که از ۱۱ بهمن سال ۹۹ تا ۲۶ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ در مجموع ۵ میلیون و ۶۴۷ هزار دز واکسن کرونا وارد کشور شده است. اما آمار او از دو جهت مورد توجه است.

براساس جدول ارائه شده، حدود ۴۰ درصد کل واکسن‌های وارد شده به ایران واکسن کواکس ایتالیایی و کره جنوبی است. (حدود ۲ میلیون و ۱۵۲ هزار دز)

 

نزدیک به ۳۰ درصد واکسن‌ها از چین وارد شده است (یک میلیون و ۶۵۰ هزار دز). ۷۲۰ هزار دز واکسن اسپوتینیک روسیه بوده و کمترین میزان واردات مربوط به واکسن هند است که میزان آن حدود ۱۲۵ هزار دز است.

اما نکته جالب در این جدول واردات یک میلیون دز واکسن است که کشور مبدا یا نوع آن مشخص نیست و فقط عنوان شده واکسن خارجی! این یعنی مشخص نیست که حدود یک پنجم واکسن‌های وارداتی از چه نوعی است.

۳.۶ میلیون دز واکسن کرونا تزریق نشده

اما جدای از این و بر اساس این جدول تا روز ۲۶ اردیبهشت (سه روز گذشته) حدود ۵ میلیون و ۶۴۷ هزار دز واکسن وارد کشور شده است. اما بر اساس آمار اعلام شده توسط روابط عمومی وزارت بهداشت تا هفته گذشته (۲۳ اردیبشهت) تنها حدود دو میلیون دوز واکسن کرونا تزریق شده است. انطباق این آمار با آمار واردات واکسن نشان می‌دهد که حدود ۳ میلیون و ۶۴۷ هزار دز واکسن هنوز تزریق نشده است.

تا پیش از این مشکل واکسیناسیون علیه کرونا در کشور کمبود واکسن و عدم واردات آن بود اما اکنون به نظر می‌رسد که مشکل، کندی روند واکسیناسیون است. در حالی که آمار مرگ و میر ناشی از کرونا به ۳۰۰ نفر در روز رسیده که حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دز واکسن کرونا وارد شده اما تزریق نشده است!

واکسن کرونا

اما نکته نگران‌کننده دیگر درباره واکسن کرونا این است که واکسن کرونا تنها ۶ ماه پس از تولید امکان استفاده دارد و آنگونه که ناصر ریاحی، عضو اتاق تهران به تجارت‌نیوز گفته بود روند دپو و واردات این واکسن‌ها چند ماه طول می‌کشد و بعد از واردات نباید آنها را مدت زیادی نگه داشت چون ممکن است غیرقابل مصرف شود. حالا این نگرانی وجود دارد که مبادا تاریخ مصرف بخشی از واکسن‌های وارداتی بگذرد.

روند کند واردات و تزریق واکسن کرونا

وزیر بهداشت دو روز پیش از رکوردی جدید در زمینه تزریق واکسن کرونا خبر داده و گفته بود که طی یک روز ۱۶۴ هزار دز واکسن تزریق شده اما بر اساس گزارش تجارت‌نیوز، با رکورد اعلامی وزیر بهداشت حدود دو سال طول می‌کشد تا واکسیناسیون عمومی در ایران تمام شود!

چندی پیش هم پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفته بود مشکل ما فقط کندی تولید و واردات واکسن کرونا نیست. ما حتی در تزریق واکسن‌های وارداتی هم سرعت عمل نداریم.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.