کد خبر : 19773 / /
/

قیمت گوشت | کاهش قیمت گوشت | افزایش قیمت گوشت

فروشندگان در توصیف وضعیت فعلی بازار کالاهای اساسی، از افت شدید قدرت خرید مردم سخن می‌گویند و این‌که در بازار دیگر مثل گذشته خریداری وجود ندارد، تا جایی که برای فروش به التماس افتاده‌اند

درحال حاضر قیمت دام سبک، بره نر کشتاری ۷۲ هزار تومان وسایر اقلام گوسفندی دیگر زیر ۶۸ هزار تومان است.قیمت گوشت یکی از مهم‌ترین موضوعات اقتصادی کشور است. زیرا گوشت یکی از کالاهای اساسی است و مردم ما با قیمت گوشت سر و کار زیادی دارند. قیمت گوشت در فضای تورم و گرانی افزایش می‌یابد. بسیاری از کارشناسان، پایه حقوق افراد را به تناسب قدرت خرید آنها در برابر قیمت گوشت، می‌سنجند. قیمت گوشت مدتیست روند افزایشی به خود گرفته و برخی از این اتفاق تحت فشار قرار گرفته‌اند.

قیمت گوشت

پس از شوک قیمت اردیبهشت‌ماه امسال با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و پرداخت یارانه مستقیم به بازار کالاهای اساسی وارد کرد، به‌نظر می‌رسد بعد از ۳ ماه بازار مسیر خود را پیدا کرده است.

اگرچه افزایش قیمت کالاهای اساسی و اقلام مورد نیاز مردم به حدی شدید و سنگین بوده است که‌ این‌ روزها در بازارهای مختلف از کاهش شدید مشتریان سخن گفته می‌شود.

فروشندگان از افت شدید قدرت خرید مردم سخن می‌گویند و این‌که در بازار دیگر مثل گذشته خریداری وجود ندارد و در عین حال، مصرف اقلام اساسی به شدت کاهش یافته است.

در حالی حاضر فعالان بازار در توصیف وضعیت فعلی بازار کالاهای اساسی می‌گویند: وضعیت فعلی بازار، آرامش،‌ رکود و التماس به مشتری برای خرید است.

با این حال، در هفته‌های اخیر شاهد کاهش جزئی قیمت برخی از اقلام اساسی مردم بوده‌ایم‌. بررسی آمارهای مرکز آمار ایران نیز نشان می‌دهد سه گروه از مجموع کالاهایی که در دسته خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها قرار دارند، طی یک ماه گذشته با کاهش قیمت مواجه شدند.

قیمت جدید مرغ

قیمت مرغ کامل تازه، بسته‌بندی کیسه‌ای (پوشش کیسه نایلونی) امروز جمعه چهارم شهریورماه ۱۴۰۱ بدون افزایش قیمت نسبت به روز پنج‌شنبه، در بازه قیمتی ۵۸ هزار و ۹۰۰ تومان ثابت ماند. قیمت مرغ گرم بسته‌بندی کیسه‌ای نیز در بازه قیمتی ۵۸ هزار و ۹۰۰ تومان ثابت ماند.

 
مرغ کامل تازه، بسته‌بندی کیسه‌ای (پوشش کیسه نایلونی) ۵۸,۹۰۰
مغز ران ۹۲,۰۲۰
ران مرغ بدون پوست ۷۸,۰۰۰
فیله مرغ ۱۲۷,۰۰۰
کتف مرغ ۴۶,۲۰۰
بال مرغ ۶۲,۷۰۰
ران مرغ با پوست ۵۳,۵۰۰
ساق مرغ ۹۰,۰۰۰
سینه مرغ ۱۰۶,۹۲۰
سینه مرغ بدون استخوان با کتف ۱۰۳,۶۸۰

 

قیمت گوشت قرمز

قیمت انواع گوشت قرمز در هفته‌های اخیر با کاهش اندکی مواجه شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که یک کیلو ران کامل ممتاز گوسفندی به قیمت ۱۷۸ هزار تومان و ران پاک کرده گوساله ۱۸۶ هزار تومان به فروش رفت.

نام محصول

قیمت واحد کیلوگرم (تومان)

راسته با استخوان گوسفندی

۱۶۹,۰۰۰

ران کامل ممتاز گوسفندی

۱۷۸,۰۰۰

کف دست گوسفندی با ماهیچه

۱۶۲,۰۰۰

ران پاک کرده گوساله

۱۸۶,۰۰۰

سر دست پاک کرده گوساله

۱۶۷,۰۰۰

گردن گوسفندی

۱۳۵,۰۰۰

قلوگاه گوساله

۱۴۷,۰۰۰

گردن گوساله

۱۳۲,۰۰۰

قلم گوساله

۱۶,۰۰۰

سردست گوسفندی

۱۳۱,۰۰۰

ماهیچه گوساله

۱۶۵.۰۰۰

دمبالیچه گوسفندی

۸۹,۰۰۰

نیم شقه سردست گوسفند

۱۵۸.۰۰۰

شقه لاشه گوسفندی

۱۴۹,۰۰۰

نیم شقه ران گوسفندی

۱۸۵,۰۰۰

آخرین قیمت برنج

در این‌میان، در حالی‌که همزمان با فصل برداشت برنج در کشور قیمت انواع برنج ایرانی در بازار تا ۲۰ هزار تومان در هر کیلو کاهش یافته، قیمت انواع بسته‌بندی و شرکتی این کالا که در سوپرمارکت‌ها عرضه می‌شود، تغییر محسوسی نداشته است.

در این میان، قاسم‌علی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران، قیمت برنج ایرانی را همچنان در حال کاهش اعلام کرد و گفت: قیمت فروش بهترین و مرغوب‌ترین برنج در شمال کشور به ۸۰تا ۹۰هزار تومان رسیده و هم‌اکنون برنج ایرانی از کیلویی ۷۰هزارتومان برای انواع پرمحصول تا ۱۱۰هزارتومان برای انواع کیفی در سطح بنکداری در حال عرضه است.

این در شرایطی است که بررسی‌های میدانی از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت کنونی هر کیلو برنج هندی ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان و برنج پاکستانی ۴۳ تا ۵۰ هزار تومان بوده که بنابر گفته فعالان بازار تا حدودی افزایش داشته است، در حالیکه انجمن واردکنندگان اذعان می کند بازار برنج در رکود به سر می برد و قیمت تفاوتی نداشته است‌.

قیمت جدید روغن

روغن از پرحاشیه‌ترین کالاهای اساسی در بازه زمانی ۹ماه گذشته بوده است. از زمستان پارسال همزمان با اوج‌گیری قیمت جهانی ارزاق، دانه‌های روغنی و روغن خام نیز به‌شدت گران و به افزایش قیمت روغن در کشورهای واردکننده ازجمله ایران منجر شد.

حال با کاهش قیمت‌های جهانی، بازار داخلی نیز تحت‌تأثیر این تغییرات شاهد کاهش نرخ‌هاست. دستور کاهش ۱۰تا ۲۰درصدی قیمت روغن، ۸مرداد از سوی دولت به کارخانه‌ها ابلاغ شد و هم‌اکنون این کاهش قیمت در سطح بنکداری تا ۱۰درصد و در سطح خرده‌فروشی تا ۲۰درصد در حال اجراست.

نام کالا قیمت (تومان)
روغن آفتابگردان ویسپو - ۹۰۰ میلی لیتر ۶۰,۸۰۰
روغن مایع آفتابگردان ویتامینه لادن - ۸۱۰ گرم ۶۶,۱۰۰
روغن آفتابگردان حاوی توکوفرول غنچه پلاس - ۹۰۰ میلی لیتر ۶۶,۱۰۰
روغن آفتابگردان ویتامینه غنچه - ۱.۵ لیتر ۱۰۲,۰۰۰
روغن آفتابگردان حاوی توکوفرول غنچه پلاس - ۱۵۰۰ میلی لیتر ۱۰۷,۱۰۰
روغن آفتابگردان غنی شده با ویتامین A و D۳ فامیلا - ۱.۶۲ کیلوگرم ۱۲۷,۹۰۰
روغن آفتابگردان حاوی توکوفرول غنچه پلاس - ۱۸۰۰ میلی لیتر ۱۲۷,۹۰۰
روغن فرابکر آفتابگردان ورژن - ۹۰۰ میلی لیتر ۱۶۳,۰۰۰
روغن مایع مخلوط ویسپو - ۳ لیتر ۲۰۰,۴۴۰
روغن مایع آفتابگردان حاوی ویتامین دی و ای لادن - ۲.۷ کیلوگرم ۲۱۳,۳۰۰
روغن فرابکر آفتابگردان ورژن - ۱۵۰۰ میلی لیتر بسته ۴ عددی ۹۷۲,۰۰۰

رییس شورای تامین دام کشور اظهار داشت: درحال حاضر بدلیل هزینه بالای تولید، پرواربندی یعنی تجمیع دام‌های ضعیف و بالا بردن ضریب گوشت آنها به صرفه نیست، پس بهترین راه حل صادرات است.

منصور پوریان در مورد آخرین وضعیت تولید دام کشور گفت: در حال حاضر حوزه دام کشور بدلیل خشکسالی فراگیر و کم‌آبی وارد مرحله سخت و دشواری شده است، بطوری که جمعیت کثیری از دام‌ها خصوصا در استان‌های جنوبی بدلیل نبود مرتع سبز، نحیف و به اصطلاح بازار «نیم گوشت» شده‌اند.

وی گفت: براساس آخرین برآوردها، در حال حاضر ۶ میلیون دام سبک در شرایط اضطراری قرار دارد. از همین روی، معاونت تخصصی دام کشور خواستار خروج ۲ میلیون راس در فروردین امسال برای خرید داخلی و صادرات شد. اما بازار داخلی عملا دام ضعیف شده را بدلیل ضریب گوشت پایین پسند نمی‌کند، بنابراین تنها راه صادرات است.

رییس شورای تامین دام کشور تصریح کرد: معمولا کشورهای که در شرایط مشابه ما بوده‌اند، سیاست خروج یا صادرات دام نر را اجرا کردند چون در دوره خشکسالی نمی‌توان تولید گوشت انجام داد و تنها تلاش می‌شود جلوی خروج دامدار از صحنه تولید را با خروج دام نره و حفظ ماده‌ها گرفته شود. همچنین دام ماده هم باید بصورت مناسب تعلیف شوند تا از ضعف هرچه بیشتر جلوگیری شود چون ماده نحیف توان زایش را ندارد.

وی افزود: مراکز تخصصی و رسمی کشور مثل معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و مرکز پژوهش‌های مجلس از ابتدای سال بارها تذکر و هشدار وضعیت دشوار را داده‌اند. میزان دام موجود در حوزه دامداران خصوصا ماده‌ها بالا است که باید راه‌های پیشنهاد شده توسط وزارت کشاورزی، جهت تامین بازار داخلی و صادرات را داشته باشیم تا این شرایط را با کمترین تلفات پشت سر بگذاریم.

رییس شورای دام کشور با اشاره به صادرات دام سبک کشور به کشورهای خلیج فارس افزود: درحال حاضر بدلیل هزینه بالای تولید، پرواربندی یعنی تجمیع دام‌های ضعیف و بالا بردن ضریب گوشت آنها به صرفه نیست، پس بهترین راه حل صادرات است. کویت دام‌های ایرانی را با هر شرایطی می‌پذیرد و پس از این کشور؛ عمان، امارت، عراق و نهایتا قطر همیشه خواهان دام ایرانی بودند. باید از شرایط بهره گرفت، و توجه داشت که بدترین مدیریت بی‌تصمیمی است که متاسفانه تا امروز شاهد آن بودیم.

افزایش قاچاق دام زنده

 قاچاق دام زنده یکی از معضلاتی است که این روزها در بسیاری از استان‌های مرزی کشور مانند استان ایلام که یکی از قطب‌های دامپروری در کشور محسوب می‌شود، بروز کرده و فرصت‌های تولید و اشتغال در این مناطق را به تهدید تبدیل کرده است.

به گفته کارشناسان، تحریم‌ها، کاهش ارزش پول ملی، کمبود نهادهای دامی و برخی بی‌تدبیری‌ها مسئولان سبب شده قاچاقچیان از فرصت ارزانی دام در نقاط مختلف کشور استفاده کرده و با خروج غیرقانونی و قاچاق آن از طریق مرزها موجب شوند رفته رفته در استان با بحران کمبود دام زنده و در نهایت تامین گوشت قرمز مواجه شویم.

«مراد نجفی» از دامداران استان ایلام  اظهار داشت: قاچاق دام پدیده‌ای آشنا که مرزهای کشور را با خود درگیر کرده، این روزها در غرب کشور و استان ایلام با شیبی تندتر از گذشته رواج یافته و بر تحولات اقتصادی، کمبود و گرانی گوشت قرمز تاثیر گذاشته است.

وی افزود: اختلاف فاحش قیمت هر رأس گوسفند در داخل و خارج از کشور سبب شده تا دلالان با خروج گله‌های گوسفندان بومی از طریق مرزهای استان به کشورهای همسایه سودهای هنگفتی را به جیب بزنند.

«علی اکبر رجبی» از دیگر دامداران ایلامی گفت: کمبود و گرانی‌نهاده‌های دامی نیز تاثیر بسزایی بر قاچاق دام به خارج از استان دارد.

وی افزود: بسیاری از دامداران به علت نرخ زیاد نهاده‌های دامی ترجیح می‌دهند سرمایه دامی خود را به فروش برسانند و بدین طریق دام‌ها با فعالیت دلالان به خارج از کشور قاچاق می‌شوند.

«فرشید فتاح‌نیا» دانشیار علوم دامی دانشگاه ایلام با بیان اینکه قاچاق دام از گذشته تا کنون در استان ایلام و سایر استان‌های مرزی کشور رواج داشته، اظهار کرد: قاچاق دام زنده می‌تواند آثار ناگواری مانند خالی شدن ذخایر ژنتیکی دام در کشور و استان، انتقال بیماری‌ها و انگل‌ها، افزایش احتمال مرگ و میر دام‌ها و همچنین گرانی و کمبود گوشت قرمز و فراوردهای لبنی را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بررسی‌های آماری نشان داده افزایش آمار قاچاق دام در سنوات اخیر ناشی ازهزینه بالای نگهداری دام است، افزود: گرانی‌ نهاده‌های دامی وهمچنین اختلاف قیمت هر راس گوسفند در داخل با خارج از کشور موجب شده تا دامداران تمایلی به نگهداری و فروش دام زنده در داخل کشور نداشته باشند.

فتاح نیا تصریح کرد: پلاک‌کوبی دام‌ها، آمارگیری صحیح از تمام دام‌های کشور، خرید تضمینی دام، ایجاد هماهنگی بین‌ نهادهای متولی و جلوگیری ازجابه‌جایی دام در کشور از جمله اقدامات لازم برای کاهش قاچاق در کشور و به تبع آن استان است‌.

دانشیار گروه دامی دانشگاه ایلام در پایان گفت : یکی دیگر از راهکارهای کنترل قاچاق دام استفاده از علم روز به منظور افزایش بهروری و کاهش هزینه‌ها است که در این راستا میتوان از گروه‌های تخصصی پرورش دام در دانشگاه‌ها استفاده کرد.

اقدامات مرزبانی جهت جلوگیری از قاچاق دام در استان

سرهنگ «فرج رستمی» فرمانده مرزبانی استان ایلام در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هر چند وقت یک بار در گوشه و کنار این استان شاهد اخباری مبنی به افزایش انواع قاچاق به خارج از کشورهستیم که ضربه‌های مهلکی را بر پیکره اقتصاد کشور ایجاد کرده‌اند.

وی افزود: در پی انتشار اخباری مبنی بر قاچاق دام در مناطق مرزی همچون دهلران، حفاظت از این مناطق بیش از پیش در دستور کار قرار گرفته و اکیپ‌هایی از گروهان مرزی دهلران با تغییر تاکتیک و ردزنی دقیق معابر اقدام به اجرای کمپین هدفمند در نقاط مورد تردد قاچاقچیان نمودند.

قاچاق دام‌ به ویژه دام‌های مولد بیش از هر چیزی امنیت غذایی و اقتصادی کشور را نشانه رفته که چنانچه تمهیداتی برای آن اندیشیده نشود در آینده نه‌تنها کشور از نظر تولید دام خودکفا نخواهد بود بلکه به یک کشور وابسته به واردات گوشت و دام تبدیل می‌شود، از این رو الزامیست برای مقابله با این نوع قاچاق تدابیری اندیشه شود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.