کد خبر : 14530 / /
/

با وجود اینکه پلیس فتا بارها هشدار داده است که هیچ گونه لینکی همراه پیامک‌های قضایی برای شهروندان ارسال نمی‌شود.

 

افراد زیادی این روزها پیامک‌های جعلی با شماره‌های شخصی از سامانه ثنا قوه قضاییه تحت عنوان شکایت علیه آن‌ها دریافت می‌کنند. اما با وجود اینکه پلیس فتا بارها در این باره هشدار داده است، اما همچنان کلاهبرداران با استفاده از این نوع پیامک‌ها، قربانی می‌گیرند.

با وجود اینکه پلیس فتا بارها هشدار داده است که هیچ گونه لینکی همراه پیامک‌های قضایی برای شهروندان ارسال نمی‌شود. اما پیامک‌های جعلی ابلاغیه‌های قضایی این روزها به یکی از ترفندهای مجرمان سایبری برای سرقت اطلاعات بانکی کاربران تبدیل شده است.

پیامک کلاهبرداری ارسالی با عنوان ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا قوه قضائیه حاوی یک نشانی اینترنتی جعلی (فیشینگ) است. فرد با کلیک بر روی لینک در پیامک، جهت واریز کارمزد و مشاهده متن ابلاغیه به نشانی اینترنتی جعلی هدایت می‌شود. در نهایت پس از ورود به نشانی در پیامک و وارد کردن مشخصات کارت بانکی حساب قربانیان خالی می‌شود.

چرا فیشینگ تمام نمی شود؟

معمولا صاحبان کسب‌وکارها برای ارسال پیامک‌های که حاوی لینک برای تبلیغات است، توسط اپراتورها تایید هویت می‌شوند و بعد استعلام مالکین سامانه پیامک بنا به دستور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صورت می‌گیرد تا مانعی بر سر راه کلاهبرداری، فیشینگ و موارد مشابه باشد.

همچنین، سامانه‌هایی وجود دارند که پس از احراز هویت صاحبان کسب‌وکارها این امکان ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی را برای آن‌ها فراهم می‌کنند.

افراد با ثبت‌نام و احراز هویت در این سامانه‌ها می‌توانند با استفاده از یک شماره (شخصی یا سرشماره‌های معین) اقدام به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی و غیره کنند.

با وجود این، آنطور که به نظر می‌رسد پیامک‌های جعلی سامانه ثنا و موارد مشابه دیگر که اغلب با شماره‌های شخصی ارسال می‌شوند، تایید هویت نمی‌شوند. چرا که برخی به راحتی اقدام به کلاهبرداری از افراد می‌کنند.

رئیس کمیسیون سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران دراین باره می‌گوید: «این پیامک‌ها قابلیت رصد و پیگیری دارند. می‌توان مشخص کرد که چه‌کسی، چه سرویسی می‌گیرد و چه کاری از طریق این بستر انجام می‌دهد.»

او توضیح می‌دهد: «اما چون این حوزه‌ها گردش مالی بالایی دارند، برخی اجازه نمی‌دهند که این شریان اقتصادی (فیشینگ‌ها) به راحتی بسته شوند. متوقف کردن این پیامک‌ها به یک کار اشتراکی با همکاری پلیس فتا، مخابرات و رگولاتوری نیاز دارد.»

کارشناسان این حوزه معتقدند که کلاهبرداری از این طریق(فیشینگ) تمام نمی‌شود، بلکه از شکلی به شکل دیگر تغییر می‌کند.

به نظر می‌آیند تنها کاری که افراد در مواجه با این نوع کلاهبرداری‌ها باید انجام دهند، قرار ندادن اطلاعات شخصی یا مالی خود در اختیار لینک‌های ناشناس بدون مرجع رسمی است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.