کد خبر : 16843 / /
/

ر مذاکرات مستقیم با سرپرست وزارت خارجه افغانستان و پیگیری‌های نماینده ویژه کشورمان در امور افغانستان، برای چندمین بار در ماه‌های گذشته این مسأله را از زبان آنها شنیده‌ایم که حقابه ایران از هیرمند را به رسمیت شناختیم و مورد تأکید قرار داده‌اند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: هیأت حاکمه افغانستان پذیرفته است که حقابه ایران را پرداخت کند اما الان کمبود آب را علت تأخیر اعلام می‌کند.

حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت اختصاص حقابه ایران از رودخانه هیرمند اظهار داشت: ما از هیأت حاکمه موقت افغانستان در رابطه با رودخانه هیرمند رضایت نداریم و معتقدیم در موضوع آب بهتر از آنچه در ماه‌های گذشته عمل شد می‌توانستند اقدام کنند.

وی افزود: در مذاکرات مستقیم با سرپرست وزارت خارجه افغانستان و پیگیری‌های نماینده ویژه کشورمان در امور افغانستان، برای چندمین بار در ماه‌های گذشته این مسأله را از زبان آنها شنیده‌ایم که حقابه ایران از هیرمند را به رسمیت شناختیم و مورد تأکید قرار داده‌اند.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از فارس و مهر بخوانید؛

*{ با اشاره به برگزاری نشست کمیساریای مشترک ایران و افغانستان در خصوص رودخانه هیرمند و نیز آزادسازی آب از سد کمال‌خان افغانستان به سمت ایران در ماه‌های گذشته}: بخش کمی از این آب به سمت ما آمد و ذخیره سد نیز رو به پایان است و البته کارشکنی‌هایی در افغانستان در این خصوص صورت گرفته است.

* در زمان افزایش ذخیره سد، درخواست رهاسازی آب را از طرف افغان داشتیم که مسأله لایروبی را مطرح کردند و بعد از آنکه ما برای کمک به لایروبی اعلام آمادگی کردیم، هیأت حاکمه افغانستان اعلام کرد که در این خصوص سه میلیون دلار نیاز به کمک مالی دارند.

* هیأت حاکمه افغانستان پذیرفته است که حقابه ایران را پرداخت کند اما الان کمبود آب را علت تأخیر اعلام می‌کند.

* یکی از مصادیق راستی‌آزمایی عملکرد هیأت حاکمه افغانستان برای ما موضوع رودخانه هیرمند و اختصاص حقابه ایران و اجرای قرارداد سال 1351 است.

* در داخل هم طرح روئین‌تن‌سازی سیستان و بلوچستان به عنوان یک برنامه داخلی در دست پیگیری است اما در مورد حقابه ایران از هیرمند هم چون قرارداد دو جانبه داریم در صورتی که تخلفی رخ دهد در مجامع بین‌المللی پیگیری خواهیم کرد.

*{ با اشاره به برنامه طرف ایرانی برای اعزام کارشناسان خود برای بازدید از رودخانه بالادست سد کجکی افغانستان و اندازه‌گیری شاخص‌های میزان آب}: سرپرست وزارت خارجه افغانستان قول داده که کمتر از چند هفته دیگر امکان این بازدید را فراهم کند و امیدواریم در این رابطه متعهدانه عمل کنند.

* طرف افغان می‌گوید به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها و آشفتگی‌ها در این کشور مشکلاتی در این حوزه وجود دارد اما آب را رهاسازی کرده‌‌اند و ما هم با توجه به ابراز حسن نیتی که طرف مقابل کرده تلاش داریم که از طریق تلاش‌های دوجانبه مسأله حقابه ایران از هیرمند را حل کنیم.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.