کد خبر : 20623 / /
/

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

 نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

24 مرداد 1352؛ ستاد کنترل جمعیت تشکیل می‌شود

برای هماهنگ کردن برنامه‌های کنترل جمعیت و تنظیم خانواده که از طرف سازمان‌های مختلف در سطح استان‌های کشور انجام می‌گیرد که یک ستاد هماهنگی در هر استان تشکیل می‌شود که زیر نظر استاندار برای کنترل جمعیت روستا و شهرها فعالیت خواهد داشت.

یک مقام واحد جمعیت و تنظیم خانواده توضیح داد: اولین ستاد هماهنگی برنامه‌های کنترل جمعیت در استان خوزستان هفته آینده تشکیل خواهد شد.

سمینار مربوط به بررسی مسائل جمعیت ایران هفته آینده با شرکت کارشناسان در شهر مشهد تشکیل خواهد شد.

در سمینار مزبور برای اولین بار نماینده جامعه روحانیت شرکت خواهد داشت و موضوع تنظیم خانواده از نظر اسلام مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 

با عرضه اولین سری از تلویزیون‌های پرتال 12 اینچی، ایران هم به گروه معدودی از کشورهای جهان که قادر به تولید این نوع تلویزیون هستند، پیوست. تلویزیون قابل‌حمل 12 اینچی که با برق 220 ولت و باطری 12 ولت اتومبیل کار می‌کند برای اولین بار در ایران توسط کارخانجات تلویزیون‌سازی بلموند تولید و در سراسر کشور توزیع گردید.

تلویزیون‌های 12 اینچی پرتابل مجهز به آنتن سرخود است و به همین جهت فقط کافی است که سیم آن را به پریز برق یا جای فندک اتومبیل وصل کرده و استفاده نمود.

این موضوع قابل تذکر است که فقط کشورهایی که از تکنیک پیشرفته صنعت تلویزیون‌سازی برخوردارند قادر به تولید تلویزیون پرتابل هستند و ایران با سابقه چندین ساله‌ای که در این رشته دارد، ازجمله ممالکی است که موفق به ساختن آن شده است.

24 مرداد 1372؛ ایران بهترین مسیر برای عبور خط لوله نفت جمهوری آذربایجان

در اجلاس نمایندگان شرکت‌های نفتی برای گفت‌و‌گو درباره مسیر خط لوله انتقال نفت جمهوری آذربایجان به ترکیه، برای این کار گذرگاه جمهوری اسلامی ایران بر مسیر گرجستان و ارمنستان ترجیح داده شد.

در این نشست که با حضور نمایندگان شرکت‌های نفتی آمریکا، نروژ، انگلیس، جمهوری آذربایجان و ترکیه در باکو تشکیل شد، به دلیل بالا بودن هزینه گذرگاه گرجستان برای انتقال نفت، مسیر ایران، نخجوان و ترکیه به عنوان بهترین مسیر انتخاب شد.

این شرکت‌ها، تشکیل‌دهنده کنسرسیوم، پروژه استخراج و انتقال نفت جمهوری آذربایجان هستند.

خبرگزاری آناتولی به نقل از منابع نزدیک به این نشست نوشت، عبور خط لوله انتقال نفت جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران قطعیت پیدا کرده است، ولی پیش از اعلام نظر نهایی باید منتظر نتایج تحقیقات و بررسی‌های شرکت‌های تشکیل‌دهنده کنسرسیوم استخراج و انتقال نفت جمهوری آذربایجان بود.

24 مرداد 1392؛ زعفران چینی هم رسید

عضو شورای ملی زعفران نسبت به توسعه کشت گلخانه‌ای زعفران در چین هشدار داد و گفت: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در کشوری مانند چین و تولید زعفران‌های تقلبی که عمدتا در امارات و هند تولید می‌شود، خطر جدی برای این محصول استراتژیک و دارای مزیت ایرانی است.

علی حسینی ادامه داد: در کشت گلخانه‌ای زعفران، عملکرد این محصول بالا می‌رود اما به همان میزان کیفیت و قیمت تمام‌شده زعفران کاهش می‌یابد که به همین دلیل توسعه این نوع کشت برای بازار زعفران ایرانی می‌تواند خطرآفرین باشد.

این عضو شورای ملی زعفران تصریح کرد: از آنجا که ارتفاع از سطح دریا و طول شب‌های سرد در کیفیت زعفران تاثیرگذار است، زعفران‌هایی که در مناطق کوهستانی تولید می‌شوند باکیفیت‌تر از زعفران‌هایی است که در مناطق بیابانی کشت می‌شوند.

حسینی پیش‌بینی کرد: امسال با افزایش حدود 20 درصدی، 280 تن زعفران در کشور تولید شود.

فروش سهام جنرال موتورز

دولت آمریکا فروش سهام جنرال موتورز را ادامه می‌دهد: وزارت خزانه‌داری آمریکا در دسامبر گذشته اعلام کرد کل سهامش از جنرال موتورز را ظرف 12 تا 15 ماه آینده به فروش خواهد رساند.

جنرال موتورز خود 200 میلیون سهمش را از دولت فدرال آمریکا خریداری کرده و قرار است 300 میلیون سهم باقی‌مانده در بازار به فروش برسد. ارزش هر سهم جنرال موتورز در ماه جولای بین 34 تا 37 دلار بوده و در روزهای اخیر به حدود 36 دلار رسیده است.

دولت فدرال در اولین بخش فروش عمده سهمش از خودروساز آمریکایی در ماه آوریل 58 میلیون سهم را به فروش برساند.

دولت آمریکا در پایان ماه جولای اعلام کرد، 31 میلیارد دلار از 51 میلیارد دلاری را که در سال 2009 برای کمک به جنرال موتورز در فعالیت‌های آن سرمایه‌گذاری کرد، بازگردانده است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.