کد خبر : 23777 / /
/

حقوق کارمندان | افزایش حقوق کارمندان | حقوق کارمندان جدید

خاندوزی گفت: در مورد حقوق کارمندان، اظهار کرد: آنچه در لایحه بودجه ۱۴۰۲ وجود دارد ضریب میانگین افزایش حقوق است و آنچه پس از تصویب مجلس اجرا خواهد شد افزایش ۱۵ تا ۲۵ درصدی حقوق است تا توازن بیشتری ایجاد شود.

دستورالعمل اجرایی قانون ترمیم حقوق کارمندان ابلاغ شد. رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره پرداخت ترمیم حقوق کارمندان توضیحاتی ارائه کرد. حداقل افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان ۹۰۰ و حداکثر افزایش حقوق کارمندان ۲ میلیون تومان است. اخبار حقوق کارمندان را در خبر روز دنبال کنید. 

 سخنگوی اقتصادی دولت  در نشست خبری خود گفت: به خاطر کوتاهی‌های گذشته، سرعتگیرهای لازم را نداشتیم و دولت تلاش کرد با اقدامات قانونی و اجرایی سرعت گیرهایی را در بازارهای دارایی قرار دهد. در هیچ کشوری اجازه نمی‌دهند به راحتی تقاضای کاذب در بازارهای مختلف از جمله ارز و مسکن ایجاد شود.

 وی ادامه داد: بانک مرکزی درخواست اختیاراتی را برای مواجه بیشتر جهت مقابله اجباری با سوداگری داشت.

خاندوزی افزود: دیروز در جلسه مبارزه با پولشویی اکثر اعضا تاکید کردند که مرکز اطلاعات مالی کشور با بانک مرکزی حداکثر هماهنگی را داشته باشد.

وی در مورد حقوق کارمندان، اظهار کرد: آنچه در لایحه بودجه ۱۴۰۲ وجود دارد ضریب میانگین افزایش حقوق است و آنچه پس از تصویب مجلس اجرا خواهد شد افزایش ۱۵ تا ۲۵ درصدی حقوق است تا توازن بیشتری ایجاد شود.

وی گفت: فعلا برنامه‌ای برای افزایش حقوق میانسالی نداریم.

خاندوزی افزود: برای اینکه میزان افزایش حقوق موجب دامن زدن به تورم و تبدیل به یک نمایش اجتماعی نشود، تلاش کردیم به اندازه حداکثر میزان افزایشی که در دخل و درامد بودجه ۱۴۰۲ ممکن است این افزایش‌ها را متناسب در جهت جبران حقوق کارمندان داشته باشیم.

حقوق کارمندان

سردرگمی در زمان پرداخت معوقات حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان همچنان ادامه دارد و به آذرماه موکول شده است.

با توجه به وعده‌های دولت مبنی بر پرداخت معوقه حقوق کارمندان و بازنشستگان از مهر و آبان، واریز این معوقه به آذر ماه موکول شده است.

به نقل از اقتصاد‌نیوز، در حالی که قرار بود افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولتی از مهرماه اعمال و از آبان پرداخت شود، اما براساس اعلام جدید دولت و مجلس، پرداخت‌ها احتمالاً از آذر آغاز خواهد شد.

افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت در 16 آبان ابلاغ شد و قرار بود در حقوق این ماه اعمال شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه 28 آبان وعده داده بود که مابه‌التفاوت حقوق ماه مهر نیز با حقوق آبان پرداخت می‌شود.

با وجود وعده مسعود میرکاظمی، معوقات مستمری‌بگیران و بازنشستگان برخی دستگاه‌ها با حقوق آبان واریز نشد.

حقوق کارمندان | زمان دقیق واریز معوقات

پیش‌تر نیز یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از تعویق اعمال افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان دولتی خبر داده بود. براساس اظهارات جبار کوچکی‌نژاد در تاریخ 14 آبان، با توجه به اینکه دولت در آبان نمی‌تواند معوقات را واریز کند، ماه آذر افزایش حقوق دو ماه قبل را نیز پرداخت می‌کند.

بر اساس اعلام اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری در تاریخ 30 آبان، با توجه به عدم بارگذاری اطلاعات افزایش مبلغ عائله‌مندی و اولاد توسط دستگاه‌ها، افزایش حق عائله‌مندی، اولاد و معوقات مهر و آبان همراه با حقوق آذر پرداخت خواهد شد.

امروز 7 آذر، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس باتوجه به اعمال نشدن افزایش حقوق کارکنان دولت در ماه‌های مهر و آبان گفته که کمیسیون اجتماعی این موضوع را پیگیری می‌کند.

مهدی عیسی‌زاده گفته استدلال دولت برای اجرا نشدن قانون افزایش حقوق کارکنان در آبان این بود که دستگاه‌های اجرایی اطلاعات خود را ثبت نکرده‌اند، حال اینکه دولت از ابتدای سال به کامل بودن سامانه مربوطه اشاره داشت.

به گفته رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، این موضوع در کمیسیون اجتماعی پیگیری شده و دولت قول داده که افزایش حقوق کارکنان در آذر اعمال و معوقات مهر و آبان هم پرداخت شود. او ابراز امیدواری کرده که دولت این‌بار به وعده خود عمل کند.

بر این اساس قرار بود مبلغ یک میلیون و 50 هزار تومان به اضافه امتیازی که مجلس آن را پذیرفت به حقوق شاغلان و و ۹۰۰ هزار تومان به حقوق بازنشستگان اضافه شود، عائله‌مندی 50 درصد رشد و حق اولاد نیز 100 درصد افزایش پیدا کند.

حقوق کارمندان | اولویت برای افزایش حقوق مشخص نیست

اینکه «کدام دستگاه‌ها»، براساس «کدام اولویت» و تا چه میزان از این اعتبار ۷ هزار میلیارد تومانی جداگانه بهره‌مند خواهند شد، موضوعی‌ست که به اولویت‌بندی نهادهای اجرایی کشور بستگی دارد؛ بدون تردید، گروه‌های مزدی مانند پرستاران حتی پرستاران بیمارستان‌های دولتی که مجبور شده‌اند به مبلغ ناچیز کارانه قاصدک به جای تعرفه‌گذاریِ ۱۵ سال مسکوت مانده بسنده کنند، جزو مشمولان این فوق‌العاده ویژه ۵۰ درصدی نخواهند بود.

بی شک، خواص در دولت و دستگاه‌های اجرایی بیشترین نصیب را از این ترمیم فوق‌العاده و مثلاً حاشیه‌ای خواهند بود؛ همان‌هایی که احتمالاً از آذر ۵۰ درصد دیگر افزایش حقوق خواهند داشت. حتی در خود زیرمجموعه‌های دولت، تبعیض وجود دارد؛ پرستاران ۱۵ سال برای تامین اعتبار تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، قانونی که به تصویب کامل رسیده بود، دوندگی کردند و آخر سر هم اعتبار هزار میلیارد تومانی برای این کار اختصاص دادند که به گفته محمد شریفی مقدم فقط صرف پرداخت مبالغ ناچیزی به پرستاران شاغل در بخش دولتی و در بیمارستان‌های زیرمجموعه دانشگاه‌ شد و سایر گروه‌های پرستاری از آن بی‌نصیب ماندند.

دبیرکل خانه پرستار می‌گوید: پرستاران بیمارستان‌های تامین اجتماعی، نیروی مسلح و خیریه از همین تعرفه‌گذاری ناقص و ناکافی نیز محروم شدند؛ آیا بعد از سال‌ها دوندگی باید اعتبار هزار میلیارد تومانی اختصاص می‌دادند؛ آیا سهم پرستاران فقط همین است؟

پرستاران از مهم‌ترین نیروهای زیرمجموعه دولت هستند که کار اساسی مراقبت از بیماران و ارائه خدمات درمانی را برعهده دارند؛ وقتی برای اینها فقط هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده‌اند، آن ۷ هزار میلیاردی که کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مدعی اختصاص آن است، به راستی قرار است نصیب کدام نیروها در کدام دستگاه‌های اجرایی شود؛ اولویت‌گذاری چگونه است؛ چرا این تخصیص اعتبار هیچ برون‌داد روشن و دقیقی ندارد؟

نه ۹۰ هزار میلیارد تومان را دادند نه در شورای‌عالی کار مزد کارگران ترمیم شد!

از اینها گذشته؛ وقتی ۷ هزار میلیارد تومان فقط برای فوق‌العاده ویژه برخی دستگاه‌های اجرایی در کشور اختصاص داده می‌شود تا حقوق نیروها به صورت گزینشی تا مرز ۵۰ درصد ترمیم شود، چرا ۹۰ هزار میلیارد تومانِ قانون بودجه به تامین اجتماعی پرداخت نمی‌شود؛ چرا اراده‌ای برای اجرای ۲۵ درصد متناسب‌سازی باقیمانده از سال قبل نیست؛ و چرا در شورای‌عالی کار اهتمام و اراده‌ای برای ترمیم مزد کارگران شاغل و بازنشسته مشمول قانون کار در نیمه دوم سال، حاکم نیست؟

احمدی (بازنشسته کارگری) در این رابطه می‌گوید: وقتی می‌توانند ماهانه ۷ هزار میلیارد تومان برای برخی کارکنان دستگاه‌های اجرایی اختصاص دهند، چرا هر ماه همین مبلغ به تامین اجتماعی پرداخت نشد؛ چرا ۹۰ هزار میلیارد تومان که الزام قانون است پرداخت نشد تا لااقل همان بدهی معوق ۵ ماهه بازنشستگان کارگری یکجا پرداخت شود؛ با ۹۰ هزار میلیارد تومان، هم اعتبار پرداخت معوقات فراهم می‌شد و هم اعتبار مورد نیاز برای اجرای باقیمانده متناسب‌سازی.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.