کد خبر : 24024 / /
/

یارانه|یارانه معیشتی| یارانه جدید

کسانی که جزو دهک اول تا سوم باشند، به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان واریزی خواهند داشت. خانوار‌های دهک‌های چهارم تا نهم نیز مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به ازاری هر نفر یارانه دریافت می‌کنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی میزان کمک معیشتی ماهیانه به جانبازان و آزادگان معسر غیر حالت اشتغال فاقد شغل و درآمد معلولین شدید و خیلی شدید فاقد شغل در سال آینده را تعیین کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت سوم امروز یکشنبه و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، بند ب تبصره ۱۲ لایحه را به تصویب رساندند.

بر اساس بند ب تبصره ۱۲؛ بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان بهزیستی کشور مکلفند به جانبازان و آزادگان معسر غیر حالت اشتغال فاقد شغل و درآمد که بر اساس قوانین نیروهای مسلح مشمول دریافت حقوق وظیفه نمی‌باشند، افراد تحت تکفل قانونی جانبازان متوفی فاقد شغل و درآمد و رزمندگان معسر فاقد شغل و درآمد و معلولین شدید و خیلی شدید فاقد شغل و درآمد، که بر اساس آزمون ارزیابی وسع مبتنی بر پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان در ‌دهکهای درآمدی (۱) تا (۷) قرار دارند با اولویت ‌دهکهای درآمدی پایین‌تر، ماهانه کمک معیشت به میزان حداکثر شصت میلیون (۶۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال برای جانبازان بیست و پنج درصد (%۲۵) و بالاتر و معلولین شدید و خیلی شدید حداکثر پنجاه میلیون (۵۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال برای جانبازان زیر بیست و پنج درصد (۲۵%) و رزمندگان معسر پرداخت نماید.

۱- میزان افزایش در سقف اعتبارات پیش‌بینی شده در قانون بودجه سنواتی، متناسب با ‌دهک های درآمدی گروههای مشمول این حکم اعمال خواهد شد، به نحوی که ‌دهکهای درآمدی پایین‌تر در چهارچوب آئین‌نامه ‌اجرائی این بند از کمک معیشت بیشتری تا سقف تعیین شده برخوردار گردند.

۲- جانبازان، آزادگان و رزمندگان موضوع این تبصره که توانایی انجام کار داشته و ‌علی‌رغم فراهم شدن شرایط اشتغال به تشخیص بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد کل نیروهای مسلح (حسب مورد) مشغول به کار نشده باشند، مشمول این حکم نمی‌گردند.

۳- ‌فرایند آزمون وسع جانبازان و آزادگان معسر غیرحالت اشتغال فاقد شغل و درآمد و رزمندگان معسر فاقد شغل و درآمد با تاکید بر پرداخت کمک معیشت به ‌دهکهای درآمدی (۱) تا (۷)، تعیین تکلیف دریافت‌کنندگان کمک معیشت که در ‌دهکهای (۸) تا (۱۰) قرار دارند، دوره زمانی پایش اطلاعات و نیز مشمولینی که ‌علی‌رغم واجد شرایط بودن، موفق به دریافت کمک معیشت نشده‌اند، مطابق آئین‌نامه‌ای خواهد بود که توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران (‌مسؤول)، ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان ‌برنامه‌وبودجه کشور، ظرف دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون پیشنهاد و به‌تصویب‌ ‌هیأت وزیران خواهد رسید.

ماه رمضان گذشته یارانه معیشتی رمضان به حساب بیش از ۱۱ میلیون سرپرست خانوار واریز شد. اما آیا امسال هم یارانه‌بگیران باید منتظر این یارانه باشند؟

به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان کمتر از ۱۰ روز باقی مانده است و سؤال بسیاری از مردم این است که آیا مانند سال گذشته، یارانه معیشتی رمضان برای خانواده‌ها واریز خواهد شد؟ در سال گذشته، به دستور ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، یارانه معیشت رمضان برای برخی از خانوارها واریز شد. مبلغ یارانه معیشتی ماه رمضان ۱۵۰ هزار تومان بود و به ازای هر نفر از اعضای خانواده به حساب سرپرست خانوار واریز شد. به علاوه، بیش از ۱۱ میلیون خانوار از این یارانه بهره‌مند شدند. اما تاکنون، از سوی مقامات دولتی هیچ اعلامی درباره واریز یارانه معیشتی رمضان امسال صورت نگرفته است. لذا، تنها یارانه نقدی هر ماه به مردم پرداخت می‌شود.

یارانه معیشتی رمضان گذشته به چه کسانی تعلق گرفت؟

اما اگر دولت بخواهد مانند سال گذشته یارانه معیشت رمضان توزیع کند، چه کسانی مشمول این یارانه کمک معیشتی هستند؟

سال گذشته یارانه کمک معیشتی به اقشار کم‌درآمد و در دو مرحله ۲۲ بهمن و نوروز برای دهک‌های اول تا چهارم و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تعلق گرفت.

ضمن این‌که یارانه معیشتی رمضان گذشته به حساب سرپرستان خانوار‌ها واریز شد، اغلب شامل دهک‌های اول تا چهارم و مستمری‌بگیران کمیته امداد و بهزیستی که از دریافت سهام عدالت جا مانده بودند، شد.

آخرین یارانه سال ۱۴۰۱

البته فراموش نکنیم که تاکنون دولت خبری از واریز یارانه معیشتی رمضان پیش رو نداده است و احتمالا یارانه‌بگیران ۲۰ فروردین‌ماه سال ۱۴۰۲ فقط همان یارانه نقدی را دریافت کنند. آخرین یارانه سال جاری نیز ۲۰ اسفندماه واریز شد.

بر این اساس یارانه‌بگیران باید منتظر همان یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی باشند. با این تفاوت که امسال خانوار‌ها امکان استفاده از کالابرگ به جای یارانه نقدی را دارند.

کسانی که جزو دهک اول تا سوم باشند، به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان واریزی خواهند داشت. خانوار‌های دهک‌های چهارم تا نهم نیز مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به ازاری هر نفر یارانه دریافت می‌کنند.

اگر سرپرست خانوار از کالابرگ الکترونیکی به جای یارانه نقدی استفاده کند، دیگر قادر به دریافت یارانه نقدی به طور کامل نیست. به عبارتی افراد به هر میزانی که از کالابرگ استفاده کنند، به همان میزان از یارانه نقدی آن‌ها کم می‌شود.

دولت با هدف حمایت از سبد غذایی طرح کالابرگ الکترونیکی را اجرا کرده است. طرح کالابرگ تاکنون در چهار استان قزوین، هرمزگان، گیلان و مرکزی به به صورت آزمایشی به اجرا درآمده است. این طرح شامل ۱۰ قلم کالا از جمله شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، روغن، ماکارونی، روغن، مرغ و تخم‌مرغ می‌شود.

آنطور که مسئولان وزارت کار اعلام کرده‌اند، بیش از ۳۰ هزار فروشگاه در کشور به سامانه کالابرگ متصل شده و یارانه‌بگیران می‌توانند یک ماه زودتر از واریز یارانه نقدی کالا‌های گفته‌شده را خریداری کنند.

دوست دارید بیت کوین استخراج کنی؟ این برنامه رو نصب بکن :)

نمایندگان مجلس دستگاه های اجرایی را مکلف کردند تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۲ نسبت به تعیین تکلیف نظام های پرداخت خود اقدام کنند.

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر (چهارشنبه 24 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی ایرادات لایحه بودجه سال 1402 اعاده شده از شورای نگهبان با بند (ب)، (د) و (ح) تبصره 12 ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند.

براساس بند (ب) اصلاح شده تبصره 12 ماده واحده این لایحه؛

ب‌-‌ بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان بهزیستی کشور مکلفند در سقف اعتبارات مصوب مربوط به جانبازان و آزادگان معسر غیرحالت اشتغال فاقد شغل و درآمد که بر اساس قوانین نیروهای مسلح مشمول دریافت حقوق وظیفه نمی‌باشند، افراد تحت تکفل قانونی جانبازان متوفی فاقد شغل و درآمد و رزمندگان معسر فاقد شغل و درآمد و معلولان شدید و خیلی شدید و فاقد شغل و درآمد، که بر اساس آزمون ارزیابی وسع مبتنی بر پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان در ‌دهکهای درآمدی (1) تا (7) قرار دارند با اولویت ‌دهکهای درآمدی پایین‌تر و برای جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر و معلولان شدید و خیلی شدید و برای جانبازان زیر بیست و پنج درصد (25%) و رزمندگان معسر کمک معیشت ماهانه تعیین و در چهارچوب آیین‌نامه اجرائی مصوب هیأت وزیران پرداخت نماید.

 

1- میزان افزایش در سقف اعتبارات پیش‌بینی شده در قانون بودجه سنواتی، متناسب با ‌دهکهای درآمدی گروههای مشمول این حکم اعمال خواهد شد، به نحوی که ‌دهکهای درآمدی پایین‌تر در چهار‌چوب ‌آیین‌نامه ‌‌اجرائی این بند از کمک معیشت بیشتری تا سقف تعیین‌شده برخوردار گردند.

2- جانبازان، آزادگان و رزمندگان موضوع این بند که توانایی انجام کار داشته و ‌علی‌رغم فراهم شدن شرایط اشتغال به تشخیص بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد کل نیروهای مسلح (حسب مورد) مشغول به کار نشده باشند، مشمول این حکم نمی‌گردند.

فرایند آزمون وسع جانبازان و آزادگان معسر غیرحالت اشتغال فاقد شغل و درآمد و رزمندگان معسر فاقد شغل و درآمد با تأکید بر پرداخت کمک‌معیشت به ‌دهکهای درآمدی (1) تا (7)، تعیین تکلیف دریافت‌کنندگان کمک‌معیشت که در ‌دهکهای (8) تا (10) قرار دارند، دوره زمانی پایش اطلاعات و نیز مشمولینی که ‌علی‌رغم واجد شرایط بودن، موفق به دریافت کمک معیشت نشده‌اند، مطابق ‌آیین‌نامه‌ای خواهد بود که توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران (‌‌مسؤول)، ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان ‌برنامه و بودجه کشور، ظرف دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، تهیه می‌شود و به‌تصویب‌‌ ‌‌هیأت وزیران خواهد رسید.

در بند (د) اصلاح شده تبصره 12 ماده واحده این لایحه آمده است؛

د- سقف خالص پرداختی متوسط ماهانه در سال از محل حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر و سایر پرداختی‌ها از هر محل و تحت هرعنوان درسال ۱۴۰2 به گروههای مختلف حقوق‌بگیر در دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ‌‌ایران و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی‌‌ از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای ‌‌هیأت‌علمی ‌‌دانشگاهها و مؤسسات آموزش‌عالی و پژوهشی و قضات و بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاههای اجرائی در کلیه مناطق کشور به میزان پانصد و پنجاه میلیون (550,000,000)ریال است. پرداخت مازاد بر این مبلغ تحت هر عنوان و از محل هر نوع اعتبار به کارکنان کشوری و لشکری اعم از کارمندان، اعضای ‌‌هیأت‌علمی، قضات و بازنشستگان در وزارتخانه‌ها و شرکتهای دولتی و همچنین شرکتها و مؤسساتی که مدیران آن به هر طریق توسط دولت و یا نهادهای عمومی ‌‌منصوب می‌شوند، ممنوع است.

کارانه گروه پزشکی، فوق‌العاده خاص پزشکان شاغل در سازمان پزشکی قانونی کشور و کارکنان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، حق اشعه پرتوکاران سازمان انرژی اتمی، حق‌التحقیق، حق‌التألیف و حق داوری، راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و حق‌التدریس، حق محرومیت از مطب (تمام وقت جغرافیایی)، اعضای هیأت علمی ‌بالینی تمام وقت جغرافیایی و عیدی پایان سال و همچنین بیمه بازنشستگی ایثارگران و معافیت مالیاتی موضوع مواد (37) و (56) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران از حکم این جزء مستثنی است. در سایر موارد خاص، مطابق پیشنهاد شورای حقوق و دستمزد و تصویب هیأت‌ وزیران اقدام می‌شود.

همچنین براساس بند (ح) تبصره 12 ماده واحده لایحه بودجه؛

1- تمامی ‌‌دستگاههای ‌‌اجرائی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری که به‌موجب مصوبات قانونی مراجع ذی‌صلاح و یا به هر نحوی از انحاء از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری خارج شده‌اند بجز نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی ‌‌مکلفند  تا پایان خردادماه سال 1402 نظام‌های پرداخت خود را به‌تصویب‌‌ شورای حقوق و دستمزد برسانند./خانه ملت

نظام های پرداخت دستگاه‌های اجرایی تا پایان خرداد به تصویب شورای حقوق و دستمزد می‌رسد

با تصویب مجلس، دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند تا پایان خرداد نظام‌های پرداخت خود را به‌تصویب‌ شورای حقوق و دستمزد برسانند.

به گزارش ایسنا، در جلسه علنی (چهارشنبه) بند (ب) تبصره ۱۲ در لایحه بودجه ۱۴۰۲ برای تامین نظر شورای نگهبان اصلاح و تصویب شد.

بر این اساس، بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان بهزیستی کشور مکلفند در سقف اعتبارات مصوب مربوط به جانبازان و آزادگان معسر غیرحالت اشتغال فاقد شغل و درآمد که بر اساس قوانین نیروهای مسلح مشمول دریافت حقوق وظیفه نمی‌باشند، افراد تحت تکفل قانونی جانبازان متوفی فاقد شغل و درآمد و رزمندگان معسر فاقد شغل و درآمد و معلولان شدید و خیلی شدید و فاقد شغل و درآمد، که بر اساس آزمون ارزیابی وسع مبتنی بر پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان در ‌دهکهای درآمدی (۱) تا (۷) قرار دارند با اولویت ‌دهکهای درآمدی پایین‌تر و برای جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر و معلولان شدید و خیلی شدید و برای جانبازان زیر بیست و پنج درصد (۲۵%) و رزمندگان معسر کمک معیشت ماهانه تعیین و در چهارچوب آیین‌نامه اجرائی مصوب هیأت وزیران پرداخت نماید.

همچنین جز ۱ بند (ح) تبصره ۱۲ نیز اصلاح و تصویب شد که به موجب آن « تمامی ‌دستگاههای ‌اجرائی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری که به‌موجب مصوبات قانونی مراجع ذی‌صلاح و یا به هر نحوی از انحاء از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری خارج شده‌اند بجز نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی ‌مکلفند تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۲ نظام‌های پرداخت خود را به‌تصویب‌ شورای حقوق و دستمزد برسانند.»

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.