کد خبر : 24201 / /
/

امنیت غذایی نوعی سیاست امنیت ملی است که کم و کیف آن مقدار عرضه و کیفیت کالای عمومی امنیت ملی را در هر کشور تعیین می‌کند

 ناامنی غذایی ارزش‌های حیاتی و امنیت ملی یک نظام سیاسی – اجتماعی را به مخاطره می‌اندازد. ناامنی غذایی با ایجاد بی ثباتی‌ها و عدم تعادل‌های سیاسی و اجتماعی شالوده‌های یک نظام را فرو می‌ریزد.ناامنی غذایی، وجهه بین المللی یک نظام سیاسی را تخریب و می‌تواند کشورها را وابسته کند.

امنیت غذایی نوعی سیاست امنیت ملی است که کم و کیف آن مقدار عرضه و کیفیت کالای عمومی امنیت ملی را در هر کشور تعیین می‌کند

عرضه یک سطح بهینه از امنیت ملی مستلزم تدارک سطح بهینه امنیت غذایی است. تاریخ روابط بین کشورها نشان می‌دهد که کشورهای قدرتمند در بیشتر موارد از مواد‌غذایی به عنوان حربه ای سیاسی علیه کشورهای جهان سوم بهره گرفته‌اند.

تجربه کشورهای کمتر توسعه یافته حاکی از این است که وابستگی آنها به واردات مواد غذایی از کشورهای توسعه یافته‌تر باعث ضربه‌پذیری سیاسی‌شان شده و امنیت ملی شان همواره از این محل در معرض تهدید بوده است.

آخرین آمار دارای سو تغذیه و افراد چاق جهان

طبق آخرین آمار رسمی جهانی که دیروز منتشر شد 865,917,220 فرد دارای سوء تغذیه در جهان وجود دارد با این حال 1,737,093,507 فرد دارای اضافه وزن نیز در جهان زندگی می کنند و  824,218,993 فرد  چاق در جهان هستند و در میان این آمار متاسفانه 793 نفر روزگذشته از گرسنگی جان خود را از دست دادند

باید توجه داشت که طبق برآوردهای کارشناسان ،وضعیت امنیت غذایی در سال 2022 چندان مساعد نیست.تغییرات آب و هوایی و شوک‌های اقتصادی، حال تامین تغذیه انسان ها را در جهان خراب کرده است.

تاخیر در رشد 140 میلیون کودک به دلیل کمبود مزمن مواد غذایی

طبق آخرین آمار جهانی، 149 میلیون کودک به دلیل کمبود مزمن مواد غذایی در تغذیه خود در سال جاری میلادی دچار تاخیر در رشد و تکامل هستند.

علاوه بر این چاقی در میان بزرگسالان جهان یکی از مشکلات نگران کننده جهانی در سال جاری بوده است و همچنان نیز نگران کننده است.

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر زنجیره تامین غذا

درگیری روسیه و اوکراین که شامل جنگ بین دو کشور دارای بزرگترین تولیدکننده غلات اصلی جهان، گاز و کود هستند، زنجیره تامین را مختل کرده و بر قیمت غلات، کود و انرژی تاثیر گذاشته است. در عین حال، رویدادهای آب و هوایی به ویژه در کشورهای کم درآمد بحران هایی را شکل داده است.

امنیت غذایی یکی از عوامل اصلی سلامت فردی و اجتماعی است و از چنان اهمیتی برخوردار است که بانک جهانی و سازمان غذا و کشاورزی (فائو) آن را به عنوان یکی از اهداف توسعه هزاره اعلام کردند.

وضعیت امنیت غذایی در ایران

با نگاه به روند تورم و گرانی در ایران می توان بدون حتی مراجعه به آمار از شیوع ناامنی غذایی در ایران خبر دار شد. گذشته از روند تورم در کشور، سیاست های مالی باید دانش تغذیه اعضای خانوار را ارتقا دهد که متاسفانه اقدامات لازم از سوی نهادهای آموزشی و بهداشتی کشور در این خصوص انجام نمی گیرد.

طبق آخرین آمار رسمی که از سوی معاونت بهبود تغذیه وزارت بهداشت  وضعیت استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی و خوزستان به لحاظ امنیت غذایی نامطلوب‌تر از نقاط دیگر کشور است و شاخص سوءتغذیه به ویژه میان کودکان در اغلب این استان‌ها در مقایسه با دوره قبل از کرونا تقریبا دو برابر شده است.

افزایش ناامنی غذایی که به ویژه در مناطق محروم کشور مشاهده شده است، منجر به افزایش شیوع سوءتغذیه کودکان زیر پنج سال و دیگر گروه‌های آسیب‌پذیر تغذیه‌ای مانند مادران باردار و نوجوانان خواهد شد.

الزام توجه به امنیت غذایی ایرانیان در بودجه 1402

در ایران امنیت غذایی، تابعی از متغیرهای طبیعی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. لذا مجموعه‌ای از عوامل از جمله سیاست کشاورزی، نظام توزیع مواد غذایی، منابع طبیعی کشور، الگوی مصرف و تغذیه، کاهش میزان ضایعات غذایی، نظام یارانه کالاهای اساسی مرتبط با حفره غذایی، وضعیت اشتغال و توزیع درآمدها، تجارت خارجی و بالاخره فرهنگ تغذیه ای بر آن تأثیر می گذارد. مهمترین عاملِ تعیین کننده امنیت غذایی، توانایی خانوار در تأمین کالاها و خدمات اساسی است.

ناامنی غذایی ارزش‌های حیاتی و امنیت ملی یک نظام سیاسی – اجتماعی را به مخاطره می‌اندازد. ناامنی غذایی با ایجاد بی ثباتی‌ها و عدم تعادل‌های سیاسی و اجتماعی شالوده‌های یک نظام را فرو می‌ریزد.ناامنی غذایی، وجهه بین المللی یک نظام سیاسی را تخریب و می‌تواند کشورها را وابسته کند.

اظهار نظر مجلسی در مورد تامین غذایی سالم و مناسب ایرانیان

رئیس فراکسیون امنیت غذایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر ۲ تا ۳ استان کشور کار کشاورزی را به‌درستی انجام دهند، می‌توانند مواد غذایی مورد نیاز ایرانیان را تأمین و حتی صادرکننده باشند گفته است: ما می‌توانستیم با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود کشور و با تبدیل کشاورزی سنتی به کشاورزی دانش‌بنیان، میزان برداشت از سطح یا به‌عبارتی ضریب بهره‌وری را افزایش و میزان هزینه تمام شده برای کشاورز و مردم را کاهش دهیم.

وی با بیان این‌که با وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین مسئولان بیشتر به اهمیت امنیت غذایی پی بردند، گفت: در بحث بیولوژیکی هم موضوعاتی چون سموم کشاورزی و واردات محصولات آلوده اهمیت دارد که متأسفانه در برخی موارد به‌علت بی‌توجهی در این زمینه ضربات جدی خورده‌ایم.باید با افزایش ضریب بهره‌وری و کاهش هزینه تولید به کمک مسایل فنی و دانشی در تولید غذای سالم و کافی بکوشیم، از این‌که ما هنوز نتوانستیم از ظرفیت‌های کشاورزی نوین و دانش‌بنیان برای کاهش هزینه تولید استفاده کنیم، انتقاد کرد.

افزایش سوءتغذیه در 1402 در صورت تغییر نکردن رویکرد اقتصادی

با شرایط فعلی که اقتصاد کشور دارد و ادامه این روند به حتم مشکلات تغذیه ایرانیان در سال 1402 دچار بحران جدی خواهد شد که آسیب آن تا نسل ها بر رشد و پیشرفت و سلامت کشور اثر گذار خواهد بود.

روند رشد نرخ دلار در کشور نشان از شیب سریع افزایش تورم دارد و این یعنی باید مدیریت اقتصادی کشور به سمتی حرکت کند که تغذیه خانوار مورد حمله بیشتر تورم قرار نگیرد. متغیرهای کلان اقتصادی مانند تورم، نرخ اشتغال، درجه فقر، چگونگی توزیع درآمد بین اقشار جامعه، شاخص‌های توسعه روستایی و سطح درآمد جامعه و اتکای عرضه به منابع داخلی هر کشور یا واردات، بر میزان امنیت غذایی هر کشور اثرگذار است.

بسترهای مورد نیاز برای تأمین امنیت غذایی در ایران با  توسعه زیرساخت‌ها و زیر بناهای تولیدی و تقویت بنیه عوامل و نهاده‌های تولید، توسعه سرمایه‌گذاری و تقویت نهادهای مرتبط و ایجاد زمینه ارتقای بهره‌وری،تقویت بنیان و دانش و فناوری به ویژه بیو، نانو و ….، افزایش امکان دسترسی به غذای سالم و مغذی، ارتقای فرهنگ و سواد غذا و تغذیه و نیل به خودکفایی مهیا تر خواهد شد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.