کد خبر : 25413 / /
/

در روزهای اخیر یک خبر سیاسی در بازار ارز تهران داغ شده است.آن طور که رسانه ها گزارش دادند فردا (پنجشنبه ۲۹ دی) پارلمان اروپا قطعنامه جدیدی را علیه ایران به رای می‌گذارد.

 قیمت سکه ، طلا و دلار در بازار امروز چهارشنبه 28 دی ماه پیشروی کرد.

در روزهای اخیر یک خبر سیاسی در بازار ارز تهران داغ شده است.آن طور که رسانه ها گزارش دادند  فردا (پنجشنبه ۲۹ دی) پارلمان اروپا قطعنامه جدیدی را علیه ایران به رای می‌گذارد.

خبری که بازار دلار را بهم ریخت 

برخی رسانه‌ها در انتشار این خبر اشاره‌ای هم به احتمال قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی توسط اتحادیه اروپا داشته‌اند، هرچند مشخص نیست که اتحادیه اروپا سپاه را در این اجلاس در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دهد ولی احتمالا تحریم هایی را علیه برخی نهادها و مقامات ایرانی وضع خواهد کرد.

با این حال «پکا هاویستو» وزیر خارجه فنلاند گفته که اتحادیه اروپا هنوز درباره قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی تصمیمی نگرفته است. 

نشریه آمریکایی «فارن پالیسی»  هم در گزارشی نوشته احیای برجام فعلا بعید است.از سوی دیگر وزیر خارجه آمریکا هم در تازه ترین اظهار نظر خود گفته برجام چند ماه است که در دستور کار ما نبوده است. تمرکز ما روی این توافق نیست و ما روی اتفاقاتی که در داخل ایران به وقوع می‌پیوندد متمرکزیم.

در داخل ایران هم روزنامه جوان ، نزدیک به سپاه پاسداران در گزارشی نوشته اگر اروپا یک اشتباه تاریخی مرتکب شد و سپاه پاسداران را در فهرست تروریسم قرار داد، عملا به ایران اعلام جنگ کرده است. اگر سپاه پاسداران را در لیست تروریسم قرار دهید باید در تنگه های استراتژیک، مناطق صعب العبور و در خلیج فارس با سپاه پاسداران روبرو شوید.

علی مطهری هم در مصاحبه با شرق گفته اگر در نشست فرانسه اروپایی‌ها تصمیم بگیرند یک نهاد نظامی ما را در لیست گروه‌های تروریستی قرار بدهند، آن زمان روابط ایران و اروپا وارد نقطه بحرانی شده است.

برخی از تحلیلگران ارزی معتقدند این تنش ها برای اقتصاد نیمه جان ایران از هر سمی مهلک تر است. این دسته از معامله گران می گفتند به نظر می رسد بار دیگر هراس  از تشدید تنش‌های بین‌المللی سطح تقاضا برای اسکناس آمریکایی در تهران را افزایش داده است. 

قیمت دلار صعودی شد 

برخی از معامله گران مدعی بودند نرخ دلار در بازار امروز در مقایسه با روز سه شنبه صعودی بوده است. گفتنی است اسکناس آمریکایی امروز در بازار هرات با گپ مثبت 650 تومانی باز شد.

قیمت دلار هرات امروز از دو  مرز حساس عبور کرد اما در نیمه ظهر امروز با 500 تومان افزایش به نیمه کانال دیروز رسید. قیمت دلار در بازار سلیمانیه هم امروز نسبت به روز گذشته رنج رو به بالا بود. 

نرخ حواله درهم اندکی جان گرفت 

نرخ حواله درهم نیز از روز گذشته اندکی جان گرفته و به سمت بالا حرکت کرده و همین امر باعث شده سطح انتظارات برای دلار صعودی شود. قیمت درهم امروز با گپ مثبت شروع به فعالیت کرد و نیمه ظهر امروز تقریبا 250 تومان از روز گذشته بالاتر بود. 

الگوی تایتانیک در بازار دلار ایران 

برخی از معامله گران با اشاره به وضعیت اقتصادی ایران می گفتند کشتی تایتانیک چندین طبقه داشت، طبقات پایین برای کارگران و افراد ندار بود، طبقات بالا برا اغنیا و ثروتمندان.

این دسته از معامله گران می گفتند وقتی نصف پایین کشی غرق شده بود هنوز بالایی ها مشغول خوش گذرانی بودند؛ ولی دیر یا زود آنها هم متوجه اوضاع شدند و.....

این دسته از بازیگران ارزی می گفتند فرقی نمیکند اگر قرار باشد کشتی اقتصاد غرق شود در نهایت همه را  با خودش به زیر آب خواهد برد . 

دلار توافقی آب رفت

نرخ دلار توافقی که روز گذشته وارد کانال 39 هزار تومان شده بود در بازار امروز به کانال 38 هزار تومان برگشت و با 38 هزار و 770 تومان به فروش رسید. این قیمت در مقایسه با روز گذشته 434 تومان پایین تر بود. 

دلار متشکل رنج شد

نرخ دلار متشکل هم امروز نسبت به روز گذشته رنج بود در محدوده 38 هزار و 604 تومان به فروش رسید. 

الاکلنگ قیمت طلا بین دو کانال 

بازار جهانی طلا امروز شاهد عقبگرد قیمت اونس طلا به کانال 1800 دلار بوداما در نیمه ظهر طلاس جهانی دوباره وارد کانال 1900 دلار شد و در محدوده 1911 دلار به فروش رسید. این قیمت در مقایسه روز قبل  تقریبا 4 دلار بالاتر بود. 

طلا 18 عیار 2 میلیون شد

در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا 18 عیار امروز وارد کانال 2 میلیون تومان شد. هر گرم طلا 18 عیار امروز در سایت اتحادیه طلا و ارز تا 2 میلیون و 18 هرار و 500 تومان بالا رفت اما در نیمه ظهر امروز با قیمت 2 میلیون و 7هزار و 600 تومان مهامله شد. روز گذشته قیمت طلا 18 عیار 1 میلیون و 991هزار و 400 تومان بود. 

قیمت سکه دوباره گران شد 

طبق سایت اتحادیه قیمت سکه امامی از روز گذشته وارد کانال 22 میلیون تومان شده است. قیمت هر قطعه سکه امامی عصر دیروز در محدوده 22 میلیون و 353 هزار تومان بسته شد اما در بازار امروز تا 22 میلیون و 755 هزار تومان بالا رفت. فلز گران بهای داخلی در زمان گزارش این گزارش 22 میلیون و 599 هزار تومان بود. 

سکه  و طلا 

در حالی که این روزها نهادمرکزی بازساز در حال عرضه کردن ربع سکه در بورس کالاست. قیمت این فلز زرد رنگ  در بازار آزاد ترمز بریده است. 

قیمت ربع سکه ظهر امروز وارد کانال 9 میلیون تومان شد. روز گذشته قیمت ربع سکه در محدوده 8 میلیون و 600 هزار تومان معامله شده بود. 

چرا از ربع سکه بورسی استقبال نشد؟ 

برای برخی از فعالان جالب توجه است که به چه دلیل برخی معامله‌گران حاضرند ربع سکه را گران‌تر از بورس کالا خریداری کنند. گفته‌های برخی بازیگران بازار نشان می‌دهد که برخی معامله‌گران نگران بودند که در صورت خرید ربع سکه از بازار رسمی، در آینده با دردسرهای مالیاتی مواجه شوند.

در کنار این گفته می‌شود که معامله‌گران بزرگ نمی‌خواهند دولت را نسبت به حساب‌های خود حساس کنند و به همین دلیل ترجیح می‌دهند خریدهای خود را از بازار غیررسمی و در فضایی با شفافیت کمتر انجام دهند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.