کد خبر : 25466 / /
/

حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان 1401 | افزایش حقوق بازنشستگان

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی از عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان و کارکنان انتقاد کرد.

حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی به میزان ۲۰ درصد افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان با فرمول جدید بیشتر می شود. حقوق بازنشستگان از ابتدای سال جاری افزایش نداشت. حقوق بازنشستگان هر سال با تنش همراه است. جزئیات جدید از حقوق بازنشستگان را بخوانید.

 

حجت الاسلام جواد نیک بین در جلسه علنی عصر امروز (سه شنبه ۲ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی گفت: دو سال است قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان تصویب شده اما دولت آن را اجرایی نمی‌کند. این در حالی است که بازنشستگان هزینه‌های زیادی دارند و باید وضعیت معیشتی آنان مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: عدم اجرای قوانین باعث از بین رفتن شأن مجلس می‌شود و اگر ما قانون تصویب کنیم اما دولت اجرایی نکند، کار بیهوده انجام داده ایم.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی گفت: بالاخره فرمانده جنگ اقتصادی در دولت کیست که با او برخورد کنیم؟ کدام یک از این افراد محمد مخبر، احسان خاندوزی، محسن رضایی و یا محمدرضا فرزین مسئول فرماندهی جنگ اقتصادی در دولت هستند و مسئولیت وضعیت اقتصادی فعلی را برعهده می‌گیرند.

نیک بین بیان کرد: یک نفر باید درباره شرایط اقتصادی فعلی پاسخ دهد و افرادی که اختیارات زیادی دارند نباید فرافکنی کنند.

وی گفت: متأسفانه مجلس هم در این رابطه کوتاه آمده و سوال و استیضاح نمی‌کند اما باید بگویم وضعیت به جایی رسیده که به زودی باید طرح سوال از رئیس جمهور را در دستور کار قرار دهیم و وی باید پاسخگوی وضعیت نابسامان اقتصادی باشد.

حقوق بازنشستگان

موسوی با اشاره به آخرین وضعیت مناسب سازی حقوق بازنشستگان، اظهار کرد: یکی از دغدغه های ما، معیشت بازنشستگان است، ۷۰ درصد بازنشستگان ما حداقل بگیر هستند. افزایش ۵۷ درصدی و ۳۸ درصدی برای دو گروه درآمدی ما یک افزایش بی سابقه در سال جاری بوده و ما به قانون عمل کردیم. متناسب سازی ۲۵ درصد حقوق بازنشستگان در سال های ۹۹ و ۱۴۰۰ رقم خورده و آن ۲۵ درصد باقی مانده برای سایر سطوح است که ۹۰۰ هزار نفر هستند و در کل حقوقشان ۵ درصد اثر دارد.

در خردادماه سالجاری قبل از اعمال افزایش ۳۸ درصدی گفتیم ظرفیت ۲۵ درصدی را داریم و اعمال میکنیم اما وقتی افزایش ۳۸ درصدی به علاوه ۵۱۵ هزار تومان اعمال شد، در متنی که به موجب قانون ابلاغ شده بود، گفته شدسقف پرداختی به موجب ماده ۹۶ خارج از این ۳۸ درصد نباید باشد و فرصت قانونی اعمال ۲۵ درصد را نداریم. اگر ظرفیت قانونی ایجاد شود آن را در راستای ارتقای معیشت بازنشستگان به کار می بندیم.

بر اساس گزارش سه ماهه مرکز پاسخگویی تلفنی ۲۵۰۰ تعداد تماس‌های پاسخ داده شده به بازنشستگان کشوری و سایر مخاطبان در آبان ۵۷ هزار و ۷۹۳ تماس، در آذر ۵۴ هزار و ۳۶۱ تماس و در دی نیز ۳۳ هزار و ۵۸۲ تماس بوده است.

بررسی مقایسه‌ای آمار پاسخگویی تلفنی این مرکز در ماههای آبان، آذر و دی ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که درصد تغییر تعداد تماس‌های تلفنی در آذر ۱۴۰۱ در مقایسه با آبان امسال ۵.۹۴ درصد کاهش و در دی نیز در مقایسه با ماه قبل از آن معادل ۳۸.۲۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد؛ که علت عمده کاهش این آمار «پرداخت به موقع کسور حقوق و بروز شدن این بخش از پرداختی‌ها» و همچنین «پرداخت مطالبات مربوط به طرح جبران هزینه خسارت درمان» بوده است.

بر اساس این گزارش، پرسش‌های مربوط به «میزان افزایش حقوق»، از ۱۹ هزار و ۳۱۳ مورد در آبان به ۳ هزار و ۶۸۵ مورد در آذر و ۵۹۲ مورد در دی ماه رسیده است.

همچنین پرسش درباره پرداخت «کسورات حقوق» در آبان یک هزار و ۵۰۷ مورد بوده که به ۶۶۴ مورد در آذر و ۳۸۰ مورد در دی رسیده است.

پرسش‌های بازنشستگان و وظیفه‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری از مرکز تماس ۲۵۰۰ درباره «زمان واریز حواله‌های طرح جبران خسارت درمان» نیز از هشت هزار و ۲۸۹ پرسش در آبان، به ۶ هزار و ۳۰۱ پرسش در آذر و یک هزار و ۷۵۱ پرسش در دی رسیده است.

این گزارش حاکی است که کسب اطلاع درباره زمان واریز حقوق، اطلاع از جزییات حکم، حکم ترمیم ۱۴۰۱، وام ضروری، افزایش حقوق بازنشستگان علوم پزشکی، فیش حقوقی، شیوه بهره مندی از طرح بیمه عمر و حادثه صبا، گواهی کسر از حقوق و متناسب سازی حقوق بیشترین موضوعات مورد سوال بازنشستگان در تماس با این مرکز بوده که به طور میانگین در طول سه ماه اخیر کاهش یافته است.

از سوی دیگر، موضوع «بیمه اکمل درمان» که در آبان ۴۰۴ بار مورد سوال تماس گیرندگان بوده است، در آذر یک هزارو ۶۰۴ بار و در دی نیز ۸۷۵ بار پرسیده شده است.

همچنین پرسش‌های مربوط به «بیمه سلامت» که در آبان ۳۸۴ مورد بوده، در آذر به ۳۵۵ مورد رسیده و با طی روندی افزایشی در دی به ۴۵۶ مورد تماس تلفنی رسیده است.

در این گزارش همچنین تاکید شده است که به منظور توسعه خدمات پاسخگویی و ارتباط با ذینفعان، مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری می توانند درخواست خود را از طریق رسانه های مختلف این صندوق از جمله تماس تلفنی با مرکز ۲۵۰۰ یا ارسال پیام صوتی به این مرکز به ویژه در زمان های خارج از ساعات اداری یا ارسال درخواست کتبی از طریق نرم افزار صبااپ و سایت صندوق (بخش ارتباط با ذینفعان) برای کارشناسان ارسال کنند که دریافت پاسخ آن از طریق «کد رهگیری» قابل پیگیری است.

همچنین هنگامی که اپراتور مرکز پاسخگویی اطلاع کافی از پرسش تماس گیرنده نداشته باشد، پرسش به صورت پیام متنی در سامانه ثبت شده و در قالب یک تیکت به لایه دوم که شامل کارشناسان واحدهای مختلف صندوق بازنشستگی است ارجاع می‌شود؛ پس از ثبت پاسخ توسط کارشناسان لایه دوم، پاسخ مربوطه به صورت پیامک برای به شماره همراه تماس گیرنده ارسال می‌شود.

برهمین اساس، پاسخگویی به درخواست خدمت از طریق پیام صوتی مرکز ۲۵۰۰، ثبت درخواست در نرم افزار صبااپ و درگاه خدمات الکترونیک در آبان ۲ هزار و ۸۴۳ مورد (۲ هزار و ۵۸۰ پاسخ)، در آذر سه هزار و ۲۲۰ مورد (پاسخ به تمام موارد) و در دی ۲ هزار و ۷۲۷ مورد (با ۲ هزار و ۵۸۰ پاسخ) انجام شده است.

تلاش مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری بر آن است که با اطلاع‌رسانی هرچه دقیق تر و با استفاده از روش ها و ابزار مختلف، پاسخگویی غیرحضوری و برخط به پرسش‌های بازنشستگان و ذینفعان را افزایش و مراجعه حضوری این افراد به مدیریت‌های استانی را کاهش دهد.

تصویب افزایش حقوق بازنشستگان

پیشتر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی ۸ آبان ۱۴۰۱ جزئیات لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری را با ۱۹۸رای موافق، ۹رای مخالف و ۸رای ممتنع از مجموع ۲۴۶نماینده حاضر تصویب کردند.

ماده واحده: علاوه بر افزایش‌های حقوق و دستمزد ناشی از تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، از تاریخ ۱/ ۷/ ۱۴۰۱ افزایش‌های زیر برای اشخاص مشمول این قانون اعمال می‌شود:

۱- (۳۰۰۰) امتیاز برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸ /۷/ ۸۶ و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب ۱۳ /۶/ ۷۰ و سایر مشمولین جزء (۱) بند «الف» تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور (به استثنای مشمولان قانون کار) و معادل ریالی (۲۱۰) امتیاز برای اعضای هیئت علمی و قضات، با عنوان ترمیم حقوق، به‌صورت ثابت در احکام کارگزینی و قراردادهای آنان درج می‌شود. مبلغ ناشی از اعمال این افزایش مشمول کسور بازنشستگی می‌باشد. امتیاز مذکور برای افرادی که پس از تصویب این قانون در دستگاه‌های موضوع این بند به‌کارگیری می‌شوند، نیز اعمال می‌گردد. در اجرای این بند درخصوص نیروهای مسلح تبصره ۳ ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری اجرایی می‌شود. شرکت‌های دولتی مندرج در پیوست شماره ۳ قانون بودجه مشمول این بند می‌باشند.

بدهی ۲۵ درصدی تامین اجتماعی نسبت به حقوق بازنشستگان

علی دهقان‌کیا؛ رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران با اشاره به آغاز پرداخت معوقات از ماه جاری اظهار کرد: درباره متناسب‌سازی حقوق‌ها رایزنی‌هایی در حال انجام است و امیدواریم که تا پایان سال جاری تکلیف آن مشخص شود. البته هنوز با مدیر عامل تامین اجتماعی مذاکرات مستقیمی در این رابطه نداشتیم و به دنبال فرصت هستیم تا بتوانیم با او جلسه‌ای بگذاریم. این موضوع جز مطالبات اصلی بازنشستگان و زیر مجموعه برنامه ششم تامین اجتماعی است. اگر متناسب‌سازی به سال بعد کشیده شود، برنامه هفتم مطرح خواهد شد. بنابراین انتظار کانون بازنشستگان این است که شخص مدیرعامل مستقیم به این قضیه ورود کند و وعده‌هایی مبنی بر پذیرش بدهی ۲۵ درصدی به بازنشستگان و سایر سطوح را عملی کنند. البته لازم مدیر عامل تامین اجتماعی در این باره یکبار مصاحبه کنند و جواب مردم را بدهند تا خیالشان راحت شود. در رابطه با معوقات نیز مشاهده کردیم که وعده مدیر عامل مبنی بر پرداخت از آبان‌ماه، عملی شد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.