کد خبر : 25482 / /
/

قیمت طلا | قیمت طلا در بازار امروز | قیمت طلا در بازار جهانی

قیمت طلا امروز(چهارشنبه) با کاهش ارزش دلار آمریکا در بازه محدود افزایش یافت، در حالی که سرمایه‌گذاران روند افزایش نرخ فدرال رزرو را پس از گزارش قیمت مصرف‌کننده که نشان داد تورم همچنان بالاست، ارزیابی کردند. ،

قیمت طلا امروز افزایش یافت. قیمت طلا در بازار امروز نسبت به دیروز تغییر محسوسی نداشت. قیمت طلا تحت تأثیر اخبار سیاسی قرار دارد. قیمت طلا در شرایط دشوار سیاسی و جنگ ها افزایش می یابد. برای اطلاع از جزئیات قیمت طلا در28 اسفند 1401 ادامه خبر را مشاهده کنید.

 
 قیمت طلا یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ اعلام شد . بر این اساس هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت ۲ میلیون و ۵۰۷ هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۲۴ عیار ۳ میلیون و ۳۴۲ هزار تومان قیمت گذاری شد. همچنین هر اونس طلا در بازار‌های جهانی ۱۹۸۹ دلار به فروش می‌رسید. گفتنی است ، قیمت مثقال طلا به ۱۰ میلیون و ۸۵۶ هزار تومان رسیده است.

 

اصطلاح یک اونس طلا به‌ معنی قیمت دلاری یک تکه طلا (ساچمه مانند یا هر شکل دیگر) با وزن یک اونس و با خلوص ۹۹.۹۹٪ ( ۲۴ عیار ) می‌باشد. بنابراین اونس طلا شامل ۲ ویژگی شاخص است:
عیار آن باید ۲۴ باشد. به عبارت دیگر خلوص آن ۹۹.۹ درصد می‌باشد.

جدول قیمت انواع طلا

عنوان نرخ

قیمت (ریال)

طلای 18 عیار / 750 25,070,000

طلای ۲۴ عیار 33,426,000

طلای 18 عیار / 740 24,735,000

طلای دست دوم 24,735,460

آبشده کمتر از کیلو 108,610,000

مثقال طلا 108,560,000

اونس طلا 1,989.34

پیش بینی آینده قیمت طلا در سال جدید

به عقیده چارلی موریس، مدیر صندوق خانه آتلانتیک سرمایه گذاری در بازار طلا جذاب تر و سود حاصل از آن چشمگیر تر از سرمایه گذاری در بورس است .

پیش بینی موریس از چشم انداز بازار طلا مثبت بوده و قابلیت نقدشوندگی آن را بالا می داند .

او می گوید: من به شخصه بیشتر سبد سهامم را به طلا اختصاص داده ام؛ شاید در کوتاه مدت سود کمتری به دست بیاورم اما نگران این نیستم که هر رویدادی در هر نقطه از جهان سرمایه ام را هدر دهد .

به گفته تحلیلگران، کاهش ارزش دلار و تاثیرات احتمالی تورم در نتیجه اجرای محرک های اقتصادی در آمریکا، عوامل اصلی افزایش قیمت طلا هستند.

بسیاری از تحلیلگران اما معتقدند طلا امسال همچنان از سیاست پولی انبساطی و نرخ واقعی بهره پایین منفتع خواهد بود .

اوله هانسن، تحلیلگر ساکسو بانک می گوید: «تا زمانی که سود اوراق قرضه بالاتر رود، بازار طلا برای یافتن جای پا با چالش مواجه است.»

نحوه تعیین قیمت طلا

هر کالایی بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین قیمت می شود اما درباره طلا که یک قیمت واحد دارد عرضه و تقاضا چگونه در سراسر جهان می توانند با یکدیگر دیدار کنند؟به دلیل بانک های بزرگ طلا و بانک های مرکزی معاملات به گونه ای انجام می شود که در نهایت قیمت طلا در بازار جهانی یک قیمت واحد است.اما نحوه تعیین قیمت این گونه است.هر روز کاری قیمت جهانی طلا به صورت توافقی و در دو نوبت از طریق بانک های بزرگی که صاحبان شمش طلا هستند به صورت تلفنی تعیین می شود.در واقع صبح و بعد از ظهر به وقت لندن (صبح نیویورک) 5بانک بزرگ شمش طلا در تماس های تلفنی با یکدیگر تعیین قیمت می کنند. در این تماس های تلفنی رییس گروه، قیمتی را اعلام می‌کند و این پنج بانک با تماسی که با مشتریان خود می‌گیرند نهایتا در زمان محدودی که شاید به ده دقیقه نرسد به یک قیمت توافقی برای خرید و فروش طلا دست پیدا می کنند قیمت توافق شده به دنیا اعلام می شود و مبنای باز شدن بازار قرار می گیرد در این معاملات، واحد معامله ۱۰ شمش طلا است. وزن شمش های طلا حدود ۴۰۰ اونس است این شمش ها در یکی از بانک‌های شمش طلا در لندن تحویل می شود. قیمت توافقی بین پنج بانک بزرگ مبنایی قرار می گیرد تا دیگر بانکها و مشتریان عمده برا مبنای آن اقدام به خرید و فروش کنند. www.goldfixing.com

در سراسر روز نیز طلا در بورس های کالایی به قیمت لحظه ای خرید و فروش می شود این قیمت ها در حول و حوش قیمت توافق شده 5 بانک مرکزی که به وقت صبح لندن تعیین شده تغییر می‌کند تا مجددا در بعد از ظهر قیمت توافقی بین پنج بانک بزرگ اعلام شود. به این ترتیب قیمت‌های لحظه‌ای طلا در بورس‌های کالا انحراف کمی از قیمت‌های توافقی در لندن را خواهند داشت. البته خریداران کوچک و خرد امکان دسترسی به اونس طلا با این قیمت در بورس‌ های کالایی را ندارند و این قیمت مخصوص خریداران عمده است. 

قیمت طلا در آینده

منظور از قیمت آتی طلا قیمتی است که خریداران و فروشندگان بر سر  تحویل طلا در زمان آینده به توافق می‌رسند. این قراردادها می‌تواند بین دو طرف به طور خصوصی بسته شود یا از طریق بورس‌های کالا، بین خریداران و فروشندگان به طور محرمانه تنظیم شود.در عرف بازارها به خصوص بورس های کلالیی بزرگ جهان برای هشت ماه از سال تحویل طلا دارند. ماه‌های دسامبر، ژانویه، فوریه، مارس، آوریل، ژوئن، اوت و اکتبر ماههایی هستند که به صورت روتین تحویل طلا انجام می شود.طبق استانداردی که در بورس های کالایی رعایت می شود طلاهای تحویلی به مشتریان باید دارای درجه خالصی 99.5 باشد. هر قرارداد آتی نیز برابر ۱۰۰ اونس (حدود 315 گرم است.)

قیمت طلا هر اونس

اونس یک واحد سنجش است.در گذشته و در روم باستان یک دوازدهم لیور بوده است این میزان درفرانسه یک شانزدهم لیور است که وزنی قریب به ۳٠ گرم برآورد می شود.در مجموع واحد اونس در دو قالب انگلیسی و امریکایی است در قالب انگلیسی هر اونس حدود 28 گرم است و در واحد آمریکایی هر اونس معادل 31.1 گرم است.در بازار جهانی طلا هر اونس بر مبنای واحد امریکایی محاسبه می شود.

رکورد های تاریخی قیمت طلا

اونس طلا در 20 سال گذشته سه رکورد قیمتی را جابجا کرده است.بالاترین سطح قیمتی که طلا لمس کرده است 1921 دلار بوده است.این اتفاق در سال 1390 اتفاق افتاده است.اما رکورد بالاترین قیمت بسته شده که به معنای پایان کار بازار ها با آن قیمت است یک روز قبل از این تاریخ زده شده است.طلا در در 14 شهریور همان سال با قیمت 1920 بسته شد تا بالاترین رکورد اسمی تاریخ قیمتی را ثبت کند.پایین تریخ سطح قیمتی طلا  نیز در 20 سال گذشته 255 دلار بوده است.

رکورد بالاترین قیمت باز شده برای اونس طلای جهانی مربوط به شهریور سال 1390 است.قیمت باز شده قیمتی اسن که بازارها کار خود را با آن آغاز می کنند.در تاریخ 15 شهریور 90 بازار جهانی طلا با قیمت 1903 دلار باز شده است.پایین تذرین قیمت باز شده نیز در 20 سال گذشته روز 14 فروردین 1380 است هر اونس طلا در این روز با قیمت 255 دلار آغاز به کار کرد.

سقوط قیمت طلا

بازدهی شاخص ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات‌متحده پیش از افزایش گسترده نرخ بهره توسط فدرال رزرو به دلیل تلاش برای مهار تورم فزاینده ایالات‌متحده تقویت شد.

در حالی که طلا به عنوان یک محافظ تورم در نظر گرفته می‌شود، نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت بالاتر ایالات‌متحده و بازده اوراق قرضه، منجر به افزایش هزینه فرصت نگهداری شمش بدون بازده می‌شود. شمش به عنوان یک ذخیره امن ارزش در زمان بحران‌های اقتصادی و سیاسی در نظر گرفته می‌شود.

کمیته بازار آزاد فدرال بانک‌مرکزی ایالات‌متحده قرار است بیانیه سیاسی را منتشر کند و پس از آن کنفرانس خبری جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، برگزار شود.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد OANDA، گفت: افزایش ۵۰ واحدی در حال حاضر توسط بازارها قیمت‌گذاری شده است و احتمالا طلا بار دیگر تحت فشار قرار خواهد گرفت البته بهبود کوتاه‌مدت امکان دارد زیرا احتمال سقوط دلار آمریکا هست.

بر اساس گزارش رویترز، دلار نزدیک به قله‌های ۲۰ ساله باقی ماند و باعث شد طلای با قیمت دلار برای خریداران خارجی جذابیت کمتری داشته باشد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۲.۵۴ دلار رسید، در حالی که پلاتین تقریبا بدون تغییر در ۹۶۱ دلار و ۶۲ سنت بود و پالادیوم با ۰.۲ درصد افزایش به ۲۲۶۰ دلار و ۲۸ سنت رسید

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.