کد خبر : 25605 / /
/

غذا | غذای ایرونی | غذای خاص

“ناهار چی بپزم”؟ این سوالی است که تمام خانوم ها هر روز از خود می پرسند

این غذا بسیار سریع آماده میشود وطعم تندی داردوبخاطر خوشمزه بودن وسریع حاضر شدنش طرفداران زیادی پیدا کرده

مواد لازم:

گوشت چرخ کرده نیم کیلو

پیاز و گوجه فرنگی هر کدام یک عدد ریز خرد شده

فلفل چیلی یک عدد ریز خرد شده

جعفری خرد شده سه قاشق سوپ خوری

رب انار یک قاشق سوپ خوری

دو قاشق غذا خوری خلال بادام

پودر گشنیز ودارچین هر کدام نصف قاشق چایخوری

یک سوم قاشق چایخوری پودر زیره

نمک وفلفل سیاه به مقدار لازم

چهار عدد نان پیتا

روغن زیتون دو قاشق سوپ خوری

برای پخت صفیحه اماراتی باید پیاز را درون تابه ای بریزید و همراه با 1 قاشق سوپخوری روغن زیتون حرارت دهید تا کمی پخته وسبک شود پس از آن گوشت چرخ کرده رابه تابه اضافه کرده و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.

جعفری وفلفل چیلی رابه همراه خلال بادام، گوجه فرنگی، رب انار، پودر دارچین، پودر تخم گشنیز، پودر زیره، نمک و فلفل سیاه رابه گوشت بیافزایید و با حرارت ملایم کمی تفت دهیدتا پخته شود.

کمی روغن زیتون روی نان پیتا( می توانید از نان تافتون هم استفاده کنید ) بمالید واز مخلوط گوشت و ادویه روی نان بریزید . سپس نا نها در را درفری که از قبل گرم کرده اید قرار داده شده به مدت تا8 تا 10 دقیقه زمان دهید تا پخته شود

مواد لازم برای تهیه شامی پوک با گوشت مرغ

لپه ۲ پیمانه

سینه و ران مرغ ۴۰۰ گرم

سیب زمینی درشت ۲عدد متوسط

زعفران غلیظ و دم کرده ۱قاشق غذاخوری

تخم مرغ ۲ یا ۳ عدد

پیاز خام رنده شده ۱عددمتوسط

نمک و فلفل. سیاه و زردچوبه به میزان لازم

پودر گشنیز وزیره ی سبزدر صورت دلخواه ۱ قاشق چایخوری

یا پودر کاری ۱ قاشق چایخوری

آب مرغ حدود ۱.۲ فنجان

آرد نخود ۲ قاشق غذاخوری

روش پخت شامی پوک با گوشت مرغ 

برای تهیه شامی پوک با گوشت مرغ، ابتدا لپه ها را دو ساعت قبل با آب و یک قاشق مرباخوری نمک خیس کنید.

آب لپه را دور ریخته دوباره آب اضافه کنید و روی حرارت بگذارید تا لپه بپزد.

سپس در صافی ریخته و بگذارید سرد شود. مرغ را شسته و خرد کنید. پیاز را همراه مرغ و زردچوبه و فلفل کاملا تفت دهید.

آب اضافه کرده و زمان دهید تا بپزد. سیب زمینی را شسته بپزید. مرغ، لپه، سیب زمینی خنک شده را با چرخ گوشت چرخ کنید.

پیاز رنده شده و ادویه و آب مرغ و آرد نخود و پودر کاری و زعفران دم کرده را به مواد اضافه کرده مالش دهید.

دو عدد تخم مرغ را با مواد مخلوط کنید و به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید.

بعد از این مدت از یخچال خارج کنید و ورز بدین و اگر مواد سفت بود یک تخم مرغ به آن اضافه کنید.

از مواد به اندازه یک تخم مرغ برداشته و در دست گرد و مسطح کنید. وسط آن را یک سوراخ ایجاد کنید و در روغن داغ با حرارت ملایم سرخ کنید.

شامی های آماده را در دیس چیده و به دلخواه تزئین کنید.

روش تهیه دلمه سیب زمینی

این مدل دلمه سیب زمینی مدرن تر و خوشمزه تر از دلمه سنتی سیب زمینی است و معمولا افراد خانواده طعم آن را بیشتر میپسندند. مواد داخل دلمه به صورت پیشنهادی ارائه شده و میتوانید از هر نوع ماده در دسترس دیگری که در خانه دارید به جای مواد ذکر شده استفاده کنید و زیاد نگران مزه جدید نباشید!

آماده سازی: ۳۰ دقیقه

مدت انتظار: ۱ ساعت
مجموعاً: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه

مواد اولیه برای ۵ نفر :

سیب زمینی ۱۰ عدد (درشت و گرد)

پیاز ۲ عدد

فلفل دلمه ای ۴ عدد

گوشت ۲۵۰ گرم (چرخکرده)

رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری

نخود فرنگی ۲۰۰ گرم

کالباس ۲۵۰ گرم

سوسیس ۱۰۰ گرم

قارچ ۲۵۰ گرم

نمک به میزان لازم

فلفل به میزان لازم

طرز تهیه:

ابتدا سیب زمینی ها را پوست گرفته و بشویید و انها را به دونیمه غیر مساوی تقسیم کنید به طوری که نیمه کوچکتر حدودا یک سوم نیمه بزرگتر باشد و داخل نیمه بزرگتر را چاقو و قاشق خالی کنید.

تابه ای جداگانه انتخاب کنید و در آن پیاز را کمی سرخ کنید و فلفل های دلمه ای ریز شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا فلفل ها تغییر رنگ دهند سپس به آن گوشت چرخ کرده اضافه کنید و آن را خوب تفت دهید و داخل سیب زمینی ها و بعد ادویه و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید.نخود فرنگی را به مدت ۱۵ دقیقه در ظرفی مناسب آبپز کنید و بعد از عبور از آبکش به مواد اضافه کنید.کالباس و سوسیس و قارچ را به مواد اضافه کنید و شعله را ملایم کنید تا مواد کمی بپزد و قارچ اب بیندازد.در مرحله آخر گوجه را اضافه کنید و پس از ۲ یا ۳ دقیقه شعله را خاموش کنید.

حالا سیب زمینی ها را از مواد پر کرده و به صورت فشرده در کنار هم بچینید و روی آن پنیر پیتزا اضافه کنید.حالا شما برای پخت دو روش دارید:

۱) در ظرفی جدا گانه مقدار کمی روغن داغ کنید و با مقداری رب و زعفران و زرشک آن را تفت دهید و سپس مقدار کمی آب اضافه کنید و وقتی جوش آمد داخل ظرف بریزید(حواستان باشد روی دلمه ها نریزد) و اجازه دهید روی گاز بپزد. البته روی آن دمکنی بگذارید.

۲) دلمه ها را داخل ظرف بچینید و مقدار کمی آب داخل ظرف بریزید و سپس آنها را به مدت یک ربع تا بیست دقیقه در فر داغ قرار دهید با این روش به نظرم دلمه های خوشمزه تری دارید.البته میتوانید به جای فر از مایکرویو یا سولاردم هم استفاده کنید و باالطبع زمان کمتری هم صرف کنید ولی حتما یادتان باشد که آب را اضافه کنید.

نکات:

۱) در هر دو روش میتوانید در آب مواد از زعفران و یا زرشک و یا گرد لمیو استفاده کنید.

۲) میتوانید به جای گوشت چرخکرده از سویا هم استفاده کنید.

۳) در صورت علاقه نداشتن به هر کدام از مواد ماده دلخواهتان را جایگزین کنید مثلا مرغ به جای گوشت یا کوکتل به جای کالباس.

طرز تهیه سماق پلو با کباب خانگی

برنج ایرانی ۴ پیمانه

آب لبو ۱/۲ پیمانه

سماق ۴_۵ قاشق غذاخوری

کره ۵۰ گرم

روغن به میزان لازم

نمک و فلفل به میزان لازم

آرد نخودچی ۱ قاشق غذاخوری

زردچوبه ۱ قاشق چایخوری

پودر سیر ۱ قاشق چایخوری

پیاز ۱ عدد درشت

گوشت چرخ کرده ۶۰۰ گرم

فلفل دلمه‌ای نصف عدد

زعفران دمکرده به میزان لازم

۱- در ابتدا برنج را شسته و با میزان مناسبی آب همراه با ۱ پیمانه نمک خیس می کنیم.

برای درست کردن مواد کباب، پیاز را رنده می‌کنیم و اون و تو دست فشار می‌دیم تا آبکش گرفته بشه.(آب پیاز و نگه می داریم تا ازون جلوتر استفاده کنیم) فلفل دلمه‌ای را هم رنده می‌کنیم و اگه لازم بود آب اون رو هم جدا می کنیم. 

خرد کردن پیاز و فلفل دلمه‌ای در سماق پلو

۲- گوشت چرخ کرده رو به پیاز اضافه می کنیم که می تونین از مخلوط چرخ کرده گوسفندی برای چربی بیشتر و همراه با چرخ کرده گوساله برای طعم بهتر استفاده کنین. ادویه ها را که شامل نمک و فلفل و زردچوبه و پودر سیر می‌باشد، بهش اضافه می‌کنیم.

۱ قاشق چایخوری از سماق را هم به موادمون اضافه می‌کنیم که باعث خوشمزه تر شدن کباب‌ها می‌شه. 

اضافه کردن ادویه‌جات به گوشت چرخکرده در سماق پلو

۳- موادمون و حسابی ورز می‌دیم تا کاملا یکدست بشه و مخلوط بشه. بعد روز اون و می پوشونیم و در محیط خنک یا داخل یخچال برای حداقل ۱ ساعت استراحت می‌دیم تا عطر پیاز و ادویه‌ها به خرد گوشت بره.

بعد ازین مدت زمان ۱ قاشق آرد نخودچی رو به موادمون اضافه می‌کنیم. 

اضافه کردن آرد نخودچی به گوشت چرخکرده در سماق پلو

۴- موادمون و کامل ورز می‌دیم تا یکدست بشه. توی ابن مرحله دیگه نیازی نیست مجددا استراحت کنه و می‌تونیم کباب‌ها رو درست کنیم.

برای اینکار از گوشتمون به اندازه‌ی یک گردو بر می‌داریم و اول تو دستمون یکم گردش می کنیم و بعد مقداری فشاریش می‌دیم تا یکم پهن شه و تمامی گوشت و به این صورت آماده می‌کنیم و داخل تابه‌ای نچسب می‌چینیم.

قل قلی کردن گوشت در سماق پلو

۵- بعد از اینکه همه‌ی گوشت و فرم دادیم زیر ماهیتابه رو روشن می‌کنیم. کره رو به اندازه حبه قند برش می‌زنیم و ما بین کباب‌ها مقداری کره قرار می‌دیم و به اندازه کمتر از ۱ چهارم پیمانه آب و همراه با پیازی که جدا کردیم می‌ریزیم داخل ماهیتابه اجازه می‌دیم با حرارت ملایم گوشت تو‌ی کره بپزه و خودشم آب بندازه.

حتما باید حرارت کم باشه چون تو این مرحله نمی‌خوایم گوشت‌ها رو سرخ کنیم. 

سرخ کردن کباب‌ها در سماق پلو

۶- بعد از حدود ۵ دقیقه، ۱ الی ۲ قاشق زعفران دمکرده به تابه اضافه می‌کنیم تا هم کباب‌ها خوشرنگ بشن و هم عطر بهتری پیدا کنن. و اجازه می‌دیم برای مدت یک ربع دیگه تو مخلوط زعفراتی بپزن.

بعد ماهیتابه رو آروم کج می‌کنیم و به کمک قاشق آب کباب‌ها را کامل جدا می کنیم تا ازین آب برای داخل پلو استفاده کنیم. 

ریختن کره و زعفران بر روی گوشت چرخکرده سماق پلو

۷- مجددا کمی کره به ماهیتابه و اضافه می‌کنیم و یکم حرارت و بیشتر می‌کنیم و دو طرف کباب‌ها رو سرخ می‌کنیم و آن‌ها را بعد از سرخ شدن از داخل تابه خارج می‌کنیم.

این فاصله نصف یک قابلمه متوسط را با آب پر کرده و روی حرارت می‌ذاریم تا به جوش بیاد و برنج برای آبکشی آماده شود.

برای تست یک دانه برنج بین انگشتان خود فشار می‌دهیم. اگر اطراف آن کمی نرم و مغز آن کمی سفت بود یعنی برنج آماده آبکشی است و آن را آبکشی می‌کنیم. 

پختن برنج در سماق پلو

۸- بعد از آبکشی برنج قابلمه را روی حرارت کم قرار می‌دهیم و ۳ ،۴ قاشق غذاخوری روغن داخل آن می‌ریزیم و نان و یا سیب زمینی را برای ته دیگ کف قابلمه قرار می‌دهیم.

۱ کفگیر از برنج را روی ته دیگ می‌ریزیم و حدود ۱ کفگیر را داخل ظرفی می‌کشیم و به آن ۲ _ ۳ قاشق غداخوری زعفران دمکرده اضافه می‌کنیم و به آرامی آنرا هم می‌زنیم و کنار می‌گذاریم‌ و ۲ کفگیر از برنج را نیز داخل ظرفی می‌ریزیم و به آن آب لبو اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا رنگ بگیره. 

ریختن سماق و آب لبو در لابه لای برنج در سماق پلو

۹- روی برنج ۱ قاشق چایخوری سماق می‌پاشیم. البته میزان استفاده از سماق سلیقه ایه و می‌تونین بیشتر یا کمتر هم استفاده کنید.

بعد مقدار کمی برنج زعفرانی می‌ریزیم. و چند عدد از کباب‌ها را روی برنج می‌چینیم. توی این مرحله هم می‌تونین روی خود کباب‌ها مقداری سماق بپاشین تا خوشمزه‌تر بشن. 

ریختن گوشت قل قلی در لا به لای سماق پلو

۱۰- از آب کره‌ای کباب که جدا کرده بودیم ۱ الی دو قاشق غذاخوری روی برنج می‌گردونیم و مجددا یک لایه برنج می‌ریزیم و کباب می‌چینیم و روی برنج و کباب سماق می‌پاشیم.

توی این مرحله اون یک لایه برنج شما می‌تونه از برنجی رنگی باشه که با آب لبو قرمز شده. 

ریختن کره بر روی برنج سماق پلو

۱۱- اینکار و تا بالا تکرار می‌کنیم. مقداری برنج سفید، چیدن چند عدد کباب، سماق روی کباب ها، برنج زعفرانی مقداری از آب کره‌ای کباب و برنج قرمز.

می‌تونین مقداری از برنج زعفرانی را نگه دارین و روی قابلمه بریزین تا در انتها بعد از دم کشیدن، اون و جدا کنین و برای تزئین غذا استفاده کنین.

در نهایت چند جای برنج سوراخ ایجاد می‌کنیم تا بهتر دم بکشه و دم کنی می‌ذاریم و روی حرارت ملایم برنج رو قرار میدیم. 

ریختن آب لبو بر روی سماق پلو و دم کردن برنج 

برای خوشمزه‌تر شدن این غذا بهتره چند عدد گوجه رو کباب کنین تا غذای شما حسابی عطر و طعم کباب‌های بازاری بگیره و در نهایت سماق پلوی خوشمزه و خوش عطر و بعد از دمکشیدن همراه با برنج زعفرانی و گوجه کبابی سرو می کنیم. 

نکات سماق پلو

برای پلوهای مخلوط توصیه می‌شود که ۱ پیمانه از میزان برنج مورد نظر را بردارید و بجای آن ۱ پیمانه برنج دودی استفاده کنید. با این کار عطر و طعم پلوی مخلوط شما بسیار جذاب‌تر و خوشمزه‌تر می‌شود. به عنوان مثال برای ۴ پیمانه برنج، ۳ پیمانه برنج ایرانی و ۱ پیمانه برنج دودی استفاده می کنیم.

برای سماق پلو حتما از سماق قرمز استفاده کنید تا پلویی خوش رنگ و جذاب داشته باشین. سماق قهوه‌ای باعث تیره شدن پلو می‌شه و جلوه‌ی خوبی نداره.

 می‌تونین کباب‌ها را بصورت قلقلی آماده کنین و بجای لابه لای برنج گذاشتن در انتها کنار برنج سرو کنید اما با روش گفته شده در دستور سماق پلوی شما واقعا خوش عطر و خوشمزه می‌شه.

 بجای کره از روغن محلی هم می‌تونین استفاده کنید تا برنج عطر بهتری بگیره.

 آب لبو هم باعث خوش رنگ‌تر شدن برنج هم باعث خوشمزه تر شدن اون می‌شه و بهتره حذفش نکنید.

 دقت کنید که همانند اکثر پلوهای مخلوط برنج باید کمی زودتر از موعد عادی آبکشی شود تا در انتها بعد از پخت برنج خمیر نباشد.

 برای داشتن آب لبو یک لبو را با مقداری آب روی حرارت قرار دهید. زمانی که لبو کاملا پخت و در قابلمه آب جمع شد آن را خارج کنید. اگر لبو کاملا نپزد آب آن قرمز نخواهد شد.

مواد لازم در تهیه کوکو مرغ سوخاری

ران مرغ ۸ عدد

سیب زمینی متوسط پخته ۲ عدد

پنیر پیتزا ۵۰۰گرم

فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه، نمک به میزان لازم

زعفران دم کرده ۵ تا ۶ قاشق غذا خوری

آب جوش ۲ لیوان

پودر سوخاری خانگی ( در ادامه روش تهیه توضیح داده می‌شود) ۲لیوان

۱- مزه دار کردن و سرخ کردن مرغ‌ها

مرغ‌ها رو با ادویه‌های دلخواهتون طعم دار کنین. ( پیشنهاد ما فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه و نمک است). مرغ ها رو با مواد ماساژ بدین (مرینیت کنید) تا طعم داره شه! بعد داخل روغن سرخ کنین تا تغییر رنگ بدن.

بعد از تغییر رنگ، ۶ قاشق عذاخوری زعفران و ۲ لیوان آب جوش با نمک رو به مرغ ها اضافه می‌کنیم و در تابه رو می‌بندیم و اجازه می‌دیم رون مرغ با حرارت تند مغز پخت شه.

مزه دار کردن مرغ برای کوکو

۲- جدا کردن استخوان مرغ‌ها و مخلوط کردن آن‌ها:

بعد از پخت، گوشت رو از استخوان جدا می‌کنیم و استخون‌ها رو تمیز می‌کنیم و کنار می‌گذاریم تا بعدا برای آغشته کردن کوکوها به پودر سوخاری، ازشون استفاده کنیم.

گوشت‌ها رو با کمک بلندر خرد می‌کنیم.مخلوط کردن مرغ در بلندر

۳- مخلوط کردن مرغ با سیب زمینی

حالا مرغ خرد شده رو به سیب زمینی پوره شده اضافه می‌کنیم و ۲۵۰ گرم پنیر پیتزا به ترکیبشون اضافه می‌کنیم. (اگر میخواین کوکوها رژیمی‌تر بشن، در این مرحله پنیر پیتزا اضافه نکنید یا مقدار آن را کمتر کنید. به مقدار لازم ادویه اضافه می‌کنیم و بعد باهم مخلوط می‌کنیم).

مخلوط کردن مرغ و سیب زمینی

۴- آغشته کردن کوکوها به پودر تردیلا

به اندازه دوتا گردو از ترکیب برمیداریم و کف دستمون پهن می‌کنیم

یه استخون تمیز رو روی ترکیب پهن شده کف دستمون میذاریم؛ بعد یه مقدار پنیر پیتزا روی اون می ریزیم و بعد دوباره به اندازه یک گردو از مواد بر می‌داریم و روی اون میزاریم بعد به شکل ران مرغ بهش فرم می‌دیم.

سرخ کردن کوکوها

اون رو داخل آرد می غلتونیم و بعد داخل زرده تخم مرغ و بعد داخل پودر سوخاری.

رون مرغ کاور شده با پودر سوخاری رو داخل روغن داغ شده به صورت غوطه ور سرخ می‌کنیم. (می تونین این غذا رو به هر شکل که دوست دارین فرم بدین و سرخ کنین).

طرز تهیه پودر سوخاری تردیلا خانگی:

به جای استفاده از پودر سوخاری‌های حاضری، می‌تونین از کرانچی و تردیلا استفاده کنین. طعم پودر سوخاری رو با توجه به طعم کرانچی و تردیلا می تونین خودتون بسازین! ما برای این غذا دو بسته کرانچی آتشین با یک بسته تردیلا پنیری رو ترکیب کردم و یه طعم تند پنیری معرکه به دست آوردیم. (یعنی دوبسته کرانچی و تردیلا رو باهم پودر و مخلوط کردم و پودر سوخاری آماده شد).

نکته: دقت کنین که نباید خیلی پودر و شنی بشن؛ باید تیکه های درشت هم بینشون باشه؛ در نتیجه توصیه میکنیم به جای آسیاب، بلندر و غذا ساز، با دست و گوشت کوب سنتی خوردشون کنین.

غذا

ساطری پلو یکی از انواع غذاهای ساده و خوشمزه استان خراسان است که با ترکیبات متنوعی درست می شود

مواد لازم برای ۴ نفر

برنج ۴ پیمانه

گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم

هویج ۶ عدد

کشمش پلویی ۱ لیوان

پیاز ۱ عدد

زعفران دم کرده ۳ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه و قرمز به مقدار کافی

دارچین، زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه ساطری پلو

مرحله اول

برای تهیه ساطری پلوی مجلسی در ابتدای کار برنج را می شوییم و درون یک کاسه می ریزیم، سپس به اندازه ای آب اضافه می کنیم که سطح آب یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد. در ادامه ۱ قاشق نمک هم به کاسه اضافه می کنیم تا برنج خرد نشود.

مرحله دوم

در این مرحله پیاز را رنده می کنیم و آب اضافی‌اش را می‌گیریم، سپس به همراه گوشت چرخ کرده و مقداری نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه درون یک کاسه می ریزیم و با هم مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب شوند.

مرحله سوم

حالا یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و مقداری روغن اضافه می کنیم، سپس مخلوط گوشت را به کوفته های کوچک به اندازه فندق تبدیل کرده و به تابه اضافه می کنیم. در ادامه کوفته ها را به صورت یکدست سرخ می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله کوفته ها را از تابه خارج می کنیم، سپس کشمش را به تابه افزوده و کمی تفت می دهیم تا براق شود. در ادامه کشمش را هم کنار می گذاریم، سپس هویج ها را پوست گرفته و به صورت خلالی نازک خرد می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله هویج خرد شده را به همان تابه اضافه کرده و کمی تفت می دهیم تا نرم شود، سپس از تابه خارج کرده و کنار می گذاریم. در ادامه یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر کرده و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب جوش بیاید.

مرحله ششم

پس از اینکه آب جوش آمد، برنج را آبکشی می کنیم، سپس به همراه ۱ قاشق چایخوری نمک به آب جوش اضافه می کنیم. در ادامه ۸ تا ۱۰ دقیقه صبر می کنیم تا دانه های برنج قد بکشند، سپس برنج را آبکشی می کنیم.

زرشک پلو با مرغ یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود.

مرحله هفتم

در این مرحله داخل یک قابلمه مناسب کمی روغن می ریزیم، سپس ته دیگ مورد نظرمان را کف قابلمه قرار می دهیم. در ادامه برنج را به صورت گنبدی درون قابلمه می ریزیم، سپس دارچین و زعفران دم کرده را روی آن می ریزیم.

مرحله هشتم

حالا یک دم کنی روی درب قابلمه قرار داده، سپس قابلمه را روی شعله ملایم قرار می دهیم تا برنج به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد. پس از گذشت این زمان برنج را درون دیس می ریزیم و با کوفته قلقلی، هویج و کشمش تفت داده تزیین می کنیم.

مرحله نهم

توجه داشته باشید که ما برای مجلسی تر شدن ساطری پلو برنج و دیگر مواد را به صورت جداگانه آماده کردیم، در صورت تمایل می توانیم هنگام ریختن برنج درون قابلمه، مواد را به صورت لایه ای درون قابلمه بریزیم و به صورت قاطی پلو این غذا را درست کنیم.

غذاطرز تهیه خورشت آلو اسفناج

آماده سازی: ۳۰ دقیقه

مدت انتظار: ۲ ساعت

مجموعاً: ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه

مواد اولیه برای ۴ نفر:

نمک به میزان لازم

گوشت (به صورت خورشتی (از مرغ هم می توان استفاده کرد)) نیم کیلو

آلو (خورشتی یا جنگلی) ۳۰۰ گرم

تره۴۰۰ گرم

فلفل سیاه به میزان لازم

روغن به مقدار لازم

پیاز (درشت)۱ عدد

اسفناج (پاک شده)۷۵۰ گرم

خورش آلو اسفناج از آن خورش های سنتی و معروف ایرانی است که هوادارانش در خانه معمولا کم نیستند. این خورش طعم بسیار لذیذی دارد و چه در میهمانی های رسمی و چه مجالس دورهمی جزو بهترین گزینه های طبخ است.

طرز تهیه:

جهت تهیه خورش آلو اسفناج ابتدا در ظرفی مناسب پیاز ها را نگینی کرده و با روغن نیمه سرخ کنید و گوشت های تکه شده را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ بدهد. دو پیمانه آب به مواد اضافه کنید و با ملایم کردن حرارت پس از جوش آمدن کمی برای پخت به گوشت زمان بدهید .

تره و اسفناج را شسته و خرد کنید و سپس درون تابه ای روی حرارت بگذارید تا کمی ابش تبخیر شود.سپس مقداری روغن به آن افزوده و تفت دهید.پس از تفت دادن ،آلو و نمک و فلفل را به آن اضافه کرده و خوب سرخ کنید و آن را به گوشت اضافه کنید و اجازه دهید خورش خوب جا افتاده و بپزد. نیم ساعت مانده به آماده شدن خورش می توانید از لیمو عمانی ، گرد غوره و یا آبلیمو به عنوان چاشنی استفاده کنید.

نکات:

۱)برخی از افراد با توجه به ذائقه خانوادگی اضافه کردن شکر و شیرین شدن خورش را به ترش بودن ترجیح میدهند و برخی از مقدار بیشتری چاشنی ترش کننده استفاده میکنند.

۲)استفاده از زعفران در خورش به خوشمزه تر شدن آن کمک زیادی میکند. 

۳)در صورت تمایل به جای گوشت از مرغ استفاده کنید. 

۴)اگر خورش آلو اسفناج ترش را ترجیح میدهید از آلوچه جنگلی استفاده کنید. 

۵)اضافه کردن ۴تا ۵قاشق آبلیمو به همراه مقدار کمی شکر به خورش آن را بسیار خوشمزه تر می کند. همچنین به جای آبلیمو میتوانید از ۲تا۳عدد لیمو عمانی هم در خورش استفاده کنید.

نوش جان

غذا

طرز تهیه پلو بندری

پلو بندری یکی از غذاهای سنتی و محلی جنوبی است که طعم خوشمزه و بی‌نظیری دارد و روش پخت و درست کردن آن در شهرهای مختلف، متفاوت است

مواد لازم برای ۵ نفر

برنج محلی ۴ پیمانه

تن ماهی ۲ قوطی

پیاز بزرگ ۲ عدد

شوید تازه خرد شده ۱ لیوان بزرگ

گوجه فرنگی متوسط ۳ عدد

سیر درشت ۳ حبه

پودر تخم گشنیز یک قاشق چایخوری

زردچوبه یک قاشق مرباخوری

فلفل سبز تند متوسط ۲ عدد

زعفران دم کرده ۳/۱ فنجان

روغن مایع و آب به مقدار لازم

ادویه ماهی ۱ قاشق مربا خوری

ادویه پلویی ۱ قاشق مرباخوری

نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز به مقدار لازم

طرز تهیه پلو بندری

مرحله اول

برای تهیه پلو بندری خوشمزه ابتدا پیازها را نگینی خرد کنید و سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید، وقتی روغن گرم شد، پیازها را در آن بریزید و تفت دهید تا طلایی رنگ شوند.

مرحله دوم

حالا سیرها را که نگینی خرد کرده‌اید اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عطر سیر آزاد شود، بعد زردچوبه را بریزید و دوباره چند ثانیه تفت دهید تا پیاز و سیر خوشرنگ و طلایی شوند.

مرحله سوم

سپس فلفل‌های سبز را خرد کنید و به ترکیب مواد اضافه کنید و حدودا یک دقیقه تفت دهید، اگر نمی‌خواهید پلو خیلی تند شود، فقط از یک فلفل استفاده کنید.

این برنج از انواع برنج های قاطی است که با تن ماهی و سبزی های معطر و کشمش مخلوط می شود

مرحله چهارم

بعد از آن تن ماهی را که از قبل به مدت ۲۰ دقیقه در آب جوشانده و روغن آن را گرفته‌اید به ترکیب مواد اضافه کنید و ۲ تا ۳ دقیقه تفت دهید تا تکه‌های ماهی از هم جدا شوند.

مرحله پنجم

حالا نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، ادویه ماهی، ادویه پلویی، زردچوبه و پودر تخم گیشنیز را هم روی مواد بریزید و با هم ترکیب کنید، ۱ الی ۲ دقیقه تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.

مرحله ششم

بعد از آن گوجه‌ها را که از قبل شسته‌اید، پوست بگیرید و ریز خرد کنید و به ترکیب مواد اضافه کنید خوب تفت دهید، تا بافت گوجه‌ها نرم و پوره‌ای شکل شود.

ادویه پلو با تن ماهی از غذاهای خوشمزه ایرانی است که اصالت آن متعلق به استان های جنوبی…

مرحله هفتم

سپس شوید تازه را خرد کنید و به اندازه یک لیوان بزرگ از آن را به ترکیب اضافه کنید و دو دقیقه تفت دهید، بعد از آن یک لیوان آب را هم روی مواد بریزید.

مرحله هشتم

وقتی آب به جوش آمد اجازه دهید تا به مدت ۵ دقیقه ریز جوش بزند و آب کامل به بافت میانی مواد وارد شود تا کاملا پخته شوند بعد از آن حرارت را خاموش کنید.

مرحله نهم

در این مرحله به مقدار ۵ تا ۶ لیوان آب را داخل قابلمه بریزید و مقداری نمک به آن اضافه کنید، روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب به جوش آید‌.

مرحله دهم

حالا برنج‌ها را در آب جوش بریزید و اجازه دهید تا ۳/۲ آب به خورد برنج‌ها رود سپس مواد میانی را روی برنج بریزید و آرام یک هم بزنید تا با هم ترکیب شوند.

نکته: اگر برنج شما تازه نیست، بهتر است آن‌را یک و نیم تا ۲ ساعت قبل از طبخ در آب خیس کنید.

مرحله یازدهم

اگر می‌خواهید کته با ته‌دیگ برنجی درست کنید، زعفران را هم روی مواد بریزید و هم بزنید، بعد برنج را به شکل گنبدی جمع کنید، سپس دم کنی را بگذارید و شعله را کم کنید تا پلو دم بکشد.

مرحله دوازدهم

اگر می‌خواهید ته دیگ نان و یا سیب‌زمینی داشته باشید برنج را قبل از این‌که دم بیاندازید از قابلمه در ظرف دیگری بریزید، قابلمه را بشویید و خشک کنید.

نکته: می‌توانید برای گذاشتن ته دیگ از یک قابلمه دیگر استفاده کنید.

مرحله سیزدهم

حالا قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و کمی روغن بریزید تا گرم شود، برای ته‌ دیگ، نان یا سیب زمینی‌های حلقه شده را در کف قابلمه بچینید.

مرحله چهاردهم

روی ته دیگ، یک لایه برنج اضافه کنید، سپس روی آن چند قاشق زعفران دم کرده بریزید، دوباره یک لایه برنج و چند قاشق زعفران، بریزید تا مواد تمام شوند.

مرحله پانزدهم

وقتی برنج و زعفران تمام شد، دم‌کنی را بگذارید تا پلو بندری روی حرارت ملایم خوب دم بکشد، بعد از حدودا یک ساعت پلو را از روی حرارت بردارید. در آخر پلو بندری را در ظرف مناسب بکشید و همراه با انواع دورچین، سالاد دلخواه، ترشی بندری و یا سبزی خوردن سرو کنید.

طرز تهیه کامل “مرصع پلو” با طعمی دلچسپ

مواد مورد نیاز جهت درست کردن مرصع پلو

مرغ کامل :  1 عدد

پیاز :  2 عدد متوسط

زعفران :   1/3 ق چ

مغز گرد :  1/2 لیوان

خلال پسته :  1/2 لیوان 

خلال بادام:   1/2 لیوان

 خلال پوست پرتقال یا نارنج :   1/3 لیوان

 کشمش :  1 لیوان 

زرشک :  1 لیوان

زردچوبه :  1/2 ق چ

نمک :  به میزان لازم

شکر  در صورت نیاز:به میزان لازم

روش درست کردن مرصع پلو

روش پخت مرصع پلو خوشمزه و جا افتاده

ابتدا  برنج را بشویید و با کمی نمک و آب چند ساعت خیس کنید.

سپس موادی نظیر (مرغ ،خلال پرتقال ، زرشک و کشمش) را که برای تزیین  برنج استفاده می شوند آماده کنید.

برای این کار هم باید زرشک و کشمش را از 2 ساعت قبل در آب سرد به صورت جداگانه خیس کنید تا اگر احیانا گل و یا سنگ ریزه ای داشت ته‌نشین شود.سپس مرغ را به چهار قسمت تقسیم کنید و به همراه مقداری نمک ،زردچوبه و 1 عدد پیاز و مقداری آب بپزید تا گوشت مرغ کاملا پخته شود.

مرغ پخته شده را از استخوان جدا کنید و به قطعات کوچکتر برش دهید.

 همچنین اگر خلال پرتقال یا نارنج شیرین شده تهیه کردید که نیازی نیست برای شیرین شدنش کاری بکنید ولی در غیر این صورت باید خلال ها را چند بار در آب خیس کنید و آب آن را خالی کنید و در مرحله بعد در آب جوش یکی دو قول جوش بزنید و  آب آن را خالی کنید.این کار را 3 دفعه انجام دهید تا تلخی خلال های پرتقال کاملا از بین برود.بعد از شیرین شدن خلالها آنها را در مقداری روغن داغ بر روی حرارت ملایم به اندازه یکی دو چرخ تفت دهید.

و در پایان به اندازه یک قاشق سوپ خوری شکر روی آن بریزید و خوب مخلوط کنید و وقتی خلال ها یکدست شد آن را از روی حرارت بردارید تا در اثر حرارت شکر ذوب شود.

زرشک و کشمش را هم بعد از اینکه خوب خیس خوردن از آب بیرون میاوریم. و نصف پیاز را با روغن تفت میدهیم و وقتی رنگ پیاز ها طلایی شد زرشک ها را داخل آن میریزیم و یک تفت کوچک می دهیم تا زرشک ها نسوزند.اگر هم زرشک ها ترش مزه بودند میتوانید یک دو قاشق سوپخوری شکر به آن اضافه کنید و مزه آن را شیرین کنید.

 همچنین نصف دیگر پیاز ها را هم با مقداری روغن تفت میدهیم و بعد از اینکه رنگ پیاز طلایی شد کشمش را در آن کمی تفت می دهیم و آماده میکنیم.

 بعد از آماده‌سازی مواد تزیین پلو ، برنج را که از قبل خیس خورده شده آبکش میکنیم و دم میدهیم.

 مرغ پخته و آماده شده را با زرشک و کشمش مخلوط کنید و در هنگام سرو برنج با نصف چلو مخلوط کنید و مقداری از برنج را هم با زعفران دم کرده مخلوط کنید و به همراه خلال ها روی برنج بریزید. در آخر هم میتوانید مقداری روغن داغ کنید و روی برنج بکشید.

تکنیک هایی برای خوشمزه تر کردن مرصع پلو:

برای استفاده از خلال اگر به جای پوست پرتقال از پوست نارنج استفاده شود طعم بهتری داشته باشد.

برای خوشمزه تر شدن این غذا اگر از ته چین ماست یا مرغ استفاده کنید خوشمزه تر خواهد شد.

برای تزیین از کمی پلو زعفرانی استفاده کنید.

در تهیه مرصع پلو، حتما از برنج ایرانی آبکش شده استفاده کنید نه برنج کته 

برای تهیه خلال پرتقال، باید قسمت نارنجی رنگ پوست پرتقال را جدا کنید و به صورت خلالی درآورید و بعد آن را 3 بار به مدت 7 دقیقه در آب بجوشانید تا تلخی آن گرفته شود. در مرحله سوم جوشاندن، به اندازه یک بند انگشت نبات به خلال ها اضافه کنید تا خلال های پرتقال شیرین شوند. 

سعی کنید از زعفران زیاد در پخت این غذا استفاده کنید.

زعفران را می توانید جداگانه با مقداری برنج مخلوط کنید و به زرشک اضافه نکنید تا ترکیب بندی رنگ مرصع پلو زیباتر شود.

در تهیه مرصع پلو از گوشت به جای مرغ و ماهی نیز میتوان استفاده کرد. به این صورت که گوشت را به شکل قلقلی در روغن سرخ کنید. و آن را با خلال ها روی برنج اضافه کنید و تزیین کنید.

برای گرفتن تلخی خلال های بادام و پسته آن ها را از شب قبل در آب و مقداری شکر قرار دهید.اگر هم  در گلاب خیس کنید خوشمزه تر و خوش عطر تر میشوند.

دقت کنید در مرصع پلو خلال ها بر روی برنج قرار بگیرند.

از رنگ های خوراکی نیز برای زیباتر شدن مرصع پلو می توانید استفاده کنید.

نکات تکمیلی در مورد مرصع پلو

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 2 ساعت و

و زمان پخت و انتظار آن در حدود 2 ساعت میباشد .

مرصع پلو را می توانید در وعده نهار - شام - سرو کنید .

همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان سحری - افطار - میل کرد .

توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 6 نفر مناسب میباشد .

مرصع-پلو-با-مرغ

طرز تهیه تاکو

تاکو از محبوب‌ترین غذاهای مکزیکی است. غذاهای مکزیکی به خاطر طعم تند وخوشمزه، طرفداران زیادی در تمام دنیا دارند. سرآشپزهای دنیا هرکدام دستور مختلفی به تاکو اضافه کردند؛ به همین خاطر تاکو آنقدر تنوع پیداکرد که هرکس با هرسلیقه‌ای میتواند تاکوی محبوب خود را تهیه کند. هرچند طعم یک تاکوی اصیل مکزیکی در خیابان های مکزیک قطعا متفاوت‌تر است! تاکو با نان مخصوصی به نام ترتیلا تهیه می‌شود. نان ترتیلا نیز از آرد ذرت تهیه می شود (در ادامه روش تهیه توضیح داده می‌شود).

داخل این نان که به شکل (u) است با مواد مختلف از جمله گوشت، مرغ، ماهی، میگو و حتی سبزیجات پر می شود و همراه سس مخصوص مانند سس سالسای تند سرو میشود. برای تهیه تاکو نیاز به نان ترتیلا، ادویه مخصوص تاکو و مواد گوشتی یا سبزیجات دارید. این غذا را برای شام می‌توانید درست کنید.

طرز تهیه ادویه مکزیکی مخصوص تاکو:

ادویه تاکو را می‌توانید ازعطاری‌ها تهیه کنید یا خودتان در منزل درست کنید. برای تهیه ادویه تاکو خانگی به مواد زیر نیاز دارید. تمام مواد را با هم مخلوط کنید و در ظرف دربسته نگهداری کنید. از این ادویه میتوان در پخت انواع غذاها نیزاستفاده کرد.

پودر سیر: ١/٢ قاشق غذاخوری

پرک فلفل قرمز: ١/٢ قاشق چایخوری

پودر فلفل قرمز: ٢ قاشق چایخوری

پودر زیره سبز: ٢قاشق چایخوری

پودر فلفل سیاه: ١ قاشق چایخوری

پودر آویشن: ١/٢ قاشق چایخوری

پاپریکا: ١/٢ قاشق چایخوری

نمک: ١ قاشق چایخوری

طرز تهیه نان ترتیلا ( نان مخصوص تاکو):

مهم ترین قسمت تهیه تاکو، نان ترتیلاست. نان ترتیلا نان مخصوص تاکو است که در مکزیک با آرد ذرت تهیه می‌شود. می‌توان درتهیه ی آن از آرد گندم یا ترکیب آرد گندم وآرد ذرت هم استفاده کرد.ما در این دستوراز ترکیب دو آرد استفاده کردیم.

مواد لازم برای تهیه نان ترتیلا

آرد ذرت: ١/٢ پیمانه

آرد گندم: ١/٢ پیمانه

آب: ١/٣ پیمانه

روغن مایع: ١و١/٢ ق غذاخوری

نمک: ١/۴ ق چایخوری

همه ی مواد را به با هم مخلوط کرده و کمی ورز دهید. از ١/۴ قاشق چای خوری بکینگ پودر هم میتوانید در این دستور استفاده کنید.

خمیر تاکو خانگی

خمیر را مانند شکل به هشت قسمت مساوی تقسیم کنید. سپس هرقسمت را به اندازه گردو گلوله کرده و با وردنه صاف کنید. دراین مرحله میتوانید از کاتر یا قالب گرد استفاده کنید و خمیر را بوسیله کاتر گرد برش بدهید تا همه‌ی نان‌ها یک اندازه باشند.

آماده کردن خمیر خانگی تاکو

کف تابه را چند قطره روغن بریزید. خمیر صاف شده را یکی یکی در تابه سرخ کنید. زمانی که یک سمت نان حباب زد، باید برگردانید تا سمت دیگر نان کمی حرارت ببیند و بپزد.

سرخ کردن نان تاکو

نان ها نباید خیلی درمعرض هوا باشند هر نان را بعد ازپخت داخل کیسه یا پارچه بپوشانید تا خشک نشوند. همانطور که گفتیم نان تاکو به شکل u است و مکزیکی ها آن را ترد سرو میکنند. برای ترد کردن نان، سطح نان ترتیلا را با فرچه کمی روغن بزنید.

خشک کردن نان تاکو

مطابق عکس زیر به نان شکل دهید ( باید به شکل U  دربیاید). برای سهولت درکار میتوانید از توری فر و یا قالب کاپ کیک استفاده کنید و نان را با پشت قالب شکل دهید و در فر بگذارید.  حدود پنج دقیقه بگذارید تا کمی ترد شود و حالت بگیرد.

گذاشتن نان خانگی درفر

تهیه مواد داخل تاکوی گوشت

گوشت: ٣٠٠ گرم

ادویه تاکو: ١و نیم ق غذاخوری

آب: ١ پیمانه

پیاز: متوسط ١عدد

روغن: ٣ قاشق غذاخوری

پوره ی گوجه: ١/٢ پیمانه

پیاز را خرد کرده در روغن سرخ کنید. گوشت را به پیاز اضافه کنید.

پختن گوشت برای تاکو

بعد ادویه مخصوص تاکو را اضافه کنید و کمی تفت دهید. میتوانید کمی زردچوبه هم دراین مرحله همراه ادویه به مواد بیفزایید و با یک پیمانه آب اجازه دهید با حرارت متوسط بپزد.

تفت دادن گوشت تاکو

بعد از پخت پوره ی گوجه را به گوشت اضافه کنید. (میتوانید از رب گوجه فرنگی هم استفاده کنید) و مجددا چند دقیقه حرارت دهید تا آب گوجه به خورد گوشت برود.

پوره گوجه فرنگی در تاکو گوشت

در حین پخت گوشت، سس را آماده کنید. سس تاکو تا حد زیادی سلیقه ایه ولی بهتره با دستور زیر درستش کنید. اگر دوست دارید تاکوی شما طعم تند داشته باشه، فلفل قرمز بیشتری استفاده کنید.

طرز تهیه سس مخصوص تاکو:

ماست: ١/٢ پیمانه

سس مایونز : ٢قاشق غذاخوری

ارده: ١ ق غذاخوری

آبلیمو: ١ ق غذاخوری

سیر: ١ حبه(رنده شده)

نمک: ١/٢ ق چایخوری

فلفل سیاه و قرمز: ١/٢ ق چایخوری

همه ی مواد را باهم مخلوط کنید و هم بزنید.

سس مخصوص تاکو

حالا زمان آماده کردن ساندویچ خوشمزه ی تاکوست. مکزیکی ها معمولا داخل تاکو همراه گوشت از سبزیجات مختلف، ترشی کلم قرمز، پیاز، گوجه، خیار واقسام سبزیجات استفاده میکنن. پنیرهم یکی دیگه از مواد پر استفاده برای تاکوئه! شما هم میتوانید طبق ذائقه خود تاکو را پر کنید. ما مطابق عکس تاکو رو با نان ترتیلا، سس، موادگوشتی، پیاز قرمز خلالی خرد شده ، گوجه فرنگی خردشده، کاهوی خرد شده، کمی ذرت پر کردیم. شما به هر ترتیبی دوست دارید میتوانی داخل نان ترتیلا را با  گوشت وسبزیجات وسس پر کنید.

تاگو

پر کردن نان تاکو با گوشت

تاکوی مکزیکی آنقدر مهم و پر طرفدار است که روز ۴ اکتبر به نام “روز ملی تاکو” نام گذاری شده است! واژه ی تاکو معادل کلمه انگلیسی ساندویچ و درواقع نوعی سانویچ و لقمه‌ی مکزیکی است. به طور دقیق مشخص نیست که تاکوی مکزیکی اولین بار چه زمانی اختراع شده است. اما تاریخچه ی تاکو به معادن نقره مکزیک در قرن ۱۸ برمیگردد. درآن دوره کارگران معادن به دنبال غذای ساندویچی و آماده می‌گشتند به این ترتیب تاکو اختراع شد. رفته رفته تاکو جای خود را در آشپزخانه های مکزیک پیدا کرد و هر شهر و منطقه ای تاکوی مخصوص خود را ابداع کرد. تاکو از زمانی جهانی شد که به ایالات متحده نفوذ پیدا کرد. در سال ۱۹۰۵ برای اولین بار درمورد تاکو در یکی از روزنامه های آمریکایی مطلبی منتشر شدواین غذای مکزیکی به مردم معرفی شد. تاکو غذایی ارزان و درعین حال خوشمزه بود. و سریع هم تهیه می شد به همین دلیل شهرت و محبوبیت زیادی پیدا کرد.

درست کردن این نوع غذا تبحر خاصی نیاز ندارد. حتی اگر آشپز حرفه ای هم نباشید میتوانید با کمی خلاقیت تاکوی خوشمزه‌ی خود را برای ناهار داشته باشید.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.