کد خبر : 25871 / /
/

حقوق کارگران | افزایش 10 درصدی حقوق کارگران | حقوق کارگران 1401

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی گفت: در پایانِ سال به اسم حمایت از کارفرما از جیبِ کارگران می‌زنند و دستمزد را فریز می‌کنند.

 آخرین خبرها درباره حقوق کارگران در در «خبر روز» دنبال کنید. افزایش 57 درصدی افزایش حقوق کارگران مانند سال گذشته امسال تکرار نمی شود. حقوق کارگران با خط فقر فاصله دارد. افزایش حقوق کارگران در حال بررسی است. حقوق کارگران برای سال جدید افزایش می یابد. 

 رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی گفت: نه کارفرما گرایش به سمت انجام کارهای تولیدی دارد و نه دیگر کارگر متخصص راضی به انجام کار در کارخانه‌ها می‌شود و بخشی از دلیل رسیدن به این وضعیت سیاستهای دولت‌ها در زمینه‌ی دستمزد است.

اکبر شوکت رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی در خصوص وضعیت کارگران در سال گذشته گفت: مشکلات همیشگی هچنان ادامه دارد و متأسفانه رو به بدتر شدن هم می‌رود.

وی به دستمزد پایین کارگران اشاره کرد و گفت: دستمزد پایین سبب شده کارگران رغبتی به کار در محیطهای بزرگ صنعتی نداشته باشند و همین موضوع شهرکهای صنعتی را با مشکل کمبودِ نیروی کار متخصص مواجه کرده است. ضمن اینکه سیاستهای کلان اقتصادی و نوساناتِ قمیت ارز سبب شده سرمایه به جای آنکه در تولید صرف شود، به سمت کارهای دلالی و واسطه‌گری برود.

شوکت ادامه داد: به طور کلی، نه کارفرما گرایش به سمت انجام کارهای تولیدی دارد و نه دیگر کارگر متخصص راضی به انجام کار در کارخانه‌ها می‌شود و بخشی از دلیل رسیدن به این وضعیت سیاستهای دولت‌ها در زمینه‌ی دستمزد است. در واقع هر دو گروه به سمت کارهای دلالی گرایش دارند و دولت هم هیچ سیاستِ درستی برای اینکه جلوی بزرگ‌تر شدنِ واسطه‌گری و دلالی را بگیرد ندارد.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی گفت: دولت باید در مسیر درست از کارفرمایان حمایت کند، در غیر اینصورت اشتغال ایجاد نخواهد شد. باید تسهیلات ارزان و بدون سود در اختیار کارفرمایان واقعی گذاشت. بخش اعظم هزینه‌های کارفرما سرمایه در گردش است که همین هزینه منجر می‌شود سالانه شاهد افزایشِ ۳ تا ۴ برابریِ قیمت در حوزه کالاهای تولیدی باشیم. این افزایش قیمت بیش از همه بر زندگی اقشار ضعیف جامعه فشار وارد می‌کند.

شوکت به سیاستِ فریز مزدی اشاره کرد و گفت: در پایانِ سال به اسم حمایت از کارفرما از جیبِ کارگران می‌زنند و دستمزد را فریز می‌کنند، این در حالی است که سهم دستمزد در هزینه‌های کل فقط ۷ درصد است.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی گفت: بیش از نود درصد مشکلاتِ کارفرمایان مروبط به تأمین مواد اولیه، سرمایه در گردش و نقدینگی است که برای حل این مشکلات دولت باید ورود کند. علی‌رغم اینکه یکسری ازمواد اولیه داخل کشور خودمان تولید می‌شود ولی همان مواد اولیه در طول سال با دو تا سه بار افزایش قیمت مواجه می‌شود. ما در تمام کالاها شاهد تورم بالای ۶۰ و ۷۰ درصد هستیم بی‌آنکه دستمزد کارگران افزایش پیدا کند.

شوکت گفت: خروجی این وضعیت فقر و از بین رفتن قشر متوسط و دو قطبی شدن جامعه به دو گروه ثروتمند و فقیر است. فقر، آسیبهای اجتماعی را افزایش می‌دهد و برآیند این وضعیت به ضرر همه است. زندگی کارگر با چنین حقوق‌هایی نمی‌چرخد

نگرانی دیگر کارگران در مورد میزان حقوقشان در سال آینده است، چرا که افزایش ۵۷ درصدی حداقل دستمزد آنها در سال جاری با حاشیه‌هایی همراه شد. بر این مبنا و با توجه به اینکه دولت همواره به دنبال افزایش حداقلی حقوق و دستمزدها بوده، برخی کارشناسان معتقدند حقوق کارگران به تبع حقوق کارمندان ممکن است تنها ۲۰ درصد افزایش پیدا کند. نماینده کارگران در شورای عالی کار در این باره گفت: همانطور که گفتم هیچ ارتباطی بین اینها نیست و دولت با توجه به وضع خودش در بودجه نرخی را برای پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگانش اِعمال می‌کند اما طرفِ مقابلِ کارگران، کارفرماها هستند که باید به فکر تامین امنیت شغل خود هم باشند.

ابوی افزود: بر این اساس، در بحث حقوق کارگران باید رقمی تعیین شود که کارفرما بتواند کارگرش را حفظ کند چون اگر حقوق کارگر کم باشد کارگر ایستادگی ندارد و شغل خودش را عوض می‌کند و حتی ممکن است به مشاغل متفرقه و کاذب روی بیاورد و کار کارفرما خراب می‌شود. از آن‌طرف، کارگر با چنین حقوق‌هایی زندگی‌اش اداره نمی‌شود و مجبور است که کار خود را ترک کند برای همین مولفه‌های تعیین حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان بسیار متفاوت است. از طرف دیگر این بحث تنها مربوط به پارسال نیست و در سال‌های گذشته هم ارتباط نزدیکی بین اینها نبوده است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.
  • ناشناس /

    این پایه حقوق را که شما در نظر گرفتید کارفرما نمیده. اگر دولت خودش برای این کارگران یه کارت جدا گانه بده الان کارگر نانوا کار میکنه برای 150 هزار میخاد نره چه کارکنه از گرسنگی میمیره .تشکر