کد خبر : 26158 / /
/

بازنشستگان| حقوق بازنشستگان|همسان سازی حقوق

بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی هیچ درآمدی جز همین مستمری حداقلی ندارند و به همین دلیل از مسئولانی که در پشت تریبون‌ها مدعی رسیدگی و ارتقاء وضع معیشت محرومان جامعه هستند، می‌خواهند که به وعده‌های خود عمل کنند.

حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی به میزان ۲۰ درصد افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان با فرمول جدید بیشتر می شود. حقوق بازنشستگان از ابتدای سال جاری افزایش نداشت. حقوق بازنشستگان هر سال با تنش همراه است. جزئیات جدید از حقوق بازنشستگان را بخوانید.

بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی هیچ درآمدی جز همین مستمری حداقلی ندارند و به همین دلیل از مسئولانی که در پشت تریبون‌ها مدعی رسیدگی و ارتقاء وضع معیشت محرومان جامعه هستند، می‌خواهند که به وعده‌های خود عمل کنند.

 

با توجه به روال هر سال حقوق بازنشستگان اوایل سال جدید کمی افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان همانند سایر حقوق به صورت ماهانه پرداخت می شود. مجلس با افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1402موافقت کرده است و طبق خبر های اخیر به دست آمده درباره حقوق بازنشستگان و میزان افزایش آن مشخص شده است. اخبار منتشر شده از کمیسیون تلفیق حاکی از آن است که حقوق بازنشستگان بالاخره امسال افزایش و همسان‌سازی اجرایی خواهد شد.

واریزی عیدانه رئیسی بمناسبت ماه رمضان | واریز یارانه معیشتی 1 میلیون و 200 هزارتومانی برای همه مردم

واریزی عیدانه رئیسی بمناسبت ماه رمضان | واریز یارانه معیشتی 1 میلیون و 200 هزارتومانی برای همه مردم

 آنچه دیگران می خوانند:

وام بدون ضامن ویژه برای یارانه بگیران | وام قرض الحسنه ۳۰۰ میلیونی؛ بازپرداخت ۱۵ ساله بدون کارمزد

عیدی بزرگ دولت برای متقاضیان خودرو | وام میلیاردی بانک ها برای خرید خودروی اقساطی | بدون ضامن و بهره قسطی ماشین‌دار شوید

امشب؛ واریز 13 میلیون بحساب سهام عدالتی‌ها | وام بدون ضامن و کم سود فقط با سهام عدالت + شرایط

خبر مهم روز شنبه ای برای بازنشستگان | رقم جدید افزایش حقوق بازنشستگان اعلام شد

واریز یارانه نقدی رمضان 300 هزارتومانی بحساب همه ؟ | امشب سرپرستان خانوارها حساب خود را چک کنند

واریز اولین مرحله یارانه رمضان 1402 | 530 هزار تومان اول فروردین در حساب سرپرستان خانوارها

با دستور رییس جمعیت هلال احمر، امروز ۵۰ درصد پاداش پایان خدمت بازنشستگان جمعیت در سال ۱۴۰۱ پرداخت می‌شود.راضیه عالیشوندی رییس حوزه ریاست جمعیت هلال احمر گفت: تعداد ۵۶۰ نفر از همکاران هلال‌احمر در سال جاری به افتخار بازنشستگی نائل شده‌اند اما با وجود تکمیل فرآیند بازنشستگی و علیرغم پیگیری‌های انجام شده از سازمان برنامه و بودجه کشور، تا کنون اعتباری برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان به جمعیت هلال احمر تخصیص نیافته است. عالیشوندی تاکید کرد: با توجه به عدم تأمین منابع لازم برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان جمعیت در سال جاری و در راستای احقاق حقوق و بهبود وضعیت بوجود آمده این عزیزان، با دستور رئیس جمعیت هلال احمر، مقرر شد تا امروز ۵۰ درصد از پاداش پایان خدمت بازنشستگان از سرجمع اعتبارات داخلی جمعیت به حساب استان‌ها واریز شود.

 

علی اکبر عیوضی گفت: ماده ۱۱۱ قانون تامین از ماده ۴۱ قانون کار تبعیت می‌کند و ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی نیز تکلیف افزایش مستمری بازنشستگان را به صراحت روشن کرده است. طبق این ماده، مستمری سالیانه باید براساس افزایش هزینه‌های زندگی افزایش یابد. تعیین حداقل دستمزد در شورای‌عالی کار برای کارگران شاغل و بازنشسته‌ی کشور اهمیت بسیار دارد. برای حقوق بگیرانِ وابسته به قانون کار و سازمان تامین اجتماعی، روز تعیین حداقل دستمزد در اتاق‌های وزارت کار، روز سرنوشت است.

علی اکبر عیوضی (دبیر کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران) با اشاره به اینکه تعیین حداقل مزد کارگران شاغل برای ما بازنشستگان اهمیتی حیاتی داردT گفت: حقوق و دریافتی بازنشستگان مستمری‌بگیر از نظر قانونی از مصوبه تعیین حداقل دستمزد شورای‌عالی کار تبعیت می‌کند. ماده ۱۱۱ تاکید دارد که افزایش حداقل مستمری «نباید» از افزایش حداقل مزد مصوب شورای‌عالی کار کمتر باشد. وی افزود: در واقع ماده ۱۱۱ قانون تامین از ماده ۴۱ قانون کار تبعیت می‌کند و ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی نیز تکلیف افزایش مستمری بازنشستگان را به صراحت روشن کرده است.

علیرضا حسینی، مدیرکل تامین اجتماعی استان مرکزی اظهار کرد: دو سال پیش، ۴۳ درصد از بدهی‌های صنایع به تامین اجتماعی به ۵ الی ۶ کارفرما اختصاص داشت.

او ادامه داد: در حال حاضر تمام بدهکاران کلان، بدهی‌های خود را تسویه یا تقسیط کرده‌اند. هیچ بدهکار کلان تعیین تکلیف‌نشده‌ای در استان وجود ندارد. شرکت آذرآب و ماشین سازی بدهی‌های خود را تقسیط کرده و شرکت واگن پارس و احیا صنعت بدهی خود را تسویه کرده‌اند. می‌توان گفت در دو سال اخیر که بحث حمایت از تولید مطرح بود، بدهی تعیین تکلیف نشده و بدهکار کلان بالای ۱۰ میلیارد در استان نداریم.

او افزود: صنعت‌گران و تولیدکنندگان از این فرصت تحریم استفاده خوبی کردند. با توجه به بازدیدهایی که از صنایع صورت گرفته می‌توان گفت در حوزه تامین اجتماعی در استان با هیچ کارفرمایی مشکل نداریم. همچنین با یکی از بزرگترین بدهکاران تامین اجتماعی در محلات که مورد اختلاف بود، به توافق رسیدیم و از این رو می‌توان گفت با توجه به صرف وقت برای صنعتگران و تولیدکنندگان، بدهکار بلا اقدام وجود ندارد.

او تصریح کرد: با تفویض اختیار صورت گرفته، با بنگاه‌هایی که مشکل مالی دارند، همکاری شده و کار تقسیط بدهی صورت می‌گیرد. پیش از این ۱۰۰۰ میلیارد بدهی معوقه داشتیم که ۶۳ درصد آن تقسیط شده یا در حال پرداخت است. بخش باقیمانده نیز بدهی‌های جاری است یا در حال تفاهم و پرداخت هستند.

او در ارتباط با کسری منابع این سازمان گفت: هزینه‌های سازمان تامین اجتماعی از درآمد سازمان پیشی گرفته است. یکی از دلایل این مسئله در استان مرکزی وجود مشاغل سخت و زیان‌آور است که به نوعی باعث شده است که بازنشستگی‌های پیش از موعد افزایش پیدا کرده و هزینه‌های سازمان بالاتر برود. این کسری در استان مرکزی ماهانه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است که به طور متمرکز از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری شستا، فروش سهام و به شکل عمده از بانک رفاه تامین می‌شود.

او گفت: اتفاق خوب این است که امسال ۹۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی پرداخت شد که از محل بند واو تبصره ۲ تحقق پیدا کرد. تامین اجتماعی ۸۸ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های بانک رفاه را از طریق تهاتر و انتقال سهام پرداخت کرد. علی‌رغم کسری موجود، تلاش کرده‌ایم که حقوق بازنشستگان و تعهدات سازمان را به موقع پرداخت کنیم.

او ادامه داد: ضریب پوشش بیمه استان امسال از ۷۰ درصد عبور کرده است و می‌توان گفت جزو پنج استان برتر کشور هستیم. در ‌آبان سال گذشته، تعداد بیمه‌شدگان کل استان ۹۸۸ هزار و ۴۲۹ نفر بوده‌ است که در آبان‌ماه امسال به یک میلیون و ۱۱ هزار نفر رسیده است ۲.۲۹ درصد افزایش داشته است.

او افزود: بیمه‌شدگان اصلی در بازه زمانی فوق از ۳۲۴ هزار و ۲۰۱ نفر در استان، به ۳۳۳ هزار و ۳۸۷ نفر رسیده‌ است و این افراد در محلات از ۱۳ هزار و ۷۲۵ نفر، به ۱۳ هزار و ۶۸۹ نفر رسیده اند که کاهش ۲۶ صدم درصدی را نشان می‌دهد. بیمه‌شدگان اجباری یا کارگری، از ۲۲۰ هزار و ۹۷۴ نفر، با افزایش ۳.۷۸ درصدی، به ۲۲۹ هزار و ۳۲۱ نفر رسیده است.

او اظهار کرد: کاهشی شدن آمار در برخی موارد، ناشی از برخی بیمه‌های خاص یا کاهش جمعیت دریافت‌کننده بیمه بیکاری بوده است. در برخی موارد با بازرسی‌های انجام شده، بیمه کارگران ساختمانی یا بافندگان که در این حرفه فعال نیستند قطع شده است. همچنین تبدیل کارگران به کارفرما از دیگر دلایل این مسئله است.

حسینی گفت: بیمه شدگان آزاد یا فراگیر که زنان سرپرست خانوار و دانشجویان را نیز شامل می‌شود، از ۲۹ هزار و ۶۶۷ نفر در آبان سال گذشته، به ۳۵ هزار و ۶۷۷ نفر در آبان سال جاری رسیده است که افزایش ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد. تعداد مستمری بگیران استان از حدود ۹۵ هزار نفر به حدود ۱۰۲ هزار نفر افزایش داشته است. تعداد کارگاه‌های فعال استان مرکزی نیز از ۲۳ هزار و ۵۲ نفر در آبان سال پیش به ۲۳ هزار و ۵۷۶ کارگاه در آبان امسال رسیده ‌است.

او اظهار کرد: تغییرات کارفرما در صنایع بزرگ تأثیر مثبت داشته است و با خروج آنها از رکود، شرایط بهتری را رقم زده است و اکنون در صنایع کلان، بزرگ و متوسط، بدحسابی مشاهده نمی‌شود. با تعامل خوب با شرکای اجتماعی در مورد حمایت از تولید، جزو دستگاه‌های برتر به حساب می‌آییم. کارفرمایان در شورای گفت و گو، اقتصاد مقاومتی و ستاد تسهیل به این مسئله اذعان دارند و تمام مصوبات این تشکل‌ها را در راستای حمایت از تولید اجرا کرده‌ایم.

او در ارتباط با نارضایتی بازنشستگان از بیمه تکمیلی گفت: انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی از سوی کانون صورت می‌گیرد. مبلغ پایه پیشنهادهای صورت گرفته از سوی شرکت‌های بیمه‌ای بالاست و تمایل چندانی هم از سمت شرکت‌ها وجود ندارد. اتفاق بزرگی که در این زمینه رخ داد این بود که قرارداد امسال به ازای هر نفر ۲۰۵ هزار تومان است که نیمی از این مبلغ توسط سازمان پرداخت خواهد شد. مقرر شده است پرداخت‌ها بر اساس فاکتور ارسال شده و در انطباق با تعرفه‌های دولتی انجام شود و پوشش‌ها نسبت به سال گذشته، قطعا بهتر شده است.

او با اعلام حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: بیمه فراگیر بویژه بیمه خانواده ایرانی یکی از اولویت‌های سازمان است که از تکالیف ما در اصل ۲۹ قانون اساسی به شمار می‌رود. یکی دیگر از اولویت‌های سازمان، بحث حمایت از تولید است که حمایت میدانی با حضور در کارگاه‌ها و شنیدن مشکلات تولیدکنندگان، صورت می‌گیرد. امیدواریم بتوانیم این دو هدف را انجام بدهیم.

یکی از کارهای ما این است که خدمات خود را به سمت غیرحضوری شدن سوق دهیم. ۳۰ خدمت ما به شکل غیرحضوری بوده که در حال حاضر به ۴۰ خدمت رسیده است و یکی از برنامه‌های ما این است که در سال آینده به منظور کاهش رفت و آمد مردم، فعالیت‌های غیر حضوری خود را گسترش بدهیم.

بدهی ۲۵ درصدی تامین اجتماعی ویژه حقوق بازنشستگان

علی دهقان‌کیا؛ رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران با اشاره به آغاز پرداخت معوقات از ماه جاری اظهار کرد:  در‌باره متناسب‌سازی حقوق‌ها رایزنی‌هایی در حال انجام است و امیدواریم که تا پایان سال جاری تکلیف آن مشخص شود. البته هنوز با مدیر عامل تامین اجتماعی مذاکرات مستقیمی در این رابطه نداشتیم و به دنبال فرصت هستیم تا بتوانیم با او جلسه‌ای بگذاریم. این موضوع جز مطالبات اصلی بازنشستگان و زیر مجموعه برنامه ششم تامین اجتماعی است. اگر متناسب‌سازی به سال بعد کشیده شود، برنامه هفتم مطرح خواهد شد. بنابراین انتظار کانون بازنشستگان این است که شخص مدیرعامل مستقیم به این قضیه ورود کند و وعده‌هایی مبنی بر پذیرش بدهی ۲۵ درصدی به بازنشستگان و سایر سطوح را عملی کنند. البته لازم مدیر عامل تامین اجتماعی در این باره یکبار مصاحبه کنند و جواب مردم را بدهند تا خیالشان راحت شود. در رابطه با معوقات نیز مشاهده کردیم که وعده مدیر عامل مبنی بر پرداخت از آبان‌ماه، عملی شد.

او درباره بدهی تامین اجتماعی به مراکز درمان دولتی توضیح داد: سازمان تامین اجتماعی به بیمارستان‌ها و داروخانه‌های دولتی که تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی هستند، حدود ۸ هزار میلیارد تومان بدهکار است. در مقابل سازمان تامین اجتماعی خدماتی به مراکز درمان دولتی ارائه کرده که در نتیجه آن ۱۳ هزار میلیارد تومان سازمان از آن‌ها طلبکار است. امروز بدهکار مدعی شده که به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی خدمات نمی‌دهد تا بدهی ۸ هزار میلیارد تومانی خود را تسویه کند. در صورتی که وجود ۱۳ هزار میلیارد بدهی، به خودی خود این بدهکاری را رفع می‌کند. تامین اجتماعی می‌تواند ۸ هزار میلیارد را به صورت نقد پرداخت کند و یا از ۱۳ هزار میلیارد بدهی خود مابقی آن را که ۵ هزار میلیارد است را پرداخت کنند. این تامین اجتماعی است که از مراکز درمانی دولتی طلب دارد اما امروز بدهکار برای سازمان تامین اجتماعی مدعی شده است. 

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران ادامه‌ داد: بدهی تامین اجتماعی گویا نباید پرداخت شود اما چون مراکز درمانی طلبکار هستند حتما باید این مبلغ تسویه شود تا به بیمه‌شدگان ما خدمات بدهند. متاسفانه این موضوع دور از انصاف است. دانشگاه علوم پزشکی دولتی نباید به علت این موضوع بازنشسته یا بیمه‌ شده را وجه‌المصالحه خود بگذارد و آن‌ها را میان دعوایی که با سازمان تامین اجتماعی دارد، قرار دهد. در این موضوع باید به فکر حل‌وفصل مشکل باشند نه اینکه بیمه‌شده قربانی شود.

دهقان‌کیا؛ ضمن اظهار بی‌اطلاعی در خصوص افزایش حقوق کشوری و لشگری عنوان کرد: براساس بودجه‌ مصوب مجلس در سال ۱۴۰۰ برای سال جاری، به طور متوسط افزایش دستمزد حدود ۱۰ درصد برای شاغلان و بازنشستگان در نظر گرفته شد. در این میان حقوق حداقل‌ها به مرز ۵ میلیون و ۵۸۵ هزار تومان رسید و در همان بازه زمانی حداقلی‌بگیران و سایر سطوح تمامی کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری نیز ۱۰ درصد تا سقف حقوق ۱۰ میلیون تومان اضافه کردند. این در حالی است که براساس مصوبه شورای عالی کار، برای بازنشستگان تامین اجتماعی حداقلی‌بگیران همان ۵ میلیون و ۵۸۵ هزار تومان با ۳۰ سال سابقه مصوب شد. سایر سطوح‌ها یعنی افرادی که بیشتر از حداقلی‌ها دستمزد دریافت می‌کنند نیز ۳۸ درصد به علاوه ۵۱۵ هزار تومان افزایش حقوق داشتند. این تغییرات همه بر اساس مصوبه شورای عالی کار بوده که پس از آن دستور مدیر عامل به هیئت مدیره سازمان بود و در نهایت آن‌ها نیز این موضع را از دولت در خواست کردند.

وی در خاتمه گفت: موضوع‌ یاد‌شده حدود  ۵ ماه کش و قوس پیدا کرد و نهایتا پس از این مدت این مبالغ به کارمندان تامین اجتماعی پرداخت شد. اما پس از آن مجدد کارمندان کشوری و لشگری و بازنشستگان آن‌ها معترض شدند که چرا باید به حقوق تامین اجتماعی‌ها به این میزان اضافه شود. به همین دلیل مجددا یک میلیون تومان به حداقل‌های آن‌ها اضافه شد و اکنون حداقل‌بگیران تامین اجتماعی یک میلیون تومان عقب‌تر از حداقل‌بگیرهای کشوری و لشگری هستند. به طور کلی سایر سطوح با متناسب‌سازی و افزایش ده درصدی که برای آن‌ها اعمال شد، به رقم افزایش حقوق‌ تامین اجتماعی‌ها رسیدند. اما به طور کلی حداقلی‌های تامین اجتماعی‌ یک میلیون تومان عقب مانده‌اند.

یک فعال حوزه کار با تاکید بر ترمیم حقوق و دستمزد کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی، از آغاز واریز معوقات بازنشستگان سایر سطوح مزدی خبر داد و گفت: معوقات ظرف پنج ماه از آبان تا اسفند به حساب بازنشستگان واریز می شود.

رحمت الله پورموسی با تاکید بر لزوم ترمیم حقوق و دستمزد کارگران و بازنشستگان اظهار کرد:جامعه کارگری خواهان مهار تورم و تثبیت قیمت‌هاست، هر چند که دولت برای کنترل تورم و ثبات قیمت‌ها در بازار تلاش می‌کند اما در این شرایط قدرت معیشت کارگران و بازنشستگان و حتی کارمندان باید حفظ شود.

وی افزود: با توجه به افزایش هزینه‌ها و لزوم حفظ قدرت خرید، دولت ترمیم حقوق کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشگری را در دستور کار قرار داد و مجلس نیز آن را تصویب کرد.

این فعال حوزه کار با اشاره به هزینه‌های سبد معیشت کارگران، گفت: این هزینه‌ها شامل هزینه‌های مسکن، بهداشت و درمان، خوراک و مواد غذایی و... است که اگر تورم هر کدام محاسبه شود، می‌بینیم که حقوق و دریافتی کارگران کفاف هزینه‌های زندگی و سبد معیشت آنها را نمی‌دهد، لذا باید تلاش کنیم که تورم در بخش‌های مختلف اقتصاد و جامعه کنترل شود.

پورموسی در ادامه از آغاز واریز معوقات حقوق بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی خبر داد و گفت: وزیر کار در روزهای گذشته اعلام کرد که معوقات پنج ماهه بازنشستگان سایر سطوح تا قبل از پایان سال پرداخت خواهد شد و در همین راستا از روز گذشته واریز این مبالغ به حساب بازنشستگان آغاز شده است.

وی گفت: پرداخت معوقه فروردین از این ماه و همزمان با شروع پرداخت مستمری آبان ماه آغاز شده و به تدریج معوقه هر ماه در برج بعد پرداخت می شود به نحوی که معوقه اردیبهشت در آذر ماه،‌ معوقه خرداد در دی ماه و به همین ترتیب معوقات پنج ماه تا آخر سال به حساب بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی واریز خواهد شد.

این پیشکسوت کارگری تصریح کرد: در ابتدای سال افزایش ۱۰ درصد برای حقوق بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی در نظر گرفته شد که مورد اعتراض قرار گرفت و در نهایت با پیگیری‌های زیاد، هیات تطبیق قوانین مجلس اعلام کرد که باید مصوبه شورای عالی کار یعنی افزایش ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزار تومان اعمال شود و بعد از رایزنی‌های زیاد موضوع به وزارت کار محول شد و وزارت کار نیز بر اساس مصوبه شورای عالی کار عمل کرد.

پورموسی ادامه داد: بر این اساس احکام حقوق بازنشستگان از شهریورماه صادر شد، در واقع احکام بازنشستگان سایر سطوح غیر از بازنشستگان حداقل بگیر از اول سال و اول فروردین ۱۴۰۱ اصلاح شد و وزیر کار نیز در روزهای اخیر اعلام کرد که از آبان ماه، معوقات پنج ماهه فروردین تا شهریور ۱۴۰۱ به تدریج و تا آخر سال پرداخت خواهد شد.

این فعال حوزه کار در عین حال با اشاره به قول مساعد رییس سازمان تامین اجتماعی مبنی بر اجرای ۲۵ درصد باقی مانده همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اظهار کرد: منابع اجرای این طرح باید از محل پرداخت بدهی‌های دولتی به سازمان تامین شود که با توجه به قول مساعد دولت و سازمان تامین اجتماعی و اینکه پایان برنامه ششم توسعه تا آخر امسال است، امیدواریم که در چند ماه باقی مانده هرچه زودتر ۲۵ درصد باقی مانده همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی محقق شود.

«حمید حاج‌اسماعیلی»،، در این باره می‌گوید: بازنشستگان مطمئن باشند که واریز معوقات حتما انجام خواهد شد چون مصوبه آن قطعی شده و الان دو ماه است که افزایش‌ها با احکام جدید صورت می‌گیرد و احکامی که صادر شده است زمان اجرای آنها از ۱۴۰۱/۰۱/۰۱ است. بنابراین، معوقات به طور جدی پیگیری می‌شود.

این کارشناس بازار کار در مورد زمان قطعی واریز معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی می‌افزاید: قرار شده است معوقات از آبان‌ماه واریز شود.

او در مورد اینکه پرداخت معوقات افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به صورت یکجا خواهد بود یا ماه به ماه انجام می‌شود، بیان می‌کند: طبق قول و قراری که خود سازمان تامین اجتماعی تعهد کرده، معوقات ماه به ماه تا پایان سال پرداخت می شود. معوقه فروردین‌ماه در آبان‌؛ معوقه اردیبهشت در آذر؛ معوقه خردادماه در دی؛ معوقه تیرماه در بهمن؛ و معوقه ماه مرداد هم اسفندماه پرداخت می‌شود.

این فعال حوزه کارگری در مورد اینکه حقوق آبان‌ماه مستمری‌بگیران تامین اجتماعی چقدر خواهد بود؟ می‌گوید: پرداخت معوقات به افراد با رقم‌های مختلف خواهد بود و افزایش‌ها برای هر کسی نسبت به حقوق دریافتی او تخصیص پیدا می‌کند که این رقم پرداختی می‌تواند از ۵۰۰ هزار تا ۶-۷ میلیون تومان باشد.

این فعال حوزه کارگری در مورد اینکه حقوق آبان‌ماه مستمری‌بگیران تامین اجتماعی چقدر خواهد بود؟ می‌گوید: پرداخت معوقات به افراد با رقم‌های مختلف خواهد بود و افزایش‌ها برای هر کسی نسبت به حقوق دریافتی او تخصیص پیدا می‌کند که این رقم پرداختی می‌تواند از ۵۰۰ هزار تا ۶-۷ میلیون تومان باشد.

حق مسکن کارگران و حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟

در کنار معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی، حق مسکن کارگران نیز هنوز آن رقمی نیست که شورای عالی کار مصوب کرده است.

شورای عالی کار، حق مسکن کارگران برای سال ۱۴۰۱ را ۶۵۰ هزار تومان در ماه تعیین کرد، اما هیئت دولت در زمان ابلاغ این مصوبه آن را به ۵۵۰ هزار تومان کاهش داد.

کارشناس بازار کار در این باره می‌گوید: دولت این کار را برای توجیه تغییراتی که درجهت افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی انجام داده بود، انجام داد. درواقع، دولت قصد داشت با کاهش حق مسکن کارگران اقدام غیرقانونی خود در خصوص مستمری بازنشستگان را توجیه کند.

حاج‌اسماعیلی درباره اینکه حق مسکن کارگران چه زمانی اعمال خواهد شد، می‌افزاید: مطمئنا حق مسکن کارگران هم در همین روزها در هیئت دولت تصویب می‌شود. یکی از دلایلی که به نظر می‌رسد باعث تعویق این مصوبه شده، این است که دبیرخانه‌ای که کار مقدمات برگزاری جلسات هیئت دولت را بر عهده دارد باید این مهم را در دستور کار بگذارد که هنوز این مهم انجام نشده است.

این فعال حوزه کار با بیان اینکه در هیچ کدام از دولت‌های قبل نسبت به مشکلات کارگران و حقوق‌بگیران توجه جدی نشد، می‌افزاید: ۱۰۰ هزار تومان رقمی نیست و با تورم روزافزون هیچ ارزشی ندارد اما با توجه به مشکلات اقتصادی کارگران و نارضایتی‌ای که وجود دارد و با توجه به اینکه اِعمال حق مسکن کارگری امری قانونی است و اقدام دولت در تغییر آن غیرقانونی بوده، بنابراین باید مصوبه حق مسکن هر چه سریع‌تر در جلسات هیئت دولت تصویب نهایی بشود.

حاج‌اسماعیلی با تاکید بر اینکه اهمال در این زمینه به صلاح نیست، می‌افزاید: با ارتباطات دوسویه مردم و مسئولان بخش زیادی از مشکلات کشور حل می‌شود و مواردی از جمله حق مسکن کارگری حق مسلم آنهاست.

افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان فعلا در مهرماه به صورت علی‌الحساب پرداخت و مابه‌التفاوت آن در ماه‌های دیگر اعمال خواهد شد.

بر اساس مصوبات اخیر مجلس شورای اسلامی، برای شاغلین تمام دستگاه‌ها، چه دستگاه‌هایی که مشمول قانون خدمات کشوری می‌شوند و چه دستگاه‌هایی که مشمول نظام پرداخت هماهنگ می‌شوند،  براساس ۳ هزار امتیازی که به این دستگاه‌ها تعلق می‌گیرد، مجموعا حدود ۱ میلیون تومان (یک میلیون و پنج هزار تومان) به پایه حقوقشان افزوده می شود. علاوه بر این موضوع برای شاغلین حق عائله‌مندی و حق اولاد هم به ترتیب ۵۰ و ۱۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

حقوق بازنشستگان ۹۰۰ هزار تومان بطور ثابت برای همه افزوده می‌شود به علاوه ۵ درصد حقوق شان که آن هم طبق جلسه دیروز مجلس افزون بر ۹۰۰ هزار تومان اضافه می‌شود. البته حق عائله‌مندی و حق اولاد هم که برای بازنشستگان افزایش پیدا می‌کند

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.