کد خبر : 13490 / /
/

چنانچه بر اثر بیماری یا حادثه دندان خود را از دست داده اید، ایمپلنت دندانی اغلب موثر ترین شیوه جایگزینی است. بعداز انجام جراحی ایمپلنت ، می توان انتظار داشتن لبخندی سالم، طبیعی و جذاب را داشت.زمان بهبود نیز نسبتا کوتاه بوده و میزان ریسک بسیار پائین  ونتایج مناسب و دائمی  خواهد بود.

ایمپلنت دندانی چیست؟

ایمپلنت های دندانی ریشه های پروتزی هستند که عملکردی مانند ریشه های طبیعی دندان دارند. ایمپلنت با عمل جراحی در داخل استخوان فک و در محل ریشه‌ی دندان از بین رفته کاشته می‌شود. پس از مدتی خود را با استخوان  ترکیب کرده و عمری دائمی خواهد داشت. هر ایمپلنت از تیتانیوم ساخته شده که  ماده ای بیمارستانی است واغلب در جراحی های مفصلی در سراسر بدن  به کار گرفته می شود. وقتی ایمپلنت  توسط متخصص ایمپلنت  به خوبی در جای خود قرارداده می شود ، یک پایه در بالای ایمپلنت گذاشته می شود. این پایه که در ترمیم دائمی دندان کمک می کند،در شکافی که بر روی ایمپلنت ایجاد شده پیچ می شود. ایمپلنت ممکن است به عنوان پایه ای برای تاج، پل دندان ویا قوس کامل (بالا و پائین ) دندان به کار رود.  

پس از جراحی ایمپلنت فرد درانتظار چه چیز باید باشد؟

جراحی ایمپلنت دندان بی درد است . «در بیشتر موارد، درد در مدت 3 تا 5 روز پس از درمان به اوج خود رسیده و سپس کاهش پیدا می‌کند». علت این مسئله استفاده از داروهای بی حسی است که در این روش به کار می‌رود. عوارض جانبی و متداول پس از جراحی بدون درد ایمپلنت دندان شامل درد، کبودی و ناراحتی در نزدیکی محل ایمپلنت بویژه درطی سه روز اول است. با آن که این اثرات باید در طی سه روز فروکش کند ، اما بعضی از بیماران از میزان درد دندان به مدتی طولانی تر شکایت دارند.در طی دوران اولیه بهبود ،مقداری درد و ناراحتی طبیعی است. با آن که درد پس از جراحی برای افراد زیادی قابل کنترل است اما روند بهبود افراد اندکی  متفاوت است و پاره‌ای عوامل تعیین کننده میزان دردی است که هر شخص  پس از جراحی تجربه می کند. بعضی از روش های جراحی ایمپلنت به دلیل عواملی هم چون محل ایمپلنت یا عوارض مربوط به سلامت بیمار پیچیده تر است. باید بدانیم که در طی مراحل اولیه بهبود  ،مقداری درد و ناراحتی طبیعی است. با آن که درد در اکثرا بیماران قابل کنترل است ، اما بهبود افراد تا حدی متفاوت بوده و عوامل خاصی  تعیین کننده  میزان اثرات جانبی است که فرد تجربه می کند.

همان طور که گفته شد بعضی از روش های ایمپلنت به دلیل عوامی همچون محل ایمپلنت و و یا پیچیدگی های مربوط به سلامت بیمار پیچیده تر هستند.بعضی از بیمارن قبل از ایمپلنت نیاز به پیوند استخوان دارند یا ممکن است در کنار جراحی روش های دیگری نیز مورد نیاز باشد. در هر یک از این شرایط میزان درد پس ازجراحی ممکن است بیشتر باشد.

چگونگی کاهش درد پس از ایمپلنت

همانند هر جراحی دیگر ،پس از ایمپلنت احتمال درد در ناحیه صورت و لثه،خونریزی خفیف ،کبودی و درد در محل ایمپلنت وجود دارد. این شرایط با توجه به محل جراحی متفاوت است و ممکن است درد در نواحی چشم،چانه یا گونه باشد.تمامی این عوارض ظرف مدت یک هفته تا ده روز از بین می رود.

دنبال کردن دستور العمل پزشک  متخصص ایمپلنت برای بهبود و آرامش وطول مدت درمان مهم است. در اینجا به بیان موارد دیگری می پردازیم که موجب بهبود درد است:

رعایت بهداشت دهان

روزی که جراحی ایمپلنت انجام می شود، نباید شستشوی دهان صورت پذیرد. روز پس از جراحی، می توان دهان را پس از هر وعده غذایی به آرامی با آب و نمک شستشو داد. هم چنین می توان دندان ها را مسواک زد، ولی باید دقت کرد تا موجب زخم و آسیب در محل جراحی نشود.

مصرف دارو

داروهای ضد دردموثرترین و آسان ترین راه کاهش درد و ناراحتی پس از جراحی است. در مورد بعضی از بیماران مسکن های موجود مانند استامینوفن و یا ایبوبورفن برای کنترل درد کافی است.برای عده ای دیگر از بیماران داروی تجویز شده از سوی پزشک برای دو روز اول می تواند موثر باشد.در صورتی که مسکن ها بر اساس مقدار توصیه شده مصرف شود ،هر دو روش مناسب است.

استفاده از بسته های یخ و یا کمپرس سرد

برای کاهش درد و کبودی اولیه کمپرس سرد و یا بسته یخ توصیه می شود.کمپرس سرد بایستی در 48 ساعت اولیه پس از جراحی انجام شود. روش انجام کمپرس سرد بدین صورت است که 15 دقیقه کمپرس سرد روی ناحیه مورد نظر قرارداده شود و بعد از 15 دقیقه ازمحل برداشته شود و بدین ترتیب در فواصل 15 دقیقه ای تکرار شود.  درروز سوم میزان درد باید تا حد زیادی کاهش یافته باشد.

محدود کردن فعالیت بدنی

پس از رسیدن به خانه، تمام روز استراحت شود. هرگونه فعالیت بدنی، مانعی درفرایند بهبود بوده و منجر به خونریزی و ناراحتی خواهد شد حتی اگر احساس درد و ناراحتی وجود ندارد، در طی سه روز اول از هرگونه فعالیت زیاد خودداری شود.

خوردن غذاهای نرم

خوردن غذاهای نرم مانع هر گونه فشار بر بافت های لثه و فک شده و امکان بهبود در اطراف محل ایمپلنت را سبب می شود. غذاهایی مانند پوره سیب زمینی، سوپ، ماست، تخم مرغ، ماهی، کمپوت میوه و بلغور جو دوسر انتخاب های مناسبی هستند. به غیر از نوع غذا باید توجه داشت که با دهان جراحی شده چیزی جویده نشود.بدین ترتیب  مقدار زیادی از درد وسوزش جلوگیری شده و زمان بهبود کوتاه تر خواهد شد.

تماس با پزشک در صورت افزایش درد

هرگونه دردی پس از سه روزباید کاهش یابد. اگر میزان درد به همان میزان باقی بماند و یا کاهش  نیابد ،دال بر عفونت است و بایدبلافاصله با پزشک تماس گرفت.

 

سیگار نکشید

کشیدن سیگار برای سلامت دهان و کل بدن زیان دارد،حتی زمانی که جراحی نکرده باشید. به هرحال ، کشیدن سیگار پس از انجام جراحی ایمپلنت شانس بهبودی موفقیت آمیز را شدیدا تحت تاثیر قرار می دهد. نیکوتین موجوددر سیگار موجب می شود تا اکسیژن کمتری به بافت های دهان و استخوان برسد. بدون جریان مناسب اکسیژن، مدت زمان بهبود بدن طولانی خواهدشد. بر اساس یافته ها نیکوتین و تنباکوتاثیر منفی بر فرایند بهبود داشته و موجب تضعیف ساختار ایمپلنت می شود. این بدان معناست امکان موفق نبودن جراحی ایمپلنت در افراد سیگاری بیش از افراد غیر سیگاری است. به همین دلیل توصیه می شود قبل از جراحی سیگار ترک شود و یادر دوران بهبود سیگار کشیده نشود. مصرف دخانیات علاوه بر کندتر کردن روند درمان و بهبودی پس از جراحی موجب کاهش طول عمر ایمپلنت شده و موجب میگردد تا ظاهر آن نیز تغییر کند.(منبع)

درد بعداز جراحی چقدر طول می کشد؟

درد بعد از یک جراحی موفق ایمپلنت موقتی است اگر همه چیزآنطور که باید خوب پیش برود.درد در فاصله 3 تا 5روز از بین می رود . تنها به مدت 1 تا 2 روز نیاز به مصرف دارو خواهد بود. در صورتی که فرد  پس از جراحی احساس خوبی داشته باشد،می تواند کارهای روزمره را  یک روز پس از عمل دوباره شروع  کند.شاید درد ،کبودی و سفت شدگی فک مدتی طولانی تر ادامه داشته باشد.  این نشانه ها باید ظرف مدت 7 تا 10 روز کم کم از بین برود.

اگر درد جراحی ایمپلنت پس از دوهفته ادامه یابد، چه باید کرد؟

دردی که بعد از دو هفته ادامه داشته باشد ویا بدتر شود ، باید حتما باید از سوی پزشک و یا جراح  دهان مورد معاینه قرارگیرد.عموما درد پس از جراحی نباید این قدر طولانی باشد.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.