کد خبر : 13837 / /
/

زانو، بزرگترین و مهمترین مفصل در بدن است که حرک کردن را تسهیل کرده و کل وزن بدن را تحمل می کند. هنگامی که آسیب و صدمه ای به زانو وارد میشود، این آسیب میتواند با درد، التهاب، محدود شدن دامنه حرکتی، سفتی و صدای تق تق در مفاصل زانو همراه باشد و نهایتا به آرتروز زانو منجر شود. از تغذیه درمانی می توان به عنوان بخشی از یک برنامه ی جامع و بزرگ درمانی جهت مقابله و رفع برخی از علائم مرتبط با مشکلات زانو استفاده کرد. از طرفی، با تغذیه ی مناسب میتوان از دیگر آسیب های زانو مانند پارگی مینیسک یا رباط صلیبی قدامی نیز پیشگیری کرد. در این مقاله، فهرستی از مواد غذایی را برایتان آماده کرده ایم که مصرف آنها به حفظ سلامت زانوی شما کمک می کند.

غذاهایی که مصرف آنها به درمان پارگی مینیسک و ترمیم غضروف زانو کمک می کند.

جهت کمک به حفظ سلامت زانو، ابتدا باید میزان انحطاط غضروف زانو را به حداقل برسانید و اقدامات لازم برای ترمیم غضروف زانو و درمان پارگی مینیسک را در پیش بگیرید. از این رو، مصرف برخی از غذاها می تواند به شما در دستیابی به این مهم کمک کند و همچنین باعث شود تا سبک زندگی سالم تری داشته باشید.

تغذیه مناسب مانند روش های دیگر درمان غیر جراحی مشکلات زانو مانند فیزیوتراپی، ماساژ درمانی، استراحت، اوزون درمانی، تزریق اسید هیالورونیک و تزریق استروئید برای کاهش التهاب، درد، تق تق زانو و مشکلات دیگر که در زانو ایجاد می شود استفاده می شود.

چند نمونه از غذاهایی که مصرف آنها برای درمان پارگی مینیسک و سایر مشکلات زانو مفید است، عبارتند از:

ماهی

مصرف انواع ماهی ها بالاخص ساردین و سالمون. ماهی سرشار از پروتئین های مغذی و سالم است که به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا ۳، مصرف آن موجب کاهش درد مفاصل شده و از سفتی صبحگاهی مفصل زانو جلوگیری می کند. به طور کلی توصیه می شود که هفته ای ۲ وعده، ماهی مصرف کنید اما اگر انجام این کار برای شما دشوار است می توانید از مکمل های امگا ۳ یا روغن کریل بجای ماهی استفاده کنید.

حبوبات

برای اینکه زانوی شما عملکرد بهتری داشته باشد، باید تا جایی که می توانید التهاب مفصل زانو را کاهش دهید. التهاب، علت اصلی زانو درد است که می تواند در پی پارگی مینیسک رخ دهد. حبوبات به دلیل خواص ضد التهابی که دارند، جزو مواد غذایی مفید در صورت پارگی مینیسک به شمار می روند. گذشته از این موضوع، کلاژن خود نوعی پروتئین است، حبوبات نیز سرشار از پروتئین های مفید سازنده ی کلاژن هستند که بازسازی غضروف زانو را تسهیل می کنند. از طرفی، حبوبات دارای سطوح بالایی از لیزین هستند، لیزین نوعی اسید آمینه است که در بازسازی و ترمیم غضروف نقش حیاتی دارد. بنابراین حتما باید در رژیم غذایی خود از تمامی حبوبات بالاخص از لوبیا، نخود و بادام زمینی استفاده کنید.

پرتقال

بدن انسان برای ساختن کلاژن که نوعی پروتئین و از اجزای اصلی غضروف است، به ویتامین سی (C) نیاز دارد. پرتقال منبعی کامل و مملو از ویتامین C است، از این رو، مصرف پرتقال تولید کلاژن را افزایش داده و روند ترمیم سلول ها را تسریع می کند که در نتیجه این امر به میزان چشمگیری برای بازسازی و محافظت از زانو مفید واقع می شود. در بین دیگر مواد غذایی که منبع کاملی از ویتامین C هستند می توان به کیوی، فلفل قرمز، کلم و توت فرنگی اشاره کرد. کلاژن برای حفظ زیبایی و جوانی پوست نیز مهم است. بنابراین مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین C به شما کمک خواهد کرد زیباتر و جوانتر نیز بنظر برسید.

انار

انار بخاطر خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود، خاصیت درمانی فراوانی دارد. از اینرو، مصرف انار باعث کاهش التهاب غضروف شده و روند ترمیم و بازسازی آنرا تسهیل میکند. بطور ساده و خلاصه می توان گفت که مصرف انار به بدن کمک میکند تا موادی که از غضروف محافظت می کنند را تولید کند.

برنج قهوه ای

شاید شما هم اطلاع داشته باشید که برای درمان انواع عارضه هایی که مفاصل را درگیر می کنند، معمولا از تزریق هیالورونیک اسید استفاده می شود. بطور کلی، هیالورونیک اسید باعث لغزندگی بیشتر سطوح مفصل بر روی یکدیگر می گردد و از این ماده به عنوان روان کننده ی مفاصل استفاده میشود که میتواند از ضربه و سایش مفاصل جلوگیری کند. در مواردی که آسیب زانو جزئی است یا در مواردی که از روش تغذیه درمانی به عنوان روشی مکمل در کنار سایر درمان های پزشکی استفاده می شود، میتوان از منابع غذایی سرشار از هیالورونیک اسید نیز در رژیم غذایی استفاده کرد. مواد غذایی نظیر برنج قهوه ای، هویج و گوشت گاو، سرشار از این ماده هستند. تخم کدو تنبل نیز سرشار از پروتئین است و به تولید هیالورونیک اسید کمک می کند.

کلم بروکسل (کلم غنچه‌ای)

مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین K برای سلامتی زانو ضروری است. خوشبختانه این ویتامین در اغلب مواد غذایی به وفور یافت میشود. فقط باید حین طبخ این مواد غذایی دقت داشته باشید تا از روشی برای پخت آنها الستفاده کنید که ویتامین آنها حفظ شود. اگر مواد غذایی سرشار از ویتامین K نظیر کلم بروکسل را همراه با مقداری روغن زیتون مصرف کنید، از خواص ضد التهابی این منابع غذایی ارزشمند برخوردار خواهید شد.

زمانی که زانو درد دارید باید از مصرف چه غذاهایی پرهیز کنید؟

همواره باید از مصرف غذاها و نوشیدنی هایی مانند الکل، گوشت قرمز و محصولات فرآوری شده که منجر به تشدید التهاب و افزایش وزن میشوند، پرهیز کنید. توجه داشته باشید که میتوانید با یک رژیم غذایی سالم تر، التهاب مفاصل را کاهش داده و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید.

شکر

امروزه شکر به نوعی ماده ی رایج در رژیم غذایی ما بدل شده که به دلیل مصرف روزانه متوجه تاثیرات منفی آن بر بدن خود نمیشویم. قند خون بالا، موجب تشدید التهاب شده و مولکول هایی را در بدن آزاد می کند که می توانند بافت ها و مفاصل را تحریک کنند. انواع فست فودها، تنقلات و محصولات فرآوری شده از گلوتن، حاوی مقادیر زیادی قند، چربی های ترانس، چربی های اشباع و مواد نگه دارنده هستند که مصرف آنها حکم سم را برای بدن دارد.

نمک

نمک، آب موجود در سلول های بدن را جذب میکند و این امر میتواند زانو درد و همچنین التهاب مفاصل را تشدید کند. مونوسدیم گلوتامات یا MSG نیز نوع دیگری از طعم دهنده های غذایی است که این ماده، منبع اصلی التهاب مزمن مفاصل بوده و منجر به تشدید عارضه ها و مشکلات مربوط به زانو می شود.

الکل

جدای از این موضوع که مصرف الکل برای سلامتی مضر است، مصرف الکل در بسیاری از موارد ممکن است با داروهای مسکن و سایر داروهایی که برای تسکین زانو درد مصرف میکنید تداخل داشته باشد. از طرفی، مصرف الکل موجب تشدید علائم آرتروز زانو می شود.

گوشت قرمز

درد مفصل در افرادی که در رژیم غذایی خود به میزان زیادی از گوشت قرمز مانند گوشت گاو و بره استفاده میکنند، تشدید میشود. در برخی موارد نیز، گوشت قرمز ممکن است حاوی چربی ترانس یا روغن نیمه هیدروژنه باشد که این امر موجب تشدید التهاب مفاصل خواهد شد.

تاثیر رژیم غذایی در درمان زانو درد

همانطور که گفته شد، در اغلب موارد درد و دیگر مشکلات زانو را نمی توان تنها با رژیم غذایی درمان کرد. اما می توان از مزایای تغذیه درمانی و رژیم غذایی سالم به عنوان روشی مکمل در کنار سایر درمان ها بهره مند شد و کیفیت زندگی را بهبود بخشید. همچنین در بسیاری از موارد می توان با رعایت رژیم غذایی سالم از جراحی های پیچیده جلوگیری کرد. فراموش نکنید که انتخاب یک رژیم غذایی سالم و هدفمند در کنار آگاهی از غذاهایی که می‌خورید، برای درمان و ترمیم زانوی آسیب دیده بسیار کلیدی است.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.