کد خبر : 24697 / /
/

 

یکی از اصلی ترین مزایای گیربکس خورشیدی داشتن بالاترین راندمان تبدیل گشتاور و سرعت می‌باشد. نام دیگر گیربکس های خورشیدی، گیربکس سیاره ای نیز می‌باشد. این نوع گیربکس، دارای یک چرخ دنده خورشیدی در مرکز گیربکس و چند چرخ دنده گرد در اطراف دارد. در ادامه سعی داریم تا علاوه بر بررسی نکات فنی گیربکس های خورشیدی، نکاتی که باید به هنگام خرید به آن ها توجه کنیم را نیز بررسی خواهیم کرد. زیرا خرید گیربکس یکی از مهم ترین و حساس ترین مواردی است که باید نسبت به نوع کاری که انجام می‌دهیم به آن توجه کرد. برای خرید گیربکس خورشیدی و نکات مهمی که باید به آن توجه کرد از جمله قیمت، با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

 

نحوه کار گیربکس خورشیدی

گیربکس خورشیدی دارای مکانیزم و عملکرد ساده ای می‌باشد. این گیربکس دارای چرخ دنده خورشیدی در مرکز گیربکس، به علاوه یک رینگ با تعدادی دنده ستاره ای و چند چرخ دنده ستاره ای می‌باشد. تمام این اجزا به صورت منظم در کنار هم قرار گرفته اند. یک سیستم دنده خورشیدی دارای سه قسمت اصلی می‌باشد. در صورتی که یکی از این سه قسمت ثابت باشد، دو جزء دیگر نیز باید متحرک باشند تا نیروی محرکه را تولید کنند.

در حالت کلی، گیربکس خورشیدی، همانند سایر گیربکس ها سرعت را کاهش داده و گشتاور را افزایش می‌دهد. همچنین در صورتی که سرعت افزایش پیدا کند، گشتاور کاهش پیدا خواهد کرد. جالب است بدانید که این نوع چرخ دنده ها در صورتی که به صورت کاهنده کار کنند، مصرف زیادی خواهند داشت. همان طور که گفتیم به هنگام کاهش سرعت، گشتاور نیز افزایش خواهد یافت. گیربکس های خورشیدی ایلماز از بهترین گیربکس های تولید شده توسط ترکیه می‌باشند.

 

6

مشخصات فنی قابل توجه برای خرید گیربکس خورشیدی

قبل از این که نسبت به خرید گیربکس خورشیدی اقدام کنید، باید نکات بسیار مهمی را مد نظر قرار دهید. همچنین باید مشخصات فنی آن را نیز از هر جنبه ای بررسی نمود. ابتدا باید بیشینه گشتاور سیستم مکانیکی و قدرتی که قرار است خارج شود را بررسی نمود. همچنین علاوه بر این ها باید نسبت دور خروجی و ورودی گیربکس توجه نمود. نحوه اتصال گیربکس به سیستم مکانیکی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. توجه به الکتروموتور و هیدروموتور گیربکس نیز باید با دقت انجام شود. زیرا اصلی ترین وظیفه تامین برق چرخ دنده از این قسمت ها انجام می‌شود. ساختار داخلی و شافت خروجی گیربکس نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد.

 

مشخصات مهم در نصب

یکی از مهم ترین مسائلی که باید به هنگام خرید گیربکس خورشیدی به آن توجه کرد، محل و نحوه نصب آن می‌باشد. زیرا مهم ترین نکته ای که باید به هنگام نصب گیربکس به آن دقت کرد، ثابت ماندن آن است. همچنین باید به نحوه اتصال شافت گیربکس به قسمت محرک دقت نمود. به هنگام تعمیر گیربکس باید تمام اتصالات آن را از هم جدا نمود تا بتوان به راحتی، ایراد قطعات را پیدا نمود. زیرا به دلیل این که تمام قطعات چرخ دنده های خورشیدی به صورت زنجیره ای به یک دیگر متصل هستند.

 

جعبه دنده های خورشیدی چه مزایایی نسبت به سایر جعبه دنده ها دارند؟

هر روز با پیشرفت صنعت چرخ دنده های تولیدی، گیربکس خورشیدی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. این گیربکس ها جزو با کیفیت ترین گیربکس های تولید شده در دنیا هستند. در این نوع گیربکس ها، درگیری و تماس دنده ها با یک دیگر افزایش پیدا کرده است و همین مورد نیز باعث شده است تا عمر گیربکس افزایش یافته و استهلاک آن نیز کمتر باشد. راندمان این گیربکس ها در مقایسه با سایر گیربکس ها بسیار بالا می‌باشد. همچنین این گیربکس ها به راحتی با 90 درصد موتور ها کوپل می‌شوند و بدون مشکل کار می‌کنند. از لحاظ حجمی نیز، نسبت به سایر گیربکس ها دارای حجم کمتری می‌باشد. همچنین وزن آن نیز بسیار کمتر از گیربکس های صنعتی است و به راحتی جا به جا می‌شود.

7

کاربرد ها

جالب است بدانید که گیربکس خورشیدی بیشترین کاربرد را در صنعت دارد. در ادامه چند کاربرد این گیربکس را برایتان نام خواهیم برد. این گیربکس ها در صنایع فولاد و خط تولید آن ها کاربرد دارند. همچنین اکثر نوار نقاله های کارخانجات دارای گیربکس های خورشیدی هستند. جالب است بدانید که امروزه، اکثر چرخ توربین های تولید برق از این نوع چرخ دنده ها استفاده می‌کنند. همچنین یکی از بارز ترین موارد استفاده از این گیربکس ها، صنعت حمل و نقل می‌باشد. زیرا دارای راندمان بالایی می‌باشند و بیشتر در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

برترین شرکت های تولید کننده گیربکس خورشیدی

همان طور که می‌دانید، کشور های کمی توانایی ساخت گیربکس خورشیدی را دارند. زیرا این گیربکس دارای فناوری خاصی می‌باشد که باید آن را رعایت نمود. اصلی ترین کشور هایی که در حال تولید این گیربکس ها هستند، کشور های آلمان و ایتالیا می‌باشند. به نوعی می‌توان این دو کشور را دو قطب اصلی تولید گیربکس نامید. همچنین شرکت هایی مانند ایلماز و PGR ترکیه، رول استار و سایر برند های معتبر از برترین سازنده های این نوع گیربکس ها هستند. در کشور ایران نیز گیربکس هایی در شرکت های تولیدی شریف، سهند، شاکرین و ... در اصفهان تولید می‌شود.

 

تاثیر تعمیر و نگهداری

یکی از اصلی ترین مواردی که در گیربکس خورشیدی و سایر گیربکس ها از اهمیت بالایی برخوردار است، توجه به سلامت گیربکس ها و تعمیر و نگهداری آن ها است. در صورتی که گیربکس ها را به موقع سرویس کنیم و به مشکلات فنی آن ها رسیدگی کنیم هیچ مشکل خاصی برای گیربکس پیش نخواهد آمد. دلیل اهمیت سرویس و نگهداری گیربکس ها نیز این است که تمام قطعات گیربکس به صورت زنجیره ای به هم متصل هستند. در صورتی که یکی از دندانه های گیربکس بشکند، سیستم آن مختل خواهد شد. همان طور که می‌دانید تمام گیربکس ها دارای یک مخزن مخصوص روغن هستند. در صورتی که در داخل این مخزن، روغن وجود نداشته باشد، عملکرد گیربکس به طور کامل مختل خواهد شد و تمام سیستم آسیب خواهد دید.

8

توجه به قیمت

همان طور که می‌دانید، یکی از مهم ترین فاکتور هایی که در خرید هر کالایی از جمله گیربکس خورشیدی دارای اهمیت بالایی می‌باشد، قیمت آن می‌باشد. برای این که در مورد قیمت یک کالا تصمیم گیری بکنید ابتدا بودجه خود را نیز باید در نظر گرفته باشید. سپس باید بررسی کنید که آیا گیربکسی که خریداری می‌کنید مناسب کار شما می‌باشد یا خیر. زیرا ممکن است هزینه ای که برای خرید گیربکس می‌کنید با کسب و کار شما سازگار نباشد. یعنی ممکن است که گیربکس ضعیفی را انتخاب کرده باشید. لازم به ذکر است که بدانید، توان خروجی گیربکس ها و سایر موارد آپشنال، می‌تواند در قیمت گیربکس ها تاثیر داشته باشد.

برای خرید انواع گیربکس صنعتی میتوانید به وب سایت رهاگیربکس یکی از بهترین تولید کننده های گیربکس صنعتی در اصفهان مراجعه کنید. 

 

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.