کد خبر : 18816 / /
/

دریچه منهول جهت پوشاندن دریچه دسترسی منهول‌ها استفاده می شوند. آنها اغلب در سیستم‌های جمع آوری فاضلاب و تاسیسات و آبهای سطحی به چشم می خورند. درب منهول بسته به موقعیت بکار گیری باید از استحکام لازم برخودار باشد تا در برابر عبور افراد و وسایل نقلیه مقاومت کند و در عین حال باید براحتی قابلیت باز و بسته شدن جهت امکان دسترسی کارگران را برای بازرسی و نگهداری از منهول و تاسیسات داخل منهول را فراهم کند.

اکثر دریچه‌های منهول به شکل گرد و مربع و مستطیلی طراحی می گردند که در این مقاله به آن اشاره خواهد شد. دریچه منهول بنابه متریال مصرف جهت ساخت درب منهول گاها بسیار سنگین می باشد که وزن آن ممکن است به بیش از 90 کیلوگرم برسد.

دریچه منهول درب منهول

دریچه منهول که در لاتین به آن ( Manhole cover ) می گویند درب روی دریچه دسترسی منهولها و حفاظت از خطوط ارتباطات مهندسی (برق، لوله کشی، تهویه)، نصب شده بصورت دفنی در خارج یا داخل ساختمانها در برابر ورود آشغال و گرد و خاک و طوفان و همچنین افتادن اشیا و انسانها و ماشین آلات به درون منهول بکار می رود.

از دریچه بارزسی منهول در محیط‌های صنعتی و خانگی با هدف دسترسی رایگان و سریع به سیستم‌های ارتباطی و تعمیر و نگهداری یا تعویض سریع این خطوط استفاده می گردد. شاید در برخی از وب سایتهای خارجی با عنوان دریچه اطمینان تخلیه و دسترسی از آنها یاد شود.

در هرحال دریچه منهول دهانه ای در سطح بتن یا زمین است که دسترسی به تأسیسات زیرزمینی را فراهم می کند. این محفظه همیشه توسط یک درب بسته می شود تا از بروز حوادث جلوگیری شود.

دریچه منهول یک عملکرد دیگر نیز دارد و آنهم جلوگیری از ورود غیرقانونی افراد متفرقه به سیستم ارتباطی زیرزمینی می باشد. افزون بر این با قرار دادن دریچه منهول از ریختن زباله به خطوط آب و فاضلاب و انسداد خطوط ارتباطی شبکه‌های آب و فاضلاب و... جلوگیری به عمل می آید.

طراحی دریچه متشکل از یک قاب با در است. دریچه منهول در یک شفت زیرزمینی یا یک دهانه تکنولوژیکی، مطابق با ابعاد کلی منهول بر روی زمین، نصب می شود. قاب با سیم سیمانی یا گیره ثابت می شود.

تاریخچه پیدایش دریچه‌های منهول (درب اتاقک بازرسی خطوط آب و فاضلاب) :

اولین دریچه‌ها در اواسط قرن نوزدهم در شهرهای بزرگ در کشورهای پیشرفته ظاهر شدند، جایی که از آنها برای اصلاح چاه‌های فاضلاب در خدمات شهری استفاده می شد. از آنجایی که فاضلاب و آبرسانی خیلی زودتر از سایر وسایل ارتباطی ظاهر شد، اولویت با منهول‌های فاضلاب است.

در آغاز قرن بیستم، ایالات متحده و اروپا شروع به استفاده شدید از برق برای روشنایی خیابان کردند. نیاز به دریچه‌هایی برای ممیزی شبکه‌های الکتریکی در هوای آزاد وجود داشت.

شکل و اندازه پوشش دریچه بازرسی به ابعاد منهول بستگی دارد. امروزه تولید کنندگان جهانی دریچه‌های منهول کوچک و بزرگ را با پیکربندی‌های مختلف تولید می کنند.

در کشورهای اروپایی از درب منهول «دستی» به ابعاد 10×30 سانتی متر استفاده می شود که برای نگهداری از منهول‌های کم عمق با دستگاه‌های اندازه گیری و شیرآلات استفاده می شود. درب منهول در اشکال بیضی، چند ضلعی، مستطیلی و حتی مثلثی طراحی و تولید و مورد استفاده می گیرند.

البته که در کشور ما اساس در سه قالب مستطیلی، مربعی و گرد تولید و مورد تقاضای مشتریان قرار می گیرد. که دریچه‌های منهول گرد پرطرفدار می باشند. تغییرات حجمی از پیش مهندسی شده برای اصلاح ایستگاه‌های پمپ، ترانسفورماتورها و سایر تجهیزات بزرگ استفاده می شود.

انواع دریچه منهول

11

منهول‌های زیرزمینی در زیرزمین برای گرمایش، لوله کشی و سرویس بهداشتی در نظر گرفته شده است. آنها عمدتا به شکل گرد تولید می شوند و برای کاور نمودن منهول‌ها از دریچه منهول با اشکال هندسی مختلف که پیش تر اشاره شد استفاده می گردد. با توجه به مواد مورد استفاده، آنها به شرح زیر طراحی و توزیع می شوند:

  • دریچه منهول کامپوزیتی نانو کامپوزیتی
  • دریچه منهول پلی اتیلن
  • دریچه منهول بتنی
  • دریچه منهول چدنی( چدن خاکستری چدن داکتیل )

دریچه‌های منهول کامپوزیتی و پلی اتیلن به دلیل تحمل نکردن بارهای سنگین (حداکثر 1.5 تن) برای پیاده روها، مسیرهای پارک و چمنزار استفاده می شوند. این نوع از دربها در مقایسه با دریچه‌های منهول چدنی، قیمت پایینی دارند، در برابر تغییرات دما (60- تا 60 درجه سانتی گراد) و سایش مقاوم هستند.

عمر مفید دریچه‌های کامپوزیتی و پلی اتیلن می تواند به 50 سال برسد. عمر دریچه‌های منهول پلیمری بیش از 20 سال تخمین زده شده است و در رنگهای مختلف در بازار موجود است.

دریچه بازرسی چدنی به دو دسته تقسیم می شوند:

درب منهول چدن خاکستری : از جنس آهن می باشد که در کارخانه ذوب و شکل داده می شوند و دارای یک پوشش محافظ در برابر مواد خورنده شیمیایی می باشد. قابلیت چکش خواری کمتری دارد و یکی از مقاومترین دربها در معابری است که بارهای ترافیکی سنگین تردد می کنند.

درب منهول چدن داکتیل: معروف به دریچه منهول نشکن می باشد و همانند چدن خاکستری در برابر مواد شیمیایی خورنده مقاومت عالی از خود نشان می دهد. با این تفاوت که در مرحله تولید قابلیت چکش خواری عالی دارد.

این دریچه نیز در محل تردد بارهای ترافیکی فوق سنگین ( 90 تن )، سنگین ( 60 تن)، متوسط (40 تن )، نیمه سبک ( 25 و 12 تن )نصب می گردد. این نوع از دریچه به سبب قابل بازیافت بودن بسیار در معرض سرقت قرار دارند که برای جلوگیر از آن راهکارهایی اندیشیده شده است : تولید به صورت لولایی و قفل شونده و....

دریچه‌های منهول چدنی تا 80 سال عمر می کنند، بارهای زیاد و تغییرات دمایی را تحمل می کنند از معایب آنها می توان به هزینه بالا و وزن بالا و حمل و نقل و نصب پیچیده اشاره نمود.

البته یک مزیت دیگر دریچه منهول چدنی این است که در صورت دفن در زیر زمین به راحتی توسط فلزیاب پیدا می شود. هند در آسیا در تولید منهول‌های فاضلاب و درب منهول پیشرو است.

کلاس بندی ترافیکی دریچه منهول

دریچه منهول کلاس F900 : طراحی شده برای بزرگراه‌های با سرعت بالا، فرودگاهها و باند پرواز ( حمل بار ترافیکی تا 90 تن ).

دریچه منهول کلاس E600: برای جاده‌های با ترافیک کمتر و تردد خودروهای سنگین، بنادر و لنگرگاهها ( حمل بار ترافیکی تا 60 تن ).

دریچه منهول کلاس D400 : مورد استفاده در محل تردد خودروهای سبک و جاده‌های بین شهری و استانی (حمل بار ترافیکی تا 40 تن )

دریچه منهول کلاس C250 : مورد استفاده در پارکینگ‌ها و شانه‌های خاکی که تردد خیلی کمتری از وسایل نقلیه صورت می پذیرد( حمل بار ترافیکی 25 تن ).

دریچه منهول کلاس B125 : مورد استفاده در پیاده روها و محل پارک خود روها با تردد کم ( حمل بار ترافیکی 12.5 تن ).

دریچه منهول کلاسA15 : مورد استفاده در پارکها، چمنزارها و پیاده روها( حمل بار ترافیکی تا 1.5 تن )

درب منهول در رنگهای مختلف موجود می باشد. آنها را می توان بصورت فشاری یا لولای تقسیم نمود..

دریچه‌های منهول فشاری با فشار باز و بسته می شوند که با استفاده از چفت‌های مغناطیسی مکانیکی غیرفعال در دو موقعیت مختلف تضمین می شود :

  • باز : که در آن آهنربا عملاً به زیرلایه فلزی برخورد نمی کند، در حالی که درب بیرون زده است، بنابراین به راحتی باز می شود.
  • بسته : تضمین می کند که آهنربا و زیرلایه فلزی با سایر عناصر کف هماهنگی کامل دارند.

چرا دریچه‌های منهول گرد پرفروش هستند ؟

یکی از مهمترین دلایل استفاده از دریچه منهول گرد این است که در از قاب به درون منهول نمی افتد. اما دلایل منطقی تر برای این مورد وجود دارد.

اگر عرض یک صفحه را فاصله بین دو نقطه مقابل لبه آن بنامیم، عرض دایره ثابت است، فاصله بین دو نقطه مقابل لبه آن (که یک نقطه میانی است) را پیدا می کنیم. قطر همیشه یکسان است. بنابراین از هر طرف که درب منهول را بچرخانید قابل لغزش به درون منهول را ندارد. این امر در مورد دریچه‌های منهول سنگین که خطر افتادن به دورن چاه و بروز حوادث ناگوار را به همراه دارد، بسیار حائز اهمیت است.

از اینرو بیشتر دریچه‌های منهول چدنی و بتنی را با قالب مدور انتخاب می کنند. اگر درب منهول مربع یا مستطیل باشد، عرض ثابتی وجود نخواهد داشت زیرا قطر بین رئوس مخالف بیشتر از فاصله بین رئوس مجاور است.

موارد کاربرد دریچه منهول

آنها در شبکه‌های فاضلاب، آب آشامیدنی و آبیاری استفاده می شوند و می توانند کلیدهای قطع شبکه‌های مدفون را نگه دارند. آنها همچنین در شبکه‌های توزیع برق و سایر خدمات کابلی مانند مخابرات استفاده می شوند. دریچه‌های منهول معمولاً کوچک هستند. از لحاظ سایز درب منهول یک استاندارد تعریف شده برای درب منهول مستطیلی و مربعی شکل و مدور وجود دارد که عبارتند از :

ابعاد درب منهول مدور :

  • قطر40
  • قطر50
  • قطر60
  • قطر70
  • قطر 80
  • قطر 90

ابعاد دریچه منهول مربعی شکل :

  • 40*40
  • 50*50
  • 60*60
  • 70*70
  • 80*80
  • 90*90

ابعاد درب منهول مستطیلی :

طول و عرض درب منهول مستطیلی با این ارقام معین می گردد. طول و عرض مستطیل متفاوت خواهد بود.

روکش منهول 70 سانتی متری با لولاهای پلاستیکی پلی پروپیلن :

روکش منهول لولایی چه ویژگی‌هایی دارد؟ روکش منهول فاضلاب لولایی ضد فشار Maderplas در اتاق‌های بازرسی یا شفت‌های سیستم فاضلاب برای پوشش و اطمینان از ایمنی و جلوگیری از ورود عناصر خارجی یا افرادی که ممکن است بر سیستم فاضلاب تأثیر بگذارند استفاده می شود.

روکش منهول لولایی برای فاضلاب ضد فشار است زیرا در صورت فشرده شدن سیستم، دوشاخه باز می شود و اجازه می دهد تا سیستم فشرده شود، بسته می ماند و دوباره کار می کند، زیرا پوشش توسط یک لولا به قاب متصل می شود. از گم شدن یا سرقت درب جلوگیری می کند، درب غیر قابل بازیافت است که باعث کاهش سرقت درب‌ها می شود و پس از نصب و برداشتن ناگهانی ارزش تجاری ندارند.

مقاومت بسیار خوبی در برابر فشار و خمش و ترافیک بسیار سنگین دارد، به لحاظ حمل و نقل و نصب این دریچه بسیار سبک است، غیر لغزنده و نچسب است.

روکش منهول لولایی می تواند در رنگهای مختلف ساخته شود که طبق استاندارد خود مشتری میتواند رنگ آن را مشخص کند و با علائم امنیتی یا آرم شرکت برجسته میشود.

منهول گرد، پیچ چدنی با مهره کلاس B125:

یک منهول رده متوسط ​​با قفل پیچ و مهره برای نصب در محل پارک خودرو و جاده‌های محلی برای خودروهای سواری استفاده می گردد.

منهول کلاس B125 از نوع چدن خاکستری است و روکش منهول دارای موقعیت‌هایی است که از چرخش روکش در بدنه جلوگیری می کند. دریچه‌های استاندارد با رنگ محلول در آب پولیش زده می شوند. امکان قرار دادن طرح مشتری روی جلد (ورود به سیستم) وجود دارد.

برنامه هدف استفاده از این دریچه بر اساس استاندارد PN-EN 124-2 گروه 2، کلاس B125، در آدم رو‌ها و مناطق عابر پیاده، سطوح معادل پارکینگ‌ها یا مناطق پارکینگ برای خودروهای سواری می باشد.

قیمت درب منهول

12

قیمت دریچه منهول بر اساس متریال، سایز و ابعاد دریچه، ضخامت، شکل هندسی، هزینه‌های تولید، نرخ ارز، سود کارخانه، کلاس ترافیکی و... تعیین می گردد. دریچه منهول با فریم و بدون فریم قیمت متفاوتی دارد.

برای استعلام قیمت دریچه منهول در کلاس بندی‌های مختلف با متریال متفاوت با همکاران بنده در گروه صنعتی پایپ گستر تماس حاصل فرمایید. 

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.