کد خبر : 29008 / /
/

اولین و اصلی ترین تفاوت ذخیره سازهای Hybrid و All-Flash قیمت آن‌هاست. ذخیره سازهای تمام فلش به دلیل پشتیبانی از فناوری‌های نوین و سرعت بسیار بالای دسترسی به اطلاعات، قیمت بیشتری نسبت به ذخیره‌سازهای هیبریدی دارند. همچنین، ذخیره‌سازهای هیبریدی اقتصادی‌تر و مقرون به صرفه‌تر هستند. با این حال، این دو رسانه ذخیره‌سازی تفاوت‌های دیگری نیز دارند که در ادامه با مهم‌ترین تفاوت استوریج های Hybrid و All-Flash آشنا می‌شوید.

 

 

استوریج های hybrid-flash

استوریج‌های hybrid-flash ترکیبی از حافظه‌های SSD و هارد دیسک‌ها را به خدمت می‌گیرند و به سازمان‌ها اجازه می‌دهند علاوه بر بهره‌مندی از ویژگی‌های شاخص فناوری فلش، از مزایای خوب هارد دیسک‌ها که ظرفیت بالا در راس آن‌ها قرار دارد، بهره‌مند شوند.

هنگامی که صحبت از ویژگی های ذخیره سازهای hybrid به میان می‌آید، اولین نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم افزایش IOPS و سرعت به واسطه استفاده از حافظه‌های SSD و هارد دیسک‌ها است که آن‌ها را به بهترین گزینه در مقایسه با استوریج‌های مبتنی بر هارد دیسک تبدیل کرده است. استوریج‌های hybrid-flash در مقایسه با هارد دیسک‌ها عملکردی به مراتب بالاتری را ارائه می‌دهند.

سازمان‌هایی که زیرساخت‌ ذخیره‌سازی داده‌های آن‌ها مبتنی بر هارد دیسک‌ها است به خوبی متوجه این موضوع شده‌اند که با افزودن رسانه‌های ذخیره‌سازی مبتنی بر حافظه flash قادر هستند در زمان کوتاه‌تری به حجم عظیمی از اطلاعات دست پیدا کنند. به طوری که روند دسترسی به برخی اطلاعات مهم در ارتباط با برخی از اپلیکیشن‌های مهم با سرعت بیشتری انجام می‌شود. در گذر زمان، شرکت‌ها متوجه شده‌اند که استوریج‌های hybrid-flash در زیرساخت‌های ذخیره‌سازی داده‌ها به عنوان یک استاندارد باید به رسمیت شناخته شوند.

همچنین، استوریج‌های فوق ویژگی طبقه‌بندی خودکار داده‌ها را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد تا کارشناسان شبکه بتوانند تعدادی از حافظه‌های SSD را به گونه‌ای پیکربندی کنند که به درخواست‌های برنامه‌هایی که نیازمند عملکرد بالا هستند پاسخ دهند، در شرایطی که داده‌هایی که قرار است آرشیو شوند به درایوهای رده پایین‌تر مبتنی بر رابط‌های SAS و SATA انتقال پیدا کنند.

سازمان‌هایی که نیاز به ذخیره‌سازی حجم زیادی از اطلاعات دارند، بهتر است به فکر خریدن استوریج‌های hybrid-flash باشند که قابلیت پاسخ‌گویی به نیازهای آن‌ها مبنی بر ظرفیت و سرعت بالا دارند. در سویی دیگر، انتخاب استوریج تمام فلش (all-flash) برای سازمان‌هایی مناسب است که دارای بانک‌های اطلاعات کوچکی هستند که حجم زیادی از اطلاعات را میزبانی نمی‌کنند.

14

استوریج های All-Flash

استوریج های All-Flash اگرچه قیمت بالایی دارند اما مزایای گسترده‌ای در اختیار ما قرار می‌دهند، به همین دلیل تنها برخی از سازمان‌ها توانایی خرید این مدل استوریج‌ها را دارند.

در حال حاضر، برندهای معتبری مثل اچ پی، دل و ... به شکل گسترده‌ای روی ساخت این مدل استوریج‌ها متمرکز شده‌اند، به‌طوری که ذخیره‌سازهای All Flash تولید شده توسط Dell EMC از محبوب‌ترین استوریج‌های موجود در بازار هستند. ویژگی های ذخیره سازهای All-Flash برند EMC در مقایسه با دیگر برندها به‌خوبی قابل مشاهده است.

برای  بررسی و خرید استوریج emc، صفحه https://falnic.com/shop/storages/emc لینک مناسبی بررسی است.

اولین ویژگی شاخص استوریج‌های فوق در مقایسه با سیستم‌های ذخیره‌سازی مبتنی بر دیسک، IOPS بالاتر است که افزایش عملکرد و سرعت دسترسی به اطلاعات را به همراه دارد. به طور معمول، فناوری ساخت حافظه‌های فلش در طول سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است، از این‌رو، استوریج‌های فوق با مشکل طول عمر و میزان ROI روبرو نیستند و حتی در برخی موارد، طول عمر بیشتری نسبت به هارد دیسک‌ها دارند.

همچنین، حافظه‌های SSD به دلیل عدم وجود دیسک چرخان، طول عمر بالاتری دارند و خرابی در آن‌ها بسیار کمتر از نمونه‌های دیسکی است. هرچند طول عمر آن‌ها، بستگی به نحوه استفاده دارد. یکی از نکات مهمی که باید در ارتباط با طول عمر SSDها به آن اشاره داشته باشیم نسبت read به write است. استوریج‌های all-flash قابلیت خواندن سریع را فراهم می‌کنند، اما در صورتی که سازمانی نیاز به نوشتن حجم زیادی از داده‌ها را داشته باشد، احتمال خرابی این حافظه‌ها بیشتر می‌شود.

15

مقایسه استوریج های Hybrid و All-Flash

هنگامی که صحبت از مقایسه استوریج های Hybrid و All-Flash  به میان می‌آید، انواع مختلفی از معیارها وجود دارند که قابل ارزیابی هستند. با این‌حال، به طور اجمالی تفاوت استوریج های هیبرید و تمام فلش را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا بتوانید از طریق بررسی تفاوت‌ها، مقایسه ذخیره سازهای Hybrid و All-Flash را به شکل دقیق‌تری انجام دهیم.

ذخیره‌ساز‌های تمام فلش تنها از حافظه‌های SSD استفاده می‌کنند که فرآیند خواندن و نوشتن اطلاعات را چند برابر سریع‌تر از دیگر رسانه‌ها می‌کنند، بنابراین زمان تاخیر به کمترین میزان ممکن می‌رسد. این در حالی است که آرایه‌های ذخیره‌ساز هیبریدی، ترکیبی از حافظه‌های SSD و HDD را مورد استفاده قرار می‌دهند. با توجه به این‌که هارد دیسک‌‌ها در گروه رسانه‌های مکانیکی قرار می‌گیرند سرعت کمتری نسبت به حافظه‌های SSD دارند.

 البته، ذکر این نکته ضروری است که ذخیره‌سازهای هیبریدی به گونه‌ای ساخته شده‌اند که از حافظه‌های حالت جامد به عنوان گذرگاه انتقال استفاده می‌کنند تا سرعت عملیات ورودی خروجی (IOPS) افزایش پیدا کند و استوریج برای انجام عملیات پایه مجبور نشود به سراغ هارد دیسک‌ها برود. از طرفی، کارشناسان شبکه می‌توانند استوریج‌های فوق را به گونه‌ای پیکربندی کنند تا اطلاعاتی که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند روی هارد دیسک‌ها ذخیره‌سازی شوند و اطلاعات پرکاربرد روی حافظه‌های SSD قرار گیرد. بنابراین، این استوریج‌ها هنگامی که برای عملیات پشتیبان‌گیری و بازیابی مورد استفاده قرار می‌گیرند، سرعت‌های قابل قبولی را ارائه می‌دهند.

قابلیت اطمینان یکی دیگر از معیارهای مهم در این زمینه است. هر دو رسانه تمام فلش و هیبریدی قابلیت اطمینان بالایی در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهند و با توجه به این‌که امکان پیاده‌سازی سطوح مختلف رید روی آن‌ها وجود دارد، تضمین می‌دهند اطلاعات آن‌ها در بالاترین سطح از امنیت قرار دارند. البته این موضوع به نوع معماری رید که روی استوریج پیکربندی می‌شود، بستگی دارد.

آرایه‌های تمام فلش به دلیل سریع‌تر بودن گزینه‌ای مناسب برای سازمان‌هایی هستند که نیازمند دسترسی سریع به اطلاعات هستند. این استوریج‌ها با ارائه راهکارهایی مثل SSD Cache باعث می‌شوند تا تاخیر در دسترسی به اطلاعات به کمترین میزان ممکن برسد. به همین دلیل در حوزه‌هایی مثل بانک‌داری آنلاین، میزبانی وب‌سایت‌های پرترافیک، میزبانی خدمات ابری و ... مناسب هستند. از سویی دیگر، استوریج‌های هیبریدی به دلیل پشتیبانی از هارد دیسک‌ها، ظرفیت ذخیره‌سازی بالایی ارائه می‌کنند و مناسب برای سازمان‌هایی هستند که حجم زیادی از اطلاعات را تولید می‌کنند.

ویژگی

استوریج های All-Flash

استوریج های hybrid-flash

سرعت

بسیار بالا

بالاتر از هارد دیسک های سنتی

قابلیت اطمینان

بالا

متوسط

ظرفیت

کمتر

بیشتر

قیمت

بالاتر

کمتر

مصرف انرژی

کمتر

بیشتر

صدای تولید شده

کمتر

بیشتر

طول عمر

بیشتر

کمتر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همان‌گونه که مشاهده کردید، استوریج‌های تمام فلش و هیبریدی، مزایا و معایب خاص خود را دارند. با این‌حال، هنگامی که صحبت از All-flash بهتر است یا Hybrid-flash به میان می‌آید، اولین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید، بودجه و سپس نوع کاربری است. ابتدا مشخص کنید که استوریج قرار است در چه زمینه‌هایی به سازمان خدمت‌رسانی کند و دوم این‌که چه میزان بودجه برای خرید آن در نظر گرفته شده‌است. استوریج‌های تمام فلش سرعت خواندن و نوشتن بالا و بالاترین سطح از پایداری را ارائه می‌کنند، در حالی که استوریج‌های هیبریدی سرعت و ظرفیت بالا را ارائه می‌کنند تا سازمان‌ها بتوانند به طور همزمان از حافظه فلش برای انجام کارهای روزانه و از هارد دیسک‌ها برای آرشیو اطلاعات استفاده کنند.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.