کد خبر : 2886 / /
/

برخی از کارشناسان اعتقاد دارند بورس اول هفته را مثبت شروع خواهد کرد.

علی قلی پور کارشناس بازار سرمایه درباره روند شاخص بازار سرمایه در اولین  روز از هفته گفت: رشد قیمت های جهانی به ویژه در فلزات و کانی های های فلزی و بعضی محصولات شیمیایی مهمترین عامل در اقبال سرمایه کذاران به سهام در این صنایع بود. پیشرفت مذاکرات با غرب وسیگنال های عربستان برای رفع مخاصمات هم محرک صنعت بانکی و خودرو بود باتوجه به وضعیت بورس سال گذشته بورس و دعوت مسئولان ، مردم با استقبال و اعتماد اقدام به سرمایه‌گذاری کردند و تعداد سهامداران به بیش از ۴۵ میلیون نفر افزایش یافت. را در سال ۱۴۰۰ پیش بینی می کند. وضعیت بورس با توجه به وضعیت سردرگمی و ابهام همواره در موقعیت نوسان قرار می گیرد اما قوانینی نیز از سوی سیاستگذاران در جهت سوق دادن بازار سرمایه به سمت صعود قرار است انجام گیرد. وضعیت بورس در آغاز سال گذشته در محدوده 500 هزار واحد بود. وضعیت بورس پیرو مسائلی چون مذاکره بین ایران و آمریکا و ابهامات قیمت دلار دچار نوسان است. جزئیات مربوط به  آخرین وضعیت بورس در روز شنبه یازدهم اردیبهشت ماه 1400 را در سایت خبر روز بخوانید

پارامترهای مختلفی این روزها بر بورس اثر می‌گذارد. به نظر می‌رسد که بورس در حال تکان خوردن است و شاید امروز بازار مثبت شود. اما برخی از کارشناسان نیز اعتقاد به بورس منفی یا متعادل دارند.

به نظر می‌رسد که مصوبه تزریق پول به بورس باعث شده نگاه سرمایه گذاران کمی تغییر کند و منتظر رشد شاخص باشند.

روز چهارشنبه شاخص کل بورس ۵ هزار و ۷۲ واحد و شاخص هم‌وزن ۲۰۸ واحد افت کردند. همچنین شاخص کل فرابورس ۲۳ واحد رشد کرد و به رقم ۱۷ هزار و ۶۶۰ واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، ۷۵ نماد رشد قیمت و ۲۶۶ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۱۶ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۵۷ درصد بازار افت قیمت داشتند.

وضعیت بورس امروز سبز است 

وضعیت بورس

بیشترین افزایش قیمت

روز چهارشنبه در بورس شرکت خودروسازی بهمن (خبهمن)، توسعه معدنی صبا نور (کنور) و بانک ملت (وبملت)‌ بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های توسعه مالی مهر آیندگان (ومهان)، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان (کرمان) و سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس شرکت مخابرات ایران (اخابر)، توسعه شهری توس گستر (وتوس) و خودروسازی زامیاد (خزامیا) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت ذوب روی اصفهان (فروی)، سیمان ساوه (ساوه)، و مدیریت انرژی امید تابان هور (وهور)بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد عرضه ۳ هزار و ۶۹۰ میلیارد تومانی بسته شد که پائین‌ترین رقم در ۱۰ روز کاری گذشته است.

افزایش ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات چهارشنبه ۳۱۴ نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید ۱۱ نماد بود. همچنین در این روز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز گذشته ۱۰۴ درصد افزایش یافت و در رقم ۹۸ میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز ۵ درصد کاهش یافت و ۳ هزار و ۷۸۸ میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

روز چهارشنبه شرکت پگاه گیلان (با نماد معاملاتی غگیلا) با صف‌ خرید ۲۸ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غگیلا، وبملت (بانک ملت) و خبهمن (خودروسازی بهمن) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین عرضه‌ها

روز چهارشنبه بیشترین صف فروش نیز به کویر (فولاد کویر) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۱۵۵ میلیارد تومانی داشت. پس از کویر، بنو (بیمه تجارت نو) و سمگا (سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی وضعیت بورس امروز

وضعیت بورس

روز چهارشنبه شاخص‌‌ کل اندکی رشد کرد و شاخص هم‌وزن افت کرد که نشان می‌دهد هنوز کلیت بازار وضعیت نزولی دارد. با این حال رشد تقاضای حقیقی و ورود پول حقیقی به نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز نشان از بهبود انتظارات سهام‌داران دارد. کاهش مازاد عرضه و افت ۴۲ درصدی خروج پول حقیقی از بازار علامت‌های مثبت بورس در روز چهارشنبه بودند.

همچنین بازگشت شاخص به کانال ۱.۲ میلیونی در هفته اخیر موجب شد که شاخص به فاصله ۳ هزار واحدی سطح حمایت تاریخی خود یعنی یک میلیون و ۲۱۰ هزار واحد برسد و امیدوار باشد با پس گرفتن این سطح در معاملات امروز گام مهمی در جهت صعود بردارد. به نظر می‌رسد تایید هیئت دولت برای حمایت از بازار سرمایه از طریق بسته موسوم به سه + هفت انتظارات فعالان بورس را تغییر داده و امیدها برای تغییر روند قیمت‌ها را احیا کرده است. در مقابل این سیاست‌های حمایتی منتقدینی نیز دارد، گروهی از کارشناسان معتقدند تزریق نقدینگی به بورس اثر تورمی بر اقتصاد ایران دارد و این قبیل روش‌ها برای حمایت از بازار تنها اثری کوتاه مدت دارد.

مدافعین حمایت از بازار نیز ضمن تاکید بر این نکته که تخصیص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه قانون است و باید زودتر اجرا می‌شد معتقدند چون نهادها و مقامات رسمی توده‌های مردم را به بورس فراخواندند و آن‌ها را به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها تشویق کردند در مقابل زیان مردم مسئولند. خصوصا اینکه مالکیت برخی از بنگاه‌هایی که سهام آن‌ها با استقبال مردم مواجه بود هنوز در اختیار دولت است و تنها بخش کوچکی از سهام این بنگاه‌ها در بورس عرضه شده است.  

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.