کد خبر : 767 / /
/

نایب رئیس انجمن مرغداران‌گوشتی گفت:متوسط نرخ هر کیلو مرغ گرم ۲۱هزار تومان شد که قیمت آن در برخی استان‌ها کمتر از نرخ‌مصوب است.

قیمت مرغ در دوفصل گذشته با نوسانات بسیار زیادی همراه بوده است قیمت مرغ در بازار با دو نرخ  آزاد و دولتی وارد بازار می شود قیمت مرغ با توجه به منجمد و غیر منجمد بودن آن کاملا متفاوت است قیمت مرغ دو نرخی است قیمت مرغ امروز در میادین در 8 دی 99 را در این خبر مشاهده می فرمائید 

قیمت مرغ

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در گفت و گو از استمرار روند کاهش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۴ هزار تومان و مرغ گرم ۲۱ هزار تومان است.

وی افزود: نرخ کنونی هر قطعه جوجه یکروزه از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ۲ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافته که این امر نشان دهنده کاهش میل و رغبت مرغداران به جوجه ریزی است.

اسداله نژاد با اشاره به اینکه قیمت مرغ در اکثر استان ها به کمتر از نرخ مصوب در بازار رسیده است، بیان کرد: از دولت انتظار می رود که همانند مقطعی که قیمت مرغ بالاست و مرغداران را مجبور به عرضه با نرخ مصوب می کند، در شرایط فعلی هم به داد آنها برسد چرا که اجرای تعهدات یک طرفه نمی شود.

به گفته وی، در شرایطی که قیمت مرغ به کمتر از نرخ مصوب در برخی استان ها رسیده است، دولت با اجرای تعهدات خود باید اقدام به خرید مرغ با نرخ مصوب از مرغداران کند.

قیمت هر کیلو مرغ ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان شد

قیمت مرغ

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: با توجه به آنکه بخش عمده ذخایر استراتژیک پشتیبانی امور دام طی چند ماه گذشته در بازار توزیع شده است، بنابراین انتظار می رود که با نرخ مصوب اقدام به خرید مستقیم مرغ از مرغدار کند تا ضمن کاهش زیان تولیدکننده، ذخایر خوبی هم برای خود ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد نهاده مورد نیاز مرغدار با نرخ مصوب تامین می شود، بیان کرد: دولت به ازای هر کیلو مرغ ۴ کیلو نهاده در اختیار مرغدار می‌گذارد که این‌میزان‌کم است بویژه در شرایط فعلی که امکان فروش به دلیل نبود تقاضا در بازار در سن ۴۰ روزگی فراهم نیست و مرغدار به ناچار بیش از این سن باید مرغ خود را در سالن نگه داری کند.

اسداله نژاد با بیان اینکه امکان فروش مرغ با وزن پایین در اکثر مواقع فراهم نیست، گفت: در ۷۵ تا ۸۰ درصد مواقع مرغ با وزن و سن بالا در بازار عرضه می شود، به همین‌خاطر انتظار داریم که سهمیه دان مرغ واحدها به طور کامل تامین شود.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی افزود: اگر تامین نهاده با نرخ مصوب به ۱۰۰ درصد برسد، دیگر شاهد بازار سیاه و عرضه با نرخ های بالاتر نیستیم.

وی نرخ کنونی هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد را ۹ هزار تومان و ذرت را ۳ هزار  و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به بهبود بازار نهاده انتظار می رود که قیمت ذرت به نرخ قبلی خود برسد.

اسداله نژاد با تاکید بر خرید مرغ به صورت مستقیم از مرغدار بیان کرد: دولت به منظور حمایت از تولیدکننده باید به تعهدات خود عمل کند، همانگونه که در مقاطعی که بازار آشفته است و به مرغدار فشار می آورد که با نرخ مصوب اقدام به عرضه کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه قیمت فعلی فروش جوابگوی هزینه های تولید نیست، افزود: با توجه به افزایش هزینه های تولید و تامین بخش اعظم نهاده بازار آزاد طی ماه های اخیر، قیمت تمام شده برای هر کیلو مرغ بیش از ۱۷ هزار تومان است.

وی افت قیمت مرغ و زیان مجدد مرغدار را یکی از دلایل اصلی کاهش جوجه ریزی اعلام کرد و گفت: با استمرار روند فعلی و عدم افزایش قیمت مصوب مرغ با بحران در بازار روبرو خواهیم شد و به عبارت دیگر تجربه تلخ سنوات گذشته برای تولیدکنندگان مرغ مادر تکرار می شود که به همین خاطر دولت باید به وظایف خود مبنی بر خرید مستقیم مرغ از مرغدار و تامین ۱۰۰ درصدی نهاده عمل کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه کمبودی در تامین مرغ شب عید نداریم، تصریح کرد: با وجود آنکه جوجه ریزی‌های فعلی ۴۵ روز بعد به بازار عرضه می‌شود، از این رو تا بازار شب عید یکبار دیگر باید در واحد‌ها جوجه ریزی شود که بدین ترتیب اگر دولت به تعهدات خود در تامین نهاده عمل کند و قیمت مصوب بر مبنای مولفه‌های تولید اصلاح شود، مشکلی در تامین مرغ بازار شب عید نخواهیم داشت.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.