کد خبر : 27236 / /
/

در میز روابط بین‌الملل برنامه سیاست ایرانی مطرح شد:

چه در آسیا و آفریقا، آمریکا در پی سیاست‌های سرکوب ملت‌ها و چینش سیاست برای ملت‌ها در راستای رسیدن به اهداف خودش است و مردم آمریکای لاتین با وجود سردمدارانی که طرف‌دار آمریکا بودند هیچ‌گونه وابستگی اقتصادی هم نسبت به آمریکا وجود نداشت.

 

دکتر سجاد واعظ، کارشناس ارشد روابط بین‌الملل، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل آمریکای لاتین پیرامون ظرفیت‌های آمریکای لاتین گفت: آمریکای جنوبی سال‌ها به‌عنوان حیاط‌خلوت ایالات متحده آمریکا مطرح بود که در ادوار مختلف تلاش‌هایی برای برقراری ارتباط با آمریکای لاتین باتوجه‌به نزدیکی فکری در جریان مبارزه با استکبار صورت گرفت.

وی افزود: دولت‌های نهم و دهم قدم‌های مهمی را در این حوزه و ایجاد پیوندهای نزدیک راهبردی میان ایران و کشورهای آمریکای لاتین برداشته شد و متقابلاً به مبارزه با جریان ضد غربی و ضداستکباری کمک کرد و شاهد فضای تحولات سیاسی در این کشورها بودیم.

کارشناس ارشد روابط بین‌الملل با بیان اینکه نگاه استکباری که آمریکا نسبت به افراد غیرسفیدپوست دارد در داخل آمریکا قابل‌مشاهده است اظهار کرد: باتوجه‌به این اختلاف طبقاتی میان آمریکای شمالی و جنوبی از نظر اقتصادی داشتند باعث می‌شد آمریکایی‌ها نگاه شهروند درجه پایین به برخی کشورهای آمریکای لاتین داشته باشد.

وی افزود: مشترکاتی مانند سرکوب مبارزین انقلابی در ایران قبل انقلاب و آمریکای لاتین توسط دستگاه امنیتی میان انقلاب اسلامی و آمریکای لاتین وجود دارد که وجه اشتراک مهمی است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: نگاه ذاتی آمریکا به این کشورهای آمریکای لاتین در راستای رشد، تعالی و رفاه جوامع آنها نبود؛ بلکه آمریکا فقط فردی را به‌عنوان وابسته در قدرت قرار می‌داد و تمام جریان ضدآمریکایی را در آنجا سرکوب می‌کردند.

وی افزود: همواره چه در آسیا و آفریقا، آمریکا در پی سیاست‌های سرکوب ملت‌ها و چینش سیاست برای ملت‌ها در راستای رسیدن به اهداف خودش است و مردم آمریکای لاتین با وجود سردمدارانی که طرف‌دار آمریکا بودند هیچ‌گونه وابستگی اقتصادی هم نسبت به آمریکا وجود نداشت.

تحلیل‌گر مسائل آمریکای لاتین تصریح کرد: در آمریکای لاتین این‌قدر فقر، مطلق و فراگیر شده بود که کار از طرف‌داران آمریکا خارج شده بود و این در حالی بود که آمریکا برای این کشورها اقدامی نداشت.

وی افزود: آمریکایی‌ها باتوجه‌به فراگیری شرایط فقر شدید در منطقه، مدیریت از اختیارشان خارج شد و جریانات مختلف در این راستا قدرت گرفتند؛ چراکه تا قبل از آن فضایی برای رشد خود نمی‌دیدند.

واعظ خاطرنشان کرد: البته در آن دوره حمایت‌های معنوی که ایران از این جریانات ضدآمریکایی داشت غیرقابل‌انکار است و همین ادبیات مبارزه با استکبار و ادبیات مشترک که شکل می‌گیرد، تبدیل به قدرت مضاعفی شد.

وی افزود: آمریکا برای حفظ خودش مجبور شد در بسیاری از این کشورهای آمریکای لاتین صحنه را ترک کند.

کارشناس ارشد روابط بین‌الملل گفت: سابقه مبارزاتی که آمریکای لاتین با استعمار آمریکا در طی تاریخ داشته یقیناً برای مردم منطقه فراموش‌شدنی نیست و بیشتر ملموس شده و در برخی از این کشورها اینها موفق شدند اربابان آمریکایی را اخراج کنند.

وی افزود: ادبیاتی که سردمداران سیاسی آمریکای لاتین مانند هوگو چاوز و ارتگا و روشنگری‌های این افراد در مورد بدعهدی آمریکا در خصوص تمام کشورها دارای اهمیت بوده است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: آمریکا کشورهایی که پتانسیل بیشتر در حوزه کنش بین‌المللی داشتند؛ مانند ونزوئلا سرکوب می‌کرده است؛ لذا تحریم‌های آمریکا برای این کشور و جریان مردمی حامی هوگو چاوز اعمال می‌شود و تمام این اقدامات برای مردم ملموس شده است.

وی افزود: آمریکایی‌ها وقتی در یک‌منطقه‌ای جریان ضدآمریکایی در حال توفیق و رونق‌گرفتن است معمولاً با پیشنهاداتی به سمت این مناطق باهدف کاهش سرعت این کشورها می‌روند و برگ‌های اقتصادی به‌منظور عادی‌سازی روابط را در مذاکرات را ارائه می‌دهند.

تحلیل‌گر مسائل آمریکای لاتین ادامه داد: شاهد هستیم سطح آگاهی مردم آمریکای لاتین بسیار بالا است که علی‌رغم تمام مشکلات این کشور حاضر نشدند این پیشنهادهای امریکایی‌ها را بپذیرند واکنش مثبت نشان ندادند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در بیانات خودشان تأکیدات زیادی دارند که محور سیاست خارجی ایران صرفاً نباید حرکت به سمت شمال باشد؛ اما متأسفانه در دولت‌هایی شاهد کاهش این تعاملات با آمریکای لاتین و آفریقا و برخی کشورهای آسیایی بودیم.

واعظ تصریح کرد: با تمام پیشرفت‌های داخلی کشور ایران در حوزه‌های مختلف هر آنچه که تولید کنیم می‌توانیم به کشورهای هم‌پیمان ارائه کنیم و باید برای آن در کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین بازار خودش را شناسایی کنیم و مناسبات راهبردی ایجاد شود.

وی افزود: یکی از وحشت‌های آمریکایی‌ها نسبت به حضور فعال ایران در حیاط‌خلوت خودش است که در پی آن امکانات زیادی برای ایران قابل‌استفاده است.

تحلیل‌گر مسائل آمریکای لاتین خاطرنشان کرد: اینکه وزیر دفاع ایران در دولت فعلی مسئول پیگیری روابط ایران و ونزوئلا است دارای پیام‌های خاصی است که این روابط صرفاً تعامل اقتصادی و تجاری نخواهد بود.

سیاست ایرانی یک مجله صوتی و تصویری است. سیاست ایرانی برنامه‌ای برای علاقه‌مندان به سیاست است که نگاه فراوانی به موضوعات مختلف دارد. این برنامه از چهار میز تخصصی تشکیل شده است که هدایت آنها را اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها ‌ نیز روزنامه‌نگاران باسابقه بر عهده دارند.

مصطفی صادقی سردبیری این برنامه و فریدون ماهر نیز تهیه‌کنندگی این برنامه را بر عهده دارند. مجله صوتی و تصویری سیاست ایرانی به مدت صد بیست دقیقه پنجشنبه هر هفته از رادیو گفت و کو پخش می‌شود.

شبکه گفت‌وگو را علاوه بر امواج رادیو می‌توانید از طریق گیرنده‌های دیجیتالی، رادیونما، اپلیکیشن ایران صدا و آدرس اینترنتی radiogoftogoo.ir نیز دریافت کنید. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ با این برنامه و دیگر برنامه‌های رادیو گفت‌وگو در ارتباط باشند.

 
خبرنگار : وحید فکری

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.