کد خبر : 2671 / /
/

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هدف از انتشار فایل صوتی از وزیر خارجه را ضربه زدن به ⁧‫مذاکرات وین‬⁩ و ⁧‫استیضاح‬⁩ او دانست.

گفتگوی محمدجواد ظریف از دیروز به جنجال رسانه های تبدیل شده است. محمدجوادظریف یک گفتگوی سه ساعته با سعید لیلاز دارد. محمدجواد ظریف در این گفتگو به موضوعات مهمی در خصوص دیپلماسی می پردازد. محمدجواد ظریف به دوگانه های دیپلماسی و میدان در این مصاحبه می پردازد. توضیحات بیشتر درباره این مصاحبه محمدجواد ظریف را در ادامه دنبال کنید.

پشت پرده انتشار فایل صوتی ظریف

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هدف از انتشار فایل صوتی از وزیر خارجه را ضربه زدن به ⁧‫مذاکرات وین‬⁩ و ⁧‫استیضاح‬⁩ او دانست.

محمدجواد ظریف

جلیل رحیمی جهان آبادی در مطلبی در صفحه توییتر خود در واکنش به انتشار فایل صوتی از مصاحبه وزیر خارجه نوشت:

«دکتر ظریف‬⁩ بار‌ها به صراحت گفته است که کاندیدای ریاست جمهوری نیست، پس انتشار فایل مصاحبه بسیار مهم ایشان ربطی به انتخابات ندارد و با هدف ضربه زدن به ⁧‫مذاکرات وین‬⁩ و ⁧‫استیضاح‬⁩ رئیس دستگاه دیپلماسی و تکمیل کننده تخریب‌های اخیر در نطنز و سایر آسیب‌ها به منافع ملی ماست. هشیار باشیم!»

روز گذشته فایل صوتی از مصاحبه محمد جواد ظریف وزیر خارجه با سعید لیلاز منتشر شده که درباره آن سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه گفت: فایل صوتی منتشر شده از دکتر ظریف یک فایل تقطیع شده و گزینشی از یک گفتگوی داخلی ۷ ساعته است.

افتضاح آشنا، حرفهای غلط محمدجواد ظریف و پازل دوستان بن‌سلمان

آیا هدف تشدید یک دوقطبی مضر درباره سیاست خارجی در کشور است که در این راستا می‌خواهد موضع آقای ظریف و‌ دوستانش را تقویت کند؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم، انتشار فایل صوتی چندساعته گفت‌وگوی ظریف تحت عنوان سلسله برنامه‌های تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید از چند نظر قابل ملاحظه است؛

1 ـ یک فایل صوتی ـ که سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید تقطیع شده‌ است ـ از آقای «محمدجواد ظریف» در رسانه سعودی «ایران اینترنشنال» منتشر شده است. این فایل محصول مصاحبه‌ای با حضور سعید لیلاز و آقای ظریف است که ذیل پروژه‌ای تحت عنوان تاریخ شفاهی دولت آقای روحانی و‌ زیر نظر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری انجام شده است.

محمدجواد ظریف

بدین ترتیب مسئولیت اول و اصلی بیرون رفتن این فایل که در قسمتهای مختلفی از آن آقای ظریف تأکید می‌کند نباید علنی شود، با آقای حسام‌الدین آشنا رییس این مرکز است، بدین ترتیب او باید در رابطه با این افتضاح بزرگ خود و زیرمجموعه‌اش پاسخگو باشد.

2 ـ آقای ظریف در این فایل تقطیع‌شده سخنانی درباره دیپلماسی و منطقه و... به زبان می‌آورد که اگر همه حرفهای او همین‌ها باشد و تقطیع صحبتهای او مفهوم را عوض نکرده باشد سخنان نابجا و غلطی است. تجربه آقای ظریف و دیپلماسی او هم نشان می‌دهد که عاقبت رویکردهای او و دولت آقای روحانی شکل‌گیری سنگین‌ترین تحریمهای تاریخ علیه ایران بوده است و چنین توجیهات و آسمان ریسمان بافتنهایی نمی‌تواند مسئولیت این افتضاح در حکمرانی را کم کند.

3 ـ علی‌رغم مسئولیت آقای اشنا و زیرمجموعه‌اش و سخنان پر از غلط آقای ظریف در این فایل، نحوه مواجهه با این مسئله را باید فراتر دید.

نکته مهم برنامه دشمن در این زمینه است؛ دشمن و به‌ویژه رسانه بدنام و رسوایی مانند ایران اینترنشنال که مزدبگیر جلادی مانند بن‌سلمان است با چه رویکرد و انگیزه‌ای این فایل را منتشر کرده است؟

آیا هدف تشدید یک دوقطبی مضر درباره سیاست خارجی در کشور است که در این راستا می‌خواهد موضع آقای ظریف و‌ دوستانش را تقویت کند؟ و یا به‌دنبال شکل‌گیری نزاعی است که نهایتاً دود آن به چشم تمام جناح‌ها و از جمله اصل انتخابات برود؟

نکته مشخص این است که ضمن مسئول دانستن جناب آشنا و غلط دانستن رویکرد آقای ظریف که می‌تواند معانی مشخصی برای انتخابات داشته باشد، باید از قرار گرفتن در مسیر سیاسی دوستان بن‌سلمان اجتناب کرد، چه این رویکرد بن‌سلمان موافقت با بخشی از اظهارات ظریف باشد و چه دامی که ناظر به انتخابات چیده‌اند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.