کد خبر : 1814 / /
/

تولد مرحومه آزاده نامداری بر سر مزارش با همراهی آشنایان و دوستانش برگزار شد.

آزاده نامداری (۹ آذر ۱۳۶۳ – ۷ فروردین ۱۴۰۰) مجری و تهیه‌کنندهٔ تلویزیون ایرانی بود. آزاده نامداری با اجرا در برنامه تازه‌ها در سیمای خانواده به شهرت رسید. آزاده نامداری کار خود را با همکاری با شبکه زاگرس (کرمانشاه) آغاز کرد و سپس با کمک اقبال واحدی به تهران آمد و در برنامه «خط مستقیم» شبکه تهران به تهیه کنندگی سعید غفاری و رضا داستانی به اجرا در تلویزیون ادامه داد. . آزاده نامداری در سال ۱۳۸۴ به عنوان مجری بخش تازه‌ها در برنامه سیمای خانواده شبکه یک شروع به فعالیت کردکه تا ۴ سال ادامه داشت که در بهمن ۱۳۸۸ به اجرای خود در تازه‌ها پایان داد. آزاده نامداری در ادامه مجری برنامه غیرمنتظره شد که روزهای شنبه تا چهارشنبه از شبکه دو سیما پخش می‌شد. 

جشن تولد آزاده نامداری سر مزارش

دیروز تولد زنده‌یاد آزاده نامداری بود، او اگر در قید حیات بود ۳۷ ساله می‌شد. آزاده نامداری در روز ۶ فروردین ماه ۱۴۰۰ در منزل مسکونی‌اش در شهرک غرب تهران درگذشت.

آزاده نامداری متولد ۹ آذر ۱۳۶۳  مجری و تهیه‌کننده تلویزیونی ایرانی بود. او با اجرا در برنامهٔ «تازه‌ها» در سیمای خانواده به شهرت رسید. نامداری پس از ۱۲ سال کار در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به‌طور غیررسمی ممنوع‌التصویر شده بود.

در ۷ فروردین ۱۴۰۰، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های داخل ایران خبر از درگذشت آزاده نامداری دادند.

آزاده نامداری

 

آزاده نامداری

آزاده نامداری

فیلم زیر مربوط به آخرین تولد آزاده نامداری در دوره حیاتش است.

عکسی عجیب از دوران دانشجویی آزاده نامداری را مشاهده می کنید. 

آزاده نامداری

 آزاده نامداری و مصرف داروی اعصاب

درگذشت آزاده نامداری بهانه‌ای شد تا عوارض مصرف بیش از اندازه قرص‌‌های اعصاب و روان را مورد بررسی قرار دهیم.

 ۱۰ روز پیش بود که خبر ناراحت‌کننده و ناگهانی درگذشت آزاده نامداری، مجری سابق صدا و سیما، در رسانه‌ها اعلام شد و فوت ناگهانی و غیر عادی این مجری، سوالات زیادی برای مردم ایجاد کرد.

آزاده نامداری

به دلیل غیرمنتظره بودن این اتفاق، گمانه زنی‌های فراوانی مبنی بر خودکشی یا دیگر کشی او مطرح شد. مسئولان اورژانس و دادسرای جنایی تهران به سرعت اقدامات لازم را انجام دادند و جسد مرحومه آزاده نامداری به سالن تشریح کهریزک فرستاده شد و مورد بررسی قرار گرفت.

پس از انتشار قطعی این خبر، گمانه زنی‌های جدیدی مبنی بر افسردگی و خودکشی و سکته و ایست قلبی مرحومه آزاده نامداری مطرح شد، اما هیچ کدام از این‌ها تا کنون تایید نشده است.

پزشکی قانونی نیز از مردم و رسانه‌ها خواست تا زمان اعلام نتایجآزمایش‌های تشریح، صبور باشند و شایعه پراکنی نکنند.

تا اینکه کمتر از یک هفته پیش محمد شهریاری، معاون دادستان و سرپرست دادسرای جنایی تهران گفت: داروهای موجود در صحنه که مورد استفاده مرحوم بوده و بررسی اولیه پزشکی قانونی مبین وجود داروی قوی ضدافسردگی در آزمایش سم شناسی متوفی است؛ بنابراین احتمال مرگ بر اثر مصرف داروهای اعصاب و روان مطرح شد که البته قطعیت این موضوع هم منوط به نظر تکمیلی پزشکی قانونی در خصوص نتایج آزمایش آسیب شناسی است.

با توجه به این صحبت‌ها و مطرح شدن بحث افسردگی و مصرف داروهای اعصاب و روان و تاثیراتی که این داروها دارد، قصد داریم در این گزارش به تاثیر داروهای اعصاب و روان و عوارض مصرف بیش و مداوم این داروها بپردازیم.

محمدعلی اکبریان، فوق تخصص مغز و اعصاب و نورولوژی، گفت: حیطه درمانی در بیماری‌های اعصاب روان از این منظر حائز اهمیت است که این داروها باید به مدت طولانی مصرف شوند.

اکبریان ادامه داد: اگر افراد به بیماری‌هایی عفونی مثل آنفلوانزا یا سرماخوردگی مبتلا باشند طی یک یا دو هفته دارو مصرف می‌کنند و سپس مصرف داروها را متوقف می‌کنند، ولی داروهای اعصاب و روان به گونه‌ای است که فرد گاهی ناچار است، شش ماه تا ۲۰ یا ۳۰ سال این داروها را مصرف کند.

این فوق تخصص مغز و اعصاب بیان کرد: به طور کلی استفاده طولانی و زیاد از داروهای اعصاب و روان، باعث به هم خوردن نظم سیستم بدن می‌شود یعنی این داروها باعث بهم ریختگی سیستم تنظیم شده بدن می‌شود.

او افزود: داروهای اعصاب و روان به دلیل تغییری که در فرمول شیمیایی مغز و بدن ایجاد می‌کنند، می‌توانند به عنوان یک عارضه روی قسمت‌های دیگر بدن تاثیر منفی بگذارند، به طور کلی ۳۰ تا ۳۲ ماده شیمیایی در بدن و مغز وجود دارد که باعث ایجاد تعادل در بدن می‌شود.

این فوق تخصص مغز و اعصاب و نورولوژی بیان کرد: اگر حتی یکی از این ماده‌های شیمیایی با مصرف خودسرانه یا بی‌رویه داروهای اعصاب، دستکاری شود، ۳۱ ماده دیگر را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و تعادلشان را به هم می‌ریزد. به همین دلیل است که معمولا شاهد مواری هستیم که بیمار دچار بیماری افسردگی یا دوقطبی است و در طولانی مدت پس از مصرف دارو، دچار بیماری‌هایی نظیر پارکینسون می‌شود.

اکبریان تصریح کرد: از اصلی‌ترین دلایل ابتلا به پارکینسون، تاثیر نابجای داروهای اعصاب و روان بر سایر ارگان‌های بدن است که در نتیجه باعث بر هم خوردن تعادل سیستم عصبی می‌شود.

او تصریح کرد: داروهای اعصاب و روان حتما باید تحت نظر پزشک و به موقع و با دوز کاملا مشخص مصرف شود و هرگز بیمار نباید دوز دارو را به صورت خودسر، کم یا زیاد کند. همچنین، در طول مصرف دارو، پزشک متخصص باید تسلط کامل بر بیمار و شرایطش داشته باشد و مدام حالات و روند درمان و بهبودی را چک کند.

این فوق تخصص مغز و اعصاب گفت: متاسفانه ما شاهد مواردی بوده‌ایم که فرد به صورت خودسر یک نسخه قدیمی را سال‌های سال و بدون مشورت و نظارت پزشک، مصرف می‌کند و یا اینکه برخی از پزشکان نیز دوزهای هزار یا دوهزار عددی از داروهای اعصاب و روان را در اختیار بیمار قرار می‌دهند تا بیمار نیازی به مراجعه مجدد به پزشک نداشته باشد.

به هم خوردن تعادل اعضای بدن، اصلی‌ترین عوارض مصرف داروهای اعصاب

اکبریان ادامه داد: افرادی که به میزان زیاد از داروهای اعصاب و روان استفاده می‌کنند، خبر ندارند که در بدنشان چه اتفاقاتی می‌افتد.با مصرف این داروها بعد از مدتها دچار عوارضی می‌شوند که غیرقابل برگشت و غیرقابل درمان است. ممکن است بیماری اصلی فرد، مداوا شود، اما عوارض دارویی به صورت حرکات غیرطبیعی بدن و سر و صورت و دهان و بیماری‌هایی مثل پارکینسون و دیستونی در فرد به وجود بیاید. این بیماری‌ها به شکلی خطرناک هستند که بعد از بروز، به راحتی قابل مداوا نیستند. بعضی از بیماری‌هایی که در نتیجه مصرف بیش از حد داروهای اعصاب و روان به وجود می‌آیند، می‌توانند اصلا قابل درمان نباشند و تا آخر عمر همراه فرد باقی بماند.

این فوق تخصص مغز و اعصاب و نورولوژی بیان کرد: بعضی از داروهای اعصاب و روان روی غدد داخلی نیز تاثیر می‌گذارند و عملکرد غده‌های تیروئید، هیپوفیز و فوق کلیه و روی قوای جنسی و... تاثیرات منفی و مخرب می‌گذارند.

او گفت: یکی از بیماری‌هایی که از عوارض مصرف بیش از حد داروهای اعصاب و روان در فرد ایجاد می‌شود، بیماری دیستونی است. در این بیماری، کنترل و تسلط بر اعضای بدن، از دسترس فرد خارج می‌شود؛ برای مثال گاهی فرد احساس می‌کند سر یا دستش به یک طرف منحرف می‌شود و یا زبانش مدام بی‌اراده از دهانش بیرون می‌آید و مزاحم حرف زدنش می‌شود.

اکبریان گفت: از دیگر عوارض مصرف این داروها ابتلا به بیماری دیسکینزی است. در این نوع بیماری فرد نمی‌تواند به درستی و به موقع از اعضای بدنش استفاده کند و کمک بگیرد، دلیلش هم این است که مصرف داروها باعث بر هم خوردن نظم و تعادل سیستم‌های بدن شده است.

او افزود: این بیماری‌ها معمولا به سادگی قابل درمان نیستند و بهتر است که بیمار قبل از مصرف هرگونه داروی اعصاب و روان در جریان عوارض شدیدتری که در طولانی مدت به آنها مبتلا می‌شود، باشد.

۵۰ درصد بیماری‌های روان با رفتاردرمانی درمان می‌شود

این فوق تخصص مغز و اعصاب و نورولوژی بیان کرد: به طور کلی در ۵۰ درصد موارد می‌توان بیماران روانی را با رفتار و گفتار درمانی، معالجه کرد. متاسفانه برخی از سیستم‌های درمانی وقت کافی برای درمان بیمار اختصاص نمی‌دهند و به نسخه نویسی‌های طول و دراز، بسنده می‌کنند و به نوعی بیمار را از سر خود باز می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که بیمار با روش‌های غیردارویی معالجه شود.

او افزود: برخی از افراد نیز راحت طلبی پیشه می‌کنند و ترجیح می‌دهند با مصرف داروهای شیمیایی، سرعت درمان را به خیال خود افزایش دهند در حالیکه بدون مصرف هیچ دارویی گاه می‌توانند در زمان بسیار کوتاهی نتیجه مطلوب را دریافت کنند و حتی هیچ عارضه دیگری را پس از بهبودی و رهایی از بیماری‌های اعصاب و روان، تجربه نکنند.

این فوق تخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: مصرف هر گونه داروی اعصاب و روان به صورت خود سر و یا افزایش و کاهش دوزهای دارو بسیار خطرناک و گاهی کشنده است.

آزاده نامداری

صحبت های آزاده نامداری درباره افسردگی پیش از درگذشتش را ملاحظه می کنید.

اولین واکنش پدر شوهر آزاده نامداری به درگذشت آزاده

اولین واکنش پدر همسر آزاده نامداری درباره علت درگذشت غیرمنتظره عروسش : بخاطر آرامش روح آزاده دست از شایعه بردارید

شب گذشته یک خبرگزاری رسمی اخباری مبنی بر مصرف بیش از اندازه قرص توسط آزاده نامداری منتشر کرد که سریعا پس از ساعتی توسط خبرگزاری قوه قضائیه تکذیب و اعلام شد : پیرو اقدامات تخصصی صورت پذیرفته ، آزمایشات آسیب شناسی در حال انجام است و هنوز نتایج آن مشخص نشده است.

بر پایه این گزارش تعیین علت قطعی مرگ پس از روشن شدن نتایج تمامی آزمایشات و بر اساس آن و همچنین معاینات انجام شده و یافته‌های بررسی صحنه جرم انجام و نتیجه به اطلاع مقام محترم قضایی رسانده خواهد شد.

طی تماسی که با آقای رحیم عبادی ، پدرهمسر آزاده نامداری داشتیم ایشان هم تاکید داشتند که خبر اول نادرست است.

افشای وصیت نامه آزاده نامداری

خبر فوت آزاده نامداری در نوروز، سروصدای زیادی به‌پا کرد و محل اظهارنظر‌های متفاوت کاربران در شبکه‌های اجتماعی شد. عده‌ای سعی می‌کردند از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند، عده‌ای دیگر تلاش می‌کردند اذهان عمومی را از قضاوت‌های زودهنگام در امان نگه دارند و برخی هم اتفاق‌های ریزودرشت مختلف مثل سند همکاری ایران و چین را به این ماجرا ربط دادند.

همه‌چیز با یک عکس شروع شد

شاید سرآغاز حاشیه‌هایی که زندگی آزاده نامداری را به‌صورت جدی تحت‌تأثیر قرار داد، ازدواج کوتاه‌مدت او با فرزاد حسنی بود. اتفاقی که به حضور این ۲ مجری در قاب تلویزیون شکل‌وشمایل دیگری بخشید، از اجرا‌های دونفره روی آنتن گرفته تا شعر‌های عاشقانه‌ای که فرزاد حسنی برای او می‌خواند و به‌به و چه‌چه خیلی‌ها را به‌دنبال داشت. بااین‌حال، بعد از مدت کوتاهی انتشار عکس یک چشم کبودشده و متنی گلایه‌آمیز در صفحه اینستاگرام آزاده نامداری، از این می‌گفت که ورق زندگی مشترکشان حسابی برگشته است.

این اتفاق واکنش‌های زیادی در فضای‌مجازی به‌دنبال داشت. عده‌ای معتقد بودند اصلا چه معنی دارد آدم بیاید تا این حد حریم شخصی‌اش را جلو چشم همگان بگذارد و عده‌ای هم از در حمایت از نامداری وارد شدند و فرزاد حسنی را شماتت کردند. حالا با انتشار خبر فوت او خیلی‌ها همچنان منتظرند که از فرزاد حسنی هم واکنشی ببینند.

سرک ‌کشیدن در حریم شخصی دیگران، تا کی؟ چرا؟

این حاشیه‌ها داشت از یاد می‌رفت تا اینکه انتشار یک عکس دوباره از حریم خصوصی او، این‌مرتبه در آن‌ور آب‌ها و بدون پوشش سر، موجب جنجال‌های زیادی شد؛ اتفاقی که ناشی از سرک‌کشیدن در حریم شخصی دیگران بود. این آزاده بود که باید تاوان این اتفاق و همه‌گیرشدن آن را پس می‌داد. هجمه‌های زیادی علیه او شکل گرفت، شدیدتر و غلیظ‌تر از قبل. بسیاری از افرادی که او را با پوشش همیشگی‌اش می‌شناختند، علیه او موضع گرفتند که چرا اینجا چنین است و آنجا چنان. انتقاد‌ها به‌قدری زیاد شد که او برای خواباندن این غائله گفت این عکس متعلق به زمانی است که او در جمع محارمش حضور داشته است. صحبت‌هایی که البته تغییر چندانی در جو منفی ایجادشده حاصل نکرد.

آزاده نامداری

خبر فوت او، در وضعیتی که چند روز قبل ویدئویی از او منتشر شد که در کنار دخترش سال نو را به مردم تبریک می‌گفت و احوالی که او در زمان مرگ در آن به سر می‌برد، به‌سرعت ۲ فرضیه خودکشی و قتل را به میان آورد. فرضیه‌هایی که با یک توئیت عجیب‌وغریب که با لحنی کنایه‌آمیز، نامداری را خطاب قرار داده بود و ۲ ساعت پیش از انتشار خبر فوت او نوشته شده بود و همچنین مطرح‌شدن ماجرای افسردگی او، تقویت شد. با وجود این صحبت‌ها، قاضی محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران، تأکید کرد که هیچ یافته‌ای مبنی بر خودکشی یا دگرکشی او وجود ندارد.

مهدی فروزش، مدیرکل پزشکی‌قانونی استان تهران، هم گفت براساس معاینه ظاهری و کالبدگشایی، هیچ‌گونه آثاری از بارداری یافت نشده است، نکته‌ای که بعد از مرگ او برخی از آن سخن گفتند. علاوه‌براین گفته‌ها، دایی آزاده هم از طریق اینستاگرام به این ماجرا وارد شد و گفت: «به‌صراحت اعلام می‌کنم که مرگ ناگهانی خواهرزاده عزیزم که شخصیتی پرتحرک و فعال و توانمند بود، به‌واسطه قتل و خودکشی نبوده است.» حالا نتیجه نهایی منوط شده است به اظهارنظر پزشکی‌قانونی. اما پیداشدن دفتر و دست‌نوشته‌ای از او که به‌ظاهر خطاب به دخترش، گندم، بوده و بوی خداحافظی می‌داده و طلب حلالیت، نکته‌ای است که همچنان فرضیه خودکشی او را تازه نگه داشته است.

چالش رسانه‌ها با درگذشت نامداری

در این روز‌ها درباره درگذشت آزاده نامداری تحلیل‌های بسیاری در رسانه‌ها منتشر شده است. بسیاری از روان‌شناسان و کارشناسان در این باره هشدار دادند که اگر مورد نامداری خودکشی هم باشد، باید رسانه‌ها به‌صورت مدیریت‌شده به آن بپردازند.

عباس مدحجی، روزنامه‌نگار خوزستانی، با این پیش‌فرض که تأیید شود نامداری خودکشی کرده است، نوشت: «نوع مرگش، اما حاوی پیام‌های بدتری است. برای تمام کسانی که برای خودکشی دودل هستند یا حتی به آن فکر کرده باشند، یک هل به‌سمت پایان است. شاید خیلی‌هایشان از خود بپرسند وقتی آزاده توانسته چرا ما نتوانیم؟ یا با خود بگویند او که رفت و راحت شد، اما وضع من که بدتر است و بهتر است دست بجنبانم! اصلا همین موارد اخلاقی از علل کمتر نشردادن اخبار خودکشی در علم ژورنالیسم است.»

سیدمهدی حسن‌زاده، روان‌پزشک و فلوشیپ پیشگیری از خودکشی نیز درباره نحوه انتشار اخبار خودکشی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تأکید کرده است که «خودکشی پدیده‌ای مسری، واگیردار و تقلیدی است، بنابراین توصیه می‌شود از پروبال‌دادن و قهرمان‌سازی افرادی که خودکشی می‌کنند، پرهیز شود.»

درگذشت نامداری همچنین دوباره بحث حریم شخصی را هم به‌میان کشید. علی‌اکبر قاضی‌زاده (استاد و روزنامه‌نگار قدیمی) نوشت: «بررسی‌های من درباره رسانه‌های ترکیه نشان می‌دهد که ورود به حریم خصوصی افراد در این کشور یک عادت رسانه‌ای است و باید نگران بود که در ایران این موضوع عادی‌سازی نشود.»

در این میان سیدعلی میرفتاح (روزنامه‌نگار و طنزپرداز) نیز نوک پیکان انتقاد را به‌سمت سازمان صداوسیما گرفت.

آزاده فقط بدشانس‌تر از ما بود

انتشار خبر فوت آزاده نامداری واکنش‌های زیاد هم‌صنفانش را در پی داشت. امیرمهدی ژوله، لیندا کیانی، شبنم مقدمی، احسان علیخانی، رشیدپور و چند تن دیگر، از جمله افرادی بودند که به‌نوعی به این ماجرا واکنش نشان داده بودند. واکنش‌هایی که به تسلیت‌گفتن محدود نشد و به همین مسائلی پرداخت که به‌عمد یا ندانسته دامن زندگی او را گرفته بود و آزاده مجبور بوده است با آن‌ها سر کند.

آزاده نامداری

پیمان قاسم‌خانی در بخشی از متن اینستاگرامش نوشت: «آزاده یکی بود مثل خیلی از ما. با این تفاوت که پرده از راز‌ها و اشتباهات و تناقضی که در زندگی‌اش داشت برداشته شد و تاوان سنگینی هم برایش پرداخت. پرده‌ای که شاید اگر از روی زندگی و افکار خیلی از ما برداشته شود، تصویری صدبرابر گناهکارتر از آزاده از ما دیده شود. آزاده شاید فقط از ما بدشانس‌تر بود.»

نکته‌ای که برخی کاربران توئیتر هم به آن اشاره کرده بودند: «فقط خودمون و خدای خودمون می‌دونیم که چطور روزامون رو شب می‌کنیم و شبامون رو روز. آزاده هم مثل ما.» یا «اونی که چنین کاری رو با آزاده کرده، الان می‌تونه سرش رو راحت بذاره بخوابه؟» یا «تک‌تک ما‌هایی که اون عکس رو بازنشر کردیم هم مقصریم.»

سرنوشت مشابه برخی مجری‌های صداوسیما

احسان کرمی هم یکی‌دیگر از افرادی بود که از خانواده آزاده نوشت و همسرش و دخترش و اینکه: «تلویزیون ارزش این‌همه افسردگی رو نداشت.» در میان بسیاری از این واکنش‌ها، یک نقطه اشتراک هم بود، سرنوشت مشابه و متفاوت مجری‌هایی که برای صداوسیما فعالیت می‌کنند.

شاهین صمدپور که خودش هم سابقه کار برای سازمان صداوسیما را دارد، شاید صریح‌تر از بقیه به این موضوع نگاه کرد: «خانم نامداری در دهه آخر زندگی‌ا‌ش تلخی‌های زیادی را تجربه کرد. قسمتی از این تلخی‌ها نتیجه سیستمی بود در صداوسیما که از آدم‌ها و مجری‌هایش می‌خواست آن‌چیزی که واقعا هستیم، نباشیم.» او همچنین از مجری‌های دیگر صداوسیما گفت و سرنوشتی که به آن دچار شدند و در رأس آن‌ها از حیاتی نام برد. همچنین از رعایت شرایطی که درنهایت وجهه متفاوتی از آن‌ها را به معرض نمایش می‌گذاشته و باعث تعجب مردم می‌شده و آن‌ها را متهم به دورویی می‌کرده است. صمدپور از این هم گفت که با همسر آزاده حرف زده است و در آینده‌ای نزدیک صحبت‌هایی را درباره او بیان خواهد کرد.

فیلمی از گزارشگری فوتبال آزاده نامداریمشاهده می کنید که تا به حال دیده  نشده است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.