کد خبر : 10933 / /
/

اگر ما بتوانیم کمبود مرغ گرم را در بازار برطرف کنیم قیمت ها کاهش می یابد.

 

قیمت مرغ بالا رفت. قیمت مرغ دچار التهاب شده است. قیمت مرغ رای مصرف کننده کیلویی ۳۱ هزار تومان تعیین شده است. قیمت مرغ رسماً گران شد. جدیدترین قیمت مرغ را در این خبر بخوانید. 

طی هفته‌های گذشته بازار مرغ گرم دچار التهابات قیمتی فراوانی شده است به‌طوری که قیمت این محصول که جزو اقلام اساسی غذایی مردم به شمار می آید حتی تا ۳۸ هزار تومان صعود کرد.

جدیدترین قیمت مرغ امروز 

 مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی استان هفته گذشته از تصمیم مسئولان کشوری مبنی بر عرضه مرغ گرم به قیمت هر کیلو ۳۱ هزار تومان خبر داد و اوج گیری قیمت حدود شش هزار تومانی این محصول را تایید کرد اما موقت خواند.

محمدمهدی یعقوب زاده گفت: «قیمت توافقی مرغ گرم برای مصرف کننده کیلویی ۳۱ هزار تومان تعیین شده است. البته این قیمت مقطعی است و قیمت‌ها تا هفته آینده به زیر ۳۰ هزار تومان برمی گردد.

صبح روز گذشته یک هفته پس از تاریخ این مصاحبه برای بررسی وضعیت بازارمرغ گرم به میدان استقلال به عنوان مرکز عمده فروش مرغ و گوشت در مشهد سر زده شد اما هنوز در میدان استقلال مرغ گرم از کیلویی ۳۱۰۰۰ تومان تا ۳۴۹۰۰ تومان به فروش می‌رسید و وعده این مسئول استانی مبنی بر نزول قیمت به زیر ۳۰ هزار تومان هنوز محقق نشده بود.

قیمت مرغ| مرغ یخ زده به جای مرغ گرم

زن میان‌سالی که برای خرید مرغ به این بازار آمده است می گوید: «صبح بلند می شویم همه‌چیز گران شده، قیمت مرغ گرم به یکباره چند هزار تومان تغییر کرده و از ۲۴۹۰۰ به ۳۱۰۰۰ تومان رسیده تازه منت هم سرمان می گذارند که مرغ گرم با قیمت مصوب به شما می فروشیم،این چه قیمت مصوبی است؟ هر روز یک قیمت مصوب می گذارند ؟ این چه قیمت مصوبی است که حتی یک ماه توان ثابت نگه داشتن آن را ندارید؟ کسانی که این قیمت‌ها را تعیین می‌کنند از زندگی من و امثال من خبر دارند؟»

زن سالخورده‌ای درحالی که سه مرغ یخ‌زده را که خریداری کرده به ما نشان می‌دهد، می‌گوید: «مرغ یخ زده را خریده‌ام کیلویی ۲۵ هزار تومان می‌دانید معنی این چیست؟ مرغ یخ‌زده به جای مرغ گرم. ما حالا مرغ یخ‌زده را که قبل از این حتی به آن نگاه هم نمی‌کردیم بالاتر از قیمت مصوب مرغ گرم در ماه قبل که ۲۴۹۰۰ تومان بود می خریم. این گرانی افسارگسیخته تا کجا قرار است ادامه پیدا کند؟ تخم‌مرغ گران ،مرغ گران ،گوشت قرمز گران، به مسئولان بگویید کمی به فکر مردم باشند.»

۶۰۰ تن جوجه‌ریزی با هدف کاهش قیمت مرغ گرم

معاون اقتصادی استاندار در پاسخ به انتقادها درباره شرایط موجود در بازار مرغ گرم گفت: طبق اعلام جهاد کشاورزی در ستاد تنظیم بازار استان، از آخر این هفته وضعیت به حالت مطلوب برمی گردد. کمبود مقطعی مرغ گرم در کشور به دلیل کاهش جوجه‌ریزی در کشور اتفاق افتاده است و به زودی برطرف می شود .

اشرفی افزود: اگر ما بتوانیم کمبود مرغ گرم را در بازار برطرف کنیم قیمت ها کاهش می یابد .هم اکنون ما نگران کمبودیم و رئیس جهاد کشاورزی استان قول داده است به محض جوجه ریزی در حجم ۶۰۰ تن این قیمت‌ها کاهش می یابد.

گران شدن رسمی قیمت مرغ

 

قیمت تخم مرغ بنابر اعلام قبلی از امروز (چهارشنبه، ۱۴ مهر) به صورت رسمی افزایش یافت.

رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران با اعلام این خبر گفت: قیمت هر شانه تخم‌مرغ در میادین اصلی به ۴۳ هزار تومان رسیده است. این در حالی که تا پیش از این قیمت هر شانه تخم‌مرغ در این مراکز توزیع ۳۶ هزار تومان بود.

در این میان، تاخیر در تامین، بارگیری و ارسال نهاده‌های دامی دولتی، این روزها بلای جان مرغداران شده؛ به گونه‌ای که قیمت تخم مرغ در بازار، به کیلویی ۶۰ هزار تومان هم رسیده است.

آن‌طور که برخی فعالان این صنعت می‌گویند ذرت و سویای موردنیاز تولیدکنندگان در سامانه بازارگاه حدود دو ماه است که به درستی تامین نمی‌شود و نهاده‌ها نیز با تاخیر یک ماه تا ۴۰ روز به دست مرغداران می‌رسد.

تامین نهاده‌های دامی مورد نیاز تولیدکنندگان صنعت طیور و دامپروری همواره چالش بزرگی برای دولت‌ها بوده است و به نظر می‌رسد که در دولت جدید هم ادامه‌دار شده است؛ به‌طوری که اخیرا کمبود ذرت در سامانه بازارگاه و تاخیر در ارسال نهاده‌های خریداری شده صدای تولیدکنندگان را درآورده است و آن‌طور که فعالان صنعت طیور می‌گویند تولیدکنندگان مجبورند نهاده‌های دامی مورد نیاز خود را چندین برابر قیمت از بازار آزاد خریداری کنند.

همین مساله باعث افزایش قیمت تخم‌ مرغ در بازار شده است به گونه‌ای که قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی در خرده‌فروشی‌های تهران به ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان رسیده است.

به گزارش تجارت نیوز، براساس مشاهدات میدانی از خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی به وزن دو کیلوگرم متفاوت و در بازه قیمتی ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.گفتنی است حدود دو هفته پیش قیمت این کالای پرمصرف ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان و بیش از یک ماه پیش نیز قیمت آن در بازار حدود ۴۵ هزار تومان بود.

به عبارتی می‌توان گفت قیمت تخم‌مرغ از اواخر شهریور تاکنون ۵۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان افزایش یافته است.افزایش قیمتی که فعالان صنعت طیور علت آن را افزایش هزینه‌های تولید از جمله نهاده‌های دامی، واکسن، دارو، کارتن و شانه، آب، برق و گاز، دستمزد کارگر، کرایه حمل و نقل و همچنین کاهش جوجه‌ریزی، تاخیر در تامین و ارسال نهاده‌ها و حذف ۱۴ میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار از ابتدای سال به دلیل دستوری بودن قیمت‌ها و ضرر و زیان تولیدکنندگان می‌دانند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.