کد خبر : 16897 / /
/

دیروز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت، بازار ارز مجددا شاهد افزایش قیمت‌های قابل توجهی بود. قیمت دلار در ابتدای شروع معاملات روز گذشته ۲۹ هزار و ۵۵۰ تومان بود که اختلاف قیمتی ۴۳۰ تومانی با نرخ روز سه‌شنبه داشت.

 

روز گذشته با روند افزایشی قیمت دلار، شاخص ارزی به سقف تاریخی خود نزدیک شد. کارشناسان بازار ارز از چهار عامل مختلف به عنوان دلایل این رشد چشمگیر نرخ دلار سخن گفتند.

دیروز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت، بازار ارز مجددا شاهد افزایش قیمت‌های قابل توجهی بود. قیمت دلار در ابتدای شروع معاملات روز گذشته ۲۹ هزار و ۵۵۰ تومان بود که اختلاف قیمتی ۴۳۰ تومانی با نرخ روز سه‌شنبه داشت.

در ادامه معاملات بازار روز گذشته شاخص ارزی مجددا شاهد افزایش نرخ بود به‌صورتی که در حوالی ظهر روز گذشته هر برگ اسکناس دلار آزاد حوالی رقم ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش رسید. آخرین تاریخی که دلار در پله‌های انتهایی کانال ۲۹ هزار تومانی به فروش رسیده بود، ۱۰ دی ماه سال گذشته و در جریان روند کاهشی حاصل از مذاکرات هسته‌ای وین بود.

نرخ دلار به سطح قیمت مذکور رضایت نداده و در ساعات بعدازظهر روز گذشته حتی به نزدیکی مرز دو کانال ۲۹ و ۳۰ هزار تومانی نیز سرک‌هایی کشید. دیروز علاوه بر اسکناس آمریکایی سایر ارز‌های بازار تهران نیز شاهد افزایش نرخ‌های چشمگیری بودند.

هر برگ اسکناس یورو در معاملات آزاد روز گذشته با ۸۶۶ تومان افزایش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به رقم ۳۱ هزار و ۵۵۷ تومان رسید. پوند انگلستان نیز با افزایش قیمتی حدودا هزار تومانی از رکوردداران افزایشی بازار روز چهارشنبه بود.

چهار عامل اصلی در توجیه روند روز‌های گذشته قیمت دلار

نوسانات نرخ ارز در بازار داخل از عوامل مختلفی سرچشمه می‌گیرد که کارشناسان از چهار عامل اصلی در توجیه روند روز‌های گذشته بازار ارز سخن گفتند. تحلیلگران نخستین و مهم‌ترین عامل افزایشی بازار ارز را تداوم ابهامات مذاکرات هسته‌ای وین می‌دانند.

این افراد ضمن اشاره به توقف روند مذاکرات از نیمه دوم اسفند ماه سال قبل و آغاز روند افزایشی برای اسکناس دلار از ابتدای سال جدید، بر این باورند که بخش اعظمی از انتظارات مثبت موجود در بازار ناشی از سیگنال‌های سیاسی مثبت بوده است که با توقف روند این نشست‌ها به مرور در حال از بین رفتن است.

همچنین این افراد در جواب این امر که چرا تداوم گفت‌وگو‌ها مانع از افزایش قیمت ارز نشده است معتقدند که بازار ارز برای تغییر جهت نیازمند سیگنالی قطعی و جریان‌ساز بوده که تا به‌حال شاهد انتشار چنین اخباری نبودیم. دومین عامل افزایشی نرخ ارز را می‌توان در بالا رفتن نرخ جهانی شاخص دلار دید.

پس از افزایش نرخ تورم در آمریکا، فدرال رزرو، بانک مرکزی این کشور با افزایش نرخ بهره درصدد بالا بردن حجم سپرده‌های بانکی در جهت جلوگیری از افزایش نرخ تورم برآمد. این سیاست ضد تورمی فدرال رزرو تبعات سنگینی برای دیگر بازار‌های مالی در پی داشت که از جمله مهم‌ترین این پیامد‌ها می‌توان به ریزش‌‌ قابل توجه بازار رمز‌ارز‌ها اشاره کرد.

در همین راستا و با افزایش نرخ بهره سپرده‌های بانکی به‌دلیل حرکت سرمایه به سمت این کشور تقاضای جهانی برای اسکناس دلار افزایش یافته و در نتیجه شاخص جهانی این ارز نیز افزایش یافت.

بسیاری از تحلیلگران این عامل را از عوامل پنهان و پشت پرده افزایش قیمت دلار در بازار تهران می‌دانند. از دیگر عوامل مورد توجه کارشناسان ارزی می‌توان افزایش نرخ تورم نقطه به نقطه از سال گذشته تاکنون را نام برد. بنا بر آمار‌های منتشر شده توسط مرکز آمار در نخستین ماه سال جاری میزان تورم نقطه به نقطه کشور از فروردین ۱۴۰۰ تا فروردین ۱۴۰۱ رقمی در حدود ۶/ ۳۵ درصد بوده است.

این در حالی است که دلار در همین بازه زمانی به میزان ۳۲/ ۱۶ درصد رشد داشته است. تحلیلگران بر این باورند که نرخ دلار در بازار آزاد که تحت فشار انتظارات مثبت از همراهی با نرخ تورم جا مانده بود هم اکنون در حال جبران عقب‌ماندگی خود بوده و به اصطلاح دلار در حال تعدیل با نرخ تورم است.

تاثیر تحولات اقتصادی بر بازار ارز

چهارمین عاملی که می‌توان در توجیه افزایش نرخ ارز از آن یاد کرد تحولات اقتصادی دیگر بازار‌های داخلی است. پس از اعلام افزایش قیمت رسمی برخی مواد غذایی اساسی همچون آرد، شیر و تخم‌مرغ توسط مقامات مسوول کشور، انتظارات تورمی در میان عموم مردم جامعه افزایش یافت.

همین مساله خود می‌تواند عامل مهمی در راستای افزایش میزان تقاضا برای اسکناس دلار باشد. به این صورت که مردم در راستای حفاظت از ارزش دارایی‌های خود در مقابل موج جدید تورمی، اقدام به خرید و نگهداری ارز می‌کنند.

در این میان روز گذشته انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نقش واسطه میان دولت‌های ایران و آمریکا به تهران سفر کرد. پس از توقف روند مذاکرات در وین طرفین اصلی این نشست‌ها از طریق واسطه‌های اروپایی به ارائه پیشنهاد‌های مختلف جهت احیای برجام پرداختند. این گفت‌وگو‌های غیررسمی که از طریق سفر مقامات اروپایی به تهران و واشنگتن صورت می‌گرفت تاکنون حامل اخبار ضد و نقیضی بوده‌اند.

در روز‌های پایانی هفته گذشته زمزمه‌هایی از سفر مجدد آقای مورا به ایران مطرح شد که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشور در نشستی مطبوعاتی آن را تایید کرد. عده‌ای از معامله‌گران در هسته مرکزی بازار ارز نیز پس از تایید این خبر معتقد بودند که تا پایان سفر این مقام مسوول اروپایی معاملات نامطمئن بوده و باید در انتظار اخبار این سفر دست از معامله کشید.

حال باید دید که آورده مورا برای بازار ارز چه بوده و از سوی دیگر بانک مرکزی چه واکنشی در برابر افزایش قابل توجه نرخ دلار از خود نشان خواهد داد. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار در بازار روز گذشته با ۷۶۰ تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به سطح قیمتی ۲۹ هزار و ۸۸۰ تومان رسید.(دنیای اقتصاد)

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.